Mijn broertje is een neo nazi
zaterdag 20 mei 2017 om 11:09
Hoi Dames, ik zit met een dilemma en hoop dat ik hier mijn hart kan luchten en eventueel wat advies kan krijgen.
Ik lees hier al een tijdje mee maar heb nog nooit iets gepost tot nu dan.
Zoals de titel al zegt is mijn broertje (25) een neo nazi.
Hier ben ik eergisteren achter gekomen.
Ik had dit echter nooit verwacht van hem, hij heeft een zeer goede opleiding genoten en momenteel een heel goede baan.
Toen ik eergisteren bij hem kwam schrok ik mij dus dood, hij heeft nu net een week zijn eigen huisje.
Afijn dacht ik ik ga even een kopje koffie bij hem drinken. Toen ik binnenkwam hing er in de hal een vlag van de waffen SS en in de woonkamer een vlag met een soort Runeteken.
Toen ik hem vroeg wat dat te betekenen heeft bekende hij al vanaf zijn 16e met deze ideeen rond te lopen.
Ik ben met hem in gesprek gegaan en ik stond werkelijk te klapperen met mijn oren wat er allemaal uitkwam.
Hij ontkent de Holocaust noemde donkere mensen minderwaardige apen en meer van dat soort termen.
Ik ben echt geschrokken en ben ook weggegaan eenmaal in de auto barstte ik in tranen uit.
Wij hebben altijd een zeer close band gehad hij was er altijd voor mij en andersom ook.
Wij zijn ook totaal niet zo opgevoed hoe kan het dan dat hij zo is geworden?
Ik ga over 3 weken trouwen en hij gaat me weggeven aan mijn aanstaande omdat onze ouders al zijn overleden toen we jong waren.
Maar nu weet ik niet of ik dat nog wel wil om de ideologie die hij aanhangt.
Moet ik het contact met hem verbreken of kan ik hem nog veranderen.
Sorry voor mijn lange verhaal ik moest het echt even kwijt.
Ik lees hier al een tijdje mee maar heb nog nooit iets gepost tot nu dan.
Zoals de titel al zegt is mijn broertje (25) een neo nazi.
Hier ben ik eergisteren achter gekomen.
Ik had dit echter nooit verwacht van hem, hij heeft een zeer goede opleiding genoten en momenteel een heel goede baan.
Toen ik eergisteren bij hem kwam schrok ik mij dus dood, hij heeft nu net een week zijn eigen huisje.
Afijn dacht ik ik ga even een kopje koffie bij hem drinken. Toen ik binnenkwam hing er in de hal een vlag van de waffen SS en in de woonkamer een vlag met een soort Runeteken.
Toen ik hem vroeg wat dat te betekenen heeft bekende hij al vanaf zijn 16e met deze ideeen rond te lopen.
Ik ben met hem in gesprek gegaan en ik stond werkelijk te klapperen met mijn oren wat er allemaal uitkwam.
Hij ontkent de Holocaust noemde donkere mensen minderwaardige apen en meer van dat soort termen.
Ik ben echt geschrokken en ben ook weggegaan eenmaal in de auto barstte ik in tranen uit.
Wij hebben altijd een zeer close band gehad hij was er altijd voor mij en andersom ook.
Wij zijn ook totaal niet zo opgevoed hoe kan het dan dat hij zo is geworden?
Ik ga over 3 weken trouwen en hij gaat me weggeven aan mijn aanstaande omdat onze ouders al zijn overleden toen we jong waren.
Maar nu weet ik niet of ik dat nog wel wil om de ideologie die hij aanhangt.
Moet ik het contact met hem verbreken of kan ik hem nog veranderen.
Sorry voor mijn lange verhaal ik moest het echt even kwijt.

zaterdag 20 mei 2017 om 12:35
Ideologieën staan vaak los van hoe een persoon is opgevoed. Jammer voor hem dat hij zulke haatgevoelens koestert tegenover andere bevolkingsgroepen en helemaal dat dat zo ver gaat dat hij zelfs zijn huis volhangt met nazi symbolen.
Denk dat in discussie gaan niet veel oplevert maar wellicht vragen stellen over het hoe, waar en waarom duidelijkheid verschaft.
Verder lekker laten gaan en hopen dat hij hier overheen groeit.
Denk dat in discussie gaan niet veel oplevert maar wellicht vragen stellen over het hoe, waar en waarom duidelijkheid verschaft.
Verder lekker laten gaan en hopen dat hij hier overheen groeit.
zaterdag 20 mei 2017 om 12:35
Ik weet ook niet of dit topic echt is. Voor het geval dat: lijkt me verschrikkelijk om zo iemand in je familie te ontdekken.Fee-de-Goede schreef: ↑20-05-2017 12:23En omdat het je broer is moet het maar ( tijdelijk) oke vinden? Koekkoek.
Al denk ik ook het mijne van dit topic.
Maar volgens mij bedoelt Doreia niet dat je het gedachtengoed oke moet vinden, maar dat je broer je broer blijft - hoe afschuwelijk zijn gedachtengoed ook is. Als hij een lijntje houdt via zijn familie naar de wereld van normale mensen, gaat hij misschien op termijn wel inzien dat hij fout bezig is. Ik weet niet wat ik zou doen. Ik kan het me gelukkig niet voorstellen, maar als mijn zusje ineens een nazi zou blijken te zijn zou ik het desondanks heel moeilijk vinden om haar compleet uit mijn leven te bannen. Ik hou namelijk ontzettend veel van mijn zusje.
Ik zou trouwens wel heel duidelijk maken dat hij zijn gedachtengoed lekker thuis mag laten als hij bij jou op bezoek is.
pluk de nacht
zaterdag 20 mei 2017 om 12:36
Ik vind het vooral erg bijzonder dat iemand 10 jaar lang compleet verborgen kan houden dat hij zulke idealen heeft. Zeker met alle discussie over moslims en de pvv kan ik me haast niet voorstellen dat het allemaal nooit ter spraken is gekomen en hij nooit iets negatiefs over wie dan ook gezegd heeft. Juist jonge mensen gaan vaak vol voor hun idealen. Heel vreemd.
Mijn hypothetische nazi broer zou trouwens niet welkom zijn op mijn bruiloft. Mensen die er zulke extreme idealen op nahouden zijn gewoon niet welkom, die hoef ik sowieso niet te zien en spreken.
Mijn hypothetische nazi broer zou trouwens niet welkom zijn op mijn bruiloft. Mensen die er zulke extreme idealen op nahouden zijn gewoon niet welkom, die hoef ik sowieso niet te zien en spreken.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

zaterdag 20 mei 2017 om 12:36
Doreia schreef: ↑20-05-2017 12:29Wow, ik sta bij iemand onder de negeer! Ik zal deze dag even optekenen geloof ik, zo vlak voor de lunch.
Want FYI ik vergoelijk niets en niemand. Ik maak onderscheid tussen persoon en gedrag. Je broer is welkom op de bruiloft, het gedrag en gedachtegoed niet. Deze TO heeft er 10 jaar lang niets van gemerkt. Dan zal het vast niet zo'n vaart lopen dat hij er ook naar handelt wel? En zo wel, dan is het alsnog tijd om afscheid te nemen van wat eens een ontzettend innige band was met je broer.
Maarre, succes ermee hoor![]()
Ik snap werkelijk niet waarom jij de persoon en het gedrag wil scheiden. Daarmee zeg je dus eigenlijk gewoon "doe vooral wat je niet laten kunt, maar val mij er niet mee lastig". Waarom zou je bewust zo'n bord beton voor je kop willen zetten?

zaterdag 20 mei 2017 om 12:38
Hij komt er bij gewoon niet meer in. Deze hypothetische broer. Bloed of niet.annemariem schreef: ↑20-05-2017 12:35Ik weet ook niet of dit topic echt is. Voor het geval dat: lijkt me verschrikkelijk om zo iemand in je familie te ontdekken.
Maar volgens mij bedoelt Doreia niet dat je het gedachtengoed oke moet vinden, maar dat je broer je broer blijft - hoe afschuwelijk zijn gedachtengoed ook is. Als hij een lijntje houdt via zijn familie naar de wereld van normale mensen, gaat hij misschien op termijn wel inzien dat hij fout bezig is. Ik weet niet wat ik zou doen. Ik kan het me gelukkig niet voorstellen, maar als mijn zusje ineens een nazi zou blijken te zijn zou ik het desondanks heel moeilijk vinden om haar compleet uit mijn leven te bannen. Ik hou namelijk ontzettend veel van mijn zusje.
Ik zou trouwens wel heel duidelijk maken dat hij zijn gedachtengoed lekker thuis mag laten als hij bij jou op bezoek is.

zaterdag 20 mei 2017 om 12:38
Precies.-NummerZoveel- schreef: ↑20-05-2017 12:36Ik snap werkelijk niet waarom jij de persoon en het gedrag wil scheiden. Daarmee zeg je dus eigenlijk gewoon "doe vooral wat je niet laten kunt, maar val mij er niet mee lastig". Waarom zou je bewust zo'n bord beton voor je kop willen zetten?

zaterdag 20 mei 2017 om 12:39
Een hoogopgeleide kan dergelijke opvattingen niet hebben? Een hoogopgeleide kan dergelijke uitspraken niet doen?Bossanova schreef: ↑20-05-2017 11:20Gelet op wat hij zoal zegt maakt hij op mij geen hoogopgeleide indruk, maar het zal wel. Ik krijg een beetje het idee dat je altijd een te rooskleurige indruk van jouw broer en jullie band hebt gehad en dat je, nu hij wel zichzelf kan zijn, zijn ware aard hebt leren kennen. Hij zal wel makkelijk beïnvloedbaar zijn en met 'foute' mensen in contact gekomen zijn, een groep mensen waar hij zich door aangetrokken voelt. Opvallend wel dat hij al ruim volwassen is en nog steeds geen ruggengraat lijkt te hebben gekweekt. Maar misschien is hij wel een laatbloeier. Hopelijk ontwaakt hij niet te laat uit zijn vage levensdroom.
Beetje wereldvreemd is dat idee.
TO, hij woont net een week op zichzelf? Daarvoor bij jou gewoond? Ken je zijn sociale omveld?

zaterdag 20 mei 2017 om 12:39
Helemaal eens.MwTheelepel schreef: ↑20-05-2017 12:36Ik vind het vooral erg bijzonder dat iemand 10 jaar lang compleet verborgen kan houden dat hij zulke idealen heeft. Zeker met alle discussie over moslims en de pvv kan ik me haast niet voorstellen dat het allemaal nooit ter spraken is gekomen en hij nooit iets negatiefs over wie dan ook gezegd heeft. Juist jonge mensen gaan vaak vol voor hun idealen. Heel vreemd.

zaterdag 20 mei 2017 om 12:40
Het feit dat haar broertje het al die tijd verborgen heeft gehouden stemt toch wel hoopvol. Hij wist vanaf zijn 16de al dat hij met iets 'pervers' bezig was. En als hij zelf graag op de bruiloft komt, terwijl daar ongetwijfeld ook niet-wtte mensen aanwezig zullen zijn, dan is hij toch minder hatend dan hij lijkt te zijn als neo-nazi.
zaterdag 20 mei 2017 om 12:42
Vanaf zijn 16e heeft hij dit verborgen zegt hij.
Je hebt denk ik een hoop gemist in zijn puberteit dat je het niet herkend hebt. Zijn vrienden, zijn facebook, zijn uitlatingen, zijn taalgebruik zijn omgang met andere mensen.
Van wie heeft hij dit overgenomen? Hij moet toch vanaf zijn 16e bij iemand in de "leer"zijn gegaan die hem kan beïnvloeden.
Je hebt een hoop signalen gemist. Jij bent niet de opvoeder geweest maar je tante en je oom.
Met je bruiloft? Gewoon volgens je plannen doen, en je kan later nog beslissen of aankijken hoe het gaat worden met de broer/zus relatie.
In ieder geval zou ik er geen zin in hebben om op visite te gaan e dan tegen een nazi vlag aan te moeten kijken. Daar zou ik voor passen.
Je hebt denk ik een hoop gemist in zijn puberteit dat je het niet herkend hebt. Zijn vrienden, zijn facebook, zijn uitlatingen, zijn taalgebruik zijn omgang met andere mensen.
Van wie heeft hij dit overgenomen? Hij moet toch vanaf zijn 16e bij iemand in de "leer"zijn gegaan die hem kan beïnvloeden.
Je hebt een hoop signalen gemist. Jij bent niet de opvoeder geweest maar je tante en je oom.
Met je bruiloft? Gewoon volgens je plannen doen, en je kan later nog beslissen of aankijken hoe het gaat worden met de broer/zus relatie.
In ieder geval zou ik er geen zin in hebben om op visite te gaan e dan tegen een nazi vlag aan te moeten kijken. Daar zou ik voor passen.

Waarom blijven jullie zo lang doorgaan over het feit dat ze het niet heeft gezien dat haar broer een neo-nazi is. Misschien heeft ze het onbewust wel meegekregen, maar weggestopt onder het mom ik wil dit niet weten, of heeft ze het nooit geweten, Whatever. Dat is verder de vraag niet.
Verder zou ik er ook niet vanuit gaan dat dit een tijdelijke fase is. Het kan, maar het hoeft niet.
Ik zou in ieder geval in dit geval mijn broer ook niet uitnodigen.
En van Doreira daar komt ze vast nog weleens op terug. De daden altijd loskoppelen van de persoon.
Verder zou ik er ook niet vanuit gaan dat dit een tijdelijke fase is. Het kan, maar het hoeft niet.
Ik zou in ieder geval in dit geval mijn broer ook niet uitnodigen.
En van Doreira daar komt ze vast nog weleens op terug. De daden altijd loskoppelen van de persoon.

Dit. Dus. Het gaat niet om de kleur van je bankstel.kerol schreef: ↑20-05-2017 12:32Uit die reactie van Doreia maak ik op dat neo-nazisme kennelijk geen fundamenteel levensbeschouwelijke kwestie is, maar een interieurinrichtingskwestie. Apart.
Dan moet je maar hopen dat er geen enkel kleurling op jouw hele bruiloft te vinden is he, als degene die jou weggeeft ze minderwaardige apen noemt zoals in de OP staat. Ik zou mezelf, nog los van het feit dat ik een man ben, niet weg willen laten geven door een broer of zus die neerkijkt op mijn gekleurde vrienden.

zaterdag 20 mei 2017 om 12:43

zaterdag 20 mei 2017 om 12:44
Eh, juist de nazi's hebben bewezen dat hoe groter de geest hoe groter het beest is, dus nee, opleiding zegt niet zoveel.Troeteltje schreef: ↑20-05-2017 12:39Een hoogopgeleide kan dergelijke opvattingen niet hebben? Een hoogopgeleide kan dergelijke uitspraken niet doen?
Beetje wereldvreemd is dat idee.
TO, hij woont net een week op zichzelf? Daarvoor bij jou gewoond? Ken je zijn sociale omveld?

anoniem_331975 wijzigde dit bericht op 20-05-2017 12:46
5.70% gewijzigd

zaterdag 20 mei 2017 om 12:46
Dat is jouw goed recht ook.Fee-de-Goede schreef: ↑20-05-2017 12:38Hij komt er bij gewoon niet meer in. Deze hypothetische broer. Bloed of niet.
pluk de nacht
zaterdag 20 mei 2017 om 12:47
Zo wat een aannames zeg, je doet net of die gozer ineens psychotisch is geworden, niet langer meer toerekeningsvatbaar is door een klap op zijn hoofd ofzo. Je weet dat er in de grote mensen wereld helaas mensen zijn die dit soort walgelijke denkbeelden hebben zonder daarbij psychotisch te zijn?miems schreef: ↑20-05-2017 12:32Ho, ik zeg nergens dat ik dit ok vindt: dat vind ik absoluut helemaal niet laat dat duidelijk zijn. Maar to geeft aan dit net te ontdekken. Ik zou eerst wel eens willen onderzoeken hoe het komt dat broer zo de weg kwijt is ineens en hem proberen daar zo snel mogelijk weer vanaf te krijgen. Dat ben je toch wel aann je broer verplicht? Ik zou ook zeker aangeven dat als hij deze weg werkelijk in wil slaan ik dat onacceptabel zou vinden en de relatie zoals die er was zeker zou veranderen/ over zou gaan. Maar je hebt het hier wel over familie die ernstig in de war moet zijn, dus mijn eerste reactie is helpen, niet afkappen. Tweede reactie is wel degelijk contact verbreken.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.

zaterdag 20 mei 2017 om 12:50
-Kia-Ora- schreef: ↑20-05-2017 12:47Zo wat een aannames zeg, je doet net of die gozer ineens psychotisch is geworden, niet langer meer toerekeningsvatbaar is door een klap op zijn hoofd ofzo. Je weet dat er in de grote mensen wereld helaas mensen zijn die dit soort walgelijke denkbeelden hebben zonder daarbij psychotisch te zijn?
Ik vind het vooral bijzonder en erg naïef dat ze denkt dat ze iemand, die al 9 jaar dergelijke ideologie aanhangt, zelf nog wel kan "helpen".

zaterdag 20 mei 2017 om 12:51
+1vrouwjagersma schreef: ↑20-05-2017 12:18Mocht het zo zijn als je nu voorstelt, dan was hij, als mijn fictieve broer, niet meer welkom op mijn bruiloft. Ik zou eigenlijk "uiteraard niet" gezegd hebben, maar naar nu blijkt ga ik dan uit van een veronderstelling die niet voor iedereen geldt. Holocaustontkenners en mensen die geloven dat een bepaald ras superieur is, zijn niet welkom op mijn fissa. Zo gaan die dingen.
zaterdag 20 mei 2017 om 12:57
Dat ook, er valt weinig te "helpen" vrees ik.-NummerZoveel- schreef: ↑20-05-2017 12:50Ik vind het vooral bijzonder en erg naïef dat ze denkt dat ze iemand, die al 9 jaar dergelijke ideologie aanhangt, zelf nog wel kan "helpen".
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.