Mijn familie doet moeilijk over mijn relatie

15-08-2019 12:06 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb met mijn familie nogal een probleem over mijn relatie. Ik woon nog thuis en mijn vriend ook, maar we ervaren allebei nogal problemen met mijn familie en ik wil graag weten of het aan ons ligt of niet.

Mijn vriend en ik zijn graag samen, zo’n 6 keer per week zijn we met elkaar en dan slaap ik altijd bij hem. Waarom altijd bij hem? Het mag niet bij mij thuis, omdat mijn ouders hun privacy niet willen opgeven. Dit kan ik heus wel begrijpen, maar zou je dit niet voor je kind over kunnen hebben aangezien ik altijd bij mijn vriend ben?

Daarnaast zijn er allemaal kleine dingetjes die nogal steken.
De ouders van mijn vriend zijn heel gastvrij, ze laten me altijd bij hen eten, ze nemen spullen voor me mee als ze gaan winkelen, geven me verjaardagcadeau’s en ik mag altijd mee spontaan uit eten.
Mijn ouders zijn helemaal niet zo, mijn vriend heeft 1 keer bij ons gegeten na mijn voorstel, ze hebben nog nooit iets aan hem gegeven, ook geen verjaardagcadeau en met uit eten wordt hij nooit meegevraagd (wel met de feestdagen).

Ik was van plan om erover te beginnen tegen mijn ouders, maar plotseling kreeg ik gisteren enorme ruzie met mijn zussen en broertje over ditzelfde onderwerp. Zij vinden dat ik niet genoeg thuis ben en dat ik alleen maar thuis kom voor mijn eigen belang (douchen, zakgeld), terwijl de reden is dat ik niet vaak thuis ben is dat ik graag bij mijn vriend ben, het liefst elke dag en dat het allemaal zo lastig gaat als we bij mij thuis zijn. Dat heb ik ook meerdere keren uitgelegd, maar dan ben ik een “mongool” en “dom” en “sneu”, want ik “denk alleen maar aan mezelf” terwijl ik om 1 gunst vraag. Ik wil graag dat mijn vriend bij mij mag blijven slapen en dat er ook weleens aan hem wordt gevraagd of hij blijft eten.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en ik wil graag weten of wij overdrijven of dat mijn familie overdrijft.

Heel erg bedankt!

Edit:

Ik ben 18 jaar en mijn vriend 19 en we hebben al 2 jaar een relatie.

Het gaat mij erom dat het blijven slapen en blijven eten 0 keer gebeurd is in die tijd en ik begrijp dat het alleen in het weekend zou mogen, maar dat mag ook niet. Ik heb het meerdere keren gevraagd, maar ze blijven het over de privacy hebben.

De ouders van mijn vriend vinden het altijd erg gezellig als ik hier ben, dat heb ik ook vaker gevraagd en ik heb ze ook cadeau’s gegeven voor hun gastvrijheid.

Ik heb ook een baantje, maar met 6 keer elkaar zien, bedoel ik bijvoorbeeld alleen de avond of de middag na werk of school.

Ook douche ik gewoon bij hem thuis als ik daar ben en kom ik niet thuis voor zakgeld, maar mijn zussen en broertje zeiden tegen mij dat ik ze daarvoor gebruik. Mijn moeder heeft een tijdje terug aangegeven dat ze wil dat ik wat vaker thuis eet, dat doe ik nu ook omdat zij dat graag wil. Maar dan is het alsnog niet goed, omdat ik “alleen voor het eten kom”
anoniem_389415 wijzigde dit bericht op 15-08-2019 14:45
20.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ijsbeertje_822 schreef:
15-08-2019 14:53
Mijn ouders zijn gewoon zo, maar als ik aan mijn zussen vraag of zij dit niet raar vinden reageren zij met: “Je weet dat ze zo zijn”, maar maakt dat het dan automatisch goed?
Pft... TO, je doet alsof je mishandeld wordt. Je vriendje mag alleen niet elke dag blijven slapen/eten/whatever.
Er zullen altijd dingen zijn die jouw ouders wel oké vinden, maar de ouders van een ander niet en visa versa.

Nogmaals hun huis, hun regels.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ijsbeertje_822 schreef:
15-08-2019 14:53
Mijn ouders zijn gewoon zo, maar als ik aan mijn zussen vraag of zij dit niet raar vinden reageren zij met: “Je weet dat ze zo zijn”, maar maakt dat het dan automatisch goed?
Waarom reageer je nu alleen op degene die het met jou eens is en geef je geen antwoord op andere vragen?
vivapimpelmees schreef:
15-08-2019 15:07
Waarom reageer je nu alleen op degene die het met jou eens is en geef je geen antwoord op andere vragen?
Precies mijn vraag! Ik snap ouders steeds beter....
Alle reacties Link kopieren
Er is wel meer info in de beginpost gezet die wat vragen beantwoordt
blauwe_emmer wijzigde dit bericht op 15-08-2019 15:27
1.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jezus wat veel. Op die leeftijd zat ik in de 6e, woonde nog thuis, en mocht mijn vriendje alleen in het weekend zien. En terecht.
Op die leeftijd is het echt geen goed idee om zo veel aan je vriendje te hangen (op geen enkele leeftijd trouwens).
Steek ook wat tijd in je eigen bezigheden, sport, vriendinnen, familie.
Straks gaat het uit en heb je niemand.

Ik kan me trouwens ook heel goed voorstellen dat elk weekend je vriend over de vloer niet prettig is voor ze, want ik heb zo'n vermoeden dat dat dan van vrijdagmiddag tot zondagavond is.
Als je straks op jezelf woont mag je doen wat je wil.
phloxx wijzigde dit bericht op 15-08-2019 15:19
0.58% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Oh, wacht, er is een aanvulling. Die maakt het er alleen niet echt beter op.

Ook douche ik gewoon bij hem thuis als ik daar ben en kom ik niet thuis voor zakgeld, maar mijn zussen en broertje zeiden tegen mij dat ik ze daarvoor gebruik. Mijn moeder heeft een tijdje terug aangegeven dat ze wil dat ik wat vaker thuis eet, dat doe ik nu ook omdat zij dat graag wil. Maar dan is het alsnog niet goed, omdat ik “alleen voor het eten kom”


Dan heeft ze toch ook gelijk? Je eet alleen thuis om je moeder een plezier te doen, niet omdat je het zelf gezellig en leuk vindt. Zeker als je 'm daarna meteen weer peert naar je vriendje.
En tsja, als zelfs je broertje en zussen het al zo opvalt ben jij wel heel erg ziende blind.

Alle reacties Link kopieren
Iedereen valt nu over TO heen, maar ze heeft wel een punt.

Er is een gezin waar ze welkom is en waar ze haar graag zien komen. En er is een gezin waar ze chagerijnig zijn, waar haar vriend niet welkom is (dat wordt dan meteen overdreven met 'elk weekend' terwijl hij er nooit is); en als ze er is krijgt ze verwijten omdat ze dat alleen voor het eten zou doen.

Als je 18 bent, waarom ga je dan naar een plek waar ze je niet graag zien komen, waar je vriend niet welkom is en je alleen maar commentaar krijgt?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
15-08-2019 15:19
Iedereen valt nu over TO heen, maar ze heeft wel een punt.

Er is een gezin waar ze welkom is en waar ze haar graag zien komen. En er is een gezin waar ze chagerijnig zijn, waar haar vriend niet welkom is (dat wordt dan meteen overdreven met 'elk weekend' terwijl hij er nooit is); en als ze er is krijgt ze verwijten omdat ze dat alleen voor het eten zou doen.

Als je 18 bent, waarom ga je dan naar een plek waar ze je niet graag zien komen, waar je vriend niet welkom is en je alleen maar commentaar krijgt?
weet je, ik doe het met mijn kinderen ook anders. En bij ons is mee-eten/slapen nooit een probleem
Maar TO woont niet bij mij, en de ouders van TO hebben alle recht het op mijn eigen manier te doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet graag thuiskomt, waarom woon je daar nog? Tijd voor eigen woonruimte, kan je je eigen regels bepalen.

Of je wel of geen punt hebt mbt je ouders is eigenlijk niet aan de orde. Het is hun huis en en dus hun regels.
Mijn vriendje mocht op m'n 18e wel bij mij logeren. Maar no way dat wij zes nachten samen mochten slapen, waar dan ook.

Tijd om dan echt uit huis te gaan. Je woont niet meer huis. Je logeert er af en toe. Snap jouw broers en zussen wel.

Je ouders doen wel een beetje lullig tegen je vriend. Maar daar zouden dan ook weer redenen voor kunnen zijn die je nu niet uit de doeken doet.
Alle reacties Link kopieren
Ijsbeertje_822 schreef:
15-08-2019 14:53
Mijn ouders zijn gewoon zo, maar als ik aan mijn zussen vraag of zij dit niet raar vinden reageren zij met: “Je weet dat ze zo zijn”, maar maakt dat het dan automatisch goed?
Niet zo gastvrij is geen vreselijke eigenschap; niet goed en niet fout. Als je ouders gewoon zo zijn, dan kun je dat toch ook accepteren? Het is niet aan jou om je ouders op te voeden. Het is hun huis en daar gelden hun regels. Het is idd ook een beetje jouw huis, maar jij bent niet degene die er regels over kan maken. Als je het hier niet mee eens bent, dan staat het je vrij om op kamers te gaan wonen.

Toen ik zelf 18 was vonden mijn ouders het ook heel ongezellig als ik steeds bij mijn vriendje was. In het weekend was hij welkom, want dan hoefde ik niet aan school te werken. Doordeweeks vonden mijn ouders school belangrijker en mocht hij wel langskomen maar niet komen slapen. Na dat schooljaar ben ik op kamers gegaan, mocht ik het lekker zelf weten. Ik heb genoeg op mijn ouders aan te merken, maar zij houden van mij en ik van hen. Dan zijn een paar huisregels niet meer zo belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ijsbeertje_822 schreef:
15-08-2019 14:53
Mijn ouders zijn gewoon zo, maar als ik aan mijn zussen vraag of zij dit niet raar vinden reageren zij met: “Je weet dat ze zo zijn”, maar maakt dat het dan automatisch goed?
Wat een verongelukte reactie, TO. Alsof je ouders je pesten.
Oja daar las ik overheen.... daar word het niet beter van nee.

Ga dan op jezelf of ga alleen het weekend daarheen en doordeweeks thuis. Je ouders vinden het niet prettig hem over de vloer te hebben (ouders hebben heel vaak gelijk) om wat voor reden dan ook en als je wil dat de band goed blijft ga je meer tijd aan je familie besteden.

Alleen in de middag of in de avond ben je daar toch niet als je daar 6 keer pw slaapt?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de rest van de reacties niet zo leuk zijn voor TO. Die wil kennelijk alleen haar gelijk halen hier en dat blijkt toch net even anders te zijn.

Avage schreef:
15-08-2019 14:28
Oh ik ben blijkbaar de enige hier, maar ik dacht: ach wat sneu.

Accepteren je ouders hem verder wel? Hoe zijn de verhoudingen verder?

Dat van die cadeaus en alles is natuurlijk geen verplichting, integendeel, maar als je jong bent en verliefd wil je toch lekker samen zijn. Hoeft heus niet 6 dagen bij jou thuis, je kan toch afwisselen dan zijn het maar 2 a 3 dagen dat hij bij jullie thuis slaapt.

Als je kinderen hebt dan krijg je toch op enig moment schoonzoons en -dochters over de vloer, vrienden/vriendinnen die thuis bonje hebben, weet ik wat allemaal?

Ben ik dan zo raar dat ik vind dat je hierin best wat flexibel kan zijn als ouders en naar gezamenlijke belangen kan kijken? Ik heb zelf geen kinderen dus wie weet zie ik dit harstikke scheef dat kan.
Nee, hoor je bent niet de enige. Ik trek ook mijn ogen op bij het lezen over de ouder van TO (op basis wat ik hier lees dan). Als mijn ouders die houden zouden hebben, zouden ze ook niet vreemd moeten staan kijken dat ik liever elders vertoef dan thuis. En al helemaal niet als ouders van vriend wel hartelijk zijn, hun huis openstellen en het blijkbaar geen probleem vinden dat ze er een loge bij hebben.

Mijn dochter is bij. lange na nog niet zo oud als TO, maar God verhoedde het dat ik zo star wordt als dat ik hier lees.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
15-08-2019 16:12
Nee, hoor je bent niet de enige. Ik trek ook mijn ogen op bij het lezen over de ouder van TO (op basis wat ik hier lees dan). Als mijn ouders die houden zouden hebben, zouden ze ook niet vreemd moeten staan kijken dat ik liever elders vertoef dan thuis. En al helemaal niet als ouders van vriend wel hartelijk zijn, hun huis openstellen en het blijkbaar geen probleem vinden dat ze er een loge bij hebben.

Mijn dochter is bij. lange na nog niet zo oud als TO, maar God verhoedde het dat ik zo star wordt als dat ik hier lees.
Nogmaals:
het gaat niet om de mening van TO, het gaat niet om de mening van mij, of van jou. Al houden we een referendum en vindt 90% van de Nederlanders dat TO gelijk heeft. Het blijft het huis van haar ouders. Zij bepalen daar de regels.
En dan kan TO hier haar gelijk proberen te halen, maar daar wordt het niet anders van. (en ja, da's kut)
Ze kan zich schikken, of op kamers gaan.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
15-08-2019 16:12
Nee, hoor je bent niet de enige. Ik trek ook mijn ogen op bij het lezen over de ouder van TO (op basis wat ik hier lees dan). Als mijn ouders die houden zouden hebben, zouden ze ook niet vreemd moeten staan kijken dat ik liever elders vertoef dan thuis. En al helemaal niet als ouders van vriend wel hartelijk zijn, hun huis openstellen en het blijkbaar geen probleem vinden dat ze er een loge bij hebben.

Mijn dochter is bij. lange na nog niet zo oud als TO, maar God verhoedde het dat ik zo star wordt als dat ik hier lees.
Ook niet als je weet dat het best een groot gezin is? Ouders, TO, zussen (minstens 2 dus) en een broertje, op z'n minst 6 mensen dus. En die zussen en broertje willen straks allemaal hetzelfde, want vind je het van de één prima, dan voor de rest ook lijkt me.
Op die manier zou je het huis niet vaak meer voor jezelf hebben, en als je op privacy gesteld bent (waar ik me alles bij kan voorstellen) kan dat knap vervelend worden.

Alle reacties Link kopieren
Je ouders zijn vrij om te bepalen of hij wel of niet mag blijven slapen.
Net zoals je schoonouders vrij zijn om te bepalen of je daar mag blijven slapen.

Jij bepaalt de norm niet.

Hier ook een groot gezin (vier dochters, oudste twee met vriend). Vriendjes mogen blijven slapen, maar niet te vaak. Eén keer per week is zat. Het is hier al vol genoeg en ik mis behoorlijk mijn privacy als er een blijft slapen.
Ik wil met ongekamde haren in mijn badjas door het huis lopen 's ochtends, de badkamer in kunnen lopen als er iemand onder de douche staat (als er een vriendje is doet iedereen de deur op slot) en ruimte aan de ontbijttafel.

En als een dochter 6 dagen per week bij vriend zou vertoeven en hier alleen komt voor zakgeld, dan volgt er toch een ernstig gesprek. Ik zou het ongezond afhankelijk gedrag vinden.
Naast de kanttekening dat het hier met 18 jaar toch echt voorbij is met zakgeld.
...
Alle reacties Link kopieren
Ben je soms de oudste thuis to? Dat je ouders er gewoon nog aan moeten wennen?

ik zou ook een beetje voor mijn privacy vrezen, en bang zijn dat als ik zit te poepen mijn schoonzoon/dochter me hoort. En als je dan 6 x per week zo iemand over de vloer hebt...tja snap het wel een beetje

Maar he, je bent 18, je hebt een baantje (naast je studie?) het staat je vrij m op kamers te gaan toch?
Ook hier mocht ik dat op die leeftijd alleen in het weekend. Mijn ouders betaalden mijn school e.d, en vonden het niet oke als wij ons als een soort ‘hotelgasten’ gedroegen incluis gasten. Ik snapte dat prima. Heb ook 2 zusjes en een broer. Stel je voor dat we dat allemaal deden. Dna hadden mijn ouders altijd 8 man over de vloer en nooit meer ‘thuis’ in eigen huis. Oh, en op mijn 18e had ik een bijbaan naast mijn studie en kreeg is echt geen zakgeld meer.
vivapimpelmees schreef:
15-08-2019 15:07
Waarom reageer je nu alleen op degene die het met jou eens is en geef je geen antwoord op andere vragen?
Dit dus. Heel bijzonder.
Ik zie nu dat je wat meer info aan je OP toegevoegd hebt.

Toch vraag ik me af of je je vriendinnen nog wel eens ziet. Want 6 dagen per week bij je vriendje zijn is leuk en aardig maar zou het ooit uitgaan (dat gebeurt jou natuurlijk niet) dan kun je je vriendinnen nog wel eens hard nodig hebben.

En nogmaals: tijd om een kamer voor jezelf of huis met je vriend te gaan zoeken!
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 15-08-2019 16:41
15.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, je bent nog maar 18. En dan zo'n beetje hele week bij je vriend. Ik snap niet dat schoonouders dat goed vinden. Bij ons thuis zou dat echt geen waar zijn geweest.

Ik vind je ouders mss wel weer het andere uiterste.

Ik denk dat het tijd wordt dat je op jezelf gaat wonen.

Hoe vaak zie je je vriendinnen?
Grobbekuiken_ schreef:
15-08-2019 16:18
Ook niet als je weet dat het best een groot gezin is? Ouders, TO, zussen (minstens 2 dus) en een broertje, op z'n minst 6 mensen dus. En die zussen en broertje willen straks allemaal hetzelfde, want vind je het van de één prima, dan voor de rest ook lijkt me.
Op die manier zou je het huis niet vaak meer voor jezelf hebben, en als je op privacy gesteld bent (waar ik me alles bij kan voorstellen) kan dat knap vervelend worden.

Oeh ja, dat gebeurd bij ons al, dat er hier heel vaak mensen over de vloer zijn die mee eten en blijven slapen. Onze schoondochter nodigt haar vrienden hier ook uit, blijven ook slapen, gezellig.
En daar moet je serieus wel tegen kunnen. Wij vinden het heerlijk die reuring (en claimen zo nu en dan de woonkamer) maar er zijn mensen die al moe worden als ze bij ons op visite zijn geweest.

Ik snap je ouders dus wel TO. Zolang je onder hun dak woont gelden hun regels.

Ik vraag me wel af hoe makkelijk een 18 jarige eigen woonruimte kan bemachtigen tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt niet eens als 16. Meer als 14. Ik zou je huisarrest geven.
Lorem Ipsum
Grobbekuiken_ schreef:
15-08-2019 16:18
Ook niet als je weet dat het best een groot gezin is? Ouders, TO, zussen (minstens 2 dus) en een broertje, op z'n minst 6 mensen dus. En die zussen en broertje willen straks allemaal hetzelfde, want vind je het van de één prima, dan voor de rest ook lijkt me.
Op die manier zou je het huis niet vaak meer voor jezelf hebben, en als je op privacy gesteld bent
(waar ik me alles bij kan voorstellen) kan dat knap vervelend worden.
Helemaal eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven