Mijn jongste zus, hoe moet ik hiermee omgaan?

11-08-2020 19:01 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff... ik weet niet waar te beginnen...

Ik ben 31 en sinds april woon ik weer bij mijn ouders, na 10 jaar op studentenkamers en samen te hebben gewoond. Mijn relatie is gestrand en als zzp-er in de culturele sector in coronatijd ben ik op dit moment niet stabiel genoeg om een eigen woning te kunnen huren. Hier ben ik wel hard mee bezig, gisteren begonnen met een nieuwe baan om weer wat te kunnen sparen. Maar goed, daar gaat het hier niet over.
Ik ben enorm blij dat mijn ouders mij de mogelijkheid geven om hier tijdelijk te overbruggen, maar hoe lang dat precies gaat duren is op dit moment nog even onduidelijk.

Mijn jongste zus van 25 woont ook nog thuis, heeft nog nooit op zichzelf gewoond of vaste lasten gehad. Heeft een vaste baan in loondienst van 30 uur per week, maar zit in de volgens haar lastige positie dat ze niet kan kopen (ze is alleenstaand) en dat huren in de vrije sector ook niet op te brengen is. Ze heeft zich pas 1,5 jaar geleden ingeschreven voor sociale huur, dus dat wordt hem ook niet op korte termijn.

Ik snap dat door mijn komst hier de dynamiek enigszins verstoord is. Ineens wonen we hier met zijn vieren, terwijl mijn ouders en zus het al zo lang gewend waren met z’n drieën.
Dat zou allemaal niet zo’n probleem zijn als ik niet helemaal knettergek werd de manier waarop mijn zus zich gedraagt. Ze kijkt naar alles heel negatief, commandeert mijn ouders (waarvan ik dan denk, jeetje meid, hoe heb je het lef), het ligt altijd aan anderen en nooit aan haarzelf, heeft overal commentaar op en kan echt nooit haar ongelijk ergens over toegeven. Je hoeft maar iets te zeggen waar zij het niet mee eens is, of je wordt afgeblaft...
Als ik met mijn ouders over haar houding heb wordt het weggewuifd en het is allemaal zo erg niet: “oh dat valt toch wel mee”?

Als ik het heel bot mag zeggen vind ik haar eigenlijk een verwend nest dat haar eigen boontjes maar eens moet gaan doppen en zelfstandig moet worden en loskomen, maarja, wie ben ik? Kijkende naar mijn eigen situatie?

Ik vind het echt heel lastig, want het gesprek met haar aangaan kan dus eigenlijk niet echt, want dat eindigt er altijd mee dat ik de boeman ben en dat ik betweterig wordt genoemd. Er valt geen land mee te bezeilen.

Of stel ik me nu aan?
Alle reacties Link kopieren
l2l89 schreef:
11-08-2020 19:18
Absoluut, dat ontken ik ook niet.
Maar ik doe dat niet tegen haar. Ik probeer haar (behalve hierboven misschien, maar goed het is ook even ranten) zoveel mogelijk in haar waarde te laten en vraag hier om advies over hoe ik het best met haar houding om kan gaan.

En wat mijn ouders betreft wil ik me er ook absoluut niet mee bemoeien, maar als ik dagelijks een grote mond krijg van iemand die zelf nog nooit zelfstand is geweest of iets vervelends heeft mee gemaakt, moet ik dan maar mijn mond houden?
Ik snap je frustratie, maar dit is niet relevant. Ik neem aan dat je ook van iemand met meer levenservaring geen ongevraagd commentaar wil ontvangen. Let op je zusje doet ook dingen op haar manier. Misschien stelt ze het uithuis gaan wel uit omdat ze niet net als jij terug moet komen bij je ouders als het tegenzit.
Alle reacties Link kopieren
boekenlegger0 schreef:
11-08-2020 19:40
Ik snap je frustratie, maar dit is niet relevant. Ik neem aan dat je ook van iemand met meer levenservaring geen ongevraagd commentaar wil ontvangen. Let op je zusje doet ook dingen op haar manier. Misschien stelt ze het uithuis gaan wel uit omdat ze niet net als jij terug moet komen bij je ouders als het tegenzit.
Je hebt gelijk over die relevantie.

Maar die garantie heb je toch nooit? Als je voor het eerst uit huis gaat, dat het dan nooit tegen zit? Dan kan je net zo goed je hele leven bij je ouders blijven plakken. ;)
Ik vond het op mijn 20e wel best toen ik het huis uit ging eigenlijk, heerlijk zelfs, die zelfstandigheid! Ik had toen ook niet gedacht dat ik hier 10 jaar later weer terug zou komen...
Alle reacties Link kopieren
Als ik het heel bot mag zeggen vind ik haar eigenlijk een verwend nest dat haar eigen boontjes maar eens moet gaan doppen en zelfstandig moet worden en loskomen, maarja, wie ben ik? Kijkende naar mijn eigen situatie?

Precies dat ja. Het is het huis van je ouders en het is aan hun wat zij wel en niet accepteren. Nog meer de confrontratie opzoeken levert vooral nog meer ellende voor je ouders op.

Ik zou asap weer op jezelf gaan wonen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dat ben jij, zij is zij.

Jullie zijn niet geschikt om samen te wonen bij jullie ouders. Gelukkig is het een hele goede motivatie voor jou om snel definitief en voorgoed uit huis te gaan. Succes met je zoektocht!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Het is jouw zus en dus niet jouw probleem. Je hebt alleen maar invloed op hoe jij op haar reageert. Dus neem gewoon wat afstand.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
11-08-2020 19:46
Dat ben jij, zij is zij.

Jullie zijn niet geschikt om samen te wonen bij jullie ouders. Gelukkig is het een hele goede motivatie voor jou om snel definitief en voorgoed uit huis te gaan. Succes met je zoektocht!
Zeker, helemaal mee eens!

Ik ben hard bezig, gisteren begonnen met nieuwe baan en aan de lopende band op woningen aan het reageren (al een paar weken). :)
Hopelijk levert dat snel wat op en kan ik in de toekomst weer genieten van een gezondere zussenband.
Alle reacties Link kopieren
Dus jij komt met hangende pootjes weer naar huis en ineens moet zus zich naar jouw maatstaven gaan gedragen?
Over het hoe en wat tussen zus en ouders heb jij helemaal niets te zeggen dus bemoei je daar niet mee!
Alle reacties Link kopieren
l2l89 schreef:
11-08-2020 19:43
Je hebt gelijk over die relevantie.

Maar die garantie heb je toch nooit?
Als je voor het eerst uit huis gaat, dat het dan nooit tegen zit? Dan kan je net zo goed je hele leven bij je ouders blijven plakken. ;)
Ik vond het op mijn 20e wel best toen ik het huis uit ging eigenlijk, heerlijk zelfs, die zelfstandigheid! Ik had toen ook niet gedacht dat ik hier 10 jaar later weer terug zou komen...
Nee dat klopt, maar met meer spaargeld heb je meer opties dan zonder spaargeld. Jij koos voor zelfstandigheid, jouw zusje koos anders. Je bent niet beter dan je zusje, jullie zijn alleen verschillend. Zou het kunnen dat je het vervelend vindt dat jouw zusje geen enkele haast heeft met op zichzelf wonen, terwijl jij juist graag weer op jezelf wil wonen en nu noodgedwongen bij je ouders moet wonen? Jullie zitten nu in elkaars vaarwater. Als zusje iets vervelends zegt over jouw levenskeuze kun je dat gewoon naar haar toe benoemen. Je kunt aangeven wanneer ze voor jou een grens overgaat.
Alle reacties Link kopieren
Daarbij is e.a. bot aankaarten niet zo heel veel beter dan het gedrag dat je zusje laat zien. Je ouders zitten in een huis met herrie wanneer je dat doet. Je maakt het jezelf en je ouders vooral nog meer onmogelijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jij komt binnen in een bestaande situatie. Jij zult je dus aan moeten passen. Ook al heeft je zus vervelend gedrag. Waarom kijk je niet of je de positieve kanten in jullie zussen-relatie kan omhooghalen? Er is vast wel iets wat jullie gemeen hebben. Is dat niet het geval, dan zou ik mijn mond zoveel mogelijk houden en zo snel als mogelijk weer vertrekken. Je ouders behandelen je heel lief, ik zou dan mijn uiterste best doen om het hen naar de zin te maken en dus je aanpassen voor the time being. Misschien iets milder kijken naar je zus, maakt het ook wat makkelijker. Ik hoor namelijk alleen maar negatieve dingen over haar en dat kan moeilijk iets positiefs opleveren lijkt mij.

Ik krijg het gevoel dat er al wat langer wrok zit
Alle reacties Link kopieren
l2l89 schreef:
11-08-2020 19:49
Zeker, helemaal mee eens!

Ik ben hard bezig, gisteren begonnen met nieuwe baan en aan de lopende band op woningen aan het reageren (al een paar weken). :)
Hopelijk levert dat snel wat op en kan ik in de toekomst weer genieten van een gezondere zussenband.
Anti-kraak?
Ik zie in Rotterdam en rond Amsterdam anti-kraakwoningen aangeboden, zit er iets bij voor je?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Er zitten meestal altijd 2 kanten aan een situatie en in dit geval vind ik dat je ietwat negatief over je zus praat. Je topic begint al met een opmerking dat je zus nooit op zichzelf gewoond heeft en nooit vaste lasten heeft gehad. Jij hebt dat wel gedaan/gehad dus komt beetje over alsof je vindt dat je een streep voor hebt. Vervolgens geef je een reactie dat jij het glas altijd halfvol ziet, je zus doet dat in jouw ogen blijkbaar niet en komt ook, in mijn ogen, een beetje over alsof jij het tot nu toe beter voor elkaar hebt. Misschien zit ik ernaast maar dit haal ik eruit
Als je zus zo is zoals je hier zegt, dan vraag ik me af hoe het voorheen ging als je op visite kwam.
Lijkt me dat ze dan ook zo deed. Uiteraard ging je da later weer naar je eigen huis, maar was dat toen niet ook al zo?
Het lijkt alsof je nu ineens verbaasd bent over hoe je zus is en doet
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg: tijd om zo snel mogelijk weer op jezelf te gaan wonen. Dan zie je minder van thuis en kun je je ook minder gaan zitten ergeren.
Jij wil niet dat zij zich met jou eetpatroon bemoeit maar ondertussen bemoei jij je wel met haar.

MIjn broertje mag nu ook allemaal dingen in huis die ik toen ik thuis woonde echt niet in mijn hoofd durfde te halen, tjah, dat is nu eenmaal zo. Stop maar met het meten met twee maten, want wat jij nu doet is ook bloedirritant.
Alle reacties Link kopieren
voor iemand in jou positie praat je neerbuigend over je zus terwijl jullie evenveel(min) bereikt hebben. Gezellig voor je ouders zulke zonneschijntjes in huis
granny71 schreef:
11-08-2020 19:50
Dus jij komt met hangende pootjes weer naar huis en ineens moet zus zich naar jouw maatstaven gaan gedragen?
Over het hoe en wat tussen zus en ouders heb jij helemaal niets te zeggen dus bemoei je daar niet mee!
Eens
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je niet jaloers hoeft te zijn op je zus. Vreselijk, tot je 30e thuis willen wonen. Om dat als ambitie te hebben. Welke man wil nou zo’n vrouw. Een relatie zal moeilijk worden als je zo verwend en onzelfstandig bent. Wees blij dat jij jezelf wel hebt ontwikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties allemaal, dat zet de boel weer even in perspectief. :)

Ik ga er zelf verder over na denken, met jullie input meegenomen.
Hoe kijk je naar jezelf nu je als dertiger weer naar je ouders terug moet? Kan het een beetje projectie zijn dat je zo over je zus oordeelt?
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
12-08-2020 04:56
Hoe kijk je naar jezelf nu je als dertiger weer naar je ouders terug moet? Kan het een beetje projectie zijn dat je zo over je zus oordeelt?
Daar zit ik ook aan te denken. Het is TO niet gelukt het zelfstandig te redden op deze leeftijd en dat vindt ze erg. Zus is het ook niet gelukt maar vindt dit wel best en heeft zelfs plannen om tot ongeveer dezelfde leeftijd als dat TO zelf is thuis te blijven hangen uit vrije wil. Het is als een soort spiegel van hoe TO het niet gewild heeft.

Tel daarbij op de overeenkomst dat de één parttimet uit eigen keuze (waarschijnlijk) en zichzelf daardoor niet kan bedruipen en de ander door de eigen keuze qua branche zichzelf niet kan redden.

Beiden zitten door hun eigen keuzes vast in hetzelfde schuitje wat erg confronterend kan zijn en dan vertoont die zus nog geen gepaste schaamte ook zoals TO zelf ervaart.

Zoiets. Mijn innerlijke Freud is een amateur.
appelientjex schreef:
11-08-2020 22:55
Ik denk dat je niet jaloers hoeft te zijn op je zus. Vreselijk, tot je 30e thuis willen wonen. Om dat als ambitie te hebben. Welke man wil nou zo’n vrouw. Een relatie zal moeilijk worden als je zo verwend en onzelfstandig bent. Wees blij dat jij jezelf wel hebt ontwikkeld.
Wat? De zus heeft het wel beter voor elkaar dan haar grote zus
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
12-08-2020 06:36
Wat? De zus heeft het wel beter voor elkaar dan haar grote zus
Pffff vind je?
Sinned77 schreef:
12-08-2020 06:36
Wat? De zus heeft het wel beter voor elkaar dan haar grote zus
Wat heeft ze goed voor elkaar dan?
Wat TO en zus bereikt hebben, daar gaat het toch helemaal niet om? Wanneer heb je trouwens iets "bereikt" in dit leven, maar goed, ik dwaal af.
Als ik jou was, TO, en dat is al eerder opgemerkt, dan zou ik er alles aan doen om niet meer in die situatie met je zus te hoeven zitten. Het is ook ergerlijk, een constant negatief persoon om je heen.
Een huis of kamer is niet meteen bereikbaar, maar een caravan waarschijnlijk wel. Huur een staplaats op een camping in de buurt van je werk (het liefst natuurlijk een waar je permanent mag verblijven) en dan ben je in ieder geval tot november van het gelazer af. Na de zomervakantie willen mensen vaak van hun (sta)caravan en hun staplaats af. Ondertussen speur je gewoon verder. Ik vind dat een goede optie: het gedrag van je zus verandert voorlopig niet.
Hunebed schreef:
12-08-2020 06:54
Wat heeft ze goed voor elkaar dan?
Ik reageerde meer op de stelling dat geen man het zusje zou willen omdat ze niet zelfstandig/verwend is, TO heeft 10 jaar lang op studentenkamers gewoond, en is nu met hangende pootjes teruggekeerd naar het ouderlijk nest,
dat noem ik niet iets goed voor elkaar hebben, dan was het zusje toch verstandiger. Die heeft gratis kost en inwoning gehad en een vaste baan en waarschijnlijk wel wat kunnen sparen. In dat opzicht heeft het zusje het gewoon beter voor elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven