Mijn moeder mishandelt mijn stiefvader
vrijdag 18 maart 2022 om 11:54
Dit topic open ik vooral om mijn ei kwijt te kunnen. Het is lastig om met anderen te bespreken, omdat het zo naar is, ongemakkelijk. Ik bespreek het met mijn vriend, maar ben me er ook bewust van dat we af en toe nog contact met mijn moeder zullen hebben. Dat remt me een beetje en ik vertel dus niet echt alles.
Mijn stiefvader is al jaren ernstig ziek. Hij heeft nog hooguit een maand te leven. Mijn moeder scheldt hem al sinds oktober uit, wordt om alles wat met zijn ziekte te maken heeft kwaad. Hij moest als hij uren had gebraakt, zelf de wc schoonmaken, want ze was de hele dag al voor hem aan het sloven. Dat soort dingen. Gisteren kreeg ik een berichtje van hem. Hij ligt sinds eergisteren in het ziekenhuis. Hij vertelde dat mijn moeder hem de laatste 4 dagen thuis echt alleen nog maar verrot heeft gescholden. Het ergste wat hij vertelde, was dat ze in die dagen ook gestopt was met zijn medicijnen geven. Ze gaf hem ook geen eten meer.
Ik vind het heel verdrietig dat zijn laatste tijd op aarde zo'n hel is geweest. En ik vind het heel naar dat ik zo'n moeder heb, die zoiets doet, zo in elkaar zit. En ik vind het naar dat ik er fysiek niet bij kon zijn - ze wonen in een ander land. Een besmetting met corona had ie er niet ook nog bij nodig, dus hij had liever contact via de telefoon. Ik kon wel zijn uitlaatklep zijn, dat is fijn. Ik wou dat ie me eerder verteld had hoe erg het was, dan had ik meer voor hem kunnen doen.
Het is een wat onduidelijk verhaal misschien, maar ik wilde dit graag even delen. Bedankt.
Mijn stiefvader is al jaren ernstig ziek. Hij heeft nog hooguit een maand te leven. Mijn moeder scheldt hem al sinds oktober uit, wordt om alles wat met zijn ziekte te maken heeft kwaad. Hij moest als hij uren had gebraakt, zelf de wc schoonmaken, want ze was de hele dag al voor hem aan het sloven. Dat soort dingen. Gisteren kreeg ik een berichtje van hem. Hij ligt sinds eergisteren in het ziekenhuis. Hij vertelde dat mijn moeder hem de laatste 4 dagen thuis echt alleen nog maar verrot heeft gescholden. Het ergste wat hij vertelde, was dat ze in die dagen ook gestopt was met zijn medicijnen geven. Ze gaf hem ook geen eten meer.
Ik vind het heel verdrietig dat zijn laatste tijd op aarde zo'n hel is geweest. En ik vind het heel naar dat ik zo'n moeder heb, die zoiets doet, zo in elkaar zit. En ik vind het naar dat ik er fysiek niet bij kon zijn - ze wonen in een ander land. Een besmetting met corona had ie er niet ook nog bij nodig, dus hij had liever contact via de telefoon. Ik kon wel zijn uitlaatklep zijn, dat is fijn. Ik wou dat ie me eerder verteld had hoe erg het was, dan had ik meer voor hem kunnen doen.
Het is een wat onduidelijk verhaal misschien, maar ik wilde dit graag even delen. Bedankt.
vrijdag 18 maart 2022 om 15:08
Je kunt natuurlijk altijd advies vragen. Maar veilig thuis zal zelf, behalve adviseren, niets kunnen doen. De mensen wonen in een ander land.
Ik vind het een goede vraag van Lilalinda: weet je zeker dat het waar is? Want het komt heel vaak voor dat zieke en/oude mensen in de war zijn. Een delier, medicijnen, morfine, dementie....er kunnen talloze aannemelijke redenen te vinden zijn dat stiefpa misschien geestelijk niet meer helemaal helder is. Ik heb dat diverse keren van dichtbij meegemaakt. Zo iemand kan heel overtuigend dingen vertellen die helemaal niet waar zijn. Het is geen liegen overigens; in hun ogen is het gewoon waar.
Dus vóór je je moeder van van alles gaat beschuldigen, zou ik echt voor jezelf een afweging maken of dit verhaal echt zo zit als hij zegt.
Sterkte, wat een rotsituatie.
vrijdag 18 maart 2022 om 15:33
Wauw, wat een hoop reacties! Bedabkt allemaal. Uiteraard weet ik niet zeker of de dingen die mijn stiefvader schreef, echt kloppen. Helaas kan ik het me wel goed voorstellen. Toen mijn vader een hartinfarct had gekregen, verliet ze hem. Ik heb toen van mijn elfde tot mijn dertiende, toen hij stierf, voor mijn zieke vader moeten zorgen. Daarna kwam ze weer terug. De band met mijn moeder is moeizaam. Desgevraagd zei ze zich geen zorgen te maken over de periode na zijn dood. Ze had dit allemaal al eens meegemaakt, en destijds moest ze ook nog voor mij zorgen. Die ellende blijft haar nu bespaard. Voor de duidelijkheid, dat is haar formulering, niet de mijne.
Mijn stiefvader ligt in het ziekenhuis omdat ik hem had gezegd de huisarts te spreken over de stress die thuisblijven opleverde. De huisarts heeft toen een opname voorgesteld. Het is niet de bedoeling dat hij nog terug naar huis gaat. Zijn zoon gaat nu die richting op, dat is een fijn idee. Hij mag maar 1 bezoeker per dag, dus voorlopig ga ik nog niet die kant op.
Het is heel naar om in te zien dat ze nog precies zo is als toen. Ik hield me altijd voor dat ze nu een beter mens was. Dat het destijds jeugdige domheid was, je kop in het zand steken als je iets niet meer aankunt. Het valt zwaar om te moeten constateren dat ik mijn kop in het zand stak.
Mijn stiefvader heeft dit in vertrouwen verteld. Met mijn moeder praat ik überhaupt nauwelijks over dit soort dingen. Haar ter verantwoording roepen, levert alleen op dat ze mij en mijn stiefvader fantasten noemt.
Mijn stiefvader ligt in het ziekenhuis omdat ik hem had gezegd de huisarts te spreken over de stress die thuisblijven opleverde. De huisarts heeft toen een opname voorgesteld. Het is niet de bedoeling dat hij nog terug naar huis gaat. Zijn zoon gaat nu die richting op, dat is een fijn idee. Hij mag maar 1 bezoeker per dag, dus voorlopig ga ik nog niet die kant op.
Het is heel naar om in te zien dat ze nog precies zo is als toen. Ik hield me altijd voor dat ze nu een beter mens was. Dat het destijds jeugdige domheid was, je kop in het zand steken als je iets niet meer aankunt. Het valt zwaar om te moeten constateren dat ik mijn kop in het zand stak.
Mijn stiefvader heeft dit in vertrouwen verteld. Met mijn moeder praat ik überhaupt nauwelijks over dit soort dingen. Haar ter verantwoording roepen, levert alleen op dat ze mij en mijn stiefvader fantasten noemt.
vrijdag 18 maart 2022 om 17:33
lattemachiato schreef: ↑18-03-2022 12:08Ik geloof niet dat je het haar echt kwalijk kunt nemen eigenlijk.
Waarom niet? Zelfs al zou het door stress komen (wat uit een later bericht van TO blijkt dat het niet zo is) dan nog zijn mensen verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Het kan soms wel verklaren waarom mensen dingen doen, maar het neemt niet hun verantwoordelijkheid af, toch?
zaterdag 19 maart 2022 om 08:45
Ze sneert naar TS dat het zo lastig was om voor haar te zorgen. TS heeft nauwelijks (echt) contact met haar, dat zal niet voor niets zijn. Sommige mensen zijn gewoon verrot. Dan ligt het niet zozeer aan de situatie en het bijbehorende coping mechanisme, maar gewoon hoe zij is.
zaterdag 19 maart 2022 om 08:47
Dat weet je niet, misschien is dit gewoon hoe zij is.Doreia* schreef: ↑18-03-2022 11:58Het is je moeder zo te lezen méér dan boven haar hoofd gegroeid.
Goed dat je stiefvader in het ziekenhuis is. Zo krijgen ze allebei rust, lucht, ruimte.
Heeft je moeder een netwerk om haar angst kwijt te kunnen? Praat jij met haar over hoe het moet nu en straks met haar?
Er moet zeker weten thuiszorg komen als hij thuis zou komen. Het beste is dat hij naar een hospice gaat.
Zie jij kans om naar je moeder te gaan deze periode?
zaterdag 19 maart 2022 om 08:48
Dit dus. De moeder wordt in sommige reacties wel heel erg met fluwelen handschoenen aangepakt.chocolol schreef: ↑18-03-2022 17:33Waarom niet? Zelfs al zou het door stress komen (wat uit een later bericht van TO blijkt dat het niet zo is) dan nog zijn mensen verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Het kan soms wel verklaren waarom mensen dingen doen, maar het neemt niet hun verantwoordelijkheid af, toch?
zondag 20 maart 2022 om 22:10
zondag 20 maart 2022 om 22:18
Kan het zijn dat het haar manier van verwerking is dat hij doodgaat?
Een nogal vreemde manier, maar wel een manier van afstand scheppen tussen haar en hem. Iets à la "als hij me dan toch laat zitten zonder dat ik precies weet wanneer, dat hij dan ineens zijn plan trekt".
Ik zou het gesprek aangaan met het ziekenhuis en hun sociale dienst.
Hij kan niet meer naar huis als je moeder daar nog rondloopt.
Dus ofwel blijft hij in 't ziekenhuis, of hij gaat naar een hospice of je moeder moet een alternatief dak boven haar hoofd hebben én je stief-vader hulp in huis.
Een nogal vreemde manier, maar wel een manier van afstand scheppen tussen haar en hem. Iets à la "als hij me dan toch laat zitten zonder dat ik precies weet wanneer, dat hij dan ineens zijn plan trekt".
Ik zou het gesprek aangaan met het ziekenhuis en hun sociale dienst.
Hij kan niet meer naar huis als je moeder daar nog rondloopt.
Dus ofwel blijft hij in 't ziekenhuis, of hij gaat naar een hospice of je moeder moet een alternatief dak boven haar hoofd hebben én je stief-vader hulp in huis.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 20 maart 2022 om 22:19
tv-icoon schreef: ↑18-03-2022 12:31Je weet gewoon niet hoe het echt zit. Maar om de laatste dagen zo door te brengen is dieptriest; voor beiden.
Er zullen beslist oude mensen zijn hun zinloze, mateloze pijn en angst afreageren op de verzorger, die al het uiterste geeft wat ze maar te geven heeft.
Ik denk dat hij het laatste stukje dus maar aan de hand van professionals moet lopen. En zij kan dan eindelijk bijkomen.
Dit. Het kan zijn dat zij zich door dit gedrag onbewust al aan het losmaken is van hem omdat ze weet dat hij nog maar kort te leven heeft. Sowieso moet hij in geen geval terug naar huis. Voor beide niet.
zondag 20 maart 2022 om 22:21
Klopt, de rollen zouden eens omgekeerd moeten zijn... . Dit zijn echt wel heel serieuze feiten/aantijgingen gepleegd tegen een zeer kwetsbare persoon.andnowwedance schreef: ↑19-03-2022 08:48Dit dus. De moeder wordt in sommige reacties wel heel erg met fluwelen handschoenen aangepakt.
Aan TO, er zijn jammer genoeg regelmatig dergelijke situaties. Meer dan we willen dat mantelzorgers zich ronduit degoutant gedragen. Dit gaat niet over teveel stress hebben, als je bij stress zo een zaken begint te doen moet je zelf afstand nemen en hulp zoeken (en eigenlijk best niet eens in een relatie zitten). Jouw moeder klinkt als een nare persoon. Zorg dat ze niet meer bij die man kan komen. Moest ze later nog een nieuwe relatie willen nemen, vertel dan gerust aan de nieuwe partner wat hem te wachten staat bij een terminale ziekte.
zondag 20 maart 2022 om 22:28