Mijn partner heeft het zwaar
woensdag 9 november 2022 om 15:31
Wij zijn al ruim 10 jaar samen en hebben 2 kinderen. We hebben het goed samen en hebben recent een nieuw huis gekocht. Mijn man heeft altijd al wat last gehad van de winter blues, als de dagen korter worden wordt hij wat down. In eerdere jaren liet ik deze buien een beetje lopen, maar draaide hij wel gewoon mee in het huishouden en dan ging het langzaam aan voorbij. Dit jaar in alle drukte met het huis lijkt het erger dan normaal. Hij komt tot weinig (terwijl er wel veel moet gebeuren) en is nu al een paar keer in huilen uit gebarsten.
Ik merk dat ik het lastig vindt om hem steeds maar de ruimte te geven. Elke suggestie die ik doe/ aanmerking die ik heb is duidelijk teveel, maar ik ben denk ik niet zo goed in mezelf wegcijferen en zeker met alle drukte. Ik heb hem eigenlijk gewoon nodig. Hoe doen andere mensen dat? Ontzie je je partner dan volledig? Hoe voel je je daar zelf bij? Werkt het om je partner zo min mogelijk verantwoordelijkheden te geven of verzandt hij/zij dan nog verder?
Ik merk dat ik het lastig vindt om hem steeds maar de ruimte te geven. Elke suggestie die ik doe/ aanmerking die ik heb is duidelijk teveel, maar ik ben denk ik niet zo goed in mezelf wegcijferen en zeker met alle drukte. Ik heb hem eigenlijk gewoon nodig. Hoe doen andere mensen dat? Ontzie je je partner dan volledig? Hoe voel je je daar zelf bij? Werkt het om je partner zo min mogelijk verantwoordelijkheden te geven of verzandt hij/zij dan nog verder?
Het leven is niet eerlijk
vrijdag 11 november 2022 om 12:39
Als de partner wel wil en ook kan, is er geen probleem.rosanna08 schreef: ↑11-11-2022 11:59ik ben het volledig eens met dat man van TO naar de huisarts moet en er alles aan moet doen wat hij kan om hier mee om te gaan.
Ik heb echter wel heel veel moeite met de hardheid waarmee hier geoordeeld wordt. Ik weet iig weer heel zeker dat ik maar gewoon alleen blijf
Als de partner wel wíl maar niet kán, mag je compassie met iemand hebben en een manier verzinnen om ermee om te gaan.
Als de partner wel kán maar niet wíl, dan mag je harder zijn omdat het niet eerlijk is voor het gezin.
Als de partner niet kán en niet wíl, dan kun je er ook maar beter de stekker uit trekken, omwille van de rest.
vrijdag 11 november 2022 om 12:54
Lichttherapielamp is betere term om te checken. Er zijn ook lichtherapiebrillen btw.SweetFirefly schreef: ↑09-11-2022 15:46Check of je de juiste lamp hebt, dus wat ik al zei; geen wake up lamp maar een speciale daglamp. Succes!
Een daglichtlamp gebruik ik ook bij hobbyprojecten maar heeft helemaal niets te maken met tegen gaan van winterdepressies. Maar met goed licht om dingen bij te kunnen doen.
vrijdag 11 november 2022 om 13:13
Dan kan hij in de tijd dat hij voor zich uitstaart de daglicht lamp gebruiken.Roelanje schreef: ↑10-11-2022 16:38Gisteravond een redelijk goed gesprek gehad. Hij wil nog niet naar de huisarts. Afspraak is nu dat hij de daglichtlamp en de vitamines gaat gebruiken en als het over een week niet beter gaat, gaat hij naar de huisarts. Waar we "beter" aan af gaan meten is niet helemaal duidelijk, maar ik ga het meten in of hij redelijk in beweging is. Hij is vandaag wel weer tot iets gekomen gelukkig, maar hij heeft ook een uur of 3 voor zich uitgestaard. We zijn er nog niet, wel heel erg bedankt voor alle suggesties!
vrijdag 11 november 2022 om 13:15
Sjaantje37 schreef: ↑11-11-2022 13:13Dan kan hij in de tijd dat hij voor zich uitstaart de daglicht lamp gebruiken.
Als het wel een echte lichttherapielamp is.
Dat is heel handig en lekker op zo'n moment.
vrijdag 11 november 2022 om 13:16
Die bedoelde ik idd.LuciFee2022 schreef: ↑11-11-2022 12:54Lichttherapielamp is betere term om te checken. Er zijn ook lichtherapiebrillen btw.
Een daglichtlamp gebruik ik ook bij hobbyprojecten maar heeft helemaal niets te maken met tegen gaan van winterdepressies. Maar met goed licht om dingen bij te kunnen doen.![]()
En ook eens dat je eisen mag stellen aan je partner en de vader van je kinderen. Er niets aan doen kan alleen als je single bent, zodra je kinderen en een partner hebt ben je iig aan hun verplicht jezelf weer op de rails te krijgen.
vrijdag 11 november 2022 om 13:21
Is hetzelfde, in een lichttherapielamp zit een daglichtlamp. Dus een daglichtlamp in je kamer/kantoor kan ook goed werken. Als je er maar lang genoeg in zit/kijkt.LuciFee2022 schreef: ↑11-11-2022 12:54Lichttherapielamp is betere term om te checken. Er zijn ook lichtherapiebrillen btw.
Een daglichtlamp gebruik ik ook bij hobbyprojecten maar heeft helemaal niets te maken met tegen gaan van winterdepressies. Maar met goed licht om dingen bij te kunnen doen.![]()
vrijdag 11 november 2022 om 22:51
We hebben een echte lichttherapie lamp en daar zit hij nu elke ochtend bij de koffie voor. Vitamine D ook opgestart dus even kijken wat dat doet.
Vandaag wel een redelijke dag. Samen wat gewandeld en wat klusjes gedaan. Het ijs is dun, maar het lijkt iig niet slechter te worden. Morgen lekker naar de sport van de kinderen, hopelijk lukt het om er weer een redelijke dag van te maken.
Tja en waarom niet naar de huisarts. Geen idee. Ik zou er al jaren terug gezeten hebben voor bloedwerk en overleg. Maar ja, het is een volwassen man. Hij zal zelf moeten willen gaan.
Vandaag wel een redelijke dag. Samen wat gewandeld en wat klusjes gedaan. Het ijs is dun, maar het lijkt iig niet slechter te worden. Morgen lekker naar de sport van de kinderen, hopelijk lukt het om er weer een redelijke dag van te maken.
Tja en waarom niet naar de huisarts. Geen idee. Ik zou er al jaren terug gezeten hebben voor bloedwerk en overleg. Maar ja, het is een volwassen man. Hij zal zelf moeten willen gaan.
Het leven is niet eerlijk
vrijdag 11 november 2022 om 22:54
Roelanje schreef: ↑11-11-2022 22:51We hebben een echte lichttherapie lamp en daar zit hij nu elke ochtend bij de koffie voor. Vitamine D ook opgestart dus even kijken wat dat doet.
Hij is een volwassen man met gezin, dus ik zou dat soort redenatie niet accepteren.
vrijdag 11 november 2022 om 23:38
Dit precies ging ook door mij heen toen ik het bericht las.toffifee schreef: ↑09-11-2022 15:49Ai. Dus, hij heeft hier al jaren last van in deze periode Jullie besluiten dat er een huis gekocht wordt waar wat aan gedaan moet worden. En in plaats van een stapje terug te doen, in deze periode, moet hij alleen maar harder gaan rennen. Ik weet niet hoe de blues voelen, wel hoe een burn-out voelde. En de gedachte aan de dingen die ik naast het gezinsleven en werken nog zou moeten, zou mij naar de keel grijpen (en dat uitte zich dan in helemaal blokkeren).
Dus, naast dat hij naar de dokter moet (ook vitaminetekort zou mee kunnen spelen) zou ik ook even gaan kijken hoe hij ontlast kan worden.
Het huis is gekocht dus dat is niet terug te draaien. De timing is wel uiterst miserabel.
Andere jaren was het nog behapbaar, was zijn dip nog niet te belastend voor het gezin maar nu er een behoorlijke stressfactor bij is gevoegd is dat natuurlijk wel anders. Bij een vrouw werd al eerder geroepen of ze niet tegen een burn-out zit maar nu het om een man gaat moet hij maar gewoon door kunnen?
TO, je vind het moeilijk om begrip op te brengen voor hem en dat helpt niet mee. Ik denk dat het wel een stap kan zijn die bijdraagt om hem wel naar de huisarts te krijgen. Heb je al een poging gedaan niet vanuit jouw positie (ik heb je nodig) maar vanuit zijn positie (schat, ik merk dat je er doorheen zit) te bespreken of hij naar een arts wil?
zaterdag 12 november 2022 om 09:02
Hoeveel vitamine D slikt hij?Roelanje schreef: ↑11-11-2022 22:51We hebben een echte lichttherapie lamp en daar zit hij nu elke ochtend bij de koffie voor. Vitamine D ook opgestart dus even kijken wat dat doet.
zaterdag 12 november 2022 om 09:26
Ga gewoon bloed laten prikken, als zijn vitamine D te laag is kan hij dit jaar nog verzekerd ampullen krijgen met juiste ( vaak hoge) dosering om snel op te hogen.
Gewoon maar wat vitamine D tabletjes van drogist ( vaak te laag om snel op te hogen bij echt tekort, ben je nog maanden aan het slikken voor iets) gaan slikken zonder dat je weet of hij een tekort heeft en als hij die heeft, hoe erg dat tekort heeft, is gewoon beetje gek niet?
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 12-11-2022 10:51
9.70% gewijzigd
zaterdag 12 november 2022 om 10:47
Het moeilijke van depressief zijn (en een partner/gezin hebben) is dat het zo overweldigend is dat je geneigd bent om er in mee te gaan. Het is te vermoeiend maar ook omdat de depressie "zegt" dat het toch geen zin heeft.
Ik heb zelf last van zware depressies maar besef me ook welke druk het legt op mijn omgeving en ik wil er zelf ook vanaf. Depressie is een ziekte en die moet je ook zo aanpakken en 3 uur voor je uitstaren is meer dan een beetje down zijn.
Hij maakt zijn eigen leven en die van jullie een stuk leuker als hij voor de winter, elk jaar, start met AD. Hij kan dat wel niet willen maar als er een oplossing bestaat dan is er geen enkele reden om hem zijn gang te laten gaan terwijl zijn gezin de prijs betaald. Je mag er wel wat harder in gaan zitten want op eigen kracht en een lamp en wat vitamines , wordt het een heel lange winter.
Ik heb zelf last van zware depressies maar besef me ook welke druk het legt op mijn omgeving en ik wil er zelf ook vanaf. Depressie is een ziekte en die moet je ook zo aanpakken en 3 uur voor je uitstaren is meer dan een beetje down zijn.
Hij maakt zijn eigen leven en die van jullie een stuk leuker als hij voor de winter, elk jaar, start met AD. Hij kan dat wel niet willen maar als er een oplossing bestaat dan is er geen enkele reden om hem zijn gang te laten gaan terwijl zijn gezin de prijs betaald. Je mag er wel wat harder in gaan zitten want op eigen kracht en een lamp en wat vitamines , wordt het een heel lange winter.
zaterdag 12 november 2022 om 10:52
Precies. Naar de HA voor hulp. Al is het de POHer ggz van de huisarts om mee te praten en praktische tips en een bloedtest en misschien ad. Met zo'n lamp erbij, heb je een plan en kan zomaar voor hem en jullie wat beter worden.DingDong schreef: ↑12-11-2022 10:47Het moeilijke van depressief zijn (en een partner/gezin hebben) is dat het zo overweldigend is dat je geneigd bent om er in mee te gaan. Het is te vermoeiend maar ook omdat de depressie "zegt" dat het toch geen zin heeft.
zaterdag 12 november 2022 om 11:17
Ik vind dat altijd zo flauw, dat geroep dat als het andersom was geweest, er heel anders gereageerd was. Alsof vrouwen hier altijd met fluwelen handschoentjes en zonder enige vorm van kritiek worden aangepakt.Nauttia666 schreef: ↑11-11-2022 23:38Dit precies ging ook door mij heen toen ik het bericht las.
Het huis is gekocht dus dat is niet terug te draaien. De timing is wel uiterst miserabel.
Andere jaren was het nog behapbaar, was zijn dip nog niet te belastend voor het gezin maar nu er een behoorlijke stressfactor bij is gevoegd is dat natuurlijk wel anders. Bij een vrouw werd al eerder geroepen of ze niet tegen een burn-out zit maar nu het om een man gaat moet hij maar gewoon door kunnen?
TO, je vind het moeilijk om begrip op te brengen voor hem en dat helpt niet mee. Ik denk dat het wel een stap kan zijn die bijdraagt om hem wel naar de huisarts te krijgen. Heb je al een poging gedaan niet vanuit jouw positie (ik heb je nodig) maar vanuit zijn positie (schat, ik merk dat je er doorheen zit) te bespreken of hij naar een arts wil?
Ik bedoel, als een vrouw hier had verteld dat ze weigerde om naar een arts te gaan terwijl het nota bene een jaarlijks terugkerende klacht is en dat haar man nu overwoog om maar alles alleen te doen om haar te ontzien dan had ze echt wel hetzelfde te horen gekregen, hoor. Ook als het vorige jaren wel behapbaar was, want dat is het nu niet en als de situatie precies omgekeerd was en je dus een eerlijke vergelijking maakt dan weigerde die vrouw dus ook tot voor kort om te gaan en zelfs nu stelde ze het nog uit. Terwijl haar gezin ook de prijs betaalde.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 12 november 2022 om 11:22
En dat is ook zal zat voorgekomen. Heel vaak. En inderdaad, dan zegt iedereen, ga naar de arts. Lulkoek is het.Susan schreef: ↑12-11-2022 11:17Ik vind dat altijd zo flauw, dat geroep dat als het andersom was geweest, er heel anders gereageerd was. Alsof vrouwen hier altijd met fluwelen handschoentjes en zonder enige vorm van kritiek worden aangepakt.
Ik bedoel, als een vrouw hier had verteld dat ze weigerde om naar een arts te gaan terwijl het nota bene een jaarlijks terugkerende klacht is en dat haar man nu overwoog om maar alles alleen te doen om haar te ontzien dan had ze echt wel hetzelfde te horen gekregen, hoor. Ook als het vorige jaren wel behapbaar was, want dat is het nu niet en als de situatie precies omgekeerd was en je dus een eerlijke vergelijking maakt dan weigerde die vrouw dus ook tot voor kort om te gaan en zelfs nu stelde ze het nog uit. Terwijl haar gezin ook de prijs betaalde.
zondag 13 november 2022 om 18:34
Ik vind het op mijn beurt flauw om te doen alsof een burnout bij mannen minder snel erkend wordt en te doen alsof het makkelijk is om hulp in te schakelen. Helemaal bij een burnout. Daarbij wordt de hulp standaard te laat ingeschakeld.
Het valt mij op dat de man volgens sommige posters zo snel mogelijk geactiveerd moet worden, terwijl eerst rust terug vinden juist zo belangrijk is.
En to wist toch ook dat ze een slechte timing kozen voor een verhuizing?
Het valt mij op dat de man volgens sommige posters zo snel mogelijk geactiveerd moet worden, terwijl eerst rust terug vinden juist zo belangrijk is.
zondag 13 november 2022 om 21:08
Het is een terugkerend probleem. Het gezin heeft er last van, elke keer.Nauttia666 schreef: ↑13-11-2022 18:34Ik vind het op mijn beurt flauw om te doen alsof een burnout bij mannen minder snel erkend wordt en te doen alsof het makkelijk is om hulp in te schakelen. Helemaal bij een burnout. Daarbij wordt de hulp standaard te laat ingeschakeld.
En iemand kan best rust nemen als dat het advies is na een bezoek aan de arts/profs ect.
zondag 13 november 2022 om 21:33
Het terugkerende probleem was behapbaar schrijft ze. Nu is het probleem erger dan andere jaren.LuciFee2022 schreef: ↑13-11-2022 21:08Het is een terugkerend probleem. Het gezin heeft er last van, elke keer.
En iemand kan best rust nemen als dat het advies is na een bezoek aan de arts/profs ect.
Het is dus niet dezelfde situatie en blijkbaar trok man zich er steeds door heen en nam hij zijn verantwoordelijkheden en nu lukt hem dat niet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in