Mijn partner heeft het zwaar
woensdag 9 november 2022 om 15:31
Wij zijn al ruim 10 jaar samen en hebben 2 kinderen. We hebben het goed samen en hebben recent een nieuw huis gekocht. Mijn man heeft altijd al wat last gehad van de winter blues, als de dagen korter worden wordt hij wat down. In eerdere jaren liet ik deze buien een beetje lopen, maar draaide hij wel gewoon mee in het huishouden en dan ging het langzaam aan voorbij. Dit jaar in alle drukte met het huis lijkt het erger dan normaal. Hij komt tot weinig (terwijl er wel veel moet gebeuren) en is nu al een paar keer in huilen uit gebarsten.
Ik merk dat ik het lastig vindt om hem steeds maar de ruimte te geven. Elke suggestie die ik doe/ aanmerking die ik heb is duidelijk teveel, maar ik ben denk ik niet zo goed in mezelf wegcijferen en zeker met alle drukte. Ik heb hem eigenlijk gewoon nodig. Hoe doen andere mensen dat? Ontzie je je partner dan volledig? Hoe voel je je daar zelf bij? Werkt het om je partner zo min mogelijk verantwoordelijkheden te geven of verzandt hij/zij dan nog verder?
Ik merk dat ik het lastig vindt om hem steeds maar de ruimte te geven. Elke suggestie die ik doe/ aanmerking die ik heb is duidelijk teveel, maar ik ben denk ik niet zo goed in mezelf wegcijferen en zeker met alle drukte. Ik heb hem eigenlijk gewoon nodig. Hoe doen andere mensen dat? Ontzie je je partner dan volledig? Hoe voel je je daar zelf bij? Werkt het om je partner zo min mogelijk verantwoordelijkheden te geven of verzandt hij/zij dan nog verder?
Het leven is niet eerlijk
woensdag 9 november 2022 om 15:36
Je schrijft het zelf al: je hebt hem gewoon nodig. Het lijkt me voor jou niet haalbaar om alles alleen te moeten doen en ik denk ook niet dat dat wenselijk is. Misschien kun je proberen om nog dingen uit te besteden die moeten gebeuren, bijvoorbeeld aan het huis, waardoor het hopelijk ook wat sneller klaar is en je er niet meer tegenaan hoeft te hikken, of misschien zijn er wel hulptroepen die je zou kunnen inschakelen, maar dat hij zich helemaal terugtrekt is denk ik geen optie. Zeker aangezien het nog wel een tijdje winter blijft: moet je dan tot ergens in het voorjaar alles in je eentje dragen?
Ik denk dat hij het beste naar de huisarts kan gaan, en als jij daar ruimte voor hebt zou je iets meer op je kunnen nemen/de lat wat lager kunnen leggen.
Ik denk dat hij het beste naar de huisarts kan gaan, en als jij daar ruimte voor hebt zou je iets meer op je kunnen nemen/de lat wat lager kunnen leggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 9 november 2022 om 15:37
woensdag 9 november 2022 om 15:37
Tja dat weet ik niet. Het is wel elk jaar dat hij down raakt, weinig kan hebben en dus ook tot minder komt. De verhuizing zal vast niet helpen, dat is voor niemand relaxt volgens mij. Hij heeft natuurlijk zijn issues uit zijn jeugd, zoals de meesten we een deukje links of rechts hebben, maar ook dat is altijd minder makkelijk om te buigen richting de donkere maanden. Ik heb hem vaker voorgesteld daar eens wat mee te doen, maar dat wil hij niet.
woensdag 9 november 2022 om 15:38
Daglicht lamp! En veel buiten zijn als het licht is.
En naar de dokter, misschien een tekort aan vitamines. Die hakken er ook in soms.
Hij en jij hoeven de winter niet lijdzaam te ondergaan.
Moet hij wel willen kiezen om een oplossing te vinden voor zijn winterblues en ook kiezen dit niet meer te willen elk jaar.
En naar de dokter, misschien een tekort aan vitamines. Die hakken er ook in soms.
Hij en jij hoeven de winter niet lijdzaam te ondergaan.
Moet hij wel willen kiezen om een oplossing te vinden voor zijn winterblues en ook kiezen dit niet meer te willen elk jaar.
woensdag 9 november 2022 om 15:38
Die hebben we hier ook staan, maar gebruikt hij bij het klussen. Hoe lang per dag zou je daar voor moeten zitten? Misschien wel een idee om te proberen.SweetFirefly schreef: ↑09-11-2022 15:37Mijn man had daar vroeger een speciale lamp voor. Niet een wake up lamp (al hebben we die ook in huis), maar een daglichtlamp.
woensdag 9 november 2022 om 15:39
woensdag 9 november 2022 om 15:39
Dan mag je best harder zijn vind ik.Roelanje schreef: ↑09-11-2022 15:37Tja dat weet ik niet. Het is wel elk jaar dat hij down raakt, weinig kan hebben en dus ook tot minder komt. De verhuizing zal vast niet helpen, dat is voor niemand relaxt volgens mij. Hij heeft natuurlijk zijn issues uit zijn jeugd, zoals de meesten we een deukje links of rechts hebben, maar ook dat is altijd minder makkelijk om te buigen richting de donkere maanden. Ik heb hem vaker voorgesteld daar eens wat mee te doen, maar dat wil hij niet.
Hij zadelt jou en de kinderen 5 maanden in het jaar op met zijn blues zonder dat hij er iets aan wil veranderen? Dacht het niet. Je bent het je gezin verplicht de beste versie van jezelf te zijn en er alles aan te doen om dat ook te blijven.
woensdag 9 november 2022 om 15:41
Ik heb hem elke dag naast mijn bureau aanstaan tot alle lampjes vol zijn. Volgens mij is het 30 minuten. Dit jaar nog niet gebruikt, want het is zacht weer, mooi licht genoeg voor mij nog. Maar als het straks in de ochtend weer donker is, dan gaat hij weer aan.
woensdag 9 november 2022 om 15:41
Is het een idee om een open gesprek te voeren over zijn draagkracht? Natuurlijk is dat niet handig als hij net in huilen uitgebarsten is maar op een rustig avondje, als er verder niks speelt.
Wat mag je van hem verwachten, wat kan en wil hij op zich nemen en hoe duidelijk mag dat gecommuniceerd worden?
Zo voorkom je teleurstellingen en overvraging. Voor de dingen die hij niet kan/wil zou je evt hulp in kunnen laten vliegen?
Wat mag je van hem verwachten, wat kan en wil hij op zich nemen en hoe duidelijk mag dat gecommuniceerd worden?
Zo voorkom je teleurstellingen en overvraging. Voor de dingen die hij niet kan/wil zou je evt hulp in kunnen laten vliegen?
woensdag 9 november 2022 om 15:43
Mij staat bij dat hij er een half uurtje echt voor zat. Dus niet lamp aan in een kamer en je ding doen, maar er echt letterlijk voor zitten. Je lichaam maakt dan stofjes aan die je door de korte donkere dagen nu niet zo veel aanmaakt. Bij mijn man werkte het in elk geval.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
woensdag 9 november 2022 om 15:43
Nou, dat die ik normaal dus ook. Als je een probleem hebt ga je daar mee aan de slag en als je nergens van jezelf mee aan de slag hoeft dan is er dus geen probleem en gaat alles gewoon verder als normaal. En in de meeste jaren, heb ik het idee, trekt dat hem er ergens ook wel door. Dat er gewoon duidelijke verplichtingen en verwachtingen zijn. Hoewel hij vorig jaar wel wat wappie gevoelig werd van het najaarDoreia* schreef: ↑09-11-2022 15:39Dan mag je best harder zijn vind ik.
Hij zadelt jou en de kinderen 5 maanden in het jaar op met zijn blues zonder dat hij er iets aan wil veranderen? Dacht het niet. Je bent het je gezin verplicht de beste versie van jezelf te zijn en er alles aan te doen om dat ook te blijven.
Nu is de berg die moet hoger en lijkt de tactiek van weinig aandacht geven niet/averechts te werken.
woensdag 9 november 2022 om 15:45
Dat gaan we sowieso proberen!SweetFirefly schreef: ↑09-11-2022 15:43Mij staat bij dat hij er een half uurtje echt voor zat. Dus niet lamp aan in een kamer en je ding doen, maar er echt letterlijk voor zitten. Je lichaam maakt dan stofjes aan die je door de korte donkere dagen nu niet zo veel aanmaakt. Bij mijn man werkte het in elk geval.
woensdag 9 november 2022 om 15:46
Bespreken dus.Roelanje schreef: ↑09-11-2022 15:43Nou, dat die ik normaal dus ook. Als je een probleem hebt ga je daar mee aan de slag en als je nergens van jezelf mee aan de slag hoeft dan is er dus geen probleem en gaat alles gewoon verder als normaal. En in de meeste jaren, heb ik het idee, trekt dat hem er ergens ook wel door. Dat er gewoon duidelijke verplichtingen en verwachtingen zijn. Hoewel hij vorig jaar wel wat wappie gevoelig werd van het najaar
Nu is de berg die moet hoger en lijkt de tactiek van weinig aandacht geven niet/averechts te werken.
Wat gaat hij dit jaar doen om de blues onder controle, behapbaar voor zijn gezin en hemzelf te maken?
Hou hem voor hoeveel jaren hij dit al heeft en vraag hem eens of hij niet onderhand eens vanaf wil en wat hij kan doen om dat te bewerkstelligen. En wat jij als hulp kan aanbieden (niet overnemen van zijn probleem!)
woensdag 9 november 2022 om 15:46
woensdag 9 november 2022 om 15:49
Ai. Dus, hij heeft hier al jaren last van in deze periode Jullie besluiten dat er een huis gekocht wordt waar wat aan gedaan moet worden. En in plaats van een stapje terug te doen, in deze periode, moet hij alleen maar harder gaan rennen. Ik weet niet hoe de blues voelen, wel hoe een burn-out voelde. En de gedachte aan de dingen die ik naast het gezinsleven en werken nog zou moeten, zou mij naar de keel grijpen (en dat uitte zich dan in helemaal blokkeren).
Dus, naast dat hij naar de dokter moet (ook vitaminetekort zou mee kunnen spelen) zou ik ook even gaan kijken hoe hij ontlast kan worden.
Dus, naast dat hij naar de dokter moet (ook vitaminetekort zou mee kunnen spelen) zou ik ook even gaan kijken hoe hij ontlast kan worden.
woensdag 9 november 2022 om 15:50
Je hebt wel daglichtlampen en daglichtlampen. Er zijn ook daglichtlampen voor fotografie, die het buitenlicht nabootsen zodat je geen geel waas krijgt op je foto, dat lijkt me meer iets wat je bij het klussen zou kunnen gebruiken, want die zijn vrij fel.
Of is het echt zo'n speciale lamp om melatonine aan te maken?
Of is het echt zo'n speciale lamp om melatonine aan te maken?
woensdag 9 november 2022 om 15:51
Ik ga hier eens over na denken. Ik denk dat hij geen idee heeft wat zou werken of wat hij zou willen. Behalve algemeenheden als “rust” en “me gewoon niet zo willen voelen”.Rooss4.0 schreef: ↑09-11-2022 15:41Is het een idee om een open gesprek te voeren over zijn draagkracht? Natuurlijk is dat niet handig als hij net in huilen uitgebarsten is maar op een rustig avondje, als er verder niks speelt.
Maar er zit ook een stuk aan mijn kant waar ik wat mee moet. Ik kan er slecht tegen om het gevoel te hebben alles alleen te moeten opknappen. Daar hebben we jarenlang aan gewerkt om het in balans te krijgen en dat gaat tegenwoordig heel goed. Maar als het dan zoals nu volledig uit balans valt dan schiet ik in de weerstand. Voor mij zou zo’n goed gesprek wel helpen om gewoon te weten waar ik aan toe ben en daar dan ook vrede mee te hebben. Maar daarmee accepteren we ook dat hij het echt niet redt momenteel en dat hebben we nog nooit gedaan. Ik ben geloof ik bang dat hij dan nooit meer van de bank afkomt als we eenmaal accepteren dat hij gaat zitten zeg maar…
woensdag 9 november 2022 om 15:52
Lastig voor jullie.
Ik snap dat alles hem te veel kan zijn, maar het lijkt me heel normaal om naar de huisarts te gaan met deze klachten en van daaruit verder te zien.
Bloedprikken en mogelijk heeft ie vitaminetekort.
Die verhuizing kan net de druppel zijn en dat het daardoor erger is dan normaal. Maar hoe dan ook: dring aan op de huisarts.
Ik snap dat alles hem te veel kan zijn, maar het lijkt me heel normaal om naar de huisarts te gaan met deze klachten en van daaruit verder te zien.
Die verhuizing kan net de druppel zijn en dat het daardoor erger is dan normaal. Maar hoe dan ook: dring aan op de huisarts.
woensdag 9 november 2022 om 15:55
Tja het huis speelt al langer en we hebben geregeld dat wat er aan het huis moet gebeuren gebeurt ipv werken. Hij zou dus met 32 of 40h in de week aan activiteiten gewoon klaar kunnen zijn. Het zijn geen avonden en weekenden die hier verwacht worden, dan kunnen we gewoon op de bank zitten of naar de sport van de kinderen.toffifee schreef: ↑09-11-2022 15:49Ai. Dus, hij heeft hier al jaren last van in deze periode Jullie besluiten dat er een huis gekocht wordt waar wat aan gedaan moet worden. En in plaats van een stapje terug te doen, in deze periode, moet hij alleen maar harder gaan rennen. Ik weet niet hoe de blues voelen, wel hoe een burn-out voelde. En de gedachte aan de dingen die ik naast het gezinsleven en werken nog zou moeten, zou mij naar de keel grijpen (en dat uitte zich dan in helemaal blokkeren).
woensdag 9 november 2022 om 15:57
Ja dat denk ik ook. Hij sombert en heeft weinig energie en heeft dit jaar meer om zich zorgen over te maken dan normaal. Maar ook normaal is dit niet echt ok. Ik ga insteken op de huisartsCreatieveling schreef: ↑09-11-2022 15:52Lastig voor jullie.
woensdag 9 november 2022 om 15:58
Hij was er toch zelf ook bij toen ze dat besloten?toffifee schreef: ↑09-11-2022 15:49Ai. Dus, hij heeft hier al jaren last van in deze periode Jullie besluiten dat er een huis gekocht wordt waar wat aan gedaan moet worden. En in plaats van een stapje terug te doen, in deze periode, moet hij alleen maar harder gaan rennen. Ik weet niet hoe de blues voelen, wel hoe een burn-out voelde. En de gedachte aan de dingen die ik naast het gezinsleven en werken nog zou moeten, zou mij naar de keel grijpen (en dat uitte zich dan in helemaal blokkeren).
Ik bedoel, ik ben het er helemaal mee eens dat de timing niet handig is, maar soms heb je het niet voor het kiezen en het lijkt me ook wel erg beklemmend om nooit te kunnen verhuizen omdat je altijd om die winterdip heen moet werken.
Sowieso is het niet iets wat TO in haar eentje heeft beslist.
Ik kan me van haar goed voorstellen dat zij dit niet allemaal voor hem op kan vangen.
Zeker als hij niet bereid is hier iets aan te doen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in