mijn schoonvader gaat vreemd
zondag 12 oktober 2008 om 20:06
mijn schoonvader gaat/ging vreemd. mijn schoonmoeder weet hier inmiddels van en het probleem word nu opgelost. athans dat denkt zij. ze zijn samen in therapie, en hij maakt allerlei beloftes. het probleem is nu dat ik bij mij schoonvader werk en ik weet dat hij gewoon doorgaat met zijn affaire. de vrouw in kwestie komt zelfs zo goed als om de hoek wonen, moet ik mijn bevindingen met mijn vriend delen of moet ik gewoon me mond houden. ik ben bang dat als ik het vertel ze gaan scheiden en dat dan mijn schult is. soms is het namelijk beter gewoon je mond te houden en mensen zelf dingen te laten ondervinden. maar ik word gek van de twijfel. mijn hoofd loopt over van alle gedachtes. ik wil er gewoon niet meer tussen in staan. maar kan er met niemand over praten.
zondag 12 oktober 2008 om 20:17
ik zou het niet eens voor mn vriend verborgen kunnen houden. ik denk echt dat je het hem moet vertellen want achteraf zouden jullie er ook nog eens problemen van kunnen krijgen als hij er achter kmt dat jij het altijd hebt geweten en niks tegen hem hebt gezegd. ik kan me voorstellen dat het je heel zwaar ligt, maar ik dnek dat je er zelf ook onderdoor gaat als je het voor jezelf moet houden.
zondag 12 oktober 2008 om 20:19
zondag 12 oktober 2008 om 20:19
zondag 12 oktober 2008 om 20:22
vivavalentino jij schrijft precies zoals ik het nu ook zie. ik kan het ook niet verborgen houden durf hem niet eens in de ogen te kijken, en vooral dat achteraf verhaal ben ik zo bang voor. maar ben ook zo ontzettend bang dat als ik het wel zeg ik dan alles heb verpest ze zijn immers in terapie, dus mischien maakt me schoonvader zijn keus voor mijn schoonmoeder en komt alles goed. en ben ik te vroeg met me verhaal.
zondag 12 oktober 2008 om 20:26
Ik denk dat je het beste de andere kant op kunt kijken en dit verder moet laten voor wat het is. Tenzij natuurlijk je schoonvader haar bespringt waar jij bij zit, dan wordt het misschien een ander verhaal.
Een overspelige schoonvader is niet jouw probleem. Hooguit moet je je misschien zorgen maken over een zekere mate van genetische bepaaldheid.
Je schoonmoeder weet na al die jaren waarschijnlijk wel wat voor vlees zij in de kuip heeft, zeker nu deze affaire kennelijk aan het licht is gekomen. Zij doet haar best om haar huwelijk in stand te houden en op het oog werkt jouw schoonvader daar aan mee. Ze blijven bij elkaar, ondanks het geschonden vertrouwen. Kennelijk biedt dit huwelijk voor hun genoeg voordelen die opwegen tegen de nadelen van een flinke deuk in het vertrouwen en alle herrie daar omheen.
Als je het met je vriend gaat bespreken, zadel je hem ook op met een probleem wat in feite niet zijn probleem hoort te zijn. En je schoonvader is een volwassen man. Je kunt hem er niet op aanspreken omdat het zijn eigen verantwoordelijkheid is om dingen goed of fout te doen in het leven. Je bent zijn schoondochter, niet een goede vriend, broer of vader. Vreemdgaan is moreel laakbaar, maar het is niet strafbaar en er zijn in zo'n lang huwelijk misschien wel een heleboel verzachtende omstandigheden voor zijn 'misdrijf' waar jij geen weet van hebt.
Een overspelige schoonvader is niet jouw probleem. Hooguit moet je je misschien zorgen maken over een zekere mate van genetische bepaaldheid.
Je schoonmoeder weet na al die jaren waarschijnlijk wel wat voor vlees zij in de kuip heeft, zeker nu deze affaire kennelijk aan het licht is gekomen. Zij doet haar best om haar huwelijk in stand te houden en op het oog werkt jouw schoonvader daar aan mee. Ze blijven bij elkaar, ondanks het geschonden vertrouwen. Kennelijk biedt dit huwelijk voor hun genoeg voordelen die opwegen tegen de nadelen van een flinke deuk in het vertrouwen en alle herrie daar omheen.
Als je het met je vriend gaat bespreken, zadel je hem ook op met een probleem wat in feite niet zijn probleem hoort te zijn. En je schoonvader is een volwassen man. Je kunt hem er niet op aanspreken omdat het zijn eigen verantwoordelijkheid is om dingen goed of fout te doen in het leven. Je bent zijn schoondochter, niet een goede vriend, broer of vader. Vreemdgaan is moreel laakbaar, maar het is niet strafbaar en er zijn in zo'n lang huwelijk misschien wel een heleboel verzachtende omstandigheden voor zijn 'misdrijf' waar jij geen weet van hebt.
zondag 12 oktober 2008 om 20:30
ik zou iets wat mij erg bezig zou houden niet voor mijn man verborgen kunnen, of willen houden. Zou zelf dus niet de schoonvader aanspreken, maar die keuze bij je vriend neerleggen. Het is zijn vader.
En wat betreft bang zijn om verantwoordelijk gehouden worden voor een eventuele scheiding, komt zeg. Jij steekt je piemel toch niet in een andere vrouw.
En wat betreft bang zijn om verantwoordelijk gehouden worden voor een eventuele scheiding, komt zeg. Jij steekt je piemel toch niet in een andere vrouw.
zondag 12 oktober 2008 om 20:36
laura80 genetische is niet aan de orde hij is geadopteerd gelukkig. want zo heb ik er ook altijd over gedacht. dat is een bijkomend probleem. mijn vriend is van nederlandse afkomst en zijn moeder kon niet voor hem zorgen hij komt dus al uit een gebroken gezin. zijn biologische moeder wil na lang overleg nog steeds geen contact. dus zou zo graag zien dat dit gezin gelukkig word.
zondag 12 oktober 2008 om 20:36
Heel aparte reactie van Laura80...
@Patries. Ik zou het zeker met je vriend bespreken. De feiten, niet gevoelens die jij hebt. Ik zou vreselijk vinden als mijn partner dit soort informatie over mijn vader geheim zou houden. Wat je schoonvader er verder van vindt, maakt niet uit. Je hebt geen relatie met je schoonvader, maar met je vriend. En ik denk dat die het niet leuk vindt, als hij er ooit achterkomt dat jij het wist.
En als je het vertelt, hoeft je vriend toch niet direct naar je schoonvader toe. Jullie kunnen ook samen even afwachten hoe zijn ouders hier mee omgaan en of hij het contact verbreekt. Als hij dat over een tijdje nog steeds niet heeft gedaan, kan je vriend alsnog eens met zijn vader praten.
@Patries. Ik zou het zeker met je vriend bespreken. De feiten, niet gevoelens die jij hebt. Ik zou vreselijk vinden als mijn partner dit soort informatie over mijn vader geheim zou houden. Wat je schoonvader er verder van vindt, maakt niet uit. Je hebt geen relatie met je schoonvader, maar met je vriend. En ik denk dat die het niet leuk vindt, als hij er ooit achterkomt dat jij het wist.
En als je het vertelt, hoeft je vriend toch niet direct naar je schoonvader toe. Jullie kunnen ook samen even afwachten hoe zijn ouders hier mee omgaan en of hij het contact verbreekt. Als hij dat over een tijdje nog steeds niet heeft gedaan, kan je vriend alsnog eens met zijn vader praten.
zondag 12 oktober 2008 om 20:37
Ik begrijp dat je geen onrust wil schoppen als het misschien nog wel wordt opgelost, maar dat weet je niet. En het is ook al eerder gezegd: jij bent niet de herrieschopper, jou valt niks kwalijk te nemen. Jouw schoonvader maakt de keus ontrouw te zijn aan zijn vrouw en jij bent daar (helaas of gelukkig, ligt eraan hoe je het bekijkt) van op de hoogte. Het is je goed recht om dit aan je vriend te vertellen. Ik denk echt, hoe moeilijk het ook is, dat je het moet zeggen. Voor jezelf, voor je vriend maar ook voor jullie samen.
zondag 12 oktober 2008 om 22:11
Ik zou mijn schoonvader met het verhaal van je openingspost confornteren. Dat jij meer weet dan hij denkt, en niet van jou kan verlangen dat je a) dit verborgen gaat houden voor iedereen en b) dat jij dit wereldkundig gaat maken om genoemde schuldgevoelens en eventuele gevolgen.
Met andere woorden, je vraagt hem om zelf zijn beslissingen te nemen, en verwacht dat ie jou en anderen daar buiten laat.
Wat hij verder ook doet.
Persoonlijk kan ik dit zelf niet meemaken, maar ik weet wel dat ik dergelijke dingen nooit voor nogeensman geheim zou kunnen en willen houden.
Met andere woorden, je vraagt hem om zelf zijn beslissingen te nemen, en verwacht dat ie jou en anderen daar buiten laat.
Wat hij verder ook doet.
Persoonlijk kan ik dit zelf niet meemaken, maar ik weet wel dat ik dergelijke dingen nooit voor nogeensman geheim zou kunnen en willen houden.
maandag 13 oktober 2008 om 11:36
Met je vriend bespreken! Jij hoeft de problemen van je schoonouders niet op te lossen, het zijn zijn ouders. Hij kan dan zelf beslissen wat hij met die informatie wil doen.
Het doet niet terzake of er verzachtende omstandigheden zijn voor je schoonvader (zie de post van Laura), en of hun huwelijk nog genoeg te bieden heeft. Dat zullen zij zelf wel uitmaken, maar als je schoonmoeder belangrijke informatie niet kent, zal ze wellicht een verkeerde beslissing nemen. Die mogelijke verzachtende omstandigheden zijn dus in elk geval geen reden om het niet aan je vriend te vertellen.
Het doet niet terzake of er verzachtende omstandigheden zijn voor je schoonvader (zie de post van Laura), en of hun huwelijk nog genoeg te bieden heeft. Dat zullen zij zelf wel uitmaken, maar als je schoonmoeder belangrijke informatie niet kent, zal ze wellicht een verkeerde beslissing nemen. Die mogelijke verzachtende omstandigheden zijn dus in elk geval geen reden om het niet aan je vriend te vertellen.