Mijn vriend is narcistisch?
dinsdag 18 januari 2011 om 12:39
Ik heb al 3 jaar een relatie met een man die in mijn ogen waarschijnlijk NPS heeft (narcistische persoonlijkheidsstoornis). Hij is uiterst gevoelig voor kritiek (krijgt snel woedeuitbarstingen), verwijt me van alles, schuift de schuld altijd af op mij, we hebben zovaak conflicten, maar als ik het wil uitpraten, doet ie alsof er niks aan de hand is. Ook heeft hij vage stemmingswisselingen? De ene dag is hij supercharmant en intiem en dat slaat de andere dag zo om, dan is hij ijskoud tegen mij. Als ik vraag wat er is zegt ie vaak dat het niks is, blijft ie afstandelijk en vaag tegen mij doen. Ik moet het er vaak echt uit trekken en dan is zijn verhaal ook nog eens ongeloofwaardig en vaag... Hij streeft ook erg naar macht, wil er graag bovenop staan, ook bij sex. Hij is ook niet zo medelevend/inlevend. Ik plaats dit omdat ik graag ervaringen wil uitwisselen, hoe ik dit kan oplossen.....want ik hou wel van hem.
dinsdag 18 januari 2011 om 12:44
Nee jij houd niet van hem jij wilt hem 'redden'.
Zoals jij hem beschrijft is het onmogelijk om van zo'n persoon te houden (behalve dan voor zijn moeder/vader).
En hoe kom jij bij NPS?
Dat heeft hij pas officieel als de psychiater dat heeft vastgesteld en niet omdat jij dat denkt te kunnen vaststellen.
Zoals jij hem beschrijft is het onmogelijk om van zo'n persoon te houden (behalve dan voor zijn moeder/vader).
En hoe kom jij bij NPS?
Dat heeft hij pas officieel als de psychiater dat heeft vastgesteld en niet omdat jij dat denkt te kunnen vaststellen.
dinsdag 18 januari 2011 om 12:44
dinsdag 18 januari 2011 om 12:46
Wellicht kun je je beter afvragen hoe jij zelf in elkaar zit als je de situatie wilt veranderen. Je kunt alleen jezelf veranderen, de ander niet.
Het is sowieso heel veel waard hoor om uit te zoeken wat jou drijft, wat je angsten zijn, waar je energie van krijgt, wat je sterke punten zijn, je valkuilen, etc. Met of zonder deze vent.
Het is sowieso heel veel waard hoor om uit te zoeken wat jou drijft, wat je angsten zijn, waar je energie van krijgt, wat je sterke punten zijn, je valkuilen, etc. Met of zonder deze vent.
dinsdag 18 januari 2011 om 12:46
quote:superstar_2 schreef op 18 januari 2011 @ 12:44:
En hoe kom jij bij NPS?
Dat heeft hij pas officieel als de psychiater dat heeft vastgesteld en niet omdat jij dat denkt te kunnen vaststellen.Ik VERMOED dat hij het heeft....uiteraard is het niet aan mij om het vast te stellen. Mensen met NPS belanden niet vaak bij de psychiater omdat ze denken dat hun niks mankeert he.
En hoe kom jij bij NPS?
Dat heeft hij pas officieel als de psychiater dat heeft vastgesteld en niet omdat jij dat denkt te kunnen vaststellen.Ik VERMOED dat hij het heeft....uiteraard is het niet aan mij om het vast te stellen. Mensen met NPS belanden niet vaak bij de psychiater omdat ze denken dat hun niks mankeert he.
dinsdag 18 januari 2011 om 12:48
dinsdag 18 januari 2011 om 12:48
quote:Selexyz schreef op 18 januari 2011 @ 12:46:
[...]
Ik VERMOED dat hij het heeft....uiteraard is het niet aan mij om het vast te stellen. Mensen met NPS belanden niet vaak bij de psychiater omdat ze denken dat hun niks mankeert he.
Denk je nu werkelijk dat wij zonder hem te kennen kunnen beoordelen dat hij NPS heeft?
Wat is er leuk in jullie relatie?
[...]
Ik VERMOED dat hij het heeft....uiteraard is het niet aan mij om het vast te stellen. Mensen met NPS belanden niet vaak bij de psychiater omdat ze denken dat hun niks mankeert he.
Denk je nu werkelijk dat wij zonder hem te kennen kunnen beoordelen dat hij NPS heeft?
Wat is er leuk in jullie relatie?
dinsdag 18 januari 2011 om 12:51
quote:Selexyz schreef op 18 januari 2011 @ 12:49:
Ik heb het me ook duizend keer afgevraagd of ik er maar mee moet kappen..............het is best moeilijk om eruit te komen. Want op sommige momenten is het gewoon geweldig!een relatie hoort niet op "sommige momenten" geweldig te zijn. Een relatie is veilig, en fijn. Soms geweldig en soms wat minder. Maar de basis moet veilig zijn anders heb je er niks te zoeken
Ik heb het me ook duizend keer afgevraagd of ik er maar mee moet kappen..............het is best moeilijk om eruit te komen. Want op sommige momenten is het gewoon geweldig!een relatie hoort niet op "sommige momenten" geweldig te zijn. Een relatie is veilig, en fijn. Soms geweldig en soms wat minder. Maar de basis moet veilig zijn anders heb je er niks te zoeken
dinsdag 18 januari 2011 om 12:51
quote:Beauke schreef op 18 januari 2011 @ 12:48:
[...]
Wat is er leuk in jullie relatie?Wat er leuk is, we kunnen soms geweldig met elkaar praten, we hebben gemeenschappelijke interesses en sex is ook vaak geweldig. We kunnen ook echt lol met elkaar hebben.
[...]
Wat is er leuk in jullie relatie?Wat er leuk is, we kunnen soms geweldig met elkaar praten, we hebben gemeenschappelijke interesses en sex is ook vaak geweldig. We kunnen ook echt lol met elkaar hebben.
dinsdag 18 januari 2011 om 12:52
Er zijn best veel mensen die de symptonen hebben die jij opnoemt, maar soms niet allemaal. Hij heeft narcistische trekken, maar NPS vind ik wel erg zwaar klinken. Hij is ook gewoon erg egocentrisch en egoistisch. Alles moet tegenwoordig een naam hebben en mensen in een hokje gedrukt. Misschien moet je het eens bespreken met een 3e persoon erbij, een objectief iemand, maar daar moet je vriend wel voor open staan. Succes!
dinsdag 18 januari 2011 om 12:53
quote:Selexyz schreef op 18 januari 2011 @ 12:51:
[...]
Wat er leuk is, we kunnen soms geweldig met elkaar praten, we hebben gemeenschappelijke interesses en sex is ook vaak geweldig. We kunnen ook echt lol met elkaar hebben.en als we dat dan afzetten tegen dat ijskoud zijn en macht willen? Hoe kan je seks leuk vinden met iemand die seks ziet als een machtspelletje? Wat is er eigenlijk met jou aan de hand?
[...]
Wat er leuk is, we kunnen soms geweldig met elkaar praten, we hebben gemeenschappelijke interesses en sex is ook vaak geweldig. We kunnen ook echt lol met elkaar hebben.en als we dat dan afzetten tegen dat ijskoud zijn en macht willen? Hoe kan je seks leuk vinden met iemand die seks ziet als een machtspelletje? Wat is er eigenlijk met jou aan de hand?
dinsdag 18 januari 2011 om 12:53
quote:Selexyz schreef op 18 januari 2011 @ 12:49:
Ik heb het me ook duizend keer afgevraagd of ik er maar mee moet kappen..............het is best moeilijk om eruit te komen. Want op sommige momenten is het gewoon geweldig!
Natuurlijk is het ook wel eens leuk maar ja met af en toe op sommige momenten daar zou ik geen genoegen mee nemen als het verder de botte hork is die jij beschrijft.
Bedenk 1 ding jij kunt hem niet 'redden' ook al doe je nog zo goed en zo hard je best.
Wat je wel kunt doen is jezelf redden door heel snel deze man zijn ontslag te geven.
Ik heb het me ook duizend keer afgevraagd of ik er maar mee moet kappen..............het is best moeilijk om eruit te komen. Want op sommige momenten is het gewoon geweldig!
Natuurlijk is het ook wel eens leuk maar ja met af en toe op sommige momenten daar zou ik geen genoegen mee nemen als het verder de botte hork is die jij beschrijft.
Bedenk 1 ding jij kunt hem niet 'redden' ook al doe je nog zo goed en zo hard je best.
Wat je wel kunt doen is jezelf redden door heel snel deze man zijn ontslag te geven.
dinsdag 18 januari 2011 om 13:01
Accepteren hoe hij is en blijven, of dat gedrag niet pikken en weggaan. Meer smaken zijn er niet ben ik bang. Als hij al een narcist is, dan gaat dat sowieso niet veranderen. Iemand zoeken die wel bij je past en niet zo gek doet is een stuk effectiever dan proberen iemand met wie je al drie jaar samen bent te veranderen. Dat is geen eerlijke eis.
(@conundrum, de t is goed)
(@conundrum, de t is goed)
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
dinsdag 18 januari 2011 om 13:09
Kan het niet gewoon zo zijn dat je vent gewoon een lul is? Waarom toch dat etiketje? Staat dat interessant ofzo? Narcisme is geen ziekte waar een pilletje voor is he? Da's gewoon een karaktertrek.
Jaja, je houhouhouhoudt zoveel van hem. Klinkt inderdaad als een liefdevolle relatie.
Ik sluit me aan bij de posts van de andere dames.
Jaja, je houhouhouhoudt zoveel van hem. Klinkt inderdaad als een liefdevolle relatie.
Ik sluit me aan bij de posts van de andere dames.
dinsdag 18 januari 2011 om 13:10
Wat jij beschrijft herken ik ook bij mijn ex. Alleen is zijn gedrag de laatste 3 jaar erger geworden. Of het NPS is kan ik natuurlijk noch bij jouw vriend, noch bij mijn ex vaststellen, want ik ben geen professioneel deskundige.
Maar als je bv bij de diagnose NPS kijkt komen er wel heel erg veel dingen overeen, dat valt wel op ja. Idd zal een narcist niet zo gauw professionele hulp inschakelen want met hem/haar is er toch niets aan de hand? Die ander doet moeilijk, die ander ziet het steeds verkeerd, althans dat is mijn ervaring met mijn ex.
Gelukkig ben ik niet de enige die deze ervaringen met hem heeft, maar ook zijn familie loopt constant tegen deze feiten en het voortdurend met 2 maten meten aan.
Mijn ex heeft wel een diagnose gekregen, t.w. OPS (ontwijkende persoonlijkheidsstoornis), maar die diagnose dekt niet de hele lading.Volgens zijn advocaat zit er ook wat Asperger bij, dat idee had ik zelf ook al, daarbij nog een aantal narcistische trekken.
Maar geloof me, indien een persoon Narcistisch is, zal hij dat altijd blijven, dit kun je niet veranderen ook niet met therapie.
Zelfs de diagnose van mijn ex (diagnose is gesteld nadat we uit elkaar waren) kan hoogstens door therapie (hij volgt ook therapie) iets bijgestuurd worden, maar verdwijnen zal het nooit.
Aan jou de keus, of je verder gaat met de relatie of niet. Makkelijker wordt het zeker niet, eerder moeilijker want deze man (hoe oud is hij eigenlijk) wordt ook ouder, en mensen worden doorgaans wat moeilijker als ze ouder worden.
Of je gaat onvoorwaardelijk voor hem, of je accepteert dat dit altijd zo blijft.
Maar als je bv bij de diagnose NPS kijkt komen er wel heel erg veel dingen overeen, dat valt wel op ja. Idd zal een narcist niet zo gauw professionele hulp inschakelen want met hem/haar is er toch niets aan de hand? Die ander doet moeilijk, die ander ziet het steeds verkeerd, althans dat is mijn ervaring met mijn ex.
Gelukkig ben ik niet de enige die deze ervaringen met hem heeft, maar ook zijn familie loopt constant tegen deze feiten en het voortdurend met 2 maten meten aan.
Mijn ex heeft wel een diagnose gekregen, t.w. OPS (ontwijkende persoonlijkheidsstoornis), maar die diagnose dekt niet de hele lading.Volgens zijn advocaat zit er ook wat Asperger bij, dat idee had ik zelf ook al, daarbij nog een aantal narcistische trekken.
Maar geloof me, indien een persoon Narcistisch is, zal hij dat altijd blijven, dit kun je niet veranderen ook niet met therapie.
Zelfs de diagnose van mijn ex (diagnose is gesteld nadat we uit elkaar waren) kan hoogstens door therapie (hij volgt ook therapie) iets bijgestuurd worden, maar verdwijnen zal het nooit.
Aan jou de keus, of je verder gaat met de relatie of niet. Makkelijker wordt het zeker niet, eerder moeilijker want deze man (hoe oud is hij eigenlijk) wordt ook ouder, en mensen worden doorgaans wat moeilijker als ze ouder worden.
Of je gaat onvoorwaardelijk voor hem, of je accepteert dat dit altijd zo blijft.
dinsdag 18 januari 2011 om 13:13
Pfff, het lijkt wel of ik mezelf lees van 1,5 jaar geleden. En maar denken dat ik van hem hield, net als jij.. Toen ik eindelijk sterk genoeg was om er een punt achter te zetten, heb ik me nog nooit zo opgelucht en bevrijd gevoeld. Wat voel ik me stom dat ik er zo lang in ben blijven zitten. En nu? Nu heb ik de allerliefste, eerlijkste en meest zorgzame vriend die er bestaat. Ik zie nu pas wat ik al die jaren heb gemist!