Mijn zus....

17-12-2018 23:22 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Lezers,

Al 3 dagen loop ik rond met een blok in mn maag. Ik merk dat het van mn hart moet, vandaar dat ik dit topic open. Ben ook erg benieuwd naar jullie/andere meningen.

Korte situatie schets:
Op het moment ben ik 24 weken zwanger van een eerste kindje.
Mijn vriend en ik hebben al lang de wens om te trouwen.. Nu hebben we toch besloten om voordat de baby komt klein te trouwen.
Nu is er in het verleden veel voorgevallen met mijn zus waarin ik mij vaak aan de kant gezet heb gevoelt. Ze is een behoorlijk dominant persoon, waar ik juist heel bescheiden ben. Hierdoor heb ik een tijd therapie gevolgd om te leren om te gaan met deze situatie, en hoe deze altijd binnen ons gezin een rol heeft gespeeld

Eerst tilde ik er niet zo zwaar aan. Tot dat ik via mijn vriend hoorde dat ze kennelijk nog geen 3 zinnen heeft gewisseld met mijn schoonzussen in het contact. En dat was iets in de trant dat wij veel meegemaakt hebben, zij het allemaal niet aankon en dat ze toch geen vrij ging houden om überhaupt naar een feestje voor mij te komen. Toen heeft ze hun allemaal als contact verwijderd.

Ik ben echt sprakeloos over het feit dat ze zo onbeschoft doet naar mensen die mij een leuke dag gunnen. Het is haar goed recht om niet te komen. Maar om eerst de verrassing voor mij te verpesten, vervolgens te zeggen zelf er geen zin aan te hebben en dan gewoon niet meer te reageren op iemand. Het maakt mij zo verdrietig. Vooral omdat mijn “aangetrouwde zussen” mij meer gunnen als mijn bloedeigen zus.

Nu voel ik mij zo als grofvuil aan de straat gezet en heb er echt verdriet van. Ergens wil ik het contact met haar verbreken, omdat dit de druppel is, maar voor mijn vader vind ik dat zo erg. Ben benieuwd of ik overdreven reageer door de zwangerschap, of dat dit gewoon echt een enorme k*tstreek is....
hellosunshine87 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 19:40
28.34% gewijzigd
nachtvlinder1977 schreef:
18-12-2018 00:11
Ik lees toch echt dit:

Nu kreeg ik een paar dagen geleden een bericht van mijn zus. Ze zei dat ze een bericht van mijn schoonzus had ontvangen met de vraag of zij mee wilt helpen een vrijgezellenfeest/babyshower voor mij te organiseren. Of ik dit wel zie zitten, en dat zij er zelf 7 jaar geleden niet voor heeft gekozen omdat ze dat overdreven vond. (Eigenlijk stuurde ze erop aan dat ik ervan af zou moeten zien gezien de omstandigheden)

Wil niet zeggen dat het misschien genuanceerder ligt. Anderzijds, als iemand dit steeds lijkt te doen zou ik afstand nemen.
Dat is toch niet raar? Ze twijfelt of to het wel wil. Gezien de situatie en ook gezien het feit dat zij het niet wilde. Wat tussen haakjes staat is weer invulling.
HelloSunshine87 schreef:
18-12-2018 00:28
Dank, dit is ook wat ik overweeg te gaan doen.
Leuk voor je vader.
SjakS schreef:
18-12-2018 00:04
Is ook vaak beter. Zeker in rouw en zwanger. Je hebt maar 1 zus?

Ik zou het ook rot vinden als mijn zus niet op de verjaardag van mijn kind komt. Op zondag komen is gewoon niet hetzelfde en het blijft even lang rijden.
Eens. Vooral voor kinderen is dat moeilijk uit te leggen. TO zegt dat zus ook niet op dezelfde dag komt wanneer zij jarig is maar het verschil zit hem hier in het kind
S-Meds schreef:
18-12-2018 00:40
Eens. Vooral voor kinderen is dat moeilijk uit te leggen. TO zegt dat zus ook niet op dezelfde dag komt wanneer zij jarig is maar het verschil zit hem hier in het kind
Het is niet zo erg als een kind leert dat niet alles gaat zoals je zou willen
Dat betekend ook dat je soms minder mensen op je verjaardag hebt maar later in de week nog een klein feestje hebt omdat je tante dan langs komt.
We moeten eens s ophouden om overal drama van te maken als het om kinderen gaat.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-12-2018 00:40
Eens. Vooral voor kinderen is dat moeilijk uit te leggen. TO zegt dat zus ook niet op dezelfde dag komt wanneer zij jarig is maar het verschil zit hem hier in het kind
Aan een kind is best uit te leggen, dat tante niet kan komen vanwege haar werk en dat ze a.s. zondag komt.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
18-12-2018 00:52
Het is niet zo erg als een kind leert dat niet alles gaat zoals je zou willen
Dat betekend ook dat je soms minder mensen op je verjaardag hebt maar later in de week nog een klein feestje hebt omdat je tante dan langs komt.
We moeten eens s ophouden om overal drama van te maken als het om kinderen gaat.
Dit is ook mijn mening. Ik heb nog 7 neefjes en nichtjes. Als het mij daar niet lukt op de zelfde dag op de verjaardag te komen maar een dag later, is het nooit een probleem. Het word juist gewaardeerd dat ik later alsnog even langs kom.
Ben het met je eens dat kinderen ook kunnen leren dat iemand soms een dag eerder of later komt voor een verjaardag, en dat dat ook goed is.
HelloSunshine87 schreef:
18-12-2018 01:02
Dit is ook mijn mening. Ik heb nog 7 neefjes en nichtjes. Als het mij daar niet lukt op de zelfde dag op de verjaardag te komen maar een dag later, is het nooit een probleem. Het word juist gewaardeerd dat ik later alsnog even langs kom.
Ben het met je eens dat kinderen ook kunnen leren dat iemand soms een dag eerder of later komt voor een verjaardag, en dat dat ook goed is.
Ik woonde ook niet om de hoek bij mijn moeder en die kon ook vaak niet op de verjaardagen van mijn kinderen zijn en dan vierden we het een paar dagen later nog een keer met Oma erbij en wat ze zich ervan herinneren was dat ze dubbel feest gehad hebben.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
18-12-2018 01:55
Ik woonde ook niet om de hoek bij mijn moeder en die kon ook vaak niet op de verjaardagen van mijn kinderen zijn en dan vierden we het een paar dagen later nog een keer met Oma erbij en wat ze zich ervan herinneren was dat ze dubbel feest gehad hebben.
Hier ook. Dat is volkomen normaal.
Verder lijkt het me geen leuke zus, dus ik zou wat afstand nemen.
Probeer ondanks wat er allemaal is gebeurd, te genieten van je zwangerschap en je aanstaande huwelijk :hug:
...
Alle reacties Link kopieren
Ik waardeer in de regel verschillende meningen of invalshoeken en zal daar mijn reactie op aan passen. In dit geval neigde ik er ook naar de reactie van zus te waarderen. Of je het ziet zitten na 5 weken. Je hebt het over schoonzussen, zijn er dan ook nog broers? Maar in dit geval zou ik ook klaar zijn met zus.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ongeveer net zo’n zus, TO. Ze zat op mijn trouwdag huilend achterin de zaal van het stadhuis en toen mijn kind geboren was zat ze wederom huilend aan mijn kraambed.
Iedereen is altijd met haar bezig. Zo ontzettend manipulatief.
Ik heb nog contact met haar maar bewaak wel zo goed en zo kwaad als het gaat mijn grenzen.

Probeer in elk geval te voorkomen dat ze op jouw mooiste momenten de aandacht op zichzelf komt vestigen.
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Ik geloof wel dat jouw zus dominant is maar dat dit wel een goedbedoelde actie was, vragen of jij dit allemaal wel trekt gezien de omstandigheden. Het is toch wel het soort feestje waarop je je moeder extra mist. Ik begrijp wel dat het in het verkeerde keelgat schiet maar probeer het vanuit de positieve hoek te benaderen.

Dat je geen dag eerder of later op die kinderverjaardag mocht komen slaat nergens op. Mijn kinderen zijn beide altijd in de vakantie jarig en hun ooms en tantes komen zo vaak niet omdat ze op vakantie zijn. Ze weten niet beter en zijn echt niet zwaar teleurgesteld. Ze weten dat ze die later wel zien. Daarbij mogen kinderen echt wel leren om met teleurstellingen om te gaan.

Verbreek het contact niet tijdens een periode van rouw. “Beloftes in vreugde en verdriet, maak ze niet.” Wacht daarmee tot alles weer “stabiel en normaal” is.
Ik lees vooral twee zussen die botsen omdat ze heel verschillend zijn en die, soms over echt pietluttige dingen, met elkaar overhoop liggen en machtstrijd aangaan.
TO je zit erg in de slachtofferrol. Het zou je sieren wat meer naar je eigen aandeel te kijken.
En voor jullie allebei geldt dat als je zo'n soort relatie hebt je allebei kunt besluiten water bij de wijn te doen en elkaar wat meer te accepteren, inclusief de botsingen die er onvermijdelijk zijn.

Dat jouw doodzieke moeder huilend bij jou staat omdat jij en je zus allebei aan haar trekken (en haar dus inzet maken van jullie machtstrijd) vind ik van jullie allebei ronduit kwalijk.
Head* schreef:
18-12-2018 07:09

Dat jouw doodzieke moeder huilend bij jou staat omdat jij en je zus allebei aan haar trekken (en haar dus inzet maken van jullie machtstrijd) vind ik van jullie allebei ronduit kwalijk.
Ik ben allergisch voor huilende moeders. Die had dat echt ook anders aan kunnen pakken, in plaats van de ene zus tegen de andere op te zetten door zielig te doen. "Je zus vroeg me ook, maar ik ga liever schilderen." Klaar.

Ik ben ook eens in zo'n val getrapt. Bleek vooral toneelspel van mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
18-12-2018 00:04
Is ook vaak beter. Zeker in rouw en zwanger. Je hebt maar 1 zus?

Ik zou het ook rot vinden als mijn zus niet op de verjaardag van mijn kind komt. Op zondag komen is gewoon niet hetzelfde en het blijft even lang rijden.

Dat vind ik wel overdreven. Moet je echt op elke kinderverjaardag komen wanneer het 4 uur rijden is? Hier in de familie ook iemand die verderop woont en zij mist wel eens een verjaardag hoor. Wat maakt t uit. Een kind van 4 kijkt en dan even naar tante, pakt cadeau uit haar handen en gaat vervolgens spelen. Geloof niet dat kind er heel erg van ondersteboven is wanneer 1 persoon niet komt of een dag later. Zie sowieso niet in waarom het erg is dat ze een dag later komt. Natuurlijk is het dan ook net zo ver rijden, maar kan toch dat dit beter uit komt. Ik zie echt niks raars
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
18-12-2018 00:40
Eens. Vooral voor kinderen is dat moeilijk uit te leggen. TO zegt dat zus ook niet op dezelfde dag komt wanneer zij jarig is maar het verschil zit hem hier in het kind
Dan heb ik echt makkelijke kinderen zeg. Die maakt het echt niks uit dat tante niet komt of later komt. Er zijn genoeg andere mensen aanwezig, dus ze hebben het amper door. Een vriendin van me komt ook altijd op een later moment. Is gewoon gezelliger zonder alle drukte. Kunnen we beter bijkletsen en zoon meer tijd om met haar zoon te spelen. Prima toch.
tulpje21 schreef:
18-12-2018 07:34
Dat vind ik wel overdreven. Moet je echt op elke kinderverjaardag komen wanneer het 4 uur rijden is? Hier in de familie ook iemand die verderop woont en zij mist wel eens een verjaardag hoor. Wat maakt t uit. Een kind van 4 kijkt en dan even naar tante, pakt cadeau uit haar handen en gaat vervolgens spelen. Geloof niet dat kind er heel erg van ondersteboven is wanneer 1 persoon niet komt of een dag later. Zie sowieso niet in waarom het erg is dat ze een dag later komt. Natuurlijk is het dan ook net zo ver rijden, maar kan toch dat dit beter uit komt. Ik zie echt niks raars
Moet niet. Ik zou het wel heel jammer vinden als ze niet kwam. Je weet elk jaar wanneer kinderen jarig zijn en ik zeg ook altijd lang van te voren wanneer het is precies is.
Voor mijn eigen verjaardag maakt het me niets uit. Maar voor kleine kinderen doe ik wel mijn best te komen. Mijn zus gelukkig ook.
3thee schreef:
18-12-2018 07:33
Ik ben allergisch voor huilende moeders. Die had dat echt ook anders aan kunnen pakken, in plaats van de ene zus tegen de andere op te zetten door zielig te doen. "Je zus vroeg me ook, maar ik ga liever schilderen." Klaar.

Ik ben ook eens in zo'n val getrapt. Bleek vooral toneelspel van mijn moeder.

Ik ook. Over de doden niets dan goeds natuurlijk. Maar wie weet zat het anders. Wie weet had moeders belooft dat ze met zuslief of stap zou gaan en wilde opeens liever schilderen bij dochter 2. Wie weet.

Ik denk dat als zus hierover een topic zou openen dat we een heel ander verhaal zouden lezen.
De moeder is niet plotseling overleden hè. To geeft aan dat het al bekend was dat moeder binnenk zou gaan overlijden. Maakt het verdriet niet minder, maar wel de shock of klap.

Ik vind jou niet overdreven reageren. Als dit mijn zus was dan had ik het geweten. Ze klinkt nl nogal achterbaks.
SjakS schreef:
18-12-2018 08:39
Moet niet. Ik zou het wel heel jammer vinden als ze niet kwam. Je weet elk jaar wanneer kinderen jarig zijn en ik zeg ook altijd lang van te voren wanneer het is precies is.
Voor mijn eigen verjaardag maakt het me niets uit. Maar voor kleine kinderen doe ik wel mijn best te komen. Mijn zus gelukkig ook.
Wat heeft de werkgever met het neefje van To te maken? To moest werken die dag.
Alle reacties Link kopieren
Dat zus even informeert of je dit eigenlijk wel ziet zitten vind ik niet zo raar op zich, zeker in zo'n situatie. Ik vind zoiets zelf namelijk helemaal niks (vrijgezellenparty, babyshower, brrr). Dus dat vind ik nog wel meelevend. Maar alle andere dingen die ik lees zijn zeker niet positief voor haar. Meteen even meedelen dat zij het overdreven gedoe vindt en dat jij het daarom ook niet zou moeten willen... dat maak je zelf wel uit. Ze klinkt niet als iemand met veel empathie.

Wat betreft kinderverjaardagen: kom op zeg. Mijn achternichtje van 4 vond het alleen maar prachtig dat ze blijkbaar nóg een keer jarig was. Ze wilde ook meteen kiezen wat ze gingen eten die avond, want dat mag als je jarig bent. Helaas voor haar ging dat feest niet door :biggrin:
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
LadyL0101 schreef:
18-12-2018 11:30
Dat zus even informeert of je dit eigenlijk wel ziet zitten vind ik niet zo raar op zich, zeker in zo'n situatie. Ik vind zoiets zelf namelijk helemaal niks (vrijgezellenparty, babyshower, brrr). Dus dat vind ik nog wel meelevend. Maar alle andere dingen die ik lees zijn zeker niet positief voor haar. Meteen even meedelen dat zij het overdreven gedoe vindt en dat jij het daarom ook niet zou moeten willen... dat maak je zelf wel uit. Ze klinkt niet als iemand met veel empathie.
Precies dit. Als zij had gevraagd of TO het gezien de omstandigheden wel ziet zitten om nu een babyshower te krijgen dan had ik het iets anders gevonden dan "want zeven jaar geleden hoefde ik dat ook niet, overdreven gedoe. et cetera".

Ik zou wel de schoonzussen inlichten en zeggen dat zij je heeft ingelicht, voor zover ze dat nog niet weten, en dan zeggen dat je het juist een leuk idee vindt. Je zus is daar dus gewoon niet bij.

Verder zou ik haar gewoon zien op de momenten dat je elkaar nou eenmaal ziet, véél beter mijn eigen grenzen gaan stellen en als ze een discussie met je aangaat die je niet bevalt; afkappen. Vraag ook je man of hij je daarin steunt als je het moeilijk vindt je niet door haar te laten ondersneeuwen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een verschil of de zus zei: "Wil je wel zo'n feest, kort na het overlijden van onze moeder?" of: "Wil je wel zo'n feest, want ik ben anti feest en ik vind dus dat jij het ook niet moet doen"

En het wordt me nou niet echt duidelijk welke situatie hier van toepassing is.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je in op haar aandachttrekkerij?

Het is volgens mij vooral een kwestie van negeren dan heb je er ook niet zo veel negativiteit van.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
M0RIARTY schreef:
18-12-2018 12:09
Ik vind het wel een verschil of de zus zei: "Wil je wel zo'n feest, kort na het overlijden van onze moeder?" of: "Wil je wel zo'n feest, want ik ben anti feest en ik vind dus dat jij het ook niet moet doen"

En het wordt me nou niet echt duidelijk welke situatie hier van toepassing is.
Ik denk de tweede. Zus zegt nl dat zij er zelf 7 jaar geleden niet voor heeft gekozen omdat ze dat overdreven vond, toen was moeder nog niet overleden. Zus houdt er dus gewoon niet van en gebruikt "gezien de omstandigheden" als argument.
Maloochem schreef:
18-12-2018 12:56
Ik denk de tweede. Zus zegt nl dat zij er zelf 7 jaar geleden niet voor heeft gekozen omdat ze dat overdreven vond, toen was moeder nog niet overleden. Zus houdt er dus gewoon niet van en gebruikt "gezien de omstandigheden" als argument.
Dat is toch ook maar net hoe ze het zei. Ik zeg ook dat ik het niets vind (om te krijgen en te gaan). Maar een ander mag het heerlijk vinden hoor.
Als die zus nou vraagt joh Lente zit jij te wachten op zo een feest, ik wou dat 7 jaar geleden niet en net na het overlijden van mama al helemaal niet. Is dat toch niets opdringen. Zus hoeft niet te gaan en TO kan gewoon zeggen dat ze er wel zin in heeft. Opgelost!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven