Moeder ex-vriend overleden

20-06-2018 08:22 28 berichten
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend is de moeder van mijn ex-vriend overleden..
Een jaar geleden is het, na 5 jaar een relatie te hebben gehad, uitgegaan met mijn ex. Een week later na het uitgaan heeft zijn moeder te horen gekregen dat ze kanker heeft.. Heel erg was dat toen. Ik heb mijn ex toen hier ook nog in gesteund.
In december heb ik een nieuwe vriend gekregen waar ik heel blij mee ben en mijn ex heeft mij dit altijd gegund.
Wel heb ik regelmatig contact met mijn ex gehad over zijn moeder en kwam ik hem regelmatig nog tegen waarbij we gezellig een praatje konden doen.
Vorige week kreeg ik snachts een bericht van mijn ex dat het erg slecht ging met zijn moeder. Hij wilde mij dit zelf graag laten weten voordat ik van anderen iets zou horen erover. Ik was erg geschrokken en heb het met hem hierover gehad. Afgelopen weekend is dan ze ook helaas overleden.

Vanmiddag ga ik bij hun langs en tevens ook afscheid nemen van mijn ex-schoonmoeder. Ik zie hier een beetje tegenop, maar ik wil mijn ex-vriend en zijn vader graag steunen. Daarbij heb ik ook altijd een fijne relatie gehad met zijn moeder gedurende de relatie.

Nu heb ik de volgende vragen:
- Ik weet niet zo goed of ik iets moet meenemen straks? Heb wel al een kaartje gestuurd.
- Is het eerlijk tegenover mijn huidige vriend om mijn ex-vriend hierin te blijven steunen?
- Hoe kan ik uberhaupt mijn ex-vriend hierin blijven steunen? Nu gaat het namelijk wel redelijk met hem, maar ik ben bang dat hij in een zwart gat gaat vallen zodra iedereen om hem heen weer verder met zijn leven gaat..

Ik vind het allemaal erg moeilijk en merk dat het overlijden met mij heel erg veel heeft gedaan..

Groetjes van mij x
Iets meenemen hoeft niet, en je medeleven tonen en ex steunen is volstrekt normaal. Fijn juist, dat jullie nog goed overweg kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niks mee te nemen.
Ja het is eerlijk to je huidige vriend.
Bellen, een keer afspreken, je ziet wel waar ex behoefte aan heeft.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Jullie hebben 5 jaar een relatie gehad en als het zo'n goede relatie is, zet je dat niet aan de kant.
Wel wil ik je meegeven dat het belangrijk is om dit samen met je vriend te doen, bespreek dus waar je mee zit (erken je huidige relatie).
Verder kan je een bloemetje meenemen en verder kan je alleen steunen, maar neem niet weer de plaats in van de vriendin.

Ga samen met je vriend naar de crematie ed, tenzij hij anders aangeeft.

En dat zwarte gat gaat hij ook vallen, dat is normaal, iedereen gaat binnen 2 weken - 3 mnd verder met leven, alleen zal zijn leven ruim een jaar stil staan (zo niet langer). Daar zal hij zelf een weg in moeten vinden en af en toe een luisterend ook kan prima.
Iets meenemen hoeft niet.
Het is niet raar of oneerlijk tegenover jouw huidige vriend om ex te steunen. Het is juist heel mooi dat dit kan.

Sterkte. :redrose:
Toen mijn moeder overleed had ik veel steun aan mijn ex en heb ik er veel met hem over gepraat, hij was de tweede die ik belde toen het was gebeurd. Ik vind het juist goed van je, en fijn dat jullie nog een goede band hebben! En als jouw vriend daar een probleem mee zou hebben ligt dat bij hem.
Geen bloemetje meenemen en vriend zou ik ook niet meenemen naar de crematie.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
20-06-2018 08:31
Geen bloemetje meenemen en vriend zou ik ook niet meenemen naar de crematie.
Nee ik neem mijn vriend ook niet mee naar de crematie.. Zelf zou ik dat erg ongemakkelijk vinden en zelf vindt hij dat ook..
Iets meenemen naar een uitvaart is niet gebruikelijk.

En nee, het is niet raar dat je in deze moeilijke tijd contact houdt met je ex. En ik ben wel vaker ex-partners, ex-schoonkinderen, etc tegengekomen bij begrafenissen. Niet van mijzelf, maar in het algemeen.

Doe vooral waar jij je goed bij voelt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
In dit geval is het je ex, maar zie het gewoon als elk andere goede vriend.
Leg het ook zo uit aan je huidige vriend als hij hier moeite mee heeft. En hem niet meenemen naar uitvaart.
ik zou idd alleen gaan. Steunen van je ex is nooit verkeerd. Wat fijn dat je ook op die manier met je ex kunt om gaan en dat hij jou je relatie gunt. Lijkt mij dat je je ex als goede vriend behandeld en daar is toch niks mis mee?! Als jij dat prettig vind is het sowieso goed en als je ex het op prijs stelt is het gewoon goed dat je hier zo mee om gaat.
Gelukkig begrijpt mijn vriend dat ik overstuur was toen ik het bericht van het overlijden kreeg en ook dat ik hem hierin wil steunen. Mijn vriend is niet zo'n prater, maar heeft wel aangegeven het te begrijpen en dat ik mij geen zorgen over hem hoef te maken.
Ben alleen bang dat hij na een tijdje zoiets zal hebben van nu is het wel genoeg.. Maar goed, weet natuurlijk ook niet of mijn ex na een tijdje meer steun krijgt van anderen ipv mij.
Steunen is prima. De verantwoordelijkheid voor zijn verdriet overnemen niet. Houd het gepast. Bied wat praktische hulp aan en af en toe een praatje. Er zijn vast nog meer mensen in zijn leven die hem kunnen helpen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
20-06-2018 09:02
Steunen is prima. De verantwoordelijkheid voor zijn verdriet overnemen niet. Houd het gepast. Bied wat praktische hulp aan en af en toe een praatje. Er zijn vast nog meer mensen in zijn leven die hem kunnen helpen.
Had het zelf niet beter kunnen zeggen.
viva-amber schreef:
Hier ben ik het mee eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
viva-amber schreef:
Goed gezegd.
Praten en steunen is prima, maar ken je plaats. Je bent niet zijn vriendin, maar een ex.
Zeepdoos25 schreef:
20-06-2018 08:29
Jullie hebben 5 jaar een relatie gehad en als het zo'n goede relatie is, zet je dat niet aan de kant.
Wel wil ik je meegeven dat het belangrijk is om dit samen met je vriend te doen, bespreek dus waar je mee zit (erken je huidige relatie).
Verder kan je een bloemetje meenemen en verder kan je alleen steunen, maar neem niet weer de plaats in van de vriendin.

Ga samen met je vriend naar de crematie ed, tenzij hij anders aangeeft.

En dat zwarte gat gaat hij ook vallen, dat is normaal, iedereen gaat binnen 2 weken - 3 mnd verder met leven, alleen zal zijn leven ruim een jaar stil staan (zo niet langer). Daar zal hij zelf een weg in moeten vinden en af en toe een luisterend ook kan prima.
+1
Niks meenemen, dat is niet gebruikelijk. Steun je ex, maar overdrijf het niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Steun zeker je ex, maar geef ook anderen de ruimte om je ex te steunen, zodat hij niet alleen jou heeft om zijn verhaal te doen. Anders zou het inderdaad na een aantal maanden erg ongemakkelijk kunnen worden naar je huidige vriend toe, lijkt me...
Datdan schreef:
20-06-2018 10:37
Steun zeker je ex, maar geef ook anderen de ruimte om je ex te steunen, zodat hij niet alleen jou heeft om zijn verhaal te doen. Anders zou het inderdaad na een aantal maanden erg ongemakkelijk kunnen worden naar je huidige vriend toe, lijkt me...
Dit inderdaad. Ga niet denken dat je een centrale rol hebt, zoals je had gedaan toen jullie nog een stel waren. Jullie zijn vrienden, dat is prima, maar hij heeft vast wel meer vrienden die er voor hem zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dankjulliewel voor de berichten.. Hier heb ik wel wat aan! En jullie hebben helemaal gelijk wat betreft mijn rol. Ik ben altijd een zorgzaam type geweest, maar moet hierin niet overdrijven natuurlijk.
Iets meenemen is inderdaad niet nodig.

En verder eens met de mensen die je wijzen op je rol/plek in deze.
In je OP kom je over alsof je het voor hem dragelijk wil maken. En ook een beetje alsof jij de enige zou zijn die dit kan of hierover nadenkt. Je bent zijn ex, dus daar ligt niet echt een taak. Dragelijk maken gaat sowieso niet lukken ben ik bang.

Laat hem af en toe weten dat je aan hem denkt en maak zo nu en dan een praatje met hem.
Wat wordt er verstaan onder steunen?

Het is tenslotte een ex. Ga naar de crematie en laat hem daarna los
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
20-06-2018 13:24

Hoezo? Mag je een ex niet steunen?
calvijn1 schreef:
20-06-2018 13:24

Dit vind ik ook een beetje een rare opmerking.. Heb een lange relatie gehad en daarbij ook een emotionele band gehad met zijn moeder.. Het loslaten op liefdesgebied is natuurlijk al gebeurd, maar zal hem zeker blijven steunen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven