Moeder van vriendin in het ziekenhuis

22-01-2021 10:30 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Hoe zouden jullie hier mee om gaan? De moeder van een goede vriendin ligt in het ziekenhuis, moet ook nog wel een tijdje blijven. Hoogst waarschijnlijk gaat het allemaal goed maar het is toch wel spannend.
Ik ben nu twee nachten bij haar geweest zodat ze niet alleen thuis is (ze woont samen met haar moeder). Vind dit prima en fijn om voor haar te kunnen doen. Maar ergens wil ik nu toch wel weer graag zelf even naar huis, gewoon weer even op je eigen plek zijn. Alleen ik voel me zo ontzettend schuldig om weg te gaan en haar alleen te laten. Ik heb al wel aangeboden dat ik evt. volgende week weer een paar dagen wil langs komen.
Wat vinden jullie? Blijven of zelf ook weer even een paar dagen naar huis gaan?
Alle reacties Link kopieren
Haar moeder wordt er niet beter van, wanneer jij je studie naar de klote laat gaan.

Heeft ze geen andere vrienden, buren of familie met wie ze contact kan hebben, daarnaast kun je ook afspreken om in de avond samen te video eten of om samen netflix te kijken online.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
22-01-2021 10:45
Maar het gaat er natuurlijk ook meer om dat ze zich zorgen maakt, dus alleen voelt dus dat je er daarom voor iemand wil zijn. Niet perse omdat ze niet voor zich zelf kan zorgen oid
dan belt ze je, en klets je even bij

Misschien is het voor haar straks juist ook wel fijn, om even alleen te zijn
_mikie schreef:
22-01-2021 10:55
Dankje voor alle reacties. Ik denk dat ik eind van de dag naar huis ga :)
Ik heb hier wel alle vrijheid om gewoon aan mijn studie te werken, dus dat is heel fijn. Maar toch ben je stukken minder productief dan wanneer je gewoon thuis bent. En dat is wel lastig omdat er een deadline aankomt. Maar ik vind het dan opeens zo oneerlijk voelen dat ik me nu bezig houdt met een deadline van mijn studie, terwijl zij totaal veel ergere dingen aan haar hoofd heeft.

Het is echt veel constructiever voor jullie beiden als je met haar meeleeft in plaats van mee-lijdt.
Zelfs als het is wel heel ernstig, het kan echt wel anders hoor, iemand steunen.
Ik snap niet hoe je erbij komt dat dit zo hoort en je zelfs schuldig voelt als je naar wil/moet.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
22-01-2021 11:16
Zelfs als het is wel heel ernstig, het kan echt wel anders hoor, iemand steunen.
Ik snap niet hoe je erbij komt dat dit zo hoort en je zelfs schuldig voelt als je naar wil/moet.

Nou, dit. Ik vind het nogal overdreven allemaal. De moeder ligt toch nog niet op sterven?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik weet niet, het is gewoon een ding wat er zo is ingegroeid ofzo? Ik het wel vaker op deze manier gedaan, ook bij veel minder erge dingen.

Mijn vriendin geeft dan gewoon aan dat ze het fijn vindt als er iemand is. En ik kan er niet goed tegen als ik weet dat zij hier alleen zit, terwijl ik natuurlijk ook echt niet de enige ben die wat voor haar kan/hoort te doen ofzo
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
22-01-2021 10:34
Het is gewoon een vriendin, wel een hele goede vriendin overigens. Ik denk dat ze het wel redt alleen, ze heeft het er natuurlijk wel moeilijk mee maar dat is logisch. Qua leeftijd, we zijn beide halverwege 20.
Ik zou naar huis gaan en dan volgende week woensdag ofzo weer heengaan. En dan zaterdag naar huis. Wel daar dan de handjes laten wapperen en goed huishouden en koken en ook ruim zodat je porties in de vriezer kunt stoppen.
Zorgen dat je als je daar bent dat je veel tijd hebt om te praten met vriendin.
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
22-01-2021 10:41
Ze zegt dat ik gerust mag blijven en het fijn vind maar ze ook snapt als ik weer weg wil
En bedoelt \e daar misschien mee: "Meid ga gewoon naar huis, ik wil ook weer even op mezelf zijn" Maar durft ze dat niet te zeggen omdat ze denkt dat dat ondankbaar is?. Hoe duidelijk zijn jullie echt naar elkaar?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
22-01-2021 11:21
Ik zou naar huis gaan en dan volgende week woensdag ofzo weer heengaan. En dan zaterdag naar huis. Wel daar dan de handjes laten wapperen en goed huishouden en koken en ook ruim zodat je porties in de vriezer kunt stoppen.
Zorgen dat je als je daar bent dat je veel tijd hebt om te praten met vriendin.
ik zie niet waarom TO het huishouden van de vriendin moet overnemen
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
22-01-2021 11:21
Ja ik weet niet, het is gewoon een ding wat er zo is ingegroeid ofzo? Ik het wel vaker op deze manier gedaan, ook bij veel minder erge dingen.

Mijn vriendin geeft dan gewoon aan dat ze het fijn vindt als er iemand is. En ik kan er niet goed tegen als ik weet dat zij hier alleen zit, terwijl ik natuurlijk ook echt niet de enige ben die wat voor haar kan/hoort te doen ofzo
Ik vind het een beetje ongezond klinken. Het is eigenlijk nog nooit in me opgekomen om bij een vriendin thuis te gaan zitten als die wat heftig meemaakt. Zou wellicht met overlijden nog eens kunnen gebeuren of met een huilbaby dat ik een keer een nacht voor haar opvang, maar verder. Ik steun dmv bellen, afspreken, kaartje, bloemetje, mee naar een dokter etc. Ik zou dus gewoon gaan als ik jou was en bij jezelf te raden gaan waarom je je zo schuldig voelt.
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
22-01-2021 11:21
Ja ik weet niet, het is gewoon een ding wat er zo is ingegroeid ofzo? Ik het wel vaker op deze manier gedaan, ook bij veel minder erge dingen.

Mijn vriendin geeft dan gewoon aan dat ze het fijn vindt als er iemand is. En ik kan er niet goed tegen als ik weet dat zij hier alleen zit, terwijl ik natuurlijk ook echt niet de enige ben die wat voor haar kan/hoort te doen ofzo
Ze is nog lang niet zelfstandig. Ze leunt nog heel veel op anderen. En jij vind dat je haar hiermee helpt. Maar dat is niet zo. Je helpt haar door naar huis te gaan zodat zij kan leren dingen zelfstandig te doen en hulp op afstand in te schakelen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
22-01-2021 10:41
Hahah, ja ik ben hier al 2.5 dag. Maar blijkbaar is het dus allemaal wel een beetje te veel? Het is wel een nadeel dat we niet dichtbij bij elkaar wonen dus ik niet makkelijk even een uurtje langs kan komen oid .
Ik vind het juist heel lief van je & ook logisch dat je dit doet. Ik zou mijn eigen gevoel erin volgen, als je merkt dat je vriendin het alleen red naar huis gaan, als je het gevoel hebt dat ze echt instort zou ik nog even blijven.
Alle reacties Link kopieren
Is toch alleen maar lief dit? Ik zou het ook hebben gedaan :)

Het is toch ook gezellig als je niet alleen thuis hoeft te zijn? Als jullie het nu allebei gezellig en fijn vinden, who cares?

Ik zou inderdaad dan vandaag eind van de dag even naar huis gaan, en als de operatie er dan aankomt (die dag of zo) weer naar haar toe voor een paar daagjes.

Ik vind het in ieder geval helemaal niet gek om een goede vriendin op deze manier te steunen!
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
22-01-2021 11:21
Ja ik weet niet, het is gewoon een ding wat er zo is ingegroeid ofzo? Ik het wel vaker op deze manier gedaan, ook bij veel minder erge dingen.

Mijn vriendin geeft dan gewoon aan dat ze het fijn vindt als er iemand is. En ik kan er niet goed tegen als ik weet dat zij hier alleen zit, terwijl ik natuurlijk ook echt niet de enige ben die wat voor haar kan/hoort te doen ofzo
Ik denk dat de vriendin van TO bepaalde dingen beter zelf kan blijven doen, ook voor de afleiding. To zou wil kunnen aanbieden om met wat dingen te helpen, maar dat ook voor de leuk zijn. Samen een rondje om, lekkere maaltijd bestellen, ...etc.

De vriendin van To is niet invalide, haar moeder ligt in het ziekenhuis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je vriendin volkomen in paniek is, zou ik zeker naar huis gaan. Dan leert je vriendin juist dat ze het zelf kan. En dat ze je ook kan bellen als ze behoefte heeft aan je steun. Succeservaringen gaan haar helpen om zelfstandiger te worden.

Bij volkomen in paniek moet ze het ook leren zelf te doen, maar dan zou ik het wel voorzichtiger aanvliegen.
Hup, naar huis!
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor alle reacties!

Het is ondertussen uitgesproken, ik blijf tot morgenochtend. Ook gewoon voor de gezelligheid. En als ze volgende week nog behoefte heeft dat ik een keer langs kom dan laat ze dat weten.
Waarom kan iemand van 25 niet alleen thuis zijn?
Alle reacties Link kopieren
Wat ben jij een omzettend lieve vriendin trouwens :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Als het onverwachts is gebeurt, dan kan ik mij wel voorstellen dat je daar dan een nacht (of twee) blijft. Ook omdat je met het OV moet en het twee uur reizen is. Maar nu is er duidelijkheid, jij wil graag naar huis, je hebt een studie met een deadline etc. Dan lijkt het mij verstandig om gewoon weer terug te gaan naar huis. Ik neem aan dat je vriendin dat wel begrijpt en dat er nog andere mensen zijn bij wie ze terecht kan.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik lees dat jullie er al uit zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief van je! Maar ik vind het wel een beetje too much. Als ze nou overleden zou zijn of op sterven liggen ofzo.. Gewoon naar huis, facetimen en bijvoorbeeld volgende week nog een nachtje.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook wel een beetje mee speelt in dit hele verhaal is trouwens, ze is haar vader een paar jaar geleden al verloren. Daardoor komt dit misschien allemaal iets harder aan. Ook al is de kans niet heel groot, toch de angst dat je opeens beide ouders kwijt raakt op deze leeftijd al.

Maar ik zal het in vervolg wel even een extra keer nadenken wat de beste manier is om mijn vriendin te steunen.
Alle reacties Link kopieren
Heel lief van je dat je dit doet voor je vriendin. En je kan prima zonder schuldgevoel na een paar dagen weer naar huis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook heel lief van je hoor. En ook gezellig. Maar als je nu weer andere prioriteiten hebt mogen die voorgaan. En dan kan je vriendin het ook zelf gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven