Moeder van vriendin in het ziekenhuis

22-01-2021 10:30 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Hoe zouden jullie hier mee om gaan? De moeder van een goede vriendin ligt in het ziekenhuis, moet ook nog wel een tijdje blijven. Hoogst waarschijnlijk gaat het allemaal goed maar het is toch wel spannend.
Ik ben nu twee nachten bij haar geweest zodat ze niet alleen thuis is (ze woont samen met haar moeder). Vind dit prima en fijn om voor haar te kunnen doen. Maar ergens wil ik nu toch wel weer graag zelf even naar huis, gewoon weer even op je eigen plek zijn. Alleen ik voel me zo ontzettend schuldig om weg te gaan en haar alleen te laten. Ik heb al wel aangeboden dat ik evt. volgende week weer een paar dagen wil langs komen.
Wat vinden jullie? Blijven of zelf ook weer even een paar dagen naar huis gaan?
_mikie schreef:
08-02-2021 22:52
Je kunt ook gewoon op een vriendelijke toon antwoord geven. Dan begrijp ik het wel ook. Waarom moet er altijd meteen zo kwaad gereageerd worden? Nou fijn, ik zal niet meer om advies vragen. Doei
Wat jij wil.
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
08-02-2021 22:35
Nog even een update en nog wat advies gevraagd: afgelopen week nog drie nachten geweest, was prima. Alleen nu vraagt vriendin of ik alweer morgen of overmorgen langs kom, ik wil haar ook niet laten stikken of alleen laten zitten, maar ik merk dat ik er gewoon wel even klaar mee ben. Ik heb gewoon behoefte aan om rustig even thuis mijn werk te kunnen doen..
Nee zeggen betekent niet dat je haar laat stikken.

Ja zeggen is jezelf laten stikken.

Je kunt haar zeggen dat je haar even wat vaker gaat bellen. Maar dat het nu niet uitkomt dat je langs komt.

Hoe is het met haar moeder?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon niet weten welk nieuw antwoord je nu zou verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe zeg.

Als je iets niet wil, dan zeg je nee. En als je iets wel wil, dan zeg je Ja.
Je maakt het jezelf wel echt heel moeilijk. Je laat haar niet stikken, ze is een volwassen vrouw, die kunnen echt wel alleen thuis zijn....
Leer op eigen benen staan, beslissingen nemen en achter je keuze staan en dat geldt ook voor die vriendin.
Wees gewoon eens duidelijk naar haar!!!
Alle reacties Link kopieren
Je vriendin claimt jou. Vind ik niet e ht fijn vriendinnengedrag. Daarnaast hebben anderen wel gelijk over het stellen van steeds dezelfde vragen op dezelfde manier. Ik verwacht van iemand van halverwege de 20 eigenlijk dit gedrag niet. Niet van je vriendin maar ook niet van jou eerlijk gezegd.
Word eens een beetje volwassen. Geef je grens aan.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik moet me nu echt even op mijn studie focussen,

.... (dag wanneer je zin hebt) kom ik weer. Dat hoeft niet meteen deze of volgende week te zijn.

En blijf ook niet te laat aan de telefoon als je moet werken. Je hebt al ruim meer gedaan dan de meesten zouden doen.
Alle reacties Link kopieren
Dankje.
Misschien komt het heel erg over op zeuren maar ik ben blij dat ik deze reacties alsnog heb gekregen want daar heb ik weer van geleerd.
Het gaat overigens goed met de moeder, moet misschien nog wel even in het ziekenhuis blijven maar hersteld gewoon goed.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al bedacht wat je nu gaat doen?
Alle reacties Link kopieren
Jep, ik blijf voorlopig even thuis omdat ik nu eerst even prioriteit geef aan mijn studie en mijn familie (waar op dit moment ook het één ander speelt).

Heb er moeite mee maar ik weet nu ook heel goed dat het niet gezond is op deze manier. Als ik nu al was afgestudeerd en baan had gehad, dan had ik hoogstens ook alleen in het weekend even langs kunnen komen. Verder is er geen sprake van een levensbedreigende situatie o.i.d., alles komt goed dus ergens vind ik ook niet dat je kunt verwachten dat andere mensen maar alles uit hun handen laten vallen om bij jou thuis te zitten.
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
09-02-2021 11:04
Dankje.
Misschien komt het heel erg over op zeuren maar ik ben blij dat ik deze reacties alsnog heb gekregen want daar heb ik weer van geleerd.
Het gaat overigens goed met de moeder, moet misschien nog wel even in het ziekenhuis blijven maar hersteld gewoon goed.
Dus is je vriendin alleen maar eenzaam zo alleen thuis. En dát zal ze zélf op moeten lossen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
09-02-2021 13:56
Dus is je vriendin alleen maar eenzaam zo alleen thuis. En dát zal ze zélf op moeten lossen.
Ik gok/vrees dat moeder en dochter heel erg van elkaar afhankelijk zijn geworden sinds de dood van vader van vriendin.
TO heeft vriendin nog andere vrienden waar ze mee omgaat of alleen met jou en haar moeder?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Stel dat de moeder van je vriendin komt te overlijden, niet te hopen maar het kan natuurlijk altijd. In dat geval gaat je vriendin nog veel meer van je vragen, zie jij jezelf de rest van je leven met haar samenwonen omdat zij niet alleen kan zijn?
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
09-02-2021 14:15
Ik gok/vrees dat moeder en dochter heel erg van elkaar afhankelijk zijn geworden sinds de dood van vader van vriendin.
TO heeft vriendin nog andere vrienden waar ze mee omgaat of alleen met jou en haar moeder?
Yes ze heeft echt best wel veel vrienden, gelukkig.
Maar goed, heb er vandaag ook nog eens goed over nagedacht en besef nu ook wel meer dat het niet 'gezond' zo afhankelijk te zijn van andere, dat ze zelf haar leven moet veranderen. Ik kan daar wel in huis gaan zitten, maar wat schieten we daar mee op. Zij moet haar leven maken zoals ze het wel, gewoon dingen oppakken en niet heel haar leven stil zetten nu, want alles komt goed. Dus kom in actie en ga op zoek naar een baan.
_mikie schreef:
09-02-2021 18:48
Yes ze heeft echt best wel veel vrienden, gelukkig.
Maar goed, heb er vandaag ook nog eens goed over nagedacht en besef nu ook wel meer dat het niet 'gezond' zo afhankelijk te zijn van andere, dat ze zelf haar leven moet veranderen. Ik kan daar wel in huis gaan zitten, maar wat schieten we daar mee op. Zij moet haar leven maken zoals ze het wel, gewoon dingen oppakken en niet heel haar leven stil zetten nu, want alles komt goed. Dus kom in actie en ga op zoek naar een baan.
Goedzo, TO. Je bent heel goed voor haar geweest en hebt veel meer gedaan dan de meeste mensen zouden doen. Voel je niet schuldig hierover.
En nu voel je heel duidelijk dat het even genoeg is. Want dingen tegen je zin doen dat gaat niet werken. Jij wordt daar ongelukkig van. En soms help je de mensen het meeste door ze even niet te helpen. ;-)
_mikie schreef:
09-02-2021 18:48
Yes ze heeft echt best wel veel vrienden, gelukkig.
Maar goed, heb er vandaag ook nog eens goed over nagedacht en besef nu ook wel meer dat het niet 'gezond' zo afhankelijk te zijn van andere, dat ze zelf haar leven moet veranderen. Ik kan daar wel in huis gaan zitten, maar wat schieten we daar mee op. Zij moet haar leven maken zoals ze het wel, gewoon dingen oppakken en niet heel haar leven stil zetten nu, want alles komt goed. Dus kom in actie en ga op zoek naar een baan.
En ga je dit tegen haar zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik heb er al moeite mee om nee te zeggen. Dus ehm :|

Maar goed, net ook weer zo iets. Zij belde mij, ik nam even niet op want ik was net even in gesprek met mijn moeder, bel 5 minuten later terug en dan wordt je weg gedrukt.
Alle reacties Link kopieren
oke I did it! Ik heb het eerlijk gezegd en ze reageerde oke, maar ze klonk niet echt blij ofzo en wou ook niet echt meer praten verder via de telefoon.
Maar ik bedoel, ik ben super dankbaar voor onze vriendschap en als zij mij dit zo kwalijk neemt dat het minder wordt, dan vind ik dat heel jammer maar dat zegt dan misschien ook wel genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met 'het', wat je gezegd hebt?

Ik vond het ook lastig hoor, in mijn jongere jaren, dit soort interacties. Vooral omdat ik een raar soort schuldgevoel ging voelen. En werd daar angstig en ontwijkend van.

Grenzen aangeven geeft duidelijkheid. Als je ze op tijd aangeeft is het ook geen teken van afwijzing.

Kun je er ook bij zeggen: ik wijs je niet af, dit is wat ik voor mezelf wil deze week (evt. aangevuld met 'en dit en dit is aan jou', al is dat lang niet altijd gepast om te doen).
_mikie schreef:
22-01-2021 10:45
Maar het gaat er natuurlijk ook meer om dat ze zich zorgen maakt, dus alleen voelt dus dat je er daarom voor iemand wil zijn. Niet perse omdat ze niet voor zich zelf kan zorgen oid
Jullie kunnen bellen. En je kunt volgende wel misschien weer een keertje langs gaan en een nachtje blijven.
Maar het is een volwassen vrouw die in principe alleen moet kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gezegd dat ik deze week graag even thuis ben, vanwege een situatie die hier momenteel speelt + dat ik heel veel moet doen voor mijn studie deze week. En ook gewoon eerlijk dat ik het wel lastig vindt omdat ik er graag voor haar wil zijn. Daarnaast heb ik gezegd dat ze me altijd mag bellen als ze even wil praten.

Hoogst waarschijnlijk komt haar moeder einde van de week weer thuis, dus dat is fijn.

Ik wil er graag voor haar op een goede manier zijn maar ik wil ook niet mijn eigen familie laten zitten + studievertraging oplopen omdat haar moeder in goede toestand in het ziekenhuis ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven