Moeder van vriendin in het ziekenhuis

22-01-2021 10:30 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Hoe zouden jullie hier mee om gaan? De moeder van een goede vriendin ligt in het ziekenhuis, moet ook nog wel een tijdje blijven. Hoogst waarschijnlijk gaat het allemaal goed maar het is toch wel spannend.
Ik ben nu twee nachten bij haar geweest zodat ze niet alleen thuis is (ze woont samen met haar moeder). Vind dit prima en fijn om voor haar te kunnen doen. Maar ergens wil ik nu toch wel weer graag zelf even naar huis, gewoon weer even op je eigen plek zijn. Alleen ik voel me zo ontzettend schuldig om weg te gaan en haar alleen te laten. Ik heb al wel aangeboden dat ik evt. volgende week weer een paar dagen wil langs komen.
Wat vinden jullie? Blijven of zelf ook weer even een paar dagen naar huis gaan?
Ik vind dat je al heel goed je best hebt gedaan en nu weer om jezelf mag gaan denken. Bel haar gewoon even dagelijks hoe het gaat. Je kan altijd volgende week weer terug komen.

Mijn moeder lag net voor kerst in het zkh. Dat is allemaal gelukkig goed afgelopen. Ze heeft er een week gelegen. Ik vond het fijn dat ik gewoon appjes en belletjes kreeg maar had echt geen behoefte om elke dag een vriendin de hele dag om me heen te hebben.
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
22-01-2021 12:38
Maar ik zal het in vervolg wel even een extra keer nadenken wat de beste manier is om mijn vriendin te steunen.
Waarom? Het is toch helemaal prima hoe je dit gedaan hebt en super lief. Iedereen steunt iemand op zijn/haar manier. Jij hebt gedaan wat je kon, nu moet je ook weer aan jezelf denken.
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
22-01-2021 12:38
Wat ook wel een beetje mee speelt in dit hele verhaal is trouwens, ze is haar vader een paar jaar geleden al verloren. Daardoor komt dit misschien allemaal iets harder aan. Ook al is de kans niet heel groot, toch de angst dat je opeens beide ouders kwijt raakt op deze leeftijd al.

Maar ik zal het in vervolg wel even een extra keer nadenken wat de beste manier is om mijn vriendin te steunen.
De beste manier is gewoon vragen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik vind het erg lief van je en kan me voorstellen dat je vriendin wat meer steun nodig heeft als haar vader een paar jaar terug is overleden. Goed dat je even overlegd hebt.
Ik vind het lief van je en opgelost begrijp ik!
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-01-2021 12:00
Waarom kan iemand van 25 niet alleen thuis zijn?
Dit vraag ik me ook af... tenzij je ergens een beperking hebt zou ik niet weten waarom je niet gewoon alleen thuis kunt zijn.
Veelal woon je op die leeftijd op jezelf, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Vutje schreef:
22-01-2021 15:47
Dit vraag ik me ook af... tenzij je ergens een beperking hebt zou ik niet weten waarom je niet gewoon alleen thuis kunt zijn.
Veelal woon je op die leeftijd op jezelf, lijkt mij.
Ik hoop dat de reden waarom ze nog niet op zichzelf woont niet het idee is dat ze haar moeder niet alleen kan laten na het overlijden van haar vader. In dat geval wordt het steeds moeilijker thuis weg te komen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
22-01-2021 10:55
Dankje voor alle reacties. Ik denk dat ik eind van de dag naar huis ga :)
Ik heb hier wel alle vrijheid om gewoon aan mijn studie te werken, dus dat is heel fijn. Maar toch ben je stukken minder productief dan wanneer je gewoon thuis bent. En dat is wel lastig omdat er een deadline aankomt. Maar ik vind het dan opeens zo oneerlijk voelen dat ik me nu bezig houdt met een deadline van mijn studie, terwijl zij totaal veel ergere dingen aan haar hoofd heeft.
Haar moeder ligt toch niet in een hospice terminaal te wezen?
Niet zo dramatisch doen hoor.

Wel lief van je dat je er voor haar wilt zijn
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
22-01-2021 11:29
Is toch alleen maar lief dit? Ik zou het ook hebben gedaan :)

Het is toch ook gezellig als je niet alleen thuis hoeft te zijn? Als jullie het nu allebei gezellig en fijn vinden, who cares?

Ik zou inderdaad dan vandaag eind van de dag even naar huis gaan, en als de operatie er dan aankomt (die dag of zo) weer naar haar toe voor een paar daagjes.

Ik vind het in ieder geval helemaal niet gek om een goede vriendin op deze manier te steunen!

Allemaal helemaal eens, maar als je je dan schuldig voelt omdat je je vriendin 'in de steek laat' als je na een paar dagen weer naar huis gaat, dan vind ik dat vanuit TO niet gezond. En als je het doet omdat de vriendin absoluut niet alleen kan zijn op haar 25e, dan vind ik het voor vriendin niet gezond.
Eerst voor jezelf zorgen dan pas voor een ander.
Alle reacties Link kopieren
AgirlnamedSue schreef:
22-01-2021 21:59
Eerst voor jezelf zorgen dan pas voor een ander.
Mooi motto
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
22-01-2021 22:28
Mooi motto


Dank.
Met 3 kids dit altijd naleven is een ander verhaal ;)
Alle reacties Link kopieren
Even een schopje. Situatie is nog hetzelfde, operatie komt er binnenkort aan. Vriendin vraagt of ik weer langs wil komen. Ik heb gezegd dat ik na het weekend wel langs wel komen en dan ongeveer twee nachten.
Toch voel ik me weer schuldig. Maar hoe rot ik het ook vind voor haar, mijn leven gaat wel gewoon door ondertussen. Ik wil best even langs komen maar zij kan toch ook niet van mij verwachten dat ik daar een hele week in huis zit? Ik bedoel ik kan op zich daar prima mijn werk door voor mijn studie maar het is toch anders en veel vermoeiender dan wanneer je thuis bent.

Maar toch, bah ik voel me nu rot.
Alle reacties Link kopieren
Ook bijv, zij slaapt slecht. Wat ik heel goed begrijp maar het gevolg is dat zij mij ook wakker houdt tot een uur 2 s nachts. Maar waar zij rustig kan blijven liggen moet ik de volgende dag weer gewoon voldoende focus hebben voor mijn werk
Deze vriendin claimt je erg en jij laat je claimen.
Jij mag proberen je onterechte schuldgevoelens los te laten.

Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar ik vermoed niet heel erg oud nog.

Durf je grenzen aan te geven. Je hoeft niet op elk appje of telefoontje te reageren. Zeg dat je nu gaat slapen en reageer daarna niet meer. Geef aan dat je over je grenzen bent gegaan en dat je overdag geen mens bent met zo weinig slaap.

Ook je vriendin zal, hoe moeilijk ook zich moeten leren redden in het leven. En steun geven oke, niets mis mee, maar ze moet niet gaan hangen aan mensen.
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor je reactie! :)

Wij zijn beide halverwege de 20, vriendin heeft wel een lastig verleden. Onder andere al één ouder verloren, paniek aanvallen etc.
Ik wil er graag voor haar zijn maar ook goed voor mezelf blijven zorgen.
In principe heeft zij 'geluk' dat ik nog studeer, stel ik had nu al wel een baan dan kon ik ook niet zo maar daar heen gaan en een poos blijven.
Alle reacties Link kopieren
_mikie schreef:
29-01-2021 21:33
Ook bijv, zij slaapt slecht. Wat ik heel goed begrijp maar het gevolg is dat zij mij ook wakker houdt tot een uur 2 s nachts. Maar waar zij rustig kan blijven liggen moet ik de volgende dag weer gewoon voldoende focus hebben voor mijn werk
Hier ben je zelf bij.
Je kan haar niet tot diep in de nacht faciliteren. Omwille van jezelf.

Je mag rustig zeggen; doe een muziekje aan, f het licht en zorg nu eerst voor jezelf. Morgen vraag ik weer hoe het met je gaat. Ik moet nu slapen, ik moet morgen weer fris zijn voor mijn werk. Hou je taai en tot morgen!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Hoe woon jij eigenlijk? Alleen? Met iemand?
Alle reacties Link kopieren
Heb een studentenstudio maar ben door corona ook veel bij mijn ouders te vinden. ( geen onderwijs op locatie etc)
Doreia* schreef:
29-01-2021 22:23
Hier ben je zelf bij.
Je kan haar niet tot diep in de nacht faciliteren. Omwille van jezelf.

Je mag rustig zeggen; doe een muziekje aan, f het licht en zorg nu eerst voor jezelf. Morgen vraag ik weer hoe het met je gaat. Ik moet nu slapen, ik moet morgen weer fris zijn voor mijn werk. Hou je taai en tot morgen!
Ja precies. Ook al ben je daar, je kan natuurlijk best om 11 uur naar bed. Je hoeft jezelf niet helemaal weg te cijferen hè? Je mag grenzen blijven stellen en ook aandacht aan jezelf blijven geven.

Als je naar haar toe gaat, kan van tevoren afspreken om 1 of 2 nachten te blijven en daarna ook weer weg te gaan. Gewoon duidelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een update en nog wat advies gevraagd: afgelopen week nog drie nachten geweest, was prima. Alleen nu vraagt vriendin of ik alweer morgen of overmorgen langs kom, ik wil haar ook niet laten stikken of alleen laten zitten, maar ik merk dat ik er gewoon wel even klaar mee ben. Ik heb gewoon behoefte aan om rustig even thuis mijn werk te kunnen doen..
Djeez. Nee is ook een antwoord he?


Hoevaak ga je het zelfde vragen hier?
Alle reacties Link kopieren
Nou precies, begin weer gewoon bovenaan met lezen, dan vind je de antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook gewoon op een vriendelijke toon antwoord geven. Dan begrijp ik het wel ook. Waarom moet er altijd meteen zo kwaad gereageerd worden? Nou fijn, ik zal niet meer om advies vragen. Doei
Alle reacties Link kopieren
_Mikie, het klinkt inderdaad niet zo aardig, maar het komt niet over alsof de antwoorden in dit topic echt bij je binnenkomen. Van mij hoef je niet te veranderen, maar je opent een topic omdat je je rot voelt dat jouw behoefte anders is dan die van je vriendin en omdat je niet goed weet hoe je je grenzen aan moet geven. Je krijgt een hoop tips maar in plaats van die toe te passen, uit te proberen wat dat voor je kan betekenen, lijkt het alsof je steeds opnieuw dezelfde vraag blijft stellen. Zie je dat zelf ook?

Mensen vragen zich dan af of het wel zin heeft om nog te reageren, als je er toch niks mee doet. Jij bent hoe dan ook de enige die je eigen grenzen kan bewaken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven