Moeder wilt bruidsschat
zondag 3 november 2019 om 23:31
Ik zit met het volgende :
Ik ben 25 jaar en van noord Afrikaanse afkomst.
Mijn vriend is 31 en Nederlands.
Ik werk als maatschappelijk werker op een school en mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Wij zijn bijna anderhalf jaar samen, wonen nu 4 maanden samen & Twee maanden geleden heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd dolblij ben ik natuurlijk. Dit ook aan mijn moeder verteld. ( mijn vader is twee jaar geleden overleden). Moeder was ook erg blij ze mag mijn vriend erg graag. Nu begint ze sinds vorige week over een bruidsschat. Dit is een gewoonte in onze ‘ cultuur ‘. Ikzelf praktiseer de Islam niet en ben daar niet mee bezig. Maar nu word het toch een dingetje. Het namelijk belangrijk voor de familie, zeggen zij.
Als mijn moeder het erover heeft wuif ik het weg maar ik ben bang dat ze mijn vriend er ovwr gaat vertellen en dit natuurlijk gaat vragen. Wat nu?
Ik schaam me en ik durf dit niet goed voor te leggen aan mijn vriend. Mijn moeder geeft aan dat ik het hem moet vertellen. Ik zal hem maar moeten vertellen dat het onze traditie is, dat het onze cultuur is. & dat mijn vriend heel veel van mij houdt en hier ‘ vast geen probleem van zal maken ‘ & blijft ze zeggen dat ze mij ‘ weggeeft’ zoals ze dit noemen.
Ik wil mijn vriend niet kwijt. Ik weet niet of het relevant is :
Ik weet ook niet hoeveel euro’s mijn moeder als bruidsschat verwacht. Waarschijnlijk 1000-3000 euro.. ik weet het echt niet.
Ik hoor graag ervaringen en tips..
Ik ben 25 jaar en van noord Afrikaanse afkomst.
Mijn vriend is 31 en Nederlands.
Ik werk als maatschappelijk werker op een school en mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Wij zijn bijna anderhalf jaar samen, wonen nu 4 maanden samen & Twee maanden geleden heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd dolblij ben ik natuurlijk. Dit ook aan mijn moeder verteld. ( mijn vader is twee jaar geleden overleden). Moeder was ook erg blij ze mag mijn vriend erg graag. Nu begint ze sinds vorige week over een bruidsschat. Dit is een gewoonte in onze ‘ cultuur ‘. Ikzelf praktiseer de Islam niet en ben daar niet mee bezig. Maar nu word het toch een dingetje. Het namelijk belangrijk voor de familie, zeggen zij.
Als mijn moeder het erover heeft wuif ik het weg maar ik ben bang dat ze mijn vriend er ovwr gaat vertellen en dit natuurlijk gaat vragen. Wat nu?
Ik schaam me en ik durf dit niet goed voor te leggen aan mijn vriend. Mijn moeder geeft aan dat ik het hem moet vertellen. Ik zal hem maar moeten vertellen dat het onze traditie is, dat het onze cultuur is. & dat mijn vriend heel veel van mij houdt en hier ‘ vast geen probleem van zal maken ‘ & blijft ze zeggen dat ze mij ‘ weggeeft’ zoals ze dit noemen.
Ik wil mijn vriend niet kwijt. Ik weet niet of het relevant is :
Ik weet ook niet hoeveel euro’s mijn moeder als bruidsschat verwacht. Waarschijnlijk 1000-3000 euro.. ik weet het echt niet.
Ik hoor graag ervaringen en tips..
maandag 4 november 2019 om 07:10
Het kan in de cultuur van je moeder wel zo horen maar in de cultuur van je vriend hoort het niet.
Je wordt niet weggegeven/uitgehuwelijkt je kiest zelf voor dit huwelijk. Door toe te geven aan je moeder kies je voor die cultuur maar ook voor het principe van weggeven etc.
De keus en beslissing ligt bij jou, of jij vertelt je moeder dat de bruidsschat niet doorgaat omdat je een westers/Europees/Nederlands huwelijk wil sluiten of je vertelt je vriend dat je mee wilt gaan in de gedachten van je moeder. Maar ik snap je vriend helemaal als hij om die reden van een huwelijk af wil zien. Hij wil immers gewoon een huwelijk volgens zijn cultuur.
Je wordt niet weggegeven/uitgehuwelijkt je kiest zelf voor dit huwelijk. Door toe te geven aan je moeder kies je voor die cultuur maar ook voor het principe van weggeven etc.
De keus en beslissing ligt bij jou, of jij vertelt je moeder dat de bruidsschat niet doorgaat omdat je een westers/Europees/Nederlands huwelijk wil sluiten of je vertelt je vriend dat je mee wilt gaan in de gedachten van je moeder. Maar ik snap je vriend helemaal als hij om die reden van een huwelijk af wil zien. Hij wil immers gewoon een huwelijk volgens zijn cultuur.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 07:13
0.62% gewijzigd
maandag 4 november 2019 om 07:14
Maar nu word het toch een dingetje. Het namelijk belangrijk voor de familie, zeggen zij.
Je vriend is Nederlands, jij doet niets met je geloof. Als je moeder het zo belangrijk vindt ‘voor de familie’ dan zegt ze toch tegen de familie dat ze je verkocht heeft de bruidsschat heeft ontvangen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 4 november 2019 om 07:15
Al deze reacties dus!
Flauwrkul. Je vriend moet dus eigenlijk betalen voor jou?
Belachelijk. Ik zou me goedkoop voelen.
Traditie, ja, er zijn veel meer tradities, die niet meer van deze tijd zijn. Meestal doen we daar niet meer aan.
In de cultuur van je moeder blijkbaar wel.
Maar is dat ook jou cultuur?
Als je moeder zo trafitioneel is, dan snap ik niet dat je a) een nederlandse vriend hebt
En b) samenwoont
Ik ging het echt niet aan mijn vriend vragen, waarom? Voor je moeder?
Flauwrkul. Je vriend moet dus eigenlijk betalen voor jou?
Belachelijk. Ik zou me goedkoop voelen.
Traditie, ja, er zijn veel meer tradities, die niet meer van deze tijd zijn. Meestal doen we daar niet meer aan.
In de cultuur van je moeder blijkbaar wel.
Maar is dat ook jou cultuur?
Als je moeder zo trafitioneel is, dan snap ik niet dat je a) een nederlandse vriend hebt
En b) samenwoont
Ik ging het echt niet aan mijn vriend vragen, waarom? Voor je moeder?
de wereld wacht om ontdekt te worden
maandag 4 november 2019 om 07:19
maandag 4 november 2019 om 07:32
Waarschuw je vriend. Koop drie zakjes Sinterklaas chocolade munten en als ze er over begint dan kan hij die drie zakjes geven.
Want ja moeders, dit is onze cultuur nu. We maken grapjes, vieren Sinterklaas en als we trouwen is dat in volkomen gelijkwaardigheid, zonder bruidsschat. Zie deze chocolade munten als een overgangsritueel tussen het oude en de nieuwe.
Heeft ze meteen iets moois te vertellen aan haar familie en vrienden en zijn jullie van het gez.k af.
Want ja moeders, dit is onze cultuur nu. We maken grapjes, vieren Sinterklaas en als we trouwen is dat in volkomen gelijkwaardigheid, zonder bruidsschat. Zie deze chocolade munten als een overgangsritueel tussen het oude en de nieuwe.
Heeft ze meteen iets moois te vertellen aan haar familie en vrienden en zijn jullie van het gez.k af.
maandag 4 november 2019 om 07:39
Ja zoiets.
Maak er een symbolisch iets van, zodat zij kan zeggen dat er een schat is tegen haar familie. Alles dat het belangrijke stuk is.
Als ze alleen maar geld wil is het een sneu verhaal en zou ik niks geven.
Veel kinderen krijgen van hun ouders juist iets als ze trouwen. Maar dan krijg je weer " wie betaalt bepaalt", dus dat oudtante Annie ook moet komen want moeder wil dat.
Het is dus nu tijd om je eigen koers te bepalen. Of eigenlijk heb je daar al gedaan. En is het tijd om het uit te dragen. 'Nee moeder, ik maakte geen grap. Zo ga ik mijn leven inrichten. '
Geef haar de kans te zeggen dat het een grapje was, of een andere uitweg dat ze haar waardigheid kan bewaren. Gun haar haar waardigheid. En jezelf de jouwe.
Maak er een symbolisch iets van, zodat zij kan zeggen dat er een schat is tegen haar familie. Alles dat het belangrijke stuk is.
Als ze alleen maar geld wil is het een sneu verhaal en zou ik niks geven.
Veel kinderen krijgen van hun ouders juist iets als ze trouwen. Maar dan krijg je weer " wie betaalt bepaalt", dus dat oudtante Annie ook moet komen want moeder wil dat.
Het is dus nu tijd om je eigen koers te bepalen. Of eigenlijk heb je daar al gedaan. En is het tijd om het uit te dragen. 'Nee moeder, ik maakte geen grap. Zo ga ik mijn leven inrichten. '
Geef haar de kans te zeggen dat het een grapje was, of een andere uitweg dat ze haar waardigheid kan bewaren. Gun haar haar waardigheid. En jezelf de jouwe.
maandag 4 november 2019 om 07:44
Dit vind ik echt zo'n leuk idee!Maandag27 schreef: ↑04-11-2019 07:32Waarschuw je vriend. Koop drie zakjes Sinterklaas chocolade munten en als ze er over begint dan kan hij die drie zakjes geven.
maandag 4 november 2019 om 07:47
ProdigalDaughter schreef: ↑04-11-2019 07:40Ik zou dit met je vriend bespreken. Je hoeft je niet te schamen voor je cultuur (of je moeder's versie). Openheid geeft je vriend en jou de gelegenheid te praten over hoe je dit samen gaat oplossen.
Precies. Leg het ook aan je vriend voor. Misschien wil hij uit respect voor je moeder juist wel meedoen aan haar traditie! Ik kan me voorstellen dat mijn man zou zeggen: “Maak je niet druk, als het zo belangrijk is voor je moeder dan doe ik dat graag”.
maandag 4 november 2019 om 07:48
Ik vind het respectloos en niet getuigen van empathisch vermogen. Het betekent waarschijnlijk veel voor die vrouw.
maandag 4 november 2019 om 07:49
Ben ik ook benieuwd naar