Moeder wilt bruidsschat
zondag 3 november 2019 om 23:31
Ik zit met het volgende :
Ik ben 25 jaar en van noord Afrikaanse afkomst.
Mijn vriend is 31 en Nederlands.
Ik werk als maatschappelijk werker op een school en mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Wij zijn bijna anderhalf jaar samen, wonen nu 4 maanden samen & Twee maanden geleden heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd dolblij ben ik natuurlijk. Dit ook aan mijn moeder verteld. ( mijn vader is twee jaar geleden overleden). Moeder was ook erg blij ze mag mijn vriend erg graag. Nu begint ze sinds vorige week over een bruidsschat. Dit is een gewoonte in onze ‘ cultuur ‘. Ikzelf praktiseer de Islam niet en ben daar niet mee bezig. Maar nu word het toch een dingetje. Het namelijk belangrijk voor de familie, zeggen zij.
Als mijn moeder het erover heeft wuif ik het weg maar ik ben bang dat ze mijn vriend er ovwr gaat vertellen en dit natuurlijk gaat vragen. Wat nu?
Ik schaam me en ik durf dit niet goed voor te leggen aan mijn vriend. Mijn moeder geeft aan dat ik het hem moet vertellen. Ik zal hem maar moeten vertellen dat het onze traditie is, dat het onze cultuur is. & dat mijn vriend heel veel van mij houdt en hier ‘ vast geen probleem van zal maken ‘ & blijft ze zeggen dat ze mij ‘ weggeeft’ zoals ze dit noemen.
Ik wil mijn vriend niet kwijt. Ik weet niet of het relevant is :
Ik weet ook niet hoeveel euro’s mijn moeder als bruidsschat verwacht. Waarschijnlijk 1000-3000 euro.. ik weet het echt niet.
Ik hoor graag ervaringen en tips..
Ik ben 25 jaar en van noord Afrikaanse afkomst.
Mijn vriend is 31 en Nederlands.