Moederdag
zaterdag 10 mei 2025 om 17:04
Hoe verdelen jullie je tijd op zo’n dag als je zelf moeder bent , maar ook nog een ( schoon )moeder hebt en misschien ben je zelf ook al oma ?
Hecht je zelf - veel - waarde aan Moederdag ? Hecht je (schoon)moeder er aan ?
Op zich hecht ik er weinig waarde aan, maar ik zou het vervelender vinden als mijn kinderen wel naar hun schoonouders zouden gaan ( of iets zouden sturen of zo ) en niet naar mij dan wanneer ze zouden zeggen “ aan die onzin doen we niet, hoor “ . Dat laatste zou ik prima vinden. Het gaat me ook niet om juist die dag ; ga naar mijn eigen moeder ook weleens een paar dagen ervoor of erna.
Hecht je zelf - veel - waarde aan Moederdag ? Hecht je (schoon)moeder er aan ?
Op zich hecht ik er weinig waarde aan, maar ik zou het vervelender vinden als mijn kinderen wel naar hun schoonouders zouden gaan ( of iets zouden sturen of zo ) en niet naar mij dan wanneer ze zouden zeggen “ aan die onzin doen we niet, hoor “ . Dat laatste zou ik prima vinden. Het gaat me ook niet om juist die dag ; ga naar mijn eigen moeder ook weleens een paar dagen ervoor of erna.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 11 mei 2025 om 20:32
Wat mooi. Blijft ze lang? Geniet van elkaar!KamilleT schreef: ↑11-05-2025 20:10Bedankt! Ja het was echt bijzonder. Ze hebben het op allerlei manieren stil gehouden. Ik opperde vorige maand tegen oudste dat ik deze week naar Engeland wilde komen. Zei ze ‘dat komt niet goed uit met mijn werk.’ Dus ik was een beetje sip ‘oh zo gaat dat dus met volwassen kinderen. Dan gaat werk ineens voor, ook al heb ik haar vijf maanden niet gezien.’ (Niet tegen haar gezegd natuurlijk). Maar dat was dus omdat het plan al was dat ze hier zou zijn![]()
zondag 11 mei 2025 om 20:40
Ik vind Moederdag een heel leuk concept, maar (en dat zal mijn invulling zijn, gezien mijn eigen achtergrond) ik vind de neiging die bij sommige moeders lijkt te bestaan moederdag als een Heilige zaak te zien wel een beetje ingewikkeld.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zondag 11 mei 2025 om 21:14
Deze opmerking werkt ook altijd sfeerverhogend.
TAFKAPML
zondag 11 mei 2025 om 21:45
Hier ook een onverwachte wending. Ik ga na het avondeten altijd een stuk wandelen en toen ik thuis kwam, was er niemand. Dus ik ga lekker in de tuin zitten. Komen de zoons na vijf minuten samen thuis met bloemen en gebak.hadea1 schreef: ↑11-05-2025 15:53Inmiddels zijn de kinderen puber en de oudste gaf vrijdag al aan dat hij “niet aan Moederdag doet”. Net vroeg diezelfde puber wel of we Chinees gingen eten, want dat doen we altijd op mijn verjaardag (mijn guilty pleasure). Dat vind ik wel een goed idee, dus ik heb net besloten dat hij straks even langs de afhaalchinees mag.

En nee, ik hoef niet “geëerd”, maar eens keer per jaar de erkenning dat ik toch een hoop voor ze fasciliteer is toch wel heel fijn.
zondag 11 mei 2025 om 21:48
Goh ja, ik snap hoe jullie het bedoelen, maar ik bedoelde dus wel inderdaad een appje met zo'n plaatje van blond of een bloem of iets met de tekst fijne moederdag erop.Milestone schreef: ↑11-05-2025 12:09Wat zet je dan in dat appje? Want een aantal jaar geleden kreeg ik opeens out of the blue een appje met "hoi mam, fijne moederdag" Ik heb een gek gezicht teruggestuurd, want wat moet je daar nou mee? De dag wordt er niet anders van, naast dat ik toch al niks om moederdag geef.
Maar dat vind ik dan dus net wat 'aardiger' dan haar compleet negeren op moederdag. En wij vierden dus al jaren geen moederdag (en vaderdag) meer voordat ik zelf kinderen kreeg. Dit ook vanwege haar verjaardag rondom moederdag en dat ze het 'commerciële onzin' vond en de knutselleeftijd was ik op een gegeven moment ook wel voorbij.
En ze reageerde dus met jij ook fijne moederdag en hopelijk hebben de kinderen wat leuks voor je geknutseld.
zondag 11 mei 2025 om 22:21
Ik vond Moederdag vandaag erg leuk, maar vooral om te zien hoe de kinderen hun best hadden gedaan met knutselen op
school en trots waren. Verder had man een uitgebreide lunch gemaakt, een orchidee gekocht en zijn we thuisgebleven.
Ik heb vandaag wel reacties van moeders gehoord waar ik echt verbaasd van was. Een vader had een appje naar z’n zoon en dochter gestuurd dat ze er zonder z’n moeder niet waren geweest en dat Moederdag heel belangrijk is. Relatie is niet goed.
En m’n eigen schoonmoeder is vorige week echt over een grens gegaan maar appte vanochtend wat haar planning was. Zodat we daar rekening mee konden houden qua bellen. Ze zei ook nog tegen m’n dochter dat m’n man niks voor haar geregeld had vandaag, toen hij belde.
school en trots waren. Verder had man een uitgebreide lunch gemaakt, een orchidee gekocht en zijn we thuisgebleven.
Ik heb vandaag wel reacties van moeders gehoord waar ik echt verbaasd van was. Een vader had een appje naar z’n zoon en dochter gestuurd dat ze er zonder z’n moeder niet waren geweest en dat Moederdag heel belangrijk is. Relatie is niet goed.
En m’n eigen schoonmoeder is vorige week echt over een grens gegaan maar appte vanochtend wat haar planning was. Zodat we daar rekening mee konden houden qua bellen. Ze zei ook nog tegen m’n dochter dat m’n man niks voor haar geregeld had vandaag, toen hij belde.
zondag 11 mei 2025 om 23:19
Ik zet er een blijk van waardering in + fijne Moederdag. En dan appt mijn moeder terug dat ze dat lief vindt.Milestone schreef: ↑11-05-2025 12:09Wat zet je dan in dat appje? Want een aantal jaar geleden kreeg ik opeens out of the blue een appje met "hoi mam, fijne moederdag" Ik heb een gek gezicht teruggestuurd, want wat moet je daar nou mee? De dag wordt er niet anders van, naast dat ik toch al niks om moederdag geef.
Maar goed, wij appen ook buiten Moederdag, dus out of the blue is het niet. Als er verder geen contact is, is alleen “fijne Moederdag” misschien een rare binnenkomer.
maandag 12 mei 2025 om 08:50
Ik heb het vrij makkelijk. Heb zelf al sinds mijn late puberteit geen moeder meer en mijn eigen schoonouders zitten vaak in het buitenland. Ik krijg van mijn eigen kinderen meestal een appje en that's it. De verwachtingen liggen laag en dat voorkomt teleurstelling.
Mijn man dekt al wel jaren de tafel voor een feestelijker ontbijt en krijg ook al jaar en dag bloemen, ook al zijn de kinderen al lang de deur uit. Samen met welgemeente whatsapp knuffels helemaal leuk.
Mijn man dekt al wel jaren de tafel voor een feestelijker ontbijt en krijg ook al jaar en dag bloemen, ook al zijn de kinderen al lang de deur uit. Samen met welgemeente whatsapp knuffels helemaal leuk.
maandag 12 mei 2025 om 08:52
Krijg er kippenvel van. Wat fantastisch!!!! Hopelijk hebben jullie een geweldige dag gehad.KamilleT schreef: ↑11-05-2025 19:56Mijn Moederdag liep onverwacht. Toen we de parkeergarage uitliepen vlak bij het restaurant hoorde ik achter me ‘ik sta hier al even te wachten.’ Omdat we laat waren, jongste is nooit zo vlot, wilde ik doorlopen. Toen stopte jongste me en liet me omkijken, stond daar mijn oudste. Die woont in het buitenland en ze hadden dus samen geregeld dat ze stiekem naar Nederland was gekomen om samen Moederdag te vieren! Stond ik daar op straat te huilen en beide kinderen te omhelzen. Echt heel leuk!
maandag 12 mei 2025 om 08:55
Nou ja, 't mag. Op zich vind ik het niet raar als mensen meer of minder waarde hechten aan bepaalde dagen. Je kunt het alleen niet afdwingen bij anderen. Mensen moeten iets voor je wílllen doen, omdat ze weten hoe fijn JIJ het vindt en dat ze het je gunnen om er moeite voor te doen. En als de relaties goed zitten, komen de meesten er wel uit.Nana_Mouskouri schreef: ↑11-05-2025 20:40Ik vind Moederdag een heel leuk concept, maar (en dat zal mijn invulling zijn, gezien mijn eigen achtergrond) ik vind de neiging die bij sommige moeders lijkt te bestaan moederdag als een Heilige zaak te zien wel een beetje ingewikkeld.
Het wordt pas een probleem als de relatie niet echt lekker loopt of je bent hele andere types en blijft vasthouden aan je verwachtingen. Want dan ziet de een zich gedwongen om x of y te doen, terwijl die daar helemaal geen zin in heeft en wel weet dat de ander daar dan heftig op kan reageren.
maandag 12 mei 2025 om 08:56
Je hoeft van mij niet dolblij te zijn ofzo maar een rare emoji sturen als reactie op een appje, waarvan ik aanneem goedbedoeld, van je kind(eren), vind ik gewoon een beetje een vreemde reactie.
En over het appje zelf, ach het is toch lief dat ze laten weten aan je te denken.
maandag 12 mei 2025 om 09:12
Wat sneu voor je kind om zo n appje terug te sturen.Milestone schreef: ↑11-05-2025 12:09Wat zet je dan in dat appje? Want een aantal jaar geleden kreeg ik opeens out of the blue een appje met "hoi mam, fijne moederdag" Ik heb een gek gezicht teruggestuurd, want wat moet je daar nou mee? De dag wordt er niet anders van, naast dat ik toch al niks om moederdag geef.
maandag 12 mei 2025 om 09:45
maandag 12 mei 2025 om 09:53
Ja ik zou dat eerder denken. En waarschijnlijk is het niet alleen met Moederdag, maar ook Kerst, Pasen enz.
Ik dacht eerder trouwens meer zoals diegene hierboven, doordat mijn moeder juist makkelijk is. Maar nu ik m’n schoonmoeder heb meegemaakt denk ik anders. Zo ontzettend veel zeuren en het is nooit genoeg.
elsy wijzigde dit bericht op 12-05-2025 09:56
30.40% gewijzigd
maandag 12 mei 2025 om 09:53
Of hihi, een gek gezicht.
Maar ik ben oud. Ik heb ook lang gedacht dat de duim omhoog een positieve reactie terug was. Mijn twintiger-collega’s hebben me uit die droom geholpen.
Dus geen idee wie ik allemaal beledigd kan hebben met een duimpje omhoog of een gek gezicht. Waarschijnlijk nemen ze me niet z9 serieus of interpreteren ze me zoals ze me kennen.
Maar ik ben oud. Ik heb ook lang gedacht dat de duim omhoog een positieve reactie terug was. Mijn twintiger-collega’s hebben me uit die droom geholpen.
Dus geen idee wie ik allemaal beledigd kan hebben met een duimpje omhoog of een gek gezicht. Waarschijnlijk nemen ze me niet z9 serieus of interpreteren ze me zoals ze me kennen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 12 mei 2025 om 09:55
Verklaard dan wel zo'n appje.hadea1 schreef: ↑11-05-2025 23:19Ik zet er een blijk van waardering in + fijne Moederdag. En dan appt mijn moeder terug dat ze dat lief vindt.
Maar goed, wij appen ook buiten Moederdag, dus out of the blue is het niet. Als er verder geen contact is, is alleen “fijne Moederdag” misschien een rare binnenkomer.
Misschien uit beleefdheid of misschien zelfs wel liefde, ook al is de band er niet meer.
maandag 12 mei 2025 om 11:02
Hier een moeder met puberkinderen. Zij zorgen elk jaar voor een cadeautje en een ontbijtje op bed. Ze zetten hier hun wekker voor en komen dan gezellig met zn alle op bed waar ik ook mijn cadeautjes krijg, Ik vind het fijn dat ze moeite doen, het hoeft niet heel gek. Verder ga ik zelf naar mijn moeder op de koffie en dit jaar nemen wij (mijn broers en zus) haar mee om te lunchen.
maandag 12 mei 2025 om 11:35
hadea1 schreef: ↑11-05-2025 23:19Ik zet er een blijk van waardering in + fijne Moederdag. En dan appt mijn moeder terug dat ze dat lief vindt.
Nee, we hebben wel contact, er zijn ook geen problemen. Maar ik heb al niets met moederdag en dat weet ze. Er gaan jaren voorbij dat ze er zelf dan ook niets mee doet en dan krijg ik opeens zo'n appje. Sorrie, maar daar kan ik dan even niks mee.
We hebben het er trouwens nog wel over gehad daarna hoor, ik kom nu over als een trut ofzo, maar het valt allemaal wel mee.
huismuis
maandag 12 mei 2025 om 11:49
Prima moederdag gehad!
Dochter (10) had een leuke fotostandaard geknutseld en een kado bij het tuincentrum gekocht. Ze had heel lief onthouden dat ik een paar weken terug toen we er samen waren zei dat ik dit een leuke vaas vond. Dus die staat nu op tafel met de legobloemen.
Daarna met zijn 3tjes een terrasje gepakt en naar een musical geweest samen en daarna nog even naar het strand gereden.
Mijn ouders waren de hele dag naar een verjaardag dus die heb ik zaterdag nog even gezien en wat lekkers meegenomen en mijn vriend heeft in de ochtend zijn moeder gebeld en daar gaan we aankomend weekend eten.
Dochter (10) had een leuke fotostandaard geknutseld en een kado bij het tuincentrum gekocht. Ze had heel lief onthouden dat ik een paar weken terug toen we er samen waren zei dat ik dit een leuke vaas vond. Dus die staat nu op tafel met de legobloemen.
Daarna met zijn 3tjes een terrasje gepakt en naar een musical geweest samen en daarna nog even naar het strand gereden.
Mijn ouders waren de hele dag naar een verjaardag dus die heb ik zaterdag nog even gezien en wat lekkers meegenomen en mijn vriend heeft in de ochtend zijn moeder gebeld en daar gaan we aankomend weekend eten.
maandag 12 mei 2025 om 11:56
feow schreef: ↑12-05-2025 09:53Of hihi, een gek gezicht.
Wat is de betekenis dan wel?
TAFKAPML
maandag 12 mei 2025 om 12:49
Hier enkele jaren moeilijk contact en ik vind moederdag ook een moeilijke dag. Ik stuur haar een appje, dan weet ze dat ik wel aan haar gedacht heb.
Man en kinderen hebben mij in het zonnetje gezet (leuk en lief) en we hebben wat gegeten met mijn schoonmoeder (die super betrokken is bij ons gezin, dus dat vind ik ook heel leuk).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in