Motor rijden met dochter 14

06-04-2020 16:53 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
"xxxxxx"xx
annet1 wijzigde dit bericht op 01-05-2020 17:47
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als mijn man in zn eentje op de motor weg gaat ben ik ook tijd weer blij dat ie veilig thuis is. Maar 1x per jaar gaan we samen een paar dagen weg op de motor, dan zit ik achterop. Ik ben dan geen moment bang. We zoeken mooie wegen op, hij rijdt niet mega hard, niet vaak over snelwegen omdat we daar niks aan vinden (maar soms moet het om even snel ergens te komen). Ik geniet er dan echt van.
Ik ben dus gewoon bang wanneer ik er zelf niet bij ben, omdat je zelf niet ziet wat er gebeurt, of het goed gaat bij man. Als je er zelf bij bent zie je dat er niks aan de hand is. Geloof niet dat we ooit een onveilige situatie gehad hebben toen we samen op de motor zaten.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
06-04-2020 17:08
(Misschien moet je een beetje in hun relatie gaan stoken, zeggen dat ze nu toch wel te oud is om bij pappa op schoot achterop te zitten :A: )
Pigwidgeon_ schreef:
06-04-2020 17:12
[/b]

Dit meen je niet serieus toch? Juist leuk dat ze vader/dochter tijd samen hebben. Daar word je nooit te oud voor.
Als het nog 1 april was, zou ik zeggen dat ik het meende...
haarklover wijzigde dit bericht op 06-04-2020 21:52
0.72% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook motorrijder en neem mijn dochter van 10 wel eens mee. Uiteraard in goed passende motorkleding (laarzen, broek, jas, handschoenen, helm). Je bent je als motorrijder bijzonder bewust van je omgeving en met dochter achterop rijd ik nog voorzichtiger dan ik altijd al doe. Dat grenzen opzoeken het leukste is van motorrijden is inderdaad onzin. Je hebt altijd een paar idioten die grenzen gaan opzoeken, maar dat zijn ook de mensen die met een vaartje van 200 over de snelweg heen knallen. Iedereen met gezond verstand snapt dat je dat niet moet doen.
Zou voor mij voor een groot deel aan de hoeveelheid ervaring van je man liggen, en het soort motorrijder dat hij is. En verder de hoeveelheid tijd die dochter achterop door brengt. Hoe minder hoe beter. En in een motorpak ben je niet onkwetsbaar. Beter minder uren achterop.
Alle reacties Link kopieren
Tja, mijn ex zette dichter van toen nog geen acht achterop. Kind moest in de auto in een zitje volgens de regels maar achterop een motor mag gewoon wel. Bizar. Kind woog net 20 kilo. En ex is een af en toe mooi weer rijder, in de auto een ramp want voorrangseiser, en hij ging meteen maar tochten van een paar uur maken. Dan nog zonder goed schoeisel, zonder handschoenen en motorbroek, alleen jas en helm.
Je kunt je wel indenken hoe gerust ik er op ben?
Ik zou het echt nooit toestaan dat mijn kinderen achterop een motor gaan. De statistiek wijst uit dat motorrijders meer kans hebben ik te overlijden, en zo’n risico zou ik nooit willen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Het zou van mij niet mogen. Met of zonder pak. Ik snap je volkomen. Een ritje achterop voor de lol weegt mi niet op tegen het risico. Hij mag zelf rijden wat hij wil, maar jullie moeten je beiden goed voelen wat betreft het meerijden van je dochter. Dit is nou echt iets waar ik een ruzie voor over heb, als vriend/man moeilijk zou gaan doen. En dat de beste man goed zou rijden, vast, nou de rest van het het verkeer nog.
Als ze in pak is met goed passende helm zou het van mij mogen. Ik zou wel vragen of hij niet in de spits ging en liever niet over snelwegen. Je kan als moeder toch niet alleen besluiten? Zoek een middenweg....

Ik ben als kind en als volwassenen vele male achterop geweest (ook wat lessen gedaan, maar nooit afgemaakt). Ik vond en vind het heerlijk. Toen mijn kinderen baby/ peuter waren wel wat jaren niet gegaan. Ik vond het toen even te eng.
Alle reacties Link kopieren
Ze zit op een motor veiliger dan op de fiets. Op de motor heeft ze een goed pak aan, op de motor heeft ze een helm op en handschoenen aan. Op de motor ben je continue beducht op het verkeer, een motorrijder weet dat hij defensief moet rijden. In een gevaarlijke situatie kan de motorrijder gas geven en net iets sneller reageren dan een fietser. Als je wordt aangereden op een motor dan vangt de machine de grootste klap op. Op de fiets ligt je fiets in puin en jijzelf ook. Op de motor zit je in ieder geval niet steeds met een mobieltje in je handen en met oordopjes in je oren om naar muziek te luisteren terwijl je aan het verkeer deelneemt.

Dus zolang jij je dochter nog laat fietsen, is het motorrijden vele malen veiliger.
Alle reacties Link kopieren
Zijn rijstijl kan nog zo goed zijn, maar dat zegt vooralsnog niks over de rijstijl van andere weggebruikers.
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht vroeger ook altijd bij pa achterop. Was wel begin jaren '80/90. Maar die deed actief aan dragracing, dus het was een lifestyle.
Zelf bestuurde ik op 8-jarige leeftijd al crossbrommers, motoren, quads en ander snel spul.
Het is gewoon heel erg leuk.

Wel is het belangrijk om passende en veilige kleding en een helm te dragen.
Verder begrijp ik je zorgen, maar je kunt niet elk risico uitsluiten in het leven. Wat niet betekent dat je het moet opzoeken, maar ik ga ervan uit dat je als ouder extra voorzichtig bent met je kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben werkelijk nog nooit bang geweest bij mijn man achter op de motor, weet hoe hij rijdt. Ik zou ze hun moment gunnen, leuk juist.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-04-2020 17:00
Bijna elke motorrijder die ik ken heeft persoonlijk een ongeval meegemaakt soms ernstig gebroken rug, geklapte long,
En ik rij zelf, man ook en ken een heleboel motorrijders waarvan er gelukkig maar één een ongeval heeft gehad. 'Slechts' een gebroken been en wat blauwe plekken was het letsel.
Ken ook heleboel mensen die autorijden en daarvan hebben er in mijn naaste omgeving een aantal ongevallen gehad, waarbij de schade helaas groter was dan slechts een gebroken been. En nu?
Daarnaast is het leukste op een motor de grens opzoeken.
O jij rijdt ook zelf?
Ik rij namelijk niet om de grens op te zoeken. Mensen met wie ik samen rij ook niet. Vinden wij niets aan. Het toeren, meer van je omgeving kunnen genieten is ons doel.

TO ik sluit me aan bij de meerderheid:
- Wat is de rijstijl van je man?
- Welke bescherming heeft je dochter aan?
Wil je niet bang maken hoor, maar misschien vindt ze het wel zo leuk dat ze straks op haar 18e zelf ook haar motorrijbewijs haalt. En dan? Dan moet je het ook loslaten hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat je het eng vind, maar ik denk dat je daar verder niet zoveel mee kan. Als zij het leuk vinden en zij goed beschermd is (pak, helm, schoenen), dan denk ik dat je er niet veel tegen moet (willen) doen.
Tenzij speed-pedelec slaat de vergelijking met fietsen nergens op. Een gewone fietser rijdt Max 20 km per uur en komt nergens medeweggebruikers tegen die harder rijden dan 50. Op een racefiets moet je ook een helm op.

Een motorrijder rijdt zelf hard en de krachten die bij een valpartij op je lichaam komen zijn dus vele malen groter. Dus de kans dat je bij een val of botsing ernstig gewond raakt is op een motor veel groter.

Desondanks zou ik kind wel bij vader achterop laten als ze idd een goed passend pak, laarzen en helm heeft en als vader geen waaghals is die 180 rijdt .

Ook man zou ik trouwens niet laten rijden zonder pak. Ik zie met mooi weer regelmatig motorrijders in korte broek en t- shirt. Op de SEH noemen ze dat “ donorcyclist” met een reden.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-04-2020 17:00
Bijna elke motorrijder die ik ken heeft persoonlijk een ongeval meegemaakt soms ernstig gebroken rug, geklapte long, ...,,dus ik snap dat je het niet fijn vindt.
Daarnaast is het leukste op een motor de grens opzoeken.
Ik kom uit een familie met motorrijders, ouders, broers/zussen en aanhang, de jeugd is bijna tegen de 18, die zie ik ook wel hun rijbewijs halen. Twee familieleden van mij zijn de wereld rondgetrokken op de motor. Een groot deel van mijn vriendenkring rijdt motor. Ik ken er niet 1 die een ernstig ongeval heeft meegemaakt. Oke, wel eens een schuiver ofzo, door olie op de weg of grind in de bocht. Maar niemand die daar letsel aan over hield.

En de grens op zoeken? Ik kom met mijn motor nooit op de snelweg, ik doe altijd de binnendoor wegen. Hou me netjes aan de snelheid en tuf lekker rondjes, ontspannen van de wereld om me heen genieten. Ik rij graag zeedijkjes, maar ga nooit bewust op zondagochtend om 10:00 uur daar langs omdat het dan stikt van de fietsers. Ik kies altijd een moment waarop de meeste mensen weer thuis zijn. Ik zou niet eens weten hoe hard mijn motor kan op topsnelheid. En ik heb gewoon een tourmotor, dus die kan best gas zetten.
Onze dochter is nu nog veel te klein, maar als ze op die leeftijd met haar vader een ritje wil maken vind ik dat goed. Inderdaad mits ze ook de juiste kleding en helm heeft.

Mijn man is geen racer en ik maak mij ook eigenlijk nooit druk als hij een stukje gaat rijden. Zijn vrienden vertrouw ik dan weer een stuk minder. Maar mijn man laat zich ook door hun niet verleiden tot hard rijden. Dan wachten ze maar op hem.

Of mijn man het durft tegen die tijd vraag ik mij af. Hij is erg beschermend. Ik denk dat hij al een halve hartverzakking krijgt als ze gaat leren fietsen.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
06-04-2020 18:06

Sorry maar je topic gaat vooral over jouw beeld en jouw beleving.
Als je dochter alleen maar mag doen wat jij kent en veilig vindt, krijgt ze een hééél klein wereldje.
Ik heb veel gehad aan je reactie.
Ik realiseer mezelf dat het idd mijn beleving en gevoel is .
En idd is het zo dat je kind zelf dingen moet ontdekken.
Niet alleen wat ik veilig vind .
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,
Ik heb al jullie reacties gelezen, en dat heeft mij goed geholpen.
Ik heb er met mijn man goed over gepraat .
Het zou nooit mijn hobby worden maar ik gun mijn man zijn vader dochter moment.
Daarbij is het idd zo dat als ze alleen maar zo mogen doen wat ik veilig vind en zo dat ze niks mag doen😂.
Want ja ik ben zelf nogal voorzichtig .
Dankjewel voor al jullie reacties.
Heeft er voor gezorgd dat ik een goed gesprek had zonder ruzie met mijn man ,en ik het een beetje los kan laten.
To, ik vind inderdaad dat je zeurt en ten onrechte zegt dat jouw man niet aan jou denkt.

Als hij normaal rijdt is het inderdaad niet zo enorm gevaarlijk. Dus als hij dat tegen jou zegt is dat niet omdat hij niet aan jou denkt, maar omdat jij ongelijk hebt.

Jij houdt in jouw wens weer totaal geen rekening met wat hij wil en dat is zijn hobby delen met zijn dochter.
Whateffa schreef:
07-04-2020 07:35
Het zou van mij niet mogen. Met of zonder pak. Ik snap je volkomen. Een ritje achterop voor de lol weegt mi niet op tegen het risico. Hij mag zelf rijden wat hij wil, maar jullie moeten je beiden goed voelen wat betreft het meerijden van je dochter. Dit is nou echt iets waar ik een ruzie voor over heb, als vriend/man moeilijk zou gaan doen. En dat de beste man goed zou rijden, vast, nou de rest van het het verkeer nog.
Het is toch ook zijn dochter?

Het is ook een ruzie die je niet gaat winnen. Mijn ex loopt ook te fiepen over dat ik mijn dochters meeneem op het circuit. En van haar mag de oudste ook niet karten. Dat noemt ze dan allemaal levensgevaarlijk, maar feitelijk is het gewoon dat het haar hobby niet is.

Mijn dochters vinden het geweldig om mee te rijden en aangezien ik ook niet wil dat hen iets overkomt rij ik dan natuurlijk niet op de grens.

Uiteindelijk is dat wat telt, zij vinden het geweldig, ik vindt het geweldig om het te delen met mijn dochters en zoals altijd zorg ik dat ze veilig zijn. Zolang ik binnen die grenzen blijf kan er nooit sprake zijn van een verbod.
Annet1 schreef:
07-04-2020 23:17
Hoi Allemaal,
Ik heb al jullie reacties gelezen, en dat heeft mij goed geholpen.
Ik heb er met mijn man goed over gepraat .
Het zou nooit mijn hobby worden maar ik gun mijn man zijn vader dochter moment.
Daarbij is het idd zo dat als ze alleen maar zo mogen doen wat ik veilig vind en zo dat ze niks mag doen😂.
Want ja ik ben zelf nogal voorzichtig .
Dankjewel voor al jullie reacties.
Heeft er voor gezorgd dat ik een goed gesprek had zonder ruzie met mijn man ,en ik het een beetje los kan laten.
Te laat gelezen... Maar zo hoort het!
Alle reacties Link kopieren
Annet1 schreef:
07-04-2020 23:17
Hoi Allemaal,
Ik heb al jullie reacties gelezen, en dat heeft mij goed geholpen.
Ik heb er met mijn man goed over gepraat .
Het zou nooit mijn hobby worden maar ik gun mijn man zijn vader dochter moment.
Daarbij is het idd zo dat als ze alleen maar zo mogen doen wat ik veilig vind en zo dat ze niks mag doen😂.
Want ja ik ben zelf nogal voorzichtig .
Dankjewel voor al jullie reacties.
Heeft er voor gezorgd dat ik een goed gesprek had zonder ruzie met mijn man ,en ik het een beetje los kan laten.

Wat ben ik blij om dit te lezen! Goed gehandeld TO
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
08-04-2020 07:55
Het is toch ook zijn dochter?

Het is ook een ruzie die je niet gaat winnen. Mijn ex loopt ook te fiepen over dat ik mijn dochters meeneem op het circuit. En van haar mag de oudste ook niet karten. Dat noemt ze dan allemaal levensgevaarlijk, maar feitelijk is het gewoon dat het haar hobby niet is.

Mijn dochters vinden het geweldig om mee te rijden en aangezien ik ook niet wil dat hen iets overkomt rij ik dan natuurlijk niet op de grens.

Uiteindelijk is dat wat telt, zij vinden het geweldig, ik vindt het geweldig om het te delen met mijn dochters en zoals altijd zorg ik dat ze veilig zijn. Zolang ik binnen die grenzen blijf kan er nooit sprake zijn van een verbod.
Dat is jouw overweging, helemaal prima. Ik denk daar anders over, mijn dochter is de allerbelangrijkste persoon in mijn leven en achterop de motor vind ik onverstandig, dus ik wil het niet. Ik ben erg makkelijk in de omgang, ik ben heel flexibel en het hoeft echt niet allemaal op mijn manier te gebeuren. Echter veiligheid is bij mij een belangrijk punt en daar ga ik wel de strijd voor aan. Maar goed, ik kom er eigenlijk altijd wel uit met ex en partner (wij zijn allen nuchtere en redelijke mensen), dus dit alles is voor mij gelukkig hypothetisch.
Whateffa schreef:
08-04-2020 11:01
Dat is jouw overweging, helemaal prima. Ik denk daar anders over, mijn dochter is de allerbelangrijkste persoon in mijn leven en achterop de motor vind ik onverstandig, dus ik wil het niet. Ik ben erg makkelijk in de omgang, ik ben heel flexibel en het hoeft echt niet allemaal op mijn manier te gebeuren. Echter veiligheid is bij mij een belangrijk punt en daar ga ik wel de strijd voor aan. Maar goed, ik kom er eigenlijk altijd wel uit met ex en partner (wij zijn allen nuchtere en redelijke mensen), dus dit alles is voor mij gelukkig hypothetisch.
Het punt is dat het niet een kwestie is van objectief onverstandig, maar puur een niet realistische angst.

Stel dat jouw man bedenkt dat het onverstandig is dat jouw dochter gaat spelen bij vriendjes/vriendinnetjes, want je weet maar nooit wat er dan allemaal kan gebeuren, dan ga je daar neem ik aan ook niet in mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven