Niet in huis hebben wat je gasten drinken

28-06-2019 18:21 344 berichten
Geen groot probleem, ik zit er niet vreselijk mee, maar ik vraag me wel af wat een gepaste reactie is.
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:

- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....

In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?
Jufjoke schreef:
30-06-2019 19:57
Mijn schoonfamilie heeft alleen ice tea, sinas, bier, wijn. Daar hou ik geen van alle van. Is dat verwend? Nooit zo bekeken, ik vind eigenlijk van niet, maar tamelijk veel reacties geven aan van wel. Daar zal ik eens over nadenken. Als iemand me op een verjaardag taart aanbiedt, vertellen ze welke taart ze hebben. Dan neem ik ook geen taart die ik niet echt lekker vind. Ik vind dat normaal. Ik hou niet van slagroomtaart, dus als er alleen dat is, neem ik geen taart. Is dat ook verwend? Ik vind van niet.
Het is niet verwend dat je voorkeuren hebt, maar dat je het je schoonfamilie kwalijk neemt dat ze die voorkeuren niet kennen. Ik vind het van de zotte dat je (en met jou blijkbaar sommige anderen) van mensen waar je een paar keer per jaar komt verwacht dat ze je voorkeur weten qua drankjes. Of hoe je je koffie drinkt, of welke taart of chips je wel of niet lekker vindt. Dat vind ik inderdaad strontverwend en echt te bizar voor woorden. Want die voorkeuren zou dan iedereen van iedereen moeten kennen én onthouden. Waar slaat dat op? Daarbij ook nog buiten beschouwing gelaten dat voorkeuren, smaken en wensen verschillen per moment. Een volwassen persoon die al 18 jaar bij voorkeur cola light drinkt? Pffff...
Jufjoke schreef:
30-06-2019 19:57
Ik pik er deze even uit, Tulpje, maar ook even een algemene reactie. Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik lust heus meer dan alleen cola light. Wél drink ik liever geen calorieën, dus dan wordt het koffie, thee, water of frisdrank light. Dus sinas light vind ik ook niet vreselijk lekker, maar heb ik om die reden liever dan sinas.

Mijn schoonfamilie heeft alleen ice tea, sinas, bier, wijn. Daar hou ik geen van alle van. Is dat verwend? Nooit zo bekeken, ik vind eigenlijk van niet, maar tamelijk veel reacties geven aan van wel. Daar zal ik eens over nadenken. Als iemand me op een verjaardag taart aanbiedt, vertellen ze welke taart ze hebben. Dan neem ik ook geen taart die ik niet echt lekker vind. Ik vind dat normaal. Ik hou niet van slagroomtaart, dus als er alleen dat is, neem ik geen taart. Is dat ook verwend? Ik vind van niet.

Overigens is dat met het drinken niet alleen schoonmoeder die dit doet (schoonvader leeft niet meer), maar zo goed als de hele familie.
Het is niet verwend dat je geen taart of drinken met calorieen neemt.
Het is verwend dat je verwacht dat ze jouw voorkeur in huis halen.
Anna2208 schreef:
30-06-2019 22:34
Het is niet verwend dat je geen taart of drinken met calorieen neemt.
Het is verwend dat je verwacht dat ze jouw voorkeur in huis halen.
Het is ontzettend gastvrij en een statement maken om niet iets te drinken in huis te halen dat je schoondochter graag drinkt. Dat is toch gewoon iets wat je doet voor iemand?
Xenosdoos schreef:
30-06-2019 22:39
Het is ontzettend gastvrij en een statement maken om niet iets te drinken in huis te halen dat je schoondochter graag drinkt. Dat is toch gewoon iets wat je doet voor iemand?
Blijkbaar niet.
Anna2208 schreef:
30-06-2019 22:42
Blijkbaar niet.
Hoezo is het niet ongastvrij en een statement maken?
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
30-06-2019 21:31
Een volwassen persoon die al 18 jaar bij voorkeur cola light drinkt? Pffff...
Heb jij zelf geen voorkeur voor bijv koffie of thee ‘ s morgens, of ‘ s avonds om een uurtje of zeven ? Is toch precies hetzelfde.

Je verwacht dan toch ook dat mensen bijv melk en suiker ( of desnoods zoetstof) in huis hebben als ze vragen of je koffie wil ? Of drink jij je koffie altijd zoals de gastvrouw/ heer die zelf drinkt ? ( als je je koffie zwart drinkt gaat deze vlieger niet op )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
JuriaanB schreef:
Het is niet verwend dat je voorkeuren hebt, maar dat je het je schoonfamilie kwalijk neemt dat ze die voorkeuren niet kennen. Ik vind het van de zotte dat je (en met jou blijkbaar sommige anderen) van mensen waar je een paar keer per jaar komt verwacht dat ze je voorkeur weten qua drankjes. Of hoe je je koffie drinkt, of welke taart of chips je wel of niet lekker vindt. Dat vind ik inderdaad strontverwend en echt te bizar voor woorden. Want die voorkeuren zou dan iedereen van iedereen moeten kennen én onthouden. Waar slaat dat op? Daarbij ook nog buiten beschouwing gelaten dat voorkeuren, smaken en wensen verschillen per moment. Een volwassen persoon die al 18 jaar bij voorkeur cola light drinkt? Pffff...
Ja, bepaalde voorkeuren zou je inderdaad moeten kennen van schoonkinderen, vrienden, etc.
Toch wel fijn als je weet dat iemand geen gluten mag, suiker in zijn koffie wil terwijl niemand anders dat heeft, geen alcohol lust of mag, vegetarisch is, graag calorie arm eet en drinkt....Niet doen of dat hogere wiskunde is, hoor.
Xenosdoos schreef:
30-06-2019 22:44
Hoezo is het niet ongastvrij en een statement maken?
Het ging om het laatste: het is niet iets wat deze schoonmoeder doet, live with it zou ik zeggen.
Anna2208 schreef:
30-06-2019 22:57
Het ging om het laatste: het is niet iets wat deze schoonmoeder doet, live with it zou ik zeggen.
Ik geloof ook niet dat TO huilend in een hoekje ligt, maar dat het een statement is lijkt me wel duidelijk. Ongastvrij minimaal.
blijfgewoonbianca schreef:
30-06-2019 22:51
Ja, bepaalde voorkeuren zou je inderdaad moeten kennen van schoonkinderen, vrienden, etc.
Toch wel fijn als je weet dat iemand geen gluten mag, suiker in zijn koffie wil terwijl niemand anders dat heeft, geen alcohol lust of mag, vegetarisch is, graag calorie arm eet en drinkt....Niet doen of dat hogere wiskunde is, hoor.
Dat mensen altijd roepen : wat wil je er in? Vind ik dus raar. Zet gewoon melk en suiker op tafel
pipootje schreef:
30-06-2019 23:05
Dat mensen altijd roepen : wat wil je er in? Vind ik dus raar. Zet gewoon melk en suiker op tafel
Maar je verwacht dus wel dat er suiker en melk is.
Xenosdoos schreef:
30-06-2019 22:59
Ik geloof ook niet dat TO huilend in een hoekje ligt, maar dat het een statement is lijkt me wel duidelijk. Ongastvrij minimaal.
Ik vind het vooral een statement als je vindt dat iedereen jouw lievelingsdrankje voor je moet halen. Slecht gastschap minimaal.
Anna2208 schreef:
30-06-2019 23:11
Ik vind het vooral een statement als je vindt dat iedereen jouw lievelingsdrankje voor je moet halen. Slecht gastschap minimaal.
Niet iedereen : je schoonouders.
Ik snap je wel TO. Ik kwam voor het eerst bij mijn nu schoonfamilie. Ik kreeg mango thee voorgeschoteld. Nu vind ik thee met een smaakje werkelijk weerzinwekkend, vooral fruitthee. Maar beleefd als ik ben drink ik het natuurlijk op. Tweede kop vriendelijk voor bedankt. Zodra ze wisten dat ik vooral gewone thee blief hebben ze dit voor mij in huis gehaald. Ik vind dat erg aardig en een teken van een warm welkom.

Nodig is het kennen van ieders voorkeuren niet, maar familie die je vaak ziet, daarvan mag je best weten als ze iets graag of juist niet graag drinken. Kleine moeite.

Ik was net drinken aan het toevoegen aan mijn lijstje voor een feestje van komend weekend. Lol, denk er nu nog iets meer over na met dit topic :proud:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
lisa_ schreef:
28-06-2019 19:36
Ik ga niet voor 20 mensen wat anders halen.
Inderdaad. Boeiend dat diegene bitter lemon lekker vindt. Dan drinkt hij/zij dat maar weer als hij/zij thuis is. Snap wel dat je dat niet in huis hebt. Ik blijf het onzin vinden dat volwassen mensen zo vast blijven houden aan 1 bepaald soort drankje. Is er geen bitter lemon? Jammer. Dan drink je water, sap, bier, wijn, cola etc. Ik ken echt niemand die echt een eigen drankje heeft zeg maar. Als ik visite heb lust iedereen gewoon wat ik in huis heb (echt niet heel veel variatie, zeker niet qua frisdrank).
tulpje21 schreef:
30-06-2019 23:19
Inderdaad. Boeiend dat diegene bitter lemon lekker vindt.
Boeiend dat je geen goede gastvrouw bent die enige moeite wil doen.
Waarom nodig je dan eigenlijk mensen uit als je ze niet gastvrij wil behandelen? Het is toch een kleine moeite om voor je schoondochter een blikje cola light te halen?
Waarom ga je op bezoek als je geen goede gast wil zijn?
anoniem_382964 wijzigde dit bericht op 30-06-2019 23:44
1.82% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
30-06-2019 23:16
Niet iedereen : je schoonouders.
Precies. Mijn schoonouders weten ook dat ik vegetarisch ben en zetten me dus geen vlees voor. Mijn schoonmoeder doet altijd enorm haar best om met kerst iets vegetarisch te maken. Ze weet dat ik melk in mijn koffie wil dus schuimt melk op voor in mijn koffie. En als ik weet dat er een zwangere op visite komt dan zorg ik dat er alcoholvrij bier in huis is (bijv radler). Sowieso zorg ik dat er een (kleine) variatie aan dranken in huis is als je een feestje heeft. En voor sommige mensen (dus inderdaad: zeker niet voor iedereen) doe je wat meer moeite. Speciaal voor mijn ouders dus rode wijn ‘s avonds. Voor mijn vader daarnaast groene thee als hij op visite komt want hij lust alleen groene thee. Etc.
appelientjex wijzigde dit bericht op 30-06-2019 23:38
7.37% gewijzigd
LunchLover schreef:
30-06-2019 23:19
Ik snap je wel TO. Ik kwam voor het eerst bij mijn nu schoonfamilie. Ik kreeg mango thee voorgeschoteld. Nu vind ik thee met een smaakje werkelijk weerzinwekkend, vooral fruitthee. Maar beleefd als ik ben drink ik het natuurlijk op. Tweede kop vriendelijk voor bedankt. Zodra ze wisten dat ik vooral gewone thee blief hebben ze dit voor mij in huis gehaald. Ik vind dat erg aardig en een teken van een warm welkom.

Nodig is het kennen van ieders voorkeuren niet, maar familie die je vaak ziet, daarvan mag je best weten als ze iets graag of juist niet graag drinken. Kleine moeite.

Ik was net drinken aan het toevoegen aan mijn lijstje voor een feestje van komend weekend. Lol, denk er nu nog iets meer over na met dit topic :proud:

:mrgreen: Ja ik ben toevallig nu ook net bezig met een lijstje voor mijn verjaardagsvisite. N.a.v. dit topic ga ik ook twijfelen over bepaalde dingen. Maar goed, ik doe mijn best om voor iedereen wat lekkers te halen. Hoop ik. ;-D :cheers:
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Anna2208 schreef:
30-06-2019 23:36
Waarom ga je op bezoek als je geen goede gaat wil zijn?
O ze kunnen we alles omdraaien, daar ga ik niet in mee. Ik ben zo blij dat wij in onze familie andere normen en waarden hebben geleerd en een ander wel graag welkom laten voelen en voor onze gasten zorgen.
Ik draai niks om, ik ben het gewoon niet met je eens, live with it.
Anna2208 schreef:
30-06-2019 22:42
Blijkbaar niet.
En dat vindt TO dus jammer. Dat haar schoonouders geen moeite voor haar willen doen. Het is tekenent voor hun relatie met elkaar, daarom zit het haar dwars.
Anna2208 schreef:
30-06-2019 23:36
Waarom ga je op bezoek als je geen goede gast wil zijn?
Waarom nodig je mensen uit als je een beroerde gastvrouw wilt zijn ?
JuriaanB schreef:
Ik vind het van de zotte dat je (en met jou blijkbaar sommige anderen) van mensen waar je een paar keer per jaar komt verwacht dat ze je voorkeur weten qua drankjes.

Niet mensen waar ze een paar keer per jaar komt. De ouders van haar man waar ze al 18 jaar heel regelmatig over de vloer komen en die gewoon poep aan hun schoondochter hebben.

Zij zijn slechte gastvrouw/heer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven