Niet in huis hebben wat je gasten drinken

vrijdag 28 juni 2019 om 18:21
Geen groot probleem, ik zit er niet vreselijk mee, maar ik vraag me wel af wat een gepaste reactie is.
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:
- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....
In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:
- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....
In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?

maandag 1 juli 2019 om 00:10
Ik denk dat je niet helemaal snapt waar het echt over gaat voor deze TO.

maandag 1 juli 2019 om 00:21
Niet helemaal? Helemaal niet.
Als je al een paar jaar ( en de TO nog langer ) ergens over de vloer komt en er wordt nooit rekening mee gehouden dat je
- melk in je koffie hebt
- rode wijn lust ipv wit
- droge wijn lust ipv mierzoet
- geen alcohol drinkt maar wel graag een Radler
- niet tegen koolzuur kan
- ......
Dan zegt dat wat, hoor.
Bijv.
- het zal de gastvrouw aan dr reet roesten of jij het naar je zin hebt
- interesse in jou is nulkommanul
- als je er niet bent wordt er geen 1 gedachte aan je besteed
-...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 1 juli 2019 om 00:35
Ik vind mijn vader niet verwend omdat hij graag groene thee drinkt als hij op visite is. Ik heb dat voor mijn oude heer over en koop dat met alle liefde voor hem, ook al hou ik er zelf niet van. Maar dat zou jou niet boeien?
maandag 1 juli 2019 om 00:48
Lekker negeren en niks van aantrekken.. zegt meer over haar, dan over ons toch..appelientjex schreef: ↑01-07-2019 00:35Ik vind mijn vader niet verwend omdat hij graag groene thee drinkt als hij op visite is. Ik heb dat voor mijn oude heer over en koop dat met alle liefde voor hem, ook al hou ik er zelf niet van. Maar dat zou jou niet boeien?

maandag 1 juli 2019 om 07:19
Wat een discussie over iets wat logisch is. De partner van je kind is toch niet zo maar een gast? De eerste keer dat de vriendin van mijn zoon hier kwam bleek dat ze geen koffie lust en wel groene thee. Mooi dat na t eten de waterkoker aan gaat en er meerdere soorten groene thee zijn. (Vind ik zelf ook lekker, maar dat is bijzaak).
Nee, ik doe dat niet voor iedereen die hier wel eens komt. Dat kan ik niet onthouden. Maar door zijn vriendin ( die ook nog eens geen vlees eet en waar ik dus pasta zonder vlees voor maak) met aandacht te behandelen, maak ik mijn zoon ook gelukkig.
Nee, ik doe dat niet voor iedereen die hier wel eens komt. Dat kan ik niet onthouden. Maar door zijn vriendin ( die ook nog eens geen vlees eet en waar ik dus pasta zonder vlees voor maak) met aandacht te behandelen, maak ik mijn zoon ook gelukkig.

maandag 1 juli 2019 om 09:43
Dit topic gaat over het gevoel dat je gezien wordt. Niet over de gastvrouw/heer.blijfgewoonbianca schreef: ↑01-07-2019 00:21Niet helemaal? Helemaal niet.
Als je al een paar jaar ( en de TO nog langer ) ergens over de vloer komt en er wordt nooit rekening mee gehouden dat je
- melk in je koffie hebt
- rode wijn lust ipv wit
- droge wijn lust ipv mierzoet
- geen alcohol drinkt maar wel graag een Radler
- niet tegen koolzuur kan
- ......
Dan zegt dat wat, hoor.
Bijv.
- het zal de gastvrouw aan dr reet roesten of jij het naar je zin hebt
- interesse in jou is nulkommanul
- als je er niet bent wordt er geen 1 gedachte aan je besteed
-...
Ik krijg bij mijn schoonouders na 5 jaar ook nog steeds cappuccino terwijl ik mijn koffie zonder melk drink. Maar het maakt niet uit, want ik voel me wel gezien en warm ontvangen. Pas als je dat niet voelt, gaan de drankjes (of andere zaken waaruit je een desinteresse kunt opmaken) een rol spelen.

maandag 1 juli 2019 om 10:09
Fijn dat mijn mening over jouw mening zo duidelijk is.Pipistrello schreef: ↑01-07-2019 00:08Yep.
Fijn dat jij deook gevonden hebt.
Zijn we het in ieder geval eens over hoe we over elkaars reactie denken.
JufJoke doe ermee wat je wilt. Je ziet in ieder geval dat er nogal verschillend over gedacht wordt.
Feit is wel dat je alleen jezelf kunt veranderen en anderen niet. Je schoonmoeder zal dit waarschijnlijk blijven doen, wat jij kunt doen is je er niet meer aan ergeren omdat je ziet dat anderen dit geen probleem vinden. Aan jou de keus.

maandag 1 juli 2019 om 10:10
Dit is waar het inderdaad om draait ja.kindrebel schreef: ↑01-07-2019 09:43Dit topic gaat over het gevoel dat je gezien wordt. Niet over de gastvrouw/heer.
Ik krijg bij mijn schoonouders na 5 jaar ook nog steeds cappuccino terwijl ik mijn koffie zonder melk drink. Maar het maakt niet uit, want ik voel me wel gezien en warm ontvangen. Pas als je dat niet voelt, gaan de drankjes (of andere zaken waaruit je een desinteresse kunt opmaken) een rol spelen.
maandag 1 juli 2019 om 10:24
Eens. Ik kan mij trouwens nog voorstellen dat ze je een cappuccino geven om je te verwennen. Voor veel mensen is het toch iets extra's.kindrebel schreef: ↑01-07-2019 09:43Dit topic gaat over het gevoel dat je gezien wordt. Niet over de gastvrouw/heer.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

maandag 1 juli 2019 om 10:54
Als je koffie aanbiedt wel ja. Lijkt me niet meer dan normaal.

maandag 1 juli 2019 om 11:18
maandag 1 juli 2019 om 13:17
Weet ik, maar sommigen mensen zien cappucccino als een luxe koffie met (koffie)melk. Dus dan bedoelen ze het vaak wel goed.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

maandag 1 juli 2019 om 13:58
Waarom laat TO's partner niet gewoon even aan zijn moeder weten dat TO heel graag cola light drinkt? Dat vind ik eigenlijk onattenter dan schoonmoeder, ervan uitgaande dat TO ook tegen haar partner over dit onderwerp moppert. Of houdt tegenover haar vriend ook haar mond, net zoals ze dat tegenover haar schoonmoeder blijkbaar doet? Zich in stilte al 18 jaar lang verongelijkt voelen omdat schoonmoeder niet doorheeft dat ze graag cola light drinkt als ze op bezoek komt, zo komt TO op mij over.
maandag 1 juli 2019 om 14:23
Vooroordelen dus! Als je even goed leest, gaat het niet perse om de cola light maar om het stelselmatig schijt hebben aan TO. Wat ben jij bot zeg!JuriaanB schreef: ↑01-07-2019 13:58Waarom laat TO's partner niet gewoon even aan zijn moeder weten dat TO heel graag cola light drinkt? Dat vind ik eigenlijk onattenter dan schoonmoeder, ervan uitgaande dat TO ook tegen haar partner over dit onderwerp moppert. Of houdt tegenover haar vriend ook haar mond, net zoals ze dat tegenover haar schoonmoeder blijkbaar doet? Zich in stilte al 18 jaar lang verongelijkt voelen omdat schoonmoeder niet doorheeft dat ze graag cola light drinkt als ze op bezoek komt, zo komt TO op mij over.

maandag 1 juli 2019 om 15:10
Ja, inderdaad precíés hoe ik ben. En hoe mijn partner is ook! Knap ingeschat!JuriaanB schreef: ↑01-07-2019 13:58Waarom laat TO's partner niet gewoon even aan zijn moeder weten dat TO heel graag cola light drinkt? Dat vind ik eigenlijk onattenter dan schoonmoeder, ervan uitgaande dat TO ook tegen haar partner over dit onderwerp moppert. Of houdt tegenover haar vriend ook haar mond, net zoals ze dat tegenover haar schoonmoeder blijkbaar doet? Zich in stilte al 18 jaar lang verongelijkt voelen omdat schoonmoeder niet doorheeft dat ze graag cola light drinkt als ze op bezoek komt, zo komt TO op mij over.

maandag 1 juli 2019 om 17:49
Ze komt er al 18 jaar uit beleefdheid voor de vorm,niet uit de goedheid van haar hart. Is helemaal prima natuurlijk,maar ik denk niet dat alles aan de schoonouders ligt.Pipistrello schreef: ↑30-06-2019 23:57Niet mensen waar ze een paar keer per jaar komt. De ouders van haar man waar ze al 18 jaar heel regelmatig over de vloer komen en die gewoon poep aan hun schoondochter hebben.
Zij zijn slechte gastvrouw/heer.
maandag 1 juli 2019 om 17:55
Ik heb altijd kleine flesjes of blikjes fris in huis voor het geval iemand dat wil drinken. Ook al drink ik het zelf niet. Ook alcoholvrij bier en wijn, ook al wordt dat hier niet gedronken. En pakjes drinken voor kinderen.
Ik vind het niet meer dan normaal om, zeker bij een feestje of visite, drank in huis te hebben die je zelf niet drinkt. En als er een fles open is en er zit nog wat in, dan geef ik het mee aan de visite. Anders kan ik het weggooien, dat vind ik zonde. Overigens ook met eten dat wij zelf niet eten.
We hebben geen sterke drank, alleen wat mijn vriend wel eens drinkt.
Ik vind het niet meer dan normaal om, zeker bij een feestje of visite, drank in huis te hebben die je zelf niet drinkt. En als er een fles open is en er zit nog wat in, dan geef ik het mee aan de visite. Anders kan ik het weggooien, dat vind ik zonde. Overigens ook met eten dat wij zelf niet eten.
We hebben geen sterke drank, alleen wat mijn vriend wel eens drinkt.

maandag 1 juli 2019 om 18:10
Ik hoef ook geen brie

Maar als ik weet dat er iemand op bezoek komt die daar echt heel blij van wordt dan haal ik dat wel. Geen probleem, zolang ik er zelf maar niet van hoef te eten

Wat een ehm... aparte post. Ik lust zoveel dingen niet, hetzelfde geldt voor mensen om mij heen. En ik hou daar heel graag rekening mee. Vind het altijd fijn om te weten wat iemand graag lust, maar ook vooral wat niet (bijvoorbeeld als ik samen met iemand eet). En of iemand veel of weinig lust is verder helemaal niet mijn probleem vind ik. Ik zorg wel graag dat ik datgene in huis heb wat iemand graag heeft.Gisselle schreef: ↑29-06-2019 07:00Vind ik wel heel gek. Een volwassene die zegt geen sinas en ijsthee te lusten, vind ik niet alleen gek, maar ook heel verwend (en vervelend trouwens ook nog, ik heb een beetje de pest aan volwassenen die zeggen bepaalde dingen niet te lusten, tenzij het stront is, dan begrijp ik het wel).
Ik drink dus zelf geen frisdrank (en ook geen alcohol eigenlijk) en ik hou ook helemaal niet van frisdrank. Maar als ik een sinas of een ijsthee of een cola of weet ik veel wat voor frisdrank krijg aangeboden, dan drink ik dat gewoon. Ik ben nl. een volwassene en geen aandachttrekkend klein kind. Kijk rekening met je houden is natuurlijk geweldig, maar waarschijnlijk vinden ze het ook gewoon vervelend, of niet de moeite waard (wel een beetje jammer, maar TO vind dat waarschijnlijk ook wel ok aangezien ze maar weinig naar die familie gaat). Kom op zeg! Sinas of ijsthee niet lusten, whahahahah, aansteller!
En waarom zou iemand meteen een aandachttrekkend klein kind zijn als die iets niet lust? Ik krijg rauwe kaas gewoon echt niet weg, dus de blokjes kaas op een feestje laat ik gewoon aan me voorbij gaan. En ga vervolgens ook niet lopen janken dat er bijvoorbeeld geen stokbrood met eiersalade is. Hetzelfde met slagroomtaart, dat sla ik ook graag over. Maar ik zal de laatste zijn die je daarover hoort.
Hetzelfde met drinken wat ik echt niet weg krijg, dan vind ik gewoon kraanwater ook prima hoor. Ik begrijp niet waarom je dan meteen een aandachttrekkend klein kind bent?

maandag 1 juli 2019 om 18:39
Eerlijk gezegd ken ik niemand die "altijd" maar 1 ding lust.Nehemah schreef: ↑01-07-2019 18:10Ik hoef ook geen brie![]()
Maar als ik weet dat er iemand op bezoek komt die daar echt heel blij van wordt dan haal ik dat wel. Geen probleem, zolang ik er zelf maar niet van hoef te eten![]()
Wat een ehm... aparte post. Ik lust zoveel dingen niet, hetzelfde geldt voor mensen om mij heen. En ik hou daar heel graag rekening mee. Vind het altijd fijn om te weten wat iemand graag lust, maar ook vooral wat niet (bijvoorbeeld als ik samen met iemand eet). En of iemand veel of weinig lust is verder helemaal niet mijn probleem vind ik. Ik zorg wel graag dat ik datgene in huis heb wat iemand graag heeft.
En waarom zou iemand meteen een aandachttrekkend klein kind zijn als die iets niet lust? Ik krijg rauwe kaas gewoon echt niet weg, dus de blokjes kaas op een feestje laat ik gewoon aan me voorbij gaan. En ga vervolgens ook niet lopen janken dat er bijvoorbeeld geen stokbrood met eiersalade is. Hetzelfde met slagroomtaart, dat sla ik ook graag over. Maar ik zal de laatste zijn die je daarover hoort.
Hetzelfde met drinken wat ik echt niet weg krijg, dan vind ik gewoon kraanwater ook prima hoor. Ik begrijp niet waarom je dan meteen een aandachttrekkend klein kind bent?
Er is vanalles en het echt niet "lusten" van gangbare dingen zoals drinken, vind ik best gek.

maandag 1 juli 2019 om 18:49
Ik 'lust' echt geen melk, karnemelk, zoete witte wijn en rode wijn. Zijn toch best 'gangbare' dingen volgens mij, maar ik krijg het gewoon niet weg. Maar zoals ik al zei: met kraanwater ben ik ook tevreden.