Nieuwe buren...

08-05-2011 13:54 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al: sinds vorige week heb ik nieuwe buren.

Gisteren kwam ik ze tegen bij het gezamenlijke poortje, ik stelde me voor en ben even binnen geweest om handen te schudden.

De gastvrijheid en vriendelijke intenties hadden gelijk de overhand, maar.... (nu komt ie)

In slecht verstaanbaar nederlands zei de vrouw des huizes dat ze van de woningstichting ineens dit huis hadden gekregen. Op zich hoeft er nog geen vuiltje aan de lucht te zijn, maar als ik alle andere gegevens bijeen zet (nachtelijk lawaai, ontzettend veel mensen die de hele dag in en uit lopen zodat onduidelijk is wie er woont, gehang op straat, kinderen die gelijk op de daken klimmen, hard geroep door volwassenen en kinderen) begin ik me toch af te vragen waarom zij 'ineens' dit huis kregen van de woningstichting....

Ik wil zo graag niet stigmatiseren, niet oordelen en wel mensen een eerlijke kans geven.

Maar ik vind dat nu wel moeilijk...

Vinden jullie dat ik bijvoorbeeld naar de woningstichting kan bellen om informatie voor zoiets?

Zelf communiceren met het gezin lijkt me erg lastig gezien de schijnbaar grote taalbarrière.

Hoe moet/kan ik me nu opstellen??
Ik vind dat wel een verklaring voor die kinderen, maar niet voor die auto's en lawaai midden in de nacht. Dat is gewoon asociaal! Maargoed, hopelijk van tijdelijke aard inderdaad!
quote:Liesken schreef op 08 mei 2011 @ 14:27:

[...]

Ik wil graag je mening respecteren.

Dat hoeft niet, maar is prima.

quote:Ik vraag zelf om advies.Dat kreeg je. Ik vond de vragen van Poeszie zeer relevant:quote:Is er nu al echt een probleem? Is er nu al teveel overlast? In dat geval kun je toch met ze praten? Als dat niet helpt kun je altijd nog verdere stappen ondernemen (politie/woningbouw).

Je hoeft je verder toch niet op een andere manier op te stellen dan met je andere buren? Als je er last van hebt moet je er wat aan doen. Anders hoef je toch niets met ze?quote:Ik vraag om ideeën hoe ik me op kan stellen om stigmatisering, onnodig oordelen en een slechte relatie te voorkomen.

Ik word door jou nu neergezet als een of andere kortzichtige dombo.

Waarom zou je zo moeizaam doen over stigmatisering e.d.? Je hebt lastige buren of je hebt ze niet. Hun achtergrond enz. is daarbij niet belangrijk. Jij maakt dat nu wel heel belangrijk. En juist daarmee stigmatiseer je hen. Hou op met dat politiek correcte gedoe en je op eieren lopen uit angst om als racist gezien te worden.

En hoe jij jezelf neerzet, heb ik niet in de hand.
hoe had je gereageerd wanneer het Nederlanders waren geweest met dezelfde gedragingen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik zou het niet afwachten. Je hoeft geen week tot diep in de nacht in en uit te lopen met verhuizen en je hebt tussendoor ook best tijd om je kinderen van schuurtjes te sturen.

Die kinderen zou ik er sowieso al de eerste keer op aan hebben gesproken. Kom op zeg. Ze weten dat het niet mag en testen je uit. Straks staan ze in je tuin.

Dat je tot laat geluidshinder hebt, kan je een volgende keer gewoon melden, misschien hebben ze niet door dat het zo gehorig is.
Probeer toch te praten met deze mensen. Of het buitenlanders zijn of Nederlanders maakt niet uit (jou volgens mij ook niet, toch?), het communiceren is alleen lastiger. Spreekt de man wel beter Nederlands? Of anders via een ouder kind? Hoe oud zijn de kinderen ongeveer? Misschien vinden ze het ook helemaal niet erg als jij de kinderen aan spreekt op hun gedrag. Wij zijn dat allemaal niet meer zo gewend maar in kleine gemeenschappen of in bepaalde culturen is het nog heel gewoon.

In elk geval zou ik eerst zelf (samen) een oplossing proberen te vinden voor je de woningbouw belt. Mochten ze overlast blijven veroorzaken dan zou ik er wel werk van maken want de dingen die jij noemt vergalt wel degelijk je woongenot (en je nachtrust).
De woningbouwvereniging doet overigens bitter weinig met klachten van buurtbewoners mbt overlastgevers helaas. Daar krijg je geen poot aan de grond, ook al zijn er meerdere bewoners die last hebben van dezelfde familie.

Hooguit een zalvend gesprekje met de overlastgevers en vervolgens gaat de herrie gewoon door.
De slecht-Nederlands sprekende vrouw zegt tegen jou dat ze ineens dit huis kregen, en vanwege de overlast of het soort mensen wil je weten van de woningstichting waarom ze dat huis (ineens)hebben gekregen.

Dat zijn jouw zaken toch niet? het woningbedrijf gaat over de verdeling van hun huizen. En daar gelden allerlei criteria voor. Zo moeten ze bijvoorbeeld een X-aantal huizen per jaar ter beschikking stellen voor (bijvoorbeeld) asieszoekers die een verblijfsvergunning hebben gekregen. Dat is beleid, en niet aan jou of mij om dat te veranderen.

Als jouw buurvrouw slecht Nederlands praat, is daar misschien een taak voor je weggelegd. Praat met haar, nodig haar uit voor een kopje thee/koffie, help haar zo nodig met inburgeren (in de buurt). En dan is de overlast die jij ervaart ook opeens veel makkelijker te bespreken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Inderdaad, niet de woningbouwvereniging vragen om informatie. Dat gaat je niks aan. Als je daadwerkelijk overlast van ze houdt, ook als je zelf al van alles geprobeerd hebt, zou ik de woningbouwvereniging wel inlichten. Maar dat is wat anders dan informeren naar je buren.

Voor nu: probeer contact met ze te krijgen. Ga desnoods langs als er iemand thuis is die beter Nederlands spreekt, en anders handen en voeten gebruiken. Het zou inderdaad best kunnen dat het nog een in- en uitloop is vanwege de verhuizing. En gewoon bespreken dat je last hebt van de herrie 's nachts ook gewoon bespreken.

Die buurjongetjes op het dak van de schuur: ze eraf sturen, zeggen dat je dat niet wilt hebben en vragen of ze even in je tuin willen komen, want dat vinden ze kennelijk interessant. Ik denk dat de lol er dan snel vanaf is voor ze.

(en nee, ik lees ook niet dat je stigmatiseert)
Ik zou het niet even aankijken. Als mensen het normaal vinden om 's nachts herrie te maken, dan lijkt het me sterk als dat ineens vanzelf zou ophouden. Die mensen vinden het immers normaal en niemand heeft ze erop gewezen dat het vervelend is.

Ik zou ze ook uitnodigen bij jullie thuis en dan gewoon het gesprek aangaan. Niet aanspreken, maar meer van: joh hoe gaat het met verhuizen. Jullie hebben wel een hoop hulp he. Etc. Zodat je misschien wat helderder krijgt hoe, wat en waarom. En dan kan je misschien de geluidsoverlast ook bespreken.

Alleen de taal tja, dat is daarbij wel lastig.

De buurjongetjes zou ik direct aanspreken en je dak afsturen.
quote:Aranea schreef op 08 mei 2011 @ 15:17:

De woningbouwvereniging doet overigens bitter weinig met klachten van buurtbewoners mbt overlastgevers helaas. Daar krijg je geen poot aan de grond, ook al zijn er meerdere bewoners die last hebben van dezelfde familie.

Hooguit een zalvend gesprekje met de overlastgevers en vervolgens gaat de herrie gewoon door.Ligt aan je woningbouwvereniging hoor. Vaak gaat er wel tijd overheen voordat ze echt maatregelen kunnen nemen, omdat ze een dossier moeten opbouwen, maar bij structurele overlast blijft het bij ons in ieder geval niet bij een zalvend gesprekje
Ik vind ook niet dat je stigmatiseert.

Je kan die kinderen gewoon aanspreken: kind, dit is mijn schuur, ik wil niet dat je er nog een keer opklimt. Dan gaat mijn dak kapot. Praktisch aangeven snappen kInderen het best.

Geef het even tijd en ga in gesprek.

Wbt het niet kunnen lezen van een briefje, er bestaat altijd nog een vertaal machine op internet. Dat ze de taal nog niet kennen betekend niet dat ze dom zijn.
#
quote:mimootje schreef op 08 mei 2011 @ 14:06:

TO, je zegt dat er veel mensen in en uit lopen, misschien trof je gewoon de goede niet. Ik zou zeggen, briefje door de deur doen met uitnodiging voor koffie oid. Of er nog eens langsgaan om ze uit te nodigen.

Meestal zijn het de mannen die wel Nederlands praten maar hebben de vrouwen meer behoefte aan contact met de buurt.

Gewoon nogmaals proberen.

Denk eerder de mannen, hoor.

Bij bepaalde culturen blijven de vrouwen binnen.

@TO wat je moet doen lijkt me niet zo moeilijk, ze aanspreken (snappen ze echt wel, tenzij ze doen alsof ze achterlijk zijn)

Die kinderen zelf wegsturen is ook een begin.

Snap dat stuk van oordelen niet, wat doet dat er nou weer toe?

Je hebt last van je buren, maak het zelf niet groter dan het is, zeg...
[quote]waranaka schreef op 08 mei 2011 @ 14:05:

[...]

Eerlijk gezegd maak je dat negatieve plaatje nu helemaal af*
quote:Liesken schreef op 08 mei 2011 @ 14:27:

[...]

Ik wil graag je mening respecteren.

Ik vraag zelf om advies.

Maar niet, zoals jij nu zegt, informatie wat ik kan doen t.a.v. de nieuwe buren.

Ik vraag om ideeën hoe ik me op kan stellen om stigmatisering, onnodig oordelen en een slechte relatie te voorkomen.

Ik word door jou nu neergezet als een of andere kortzichtige dombo.

Waarom ben je er zo op gefocused?

Het werkt toch niet anders bij Hollandse buren?

Vind het zo raar...

Alsof je uit een dorpje komt, waar je nog nooit een allochtoon hebt gezien, laat staan als buren krijgt.

Waar komen die lui vandaan eigenlijk?
Is de in- en uitloop niet van mensen die helpen met verhuizing oid? Zou het een tijdje aankijken, wellicht dat het over een tijdje meevalt
waranaka@

Je wordt bedankt.

JIJ bent degene die begint over buitenlanders of niet en daar een issue van maken.

Ik heb het bewust over de term 'mensen' en 'buren' omdat ik (gelukkig) in de eerste plaats de mens zie en niet de hokjesgeest.

En dat wil ik graag zo houden.

Waar ben je op uit?
Kwam op mij eerlijk gezegd ook over alsof hun niet nederlandse afkomst je extra zorgen baarde. Maar ik geef je het voordeel van de twijfel, en neem aan dat dat dus niet het geval is.Ik zou het iig nog heel even aankijken. Toen wij ons huis betrokken leek het ook zeker 2 weken of het circus was gearriveerd. Aanloop van mensen, en kinderen die op hun manier de buurt gingen verkennen, omdat er nu eenmaal in alle hectiek minder toezicht was dan normaal. Je gaf zelf al aan dat ze vriendelijk waren, dus uitgelezen kans om ze te leren kennen en een beetje wegwijs in jullie buurt te maken. Op die manier zullen ze snel genoeg door hebben wat er daar wel en niet kan.
quote:khemam schreef op 08 mei 2011 @ 23:52:

Kwam op mij eerlijk gezegd ook over alsof hun niet nederlandse afkomst je extra zorgen baarde. Maar ik geef je het voordeel van de twijfel, en neem aan dat dat dus niet het geval is.Ik zou het iig nog heel even aankijken. Toen wij ons huis betrokken leek het ook zeker 2 weken of het circus was gearriveerd. Aanloop van mensen, en kinderen die op hun manier de buurt gingen verkennen, omdat er nu eenmaal in alle hectiek minder toezicht was dan normaal. Je gaf zelf al aan dat ze vriendelijk waren, dus uitgelezen kans om ze te leren kennen en een beetje wegwijs in jullie buurt te maken. Op die manier zullen ze snel genoeg door hebben wat er daar wel en niet kan.Op mij komt het anders over dat ze geen problemen heeft met het feit dat het geen nederlanders zijn, eerder comunicatie problemen aangezien die mevrouw niet zo goed nederlands spreekt, als je daar ook al geen zorgen om mag maken zonder voor xenofoob te worden uitgemaakt dan weet ik het ook niet meer.
Lekker dan, zulke buren. En er ook nog eens niet mee kunnen praten. Lijkt me vreselijk.

Achtergrondinfo over het hoe en waarom van het toekennen van een woning zul je niet krijgen en terecht ook, dat doet er niet toe. Blijf bij de feiten; je hebt last van je buren.

Ga hier niet te lang mee rondlopen en doe er iets aan/mee. In eerste instantie door met de buren zelf te praten op de momenten van de overlast. Buurman, oehoe? Kan het wat zachter? Thanks. Dat kan ook vriendelijk en niet aanvallend.

Die kinderen horen niet op je schuurdak, d'r af er mee. De kinderen spreken vast wel Hollands. Is dat jouw schuurdak? Nee? Waarom lig je er dan op? Moven.

Bij aanhoudende overlast kun je daarover naar de woningstichting gaan. Dus niet over het hoe en waarom van de woningtoekenning maar over het geluidsoverlastprobleem.

Lawaai is vreselijk en kan je behoorlijk beïnvloeden
Wat Leo zegt. Je hoeft ze echt niet eerst te helpen met inburgeren of zo. (Kennis maken en on speaking terms zijn met je buren is natuurlijk altijd prettig. Kan je altijd nog doen maar is geen vereiste om te vragen of het wat zachter mag.)
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven