omgaan met kort lontje van man

02-12-2019 14:28 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

ik probeer een lang verhaal kort te maken, maar dat is niet eenvoudig. Ik wil het vooral ook eens van me afschrijven allemaal, en andere percepties en reflecties horen op mijn verhaal, want op den duur begin ik erg aan mezelf te twijfelen. Mijn man en ik zijn ondertussen 6,5 jaar samen en zijn sedert deze zomer getrouwd. We hebben samen 2 kindjes van 3 en 1 en ik heb nog een zoon van een eerste relatie.
Ik ben met mijn ex 10 jaar samen geweest, maar het voelde nooit volledig ok tussen ons, op liefdesvlak dan. Toen we samenkwamen waren we nog pubers, en van mijn kant uit waren we meer goede vrienden dan iets anders; ik was achteraf bekeken ook nog niet in staat om het verschil te kennen tussen vriendschap en partnerschap. Ik dacht dat mijn 'niet goed voelen' in die relatie aan vanalles lag, bv. de plaats waar we woonden, een kinderwens, etc... maar eigenlijk lag het gewoon aan onze dieperliggende band die niet was wat het zijn moest; wij waren perfecte 'roommates', maar ik voelde me gewoon geen partner van hem, ik voelde me ook fysiek niet aangetrokken, en ik ben uiteindelijk van hem weggegaan. Met mijn huidige partner is dat zeker niet het geval. Ik houd heel veel van hem en ook op fysiek vlak zit het zeker goed; eindelijk had ik een partner die ik als dusdanig kon beschouwen.
Aan de andere kant wist ik van in het begin dat het geen makkelijke persoon was; het is nu niet bepaald een optimist, hij zou zelf zeggen, een 'realist', maar toch heel vaak een pessimist in het leven. Hij heeft tevens geen makkelijke jeugd gehad: een afwezige vader (veel weg voor zijn werk) en een bipolaire moeder die geregeld gedwongen werd opgenomen en haar kinderen kon kleineren in 1 van haar buien tot in het oneindige. MIjn man heeft tijdens de zwangerschap van ons zoontje beslist alle contact met haar te doorbreken, zodat ze niet langer een negatieve invloed zou kunnen zijn op ons gezin ("ik was dan ook een hoer en ik had haar zoon opgezadeld met een bastaard en wat weet ik allemaal niet"). Ik weet dat opgroeien in een dergelijke gezin er heel hard kan op inhakken, en dat dat 1 van de oorzaken is waarom mijn partner zo'n negatief zelfbeeld heeft, en geen kritiek kan aanvaarden en daardoor dus heel snel op zijn paard zit en zich slecht voelt. Resultaat daarvan is echter dat ik constant op mijn tenen moet rondlopen in huis (of dat is mijn gevoel althans), en dat hij dan nog om het minste kan uitbarsten (maar volgens hem is dat niet het minste, als ik dat als dusdanig benoem heb ik geen begrip en gaat het weer allemaal om mijn emoties en hoe ik me ergens bij voel).
Het probleem is dat we onze ruzies ook nooit echt kunnen uitspreken, het escaleert dan telkens terug, of verzandt in uren en dagen vermijdingsgedrag. Ik weet van mezelf dat ik dat gedrag ook ben gaan stellen, terwijl ik voordien altijd zoiets had van 'nooit met ruzie gaan slapen', altijd het perspectief van de andere zien, niet gaan roepen... maar ondertussen ben ik zelf ook niet meer in staat om altijd zo constructief in de communicatie te staan. Er zijn in al die jaren gewoon teveel dingen naar mijn hoofd geslingerd die aan me blijven hangen, waarbij er hard over mijn grens is gegaan.
Ik zei al dat mijn partner niet zo positief ingesteld is, en er zijn echt slechte periodes bijgeweest. Als we ruzie hadden, dan kreeg hij suïcidale gedachten, en dat was dan mijn fout, ik was de oorzaak van zijn slecht voelen, terwijl ik als partner er juist voor zou moeten zorgen dat hij zich beter zou moeten voelen. Als ik mijn slecht voelen wou aanhalen, dan verweet hij me 'een calimero-complex te hebben', ik maakte hem niet gelukkig, ik kan niet meer tellen hoeveel keer hij gedreigd heeft van weg te gaan, zijn zakken is beginnen pakken, en ik gesmeekt heb om dat niet als middel te gebruiken. Hij zegt me dan telkens achteraf dat hij zich gewoon machteloos voelt en niet meer weet hoe de dingen aan te pakken...maar aan dat soort dreigementen heb ik niks.
Ik weet gewoon niet meer hoe we uit deze vicieuze cirkel kunnen geraken. Ik loop op mijn tenen, dan gebeurt er toch iets waardoor hij zijn ongenoegen uit, als ik daar dan op reageer, dan ontploft de boel en ga ik me terugtrekken en word ik emotioneel en ga ik huilen (waarop hij me overigens nooit komt troosten). Als ik dan zeg dat het lijkt alsof het hem niet interesseert dat ik me zo intens verdrietig voelt, dan draait hij telkens mijn woorden om 'jij zult wel weer zeggen dat het me niet boeit zeker??'...

Bedankt alvast voor het lezen.
Alle reacties Link kopieren
Dit kan toch niet zo doorgaan TO. Hoe klein moet hij jou nog maken voordat je niet meer op die idioot lange tenen van hem kunt trappen? En inderdaad, echt een waanzinnig slecht voorbeeld voor je kinderen dat hun moeder zich zo laat behandelen en van wat een relatie inhoudt.

Heel kut dat hij zoveel heeft meegemaakt, maar op een gegeven moment is dat geen excuus meer om je dan maar als een zak te gedragen. Als hij er zoveel last van heeft dat het jou ook schaadt, moet hij er gewoon wat mee- tenzij hoe jij je voelt (en jullie relatie) echt als laatste op zijn prioriteiten lijstje staat. Dat weet jij diep van binnen wel.
Ik zou dus zeggen, dat er 2 smaken zijn. Hij gaat in therapie, en/of er volgt relatietherapie die ook doorgezet wordt. Wil hij dat niet, dan wil hij dus ook niets veranderen en blijft jouw situatie hetzelfde, met als bonus dat jij steeds verder afbrokkelt als individu. In het laatste geval zou dat uit elkaar gaan als tweede smaak.
Een andere optie is er niet, als jij je zelfbeeld en het beeld dat je kinderen van jullie hebben niet nog verder wil beschadigen.
Alle reacties Link kopieren
Lady8509 schreef:
02-12-2019 14:28

Ik ben met mijn ex 10 jaar samen geweest, maar het voelde nooit volledig ok tussen ons, op liefdesvlak dan. Toen we samenkwamen waren we nog pubers, en van mijn kant uit waren we meer goede vrienden dan iets anders; ik was achteraf bekeken ook nog niet in staat om het verschil te kennen tussen vriendschap en partnerschap. ; wij waren perfecte 'roommates', maar ik voelde me gewoon geen partner van hem, ik voelde me ook fysiek niet aangetrokken, en ik ben uiteindelijk van hem weggegaan. Met mijn huidige partner is dat zeker niet het geval. Ik houd heel veel van hem en ook op fysiek vlak zit het zeker goed; eindelijk had ik een partner die ik als dusdanig kon beschouwen.
De conclusie is dus dat je met een lul van een vent moet zijn, om te voelen dat je een partner hebt.
Ik zou eens naar mezelf kijken, als ik jou was. Volgens mij zit daar wat.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij een schoolvoorbeeld van iets waar relatie therapie voor uitgevonden is. Ik kan me er, gelukkig voor mij, zo weinig bij voorstellen. Wij maken nauwelijks ruzie, als ik vroeger iets aan wilde kaarten, kritiek ging leveren, schoot ik in de jank modus, geen goede manier om te communiceren en mijn man is daar ooit eens heel kwaad om geworden. Ik van mijn kant kan de tranen echt niet tegen houden, maar heb hem ook gevraagd die maar te negeren en dat gaat inmiddels prima, zo veel zit er nu ook weer niet mis.

Je voorbeeld van het parkeren krijg ik jeuk van, zo kun je werkelijk waar nooit eens iets zeggen, terwijl je op dat moment gewoon gelijk hebt, bizarre situatie eigenlijk.

Ik hoop dat jullie een juiste manier van praten met elkaar kunnen vinden.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Lady8509 schreef:
02-12-2019 15:56
...

Klein voorbeeldje van gisteren: we waren aan het rondrijden op zoek naar parkeerplaats bij de supermarkt. Iets verderop in een andere rij was er nog volop plaats, maar mijn man wou in een rij dichter bij de deur van de supermarkt plaats vinden. Waarop ik verzucht 'daar is er nog zoveel plaats...'. Goed, ik had deze opmerking niet moeten maken, slip of the tongue en ik kan mezelf achteraf op de kop slaan dat ik het gezegd heb, want meteen komt het gebeten antwoord 'jij geeft altijd opmerkingen en kritiek!!' Waarop ik, dichtklap en het zwijgen ertoe doe, waardoor hij nog kwader wordt omdat hij mijn emotionele reactie ziet. 'Lap, tis weer zover, ik heb het weer gedaan zeker, wat een onmens ben ik toch!'. Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe ik daarop moet reageren.
Als ik dan aanhaal dat het de manier waarop hij reageert is die me zo kwetst, dat het zijn intonatie is, dan zegt hij dat dit mijn beleving is, dat hij dit huis niet zo doet, en dat intonatie niet alles is, maar wat je zegt (ik vind vooral het hoe belangrijk)…
Maar idd, relatietherapie, ik denk dat dit nu de beste eerstvolgende stap is.
Maar nu heeft hij wel een punt hoor. Hoe durf jij je intonatie niet op de millimeter te boetseren naar wat die arme schat aankan? Het gaat wel om een parkeerplaats he!? En jij dan in de emotie schieten nadat hij met -uiteraard perfecte- intonatie naar je schreeuwt dat het natuurlijk zijn schuld weer is. En dan nog denken dat jouw beleving ertoe doet...foei!

Ben je altijd zo veeleisend?
Alle reacties Link kopieren
Lady8509 schreef:
02-12-2019 15:56
omdat ik, hoewel ik in mijn achterhoofd dat dan wel ergens weet, op het moment dat iemand zijn zakken aan het pakken is, of gewoon zegt 'laten we er dan maar gewoon mee stoppen', of 'dan stopt het hier', het me toch wel willens nillens emotioneel raakt, zelfs al verplicht ik me op die momenten om een muur om me heen te bouwen. Als iemand de ideale tip heeft om dat dan gewoon van me te laten afglijden, dan hoor ik het graag.

Klein voorbeeldje van gisteren: we waren aan het rondrijden op zoek naar parkeerplaats bij de supermarkt. Iets verderop in een andere rij was er nog volop plaats, maar mijn man wou in een rij dichter bij de deur van de supermarkt plaats vinden. Waarop ik verzucht 'daar is er nog zoveel plaats...'. Goed, ik had deze opmerking niet moeten maken, slip of the tongue en ik kan mezelf achteraf op de kop slaan dat ik het gezegd heb, want meteen komt het gebeten antwoord 'jij geeft altijd opmerkingen en kritiek!!' Waarop ik, dichtklap en het zwijgen ertoe doe, waardoor hij nog kwader wordt omdat hij mijn emotionele reactie ziet. 'Lap, tis weer zover, ik heb het weer gedaan zeker, wat een onmens ben ik toch!'. Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe ik daarop moet reageren.
Als ik dan aanhaal dat het de manier waarop hij reageert is die me zo kwetst, dat het zijn intonatie is, dan zegt hij dat dit mijn beleving is, dat hij dit huis niet zo doet, en dat intonatie niet alles is, maar wat je zegt (ik vind vooral het hoe belangrijk)…
Maar idd, relatietherapie, ik denk dat dit nu de beste eerstvolgende stap is.
Doet ie het dan echt? Weggaan? Nee toch?
Het is gewoon een manier (manipulatie :!: ) om jou te intimideren ( :!: ) en het zwijgen op te leggen. Word maar eens goed boos, reageer eens anders dan je altijd gedaan hebt. Jij bent ook belangrijk, hij moet normaal leren doen. Kan echt plaatsvervangend kwaad worden hierom.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-12-2019 16:08
manipulator
Dit, hij doet dus zo ongeveer hetzelfde als wat zijn moeder deed in zijn jeugd.

Als je samen met hem wil blijven lijkt therapie mij toch het enige wat nu nog iets kan doen voor jullie.
Zoals de meerderheid al zegt hier.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
En sorry maar inderdaad, heb je zelf een inkomen TO?
Schrijf je in bij de woningvereniging, dat kan nooit kwaad. Zoek hulp voor jezelf en praat hierover met mensen die er voor jou zijn.
Hij en jullie hebben hulp nodig. Zo niet, dan vrees ik dat je je eigen inkomen en huis hard nodig zal hebben. Kies dan voor jezelf.
Je hoeft geen deurmat te zijn of te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Je man heeft een slechte jeugd gehad, schrijf je. Zie je nu echt niet dat jullie er samen voor zorgen dat jullie kinderen óók een slechte jeugd hebben? Waarom doe je hen dan aan?
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
02-12-2019 18:20
Je man heeft een slechte jeugd gehad, schrijf je. Zie je nu echt niet dat jullie er samen voor zorgen dat jullie kinderen óók een slechte jeugd hebben? Waarom doe je hen dan aan?

Ik vind het om te huilen. Echt, waarom toch. 'Hopen dat het (vanzelf) wel beter zou gaan' :( .
Stel dat jullie ooit uit elkaar gaan.

Kan hij de kinderen dan handelen in zijn ééntje zonder aggressief te worden?


Als hij tegen jou voortdurend een kort lontje heeft ... kan het zijn dat hij dat straks ook uitwerkt op zijn kinderen als jij niet meer in de buurt bent.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet zijn therapeut maar zijn partner. De volgde keer als hij weer dreigt weg te gaan dan moet je hem laten gaan.
Je man is zijn moeder geworden, als je blijft worden jouw kinderen later net zoals je man, of ze zoeken een partner zoals je man, omdat dat verknipte bekend en dus veilig voelt. Als je je kinderen iets beters gunt dan dat, moet je nu de cirkel doorbreken. Ga zelf in therapie om de vraag te beantwoorden wat jij uit deze relatie haalt en waarom jij deze man zo interessant vindt. Waarom trekt dit drama jou aan?

Als je dat weet, kun je de volgende keer een partner kiezen die goed voor je is en je laat groeien in plaats van je klein en afhankelijk te houden. Want jij wilt hem redden, maar wie moet jou en je kinderen redden?
Alle reacties Link kopieren
Zijn boosheid bij hem laten en niet op je tenen gaan lopen. Ja hij is boos. Dus? Niet jouw probleem. Hij kan dingen bespreken en anders maar niet.

Die van mij kan ook n kort lontje hebben. Ik.last m dan uitrazen even. Maar ik.reageer er niet op. Als ie later rustig wil praten doen we dat. O en ik trek t me niet persoonlijk aan.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
02-12-2019 19:40
Zijn boosheid bij hem laten en niet op je tenen gaan lopen. Ja hij is boos. Dus? Niet jouw probleem. Hij kan dingen bespreken en anders maar niet.

Die van mij kan ook n kort lontje hebben. Ik.last m dan uitrazen even. Maar ik.reageer er niet op. Als ie later rustig wil praten doen we dat. O en ik trek t me niet persoonlijk aan.
Ik lees nu pas de rest en neem mijn woorden terug... jouw man is niet leuk... hoe kan je in godsnaam van partnerschap spreken... een partner doet niet zo naar zijn partner. Waarom laat je dit toe?
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
02-12-2019 18:16
En sorry maar inderdaad, heb je zelf een inkomen TO?
Schrijf je in bij de woningvereniging, dat kan nooit kwaad. Zoek hulp voor jezelf en praat hierover met mensen die er voor jou zijn.
Hij en jullie hebben hulp nodig. Zo niet, dan vrees ik dat je je eigen inkomen en huis hard nodig zal hebben. Kies dan voor jezelf.
Je hoeft geen deurmat te zijn of te blijven.
Ik heb wel gelukkig een eigen inkomen, ik werk full time, maar er alleen voor staan is toch niet van de poes.
Maar ik kan me wel vinden in jullie opmerkingen, we moeten inderdaad in therapie en dit durven doorzetten. Nu nog op zoek naar de moed om dit aan te kaarten...
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
02-12-2019 19:32
Je man is zijn moeder geworden, als je blijft worden jouw kinderen later net zoals je man, of ze zoeken een partner zoals je man, omdat dat verknipte bekend en dus veilig voelt. Als je je kinderen iets beters gunt dan dat, moet je nu de cirkel doorbreken. Ga zelf in therapie om de vraag te beantwoorden wat jij uit deze relatie haalt en waarom jij deze man zo interessant vindt. Waarom trekt dit drama jou aan?

Als je dat weet, kun je de volgende keer een partner kiezen die goed voor je is en je laat groeien in plaats van je klein en afhankelijk te houden. Want jij wilt hem redden, maar wie moet jou en je kinderen redden?
Ik denk dat idd soms, dat hij net als zijn moeder reageert. Maar is dat omdat het ook in hem zit, of omdat hij het altijd zo gezien heeft en daarom zo reageert? Ik heb hem er ooit eens mee geconfronteerd op zo’n moment, toen was het hek natuurlijk helemaal van de dam ‘hoe durf je zoiets zeggen’... zucht. Het wordt een weg van lange adem.

Soms vraag ik me dat ook af, waarom ik per se iemand wil ‘redden’. Ik kom zelf ook uit een gezin waarin mijn vader mijn moeder psyhisch in de tang houdt zonder dit zelf te beseffen of te willen; ik ben daarin opgegroeid en veel te snel volwassen geworden en plaatsvervangende partner gespeeld, zowel voor mijn vader als mijn moeder.
Het lijkt er nu op dat de geschiedenis zich herhaalt en dat ik dit proces zelf verderzet. En ook al wil ik dat niet, ik zit er middenin en wil nu een situatie die voor de kindjes het beste is.
Alle reacties Link kopieren
Lady8509 schreef:
02-12-2019 20:02
Ik heb wel gelukkig een eigen inkomen, ik werk full time, maar er alleen voor staan is toch niet van de poes.
Maar ik kan me wel vinden in jullie opmerkingen, we moeten inderdaad in therapie en dit durven doorzetten. Nu nog op zoek naar de moed om dit aan te kaarten...
:hug: Je kunt het, je verdient het om relaxed te kunnen leven en jezelf te zijn.
En je kinderen verdienen dat ook.

Ik hoop echt heel hard dat je man ook inziet dat het zo niet blijven kan.
Sterkte met hem dat te laten inzien...
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
02-12-2019 18:41
Stel dat jullie ooit uit elkaar gaan.

Kan hij de kinderen dan handelen in zijn ééntje zonder aggressief te worden?


Als hij tegen jou voortdurend een kort lontje heeft ... kan het zijn dat hij dat straks ook uitwerkt op zijn kinderen als jij niet meer in de buurt bent.
Ik denk wel dat hij dat zou kunnen, omdat hij ze nooit full time zou bij zich hebben door zijn werk en daardoor voldoende ruimte heeft om op adem te komen. Hij doet het op zich heel goed met de kindjes; hij raakt al eens gefrustreerd, maar hij haalt ze niet naar beneden zoals hij met mij soms doet.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
02-12-2019 18:41
Stel dat jullie ooit uit elkaar gaan.

Kan hij de kinderen dan handelen in zijn ééntje zonder aggressief te worden?


Als hij tegen jou voortdurend een kort lontje heeft ... kan het zijn dat hij dat straks ook uitwerkt op zijn kinderen als jij niet meer in de buurt bent.
Ik denk wel dat hij dat zou kunnen, omdat hij ze nooit full time zou bij zich hebben door zijn werk en daardoor voldoende ruimte heeft om op adem te komen. Hij doet het op zich heel goed met de kindjes; hij raakt al eens gefrustreerd, maar hij haalt ze niet naar beneden zoals hij met mij soms doet.
Ga zelf in therapie. Want hij is zijn moeder, maar jij bent met je vader getrouwd. Je kunt iemand anders niet veranderen, maar wel hoe die op jou reageert, door jezelf te veranderen. Anders spelen jullie beiden de relatie van je ouders na, en veroordeel je je kinderen tot hetzelfde, of om zelf wel de kracht te vinden om die cirkel te doorbreken.
Maak morgen een afspraak met de huisarts en wacht niet tot je man klaar is om die stap te zetten.
Hij heeft dus een kort lontje. Is hij ook geweldadig? Of dreigt hij dat te zijn?
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
02-12-2019 21:56

Je kunt iemand anders niet veranderen, maar wel hoe die op jou reageert, door jezelf te veranderen. Anders spelen jullie beiden de relatie van je ouders na, en veroordeel je je kinderen tot hetzelfde, of om zelf wel de kracht te vinden om die cirkel te doorbreken.
Maak morgen een afspraak met de huisarts en wacht niet tot je man klaar is om die stap te zetten.


Mee eens. Ga zelf in therapie en neem daarmee wat afstand van hem.
Zo.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
02-12-2019 23:35
Hij heeft dus een kort lontje. Is hij ook geweldadig? Of dreigt hij dat te zijn?
Dat vraag ik mij ook af.

Alles wat je beschrijft klinkt zo enorm bekend. Ontploft ie af en toe ook flink TO?
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij een gouden piemel ofzo?!?
Je buurvrouw heeft ook een topic over je geopend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven