Omgang met oude liefde
vrijdag 6 juni 2025 om 11:29
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en ik loop met een dringende vraag waarop ik eerlijke antwoorden en adviezen hoop te krijgen.
Het gaat namelijk om het volgende. Ik heb sinds 2 jaar een relatie met een ontzettend lieve en leuke vrouw. We zijn een prima match en de liefde tussen ons is heel groot.
Echter, zij heeft nog regelmatig contact met een andere man. Die man kent ze vanaf haar 15e en enkele jaren geleden hebben ze ooit drie weken gedatet, maar die relatie liep stuk omdat hij terug ging naar zijn ex. Toen hebben ze een jaar geen contact gehad waarna hij na toch zijn excuses aanbood aan haar. Ze zijn toen als vrienden verder gegaan waarna ze nog één keer seks hebben gehad op een weekend weg samen.
Sindsdien zijn ze vrienden en hebben ze nog regelmatig contact. Zo kijken ze nog de F1 wel eens samen en hun kinderen zitten op dezelfde basisschool dus daar is soms ook contact over.
Mijn vriendin erkent mijn zorgen en ik heb deze zorgen nu al een tijdje en dit beheerst me en onze relatie nu best wel. Mijn vriendin is geduldig en begrijpt mijn positie. We communiceren hier heel erg goed over en ik mag elke zorg hierover bij haar neerleggen waarop zij me geruststelt: er is niks meer tussen haar en hem en ze wil volledig voor mij gaan, iets wat ze elke dag weer aan me laat zien.
Verder heeft mijn vriendin aangegeven dat ze het contact met hem wil terugbrengen naar het niveau 'kennis' dus minder omgang om onze relatie te kunnen laten groeien. Ze heeft afspraken hierover gemaakt met hem én met zichzelf.
Ik weet gewoon niet hoe ik hier mee om moet gaan. Ik heb wat problemen met vertrouwen, zeker in een nieuwe relatie. Maar ik wil ook niet dat dit tussen ons in blijft staan.
Hoe vinden jullie dat ik hier mee om moet gaan?
Ik ben nieuw op dit forum en ik loop met een dringende vraag waarop ik eerlijke antwoorden en adviezen hoop te krijgen.
Het gaat namelijk om het volgende. Ik heb sinds 2 jaar een relatie met een ontzettend lieve en leuke vrouw. We zijn een prima match en de liefde tussen ons is heel groot.
Echter, zij heeft nog regelmatig contact met een andere man. Die man kent ze vanaf haar 15e en enkele jaren geleden hebben ze ooit drie weken gedatet, maar die relatie liep stuk omdat hij terug ging naar zijn ex. Toen hebben ze een jaar geen contact gehad waarna hij na toch zijn excuses aanbood aan haar. Ze zijn toen als vrienden verder gegaan waarna ze nog één keer seks hebben gehad op een weekend weg samen.
Sindsdien zijn ze vrienden en hebben ze nog regelmatig contact. Zo kijken ze nog de F1 wel eens samen en hun kinderen zitten op dezelfde basisschool dus daar is soms ook contact over.
Mijn vriendin erkent mijn zorgen en ik heb deze zorgen nu al een tijdje en dit beheerst me en onze relatie nu best wel. Mijn vriendin is geduldig en begrijpt mijn positie. We communiceren hier heel erg goed over en ik mag elke zorg hierover bij haar neerleggen waarop zij me geruststelt: er is niks meer tussen haar en hem en ze wil volledig voor mij gaan, iets wat ze elke dag weer aan me laat zien.
Verder heeft mijn vriendin aangegeven dat ze het contact met hem wil terugbrengen naar het niveau 'kennis' dus minder omgang om onze relatie te kunnen laten groeien. Ze heeft afspraken hierover gemaakt met hem én met zichzelf.
Ik weet gewoon niet hoe ik hier mee om moet gaan. Ik heb wat problemen met vertrouwen, zeker in een nieuwe relatie. Maar ik wil ook niet dat dit tussen ons in blijft staan.
Hoe vinden jullie dat ik hier mee om moet gaan?
vrijdag 6 juni 2025 om 23:41
Nou ja, ik lees gewoon wat er staat. Jij vult in door ervan te maken dat ze samen besloten hebben dat ze beter vrienden kunnen blijven. Dat staat er niet. En dat zou, als het er wel gestaan had, een groot verschil hebben gemaakt voor mij, omdat twee volwassen mensen prima tot de conclusie kunnen komen dat ze geweldige vrienden zijn maar geen liefdesmatch. Maar nu heeft een van de twee (de vriendin van TO) dit niet zelf besloten, ze heeft haar verlies genomen en neemt dan wel genoegen met vriendschap. Vind ik nogal iets anders.
vrijdag 6 juni 2025 om 23:52
Waarom?
En vooral: waarom vind je dat iemand anders voor jou mag beslissen dat je deze persoon niet meer mag zien?
Ik vind jaloezie sowieso de meest vervelende eigenschap binnen een relatie. Ik denk dat jaloezie voor mij een dealbreaker zou zijn als een partner niet kan zien dat die jaloezie vooral zijn eigen probleem is en dat hij ergens aan moet werken.
Of nog beter: ik denk dat een partner die denkt dat hij mijn persoonlijke ruimte kan inperken op welke manier dan ook (niet door erover te praten en compromissen te sluiten, maar door ze op te leggen om zijn eigen gevoel maar niet te hoeven voelen) voor mij een enorme rode vlag en dealbreaker zou zijn. Want het is linksom of rechtsom altijd een gebrek aan vertrouwen en het willen uitoefenen van controle. En een egoding. Ik houd niet zo van een overheersend ego geloof ik.
En vooral: waarom vind je dat iemand anders voor jou mag beslissen dat je deze persoon niet meer mag zien?
Ik vind jaloezie sowieso de meest vervelende eigenschap binnen een relatie. Ik denk dat jaloezie voor mij een dealbreaker zou zijn als een partner niet kan zien dat die jaloezie vooral zijn eigen probleem is en dat hij ergens aan moet werken.
Of nog beter: ik denk dat een partner die denkt dat hij mijn persoonlijke ruimte kan inperken op welke manier dan ook (niet door erover te praten en compromissen te sluiten, maar door ze op te leggen om zijn eigen gevoel maar niet te hoeven voelen) voor mij een enorme rode vlag en dealbreaker zou zijn. Want het is linksom of rechtsom altijd een gebrek aan vertrouwen en het willen uitoefenen van controle. En een egoding. Ik houd niet zo van een overheersend ego geloof ik.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
zaterdag 7 juni 2025 om 01:02
zaterdag 7 juni 2025 om 02:02
Het klinkt voor mij allemaal als erg zware gesprekken en TO die in de slachtofferrol duikt voor iets dat helemaal niet relevant zou moeten zijn.
Ik zou er geen zin in hebben. TO en diens partner kennelijk wel. Ik ben benieuwd voor hoe lang. Ik zou het geduld er niet voor op kunnen brengen, maar iedereen is anders.
Als ik er achter zou komen dat het mijn partner zo hoog zou zitten dat die er een topic over zou openen…. Ik zou me ernstig op mijn hoofd krabben. En me afvragen als DIT al zo’n probleem is, wat voor problemen zouden er in de toekomst kunnen ontstaan.
Ik zou er geen zin in hebben. TO en diens partner kennelijk wel. Ik ben benieuwd voor hoe lang. Ik zou het geduld er niet voor op kunnen brengen, maar iedereen is anders.
Als ik er achter zou komen dat het mijn partner zo hoog zou zitten dat die er een topic over zou openen…. Ik zou me ernstig op mijn hoofd krabben. En me afvragen als DIT al zo’n probleem is, wat voor problemen zouden er in de toekomst kunnen ontstaan.
zaterdag 7 juni 2025 om 06:47
Een beetje jaloezie is gewoon des mensen hoor en helemaal niet verontrustend of een slechte eigenschap of zo... Misschien is het gewoon zijn intuïtie die hier alarmbellen laat afgaan.
Die 2 hadden besloten 'vrienden' te blijven maar toch zijn ze in bed beland op een weekendje weg en ze zijn niet uit elkaar gegaan omdat ze beide beslist hadden dat er niet meer dan vriendschap in zat maar omdat hij het uit gemaakt had.
Misschien is vriendin zo vergevingsgezind voor zijn ongerustheid/jaloezie omdat die helemaal terecht is.
Die 2 hadden besloten 'vrienden' te blijven maar toch zijn ze in bed beland op een weekendje weg en ze zijn niet uit elkaar gegaan omdat ze beide beslist hadden dat er niet meer dan vriendschap in zat maar omdat hij het uit gemaakt had.
Misschien is vriendin zo vergevingsgezind voor zijn ongerustheid/jaloezie omdat die helemaal terecht is.
zaterdag 7 juni 2025 om 07:56
Attraverso schreef: ↑07-06-2025 06:47Een beetje jaloezie is gewoon des mensen hoor en helemaal niet verontrustend of een slechte eigenschap of zo... Misschien is het gewoon zijn intuïtie die hier alarmbellen laat afgaan.
Oh verschrikkelijk! Jaloezie vind ik wel een dealbreker, zeker als het gepaard gaat met een ander willen beperken agv die jaloezie. Maar iemand die acteert nav intuitie en onderbuikgevoelens terwijl er helemaal niets aan de hand is, dan is het voor mij echt klaar. Zo’n relatie zou ik niet willen.
Het is TO’s probleem, daar moet hij niet haar probleem van maken.
Coffee is never my cup of tea
zaterdag 7 juni 2025 om 08:12
Hoe weet jij dat er niets aan de hand is? Ben jij TO zijn vriendin?Marianneke schreef: ↑07-06-2025 07:56Oh verschrikkelijk! Jaloezie vind ik wel een dealbreker, zeker als het gepaard gaat met een ander willen beperken agv die jaloezie. Maar iemand die acteert nav intuitie en onderbuikgevoelens terwijl er helemaal niets aan de hand is, dan is het voor mij echt klaar. Zo’n relatie zou ik niet willen.
Het is TO’s probleem, daar moet hij niet haar probleem van maken.
zaterdag 7 juni 2025 om 09:25
Ach, kom toch op. Je doet alsof die man haar een pistool tegen het hoofd zette met je "genoegen nemen met".Claire45 schreef: ↑06-06-2025 23:41Nou ja, ik lees gewoon wat er staat. Jij vult in door ervan te maken dat ze samen besloten hebben dat ze beter vrienden kunnen blijven. Dat staat er niet. En dat zou, als het er wel gestaan had, een groot verschil hebben gemaakt voor mij, omdat twee volwassen mensen prima tot de conclusie kunnen komen dat ze geweldige vrienden zijn maar geen liefdesmatch. Maar nu heeft een van de twee (de vriendin van TO) dit niet zelf besloten, ze heeft haar verlies genomen en neemt dan wel genoegen met vriendschap. Vind ik nogal iets anders.
En onder de streep maakt het niks uit voor TO: als hij het niet kan handelen moet hij het uitmaken.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zaterdag 7 juni 2025 om 09:40
Het gaat om wat er boven de streep aan de hand is.canis-felis schreef: ↑07-06-2025 09:25Ach, kom toch op. Je doet alsof die man haar een pistool tegen het hoofd zette met je "genoegen nemen met".
En onder de streep maakt het niks uit voor TO: als hij het niet kan handelen moet hij het uitmaken.
En met ‘genoegen nemen met’ bedoel ik dat zij dan maar, bij gebrek aan wederzijdse verliefdheid, voor vriendschap koos. Beter iets dan niets.
zaterdag 7 juni 2025 om 10:10
En dat is jouw invulling. Waarschijnlijk was ze al lang over die vent heen, maar hebben ze wel een gedeeld verleden en mogen ze elkaar graag.
Voor mij is jaloezie en verwachten dat de ander zich aanpast aan jouw angsten (want dat is jaloezie) een vorm van slachtoffer vs redder. To is het slachtoffer, want zijn vriendin bevindt zich voor hem in een potentieel gevaarlijke situatie (ze kan wel eens vreemd gaan). Vriendin is redder, want gaat zich aanpassen (van vriendschap naar kennissen) om hem een gevoel van veiligheid te geven.
Wat een best wel ongezond patroon is. Want to lost zijn eigen angsten niet op, hij maakt zijn vriendin ervoor verantwoordelijk.
Als vriendin een vreemdganger is, gaat ze toch wel vreemd. En dan vertelt ze niet dat ze met een man afspreekt waar to al bang voor is.
Als vriendin trouw is, blijft ze trouw. Ook als ze afspreekt met een man waar ze ooit het bed mee heeft gedeeld.
Dus óf je vertrouwt je vriendin. Óf niet.
En to kan het uitmaken, maar in een volgende relatie komt hij dit patroon weer tegen. Omdat zijn vriendin het dan erg goed kan vinden met een mannelijke collega. Of van uitgaan en flirten houdt. Of veel overwerkt.
Wat je niet bij jezelf oplost, bijt je altijd weer in de kont. En veiligheid vind je uiteindelijk nooit in de ander of bij de ander.
Je hebt nooit de zekerheid of iemand je trouw blijft. Niet als er een vriendschap is met een ex, of als je deze verbiedt. Het gaat erom waarom je de ander niet vertrouwt. En dat heeft geen donder te maken met je vriendin, maar alles met he eigen patronen en je eigen verleden.
En als het "intuitie" is dan zou ze nooit vertellen dat ze nog afspreekt met ex. Dat zij meegaat hierin heeft veel waarschijnlijker met haar patronen en ervaringen te maken, en het feit dat ze de ander tevreden wil stellen om zelf veilig te blijven. En ze is verliefd.
Maar jaloezie is voor mij nooit, niet eens een klein beetje, sexy of liefdevol. Het gaat altijd om controle en ego. En het veiligheid zoeken in de ander, ipv in jezelf.
Wat menselijk is hoor. Maar niet gezond.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
zaterdag 7 juni 2025 om 10:44
Een verliefdheid kan ook weer overgaan. Lijkt me logisch. Anders kun je ook geen vrienden zijn.
Wat eten we vanavond?
zaterdag 7 juni 2025 om 11:05
Ik snap het gevoel. Alleen je kan er geen controle op uitoefenen. Wat iemand hierboven al zegt, als ze vreemd zou willen gaan dan gebeurd dat toch wel. En als ze niet op die manier naar hem kijkt, gebeurd het niet. Je zal haar volledig moeten vertrouwen of anders de relatie verbreken.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
zaterdag 7 juni 2025 om 12:03
Ik weet wat "genoegen nemen met" betekent, dat hoef je niet uit te leggen. Ik ga er in het algemeen van uit dat mensen voor een (hernieuwde) vriendschap kiezen omdat ze dat graag willen. Op welke manier die vrouw precies gekwetst is vertelt het verhaal niet en dan nog lijkt mij duidelijk dat dat verhaal nogal gekleurd is.
Hoe het gelopen is, is een feit en of dat een dealbreaker is kan enkel TO voor zichzelf bepalen. Ik en meerdere forummers met mij zien op basis van het verhaal geen reden om het uit te maken - ik denk net als Lucy dat TO er beter aan zou doen om zijn probleem in de ogen te zien - maar uiteindelijk maakt dat niet uit. De situatie is zoals deze is en TO kan er duidelijk nog steeds niet mee leven nadat zijn partner hem al tegemoetgekomen is. Dan is er weinig meer om om te gaan boven de streep, hoor. Hij zal als volwassen man een besluit moeten nemen, want het verleden kan niet worden veranderd en blijkbaar vertrouwt hij ziin vriendin niet. Dan zou het geheel verbreken van het contact met die vriend - m.i. volkomen ridicuul om te doen omdat je vriendje blijft jammeren - ook geen zin hebben, want dan is hij bang dat ze toch stiekem nog contact hebben. De bal ligt bij TO, bij niemand anders.
zaterdag 7 juni 2025 om 12:36
zaterdag 7 juni 2025 om 13:49
Er is van alles denkbaar. Ook de ze in het geheim onderdeel is van een tantrasekskring en helemaal niet eens in de maand naar bikramyoga gaat, maar enorme orgies houdt.
Punt is; als je je partner daarin niet kunt vertrouwen is het uiteindelijk misschien niet de partner voor jou.
Om dan steeds bij partner neer te leggen dat je het zo lastig vindt en dat het zou helpen als partner diens gedrag verandert, jou gerust moet stellen en mag bewijzen dat die iets NIET doet (vrijwel onmogelijk). En dan ook nog op je rug gaan liggen zeggen dat je snapt dat het voor partner ook vervelend is dat je je zo gedraagt….. het klinkt begripvol, maar is je reinste emotionele manipulatie. Dus nee. Dat echt nooit.
zondag 8 juni 2025 om 00:28
Ja. Dat bedoelde ik ook niet, dat had je hopelijk uit de context van mijn post kunnen opmaken. Ik had TO allang de deur uit gegooid en vind zijn vriendin te pleasend. Maar die schrijft hier niet, hè.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in