Onderbuikgevoel in relatie wat niet weggaat

01-07-2025 15:56 155 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ruim anderhalf jaar heb ik een relatie met een lieve man (ik 45, hij 55 jaar). En ja hij is echt wel lief voor me. We hebben het gezellig samen en hebben ook lol met elkaar. Toch zijn er dingen die een beetje aan me knagen. Zoals ik al zei, hij is zeker goed voor me, geeft me veel complimenten en we zeggen elke dag, in real life of per app, dat we van elkaar houden. Ik ben ook erg lief voor hem.

Maar waarom heb ik dan zo'n vreemd onderbuikgevoel wat maar niet weg wil gaan. In het begin van de relatie complimenteerde hij vaak actrices in films of series als we samen keken. Op een gegeven moment heb ik aangegeven dat ik dit niet steeds hoefde te horen, toen werd het zeker wel minder. Nog steeds draait z'n hoofd wel om naar vrouwen en maakt hij weleens opmerkingen over bijvoorbeeld hun borsten, maar dan meer in de trant van zo dat zal wel zwaar wegen, of als een vrouw haar topje goed doet zegt hij van "hijs ze maar op hoor". Nu doen denk ik veel mannen dat wel. Wat ik wel vreemd vind is dat hij over zijn nichtje van zestien tegen mij zei toen we daar geweest waren van ... is een flinke meid geworden hoor, stevige billen ook. En diezelfde avond begon hij over haar zus van 22 dat zij een doorschijnende jurk aanhad, of ik dat ook had gezien. Ik vond dat vreemd?

Wat ik soms moeilijk vind is dat als ik aangeef dat ik ergens behoefte aan heb in de relatie, bijvoorbeeld wat meer een avond echt tijd maken voor elkaar en fijn praten hij dan gelijk in de verdediging schiet. Ruzie is er eigenlijk niet want ik ben erg zacht van karakter maar ik durf niet goed meer aan te geven als ik iets wil of nodig heb want hij reageert dan erg overtrokken en dan lijkt het net alsof de relatie gelijk in gevaar komt. Want dan zegt hij gelijk van ik kan je dit niet bieden en dan zegt hij dat hij tijdens het piekeren dacht van dat ik maar iemand anders moet zoeken die mij wel kan bieden wat hij niet kan. (Ik vroeg niks bijzonders alleen eens wat meer tijd voor elkaar en fijn praten over alles).

Het is moeilijk uit te leggen. Ik voel me niet veilig om eens te zeggen wat ik nodig heb want dan wordt het een drama en lijkt het te voelen alsof hij het uit wil maken. Dus zeg ik vaak maar niks meer. Hij vat alles op als kritiek terwijl ik hem juist heel veel liefs zeg en complimenten geef, echt heel vaak.
Maar zelf heeft hij best vaak kritiek op mij, wel vaak verpakt in grapjes maar soms ook niet. Hij irriteert zich bijvoorbeeld als ik een paar keer achter elkaar iets zeg (gewoon uit enthousiasme doe ik dat bijvoorbeeld of om iets uit te leggen).
Hij lijkt zich steeds vaker aan me te irriteren.
Alsof hij mij wil veranderen ofzo. Gewoon van die opmerkingen die beleefd klinken maar toch laten doorschemeren dat hij mijn gedrag afkeurt. Hij vindt het niks dat ik veel liedjes ken van de radio en dan kijkt hij zo afkeurend en vraagt zich hardop af hoe het toch komt dat ik zoveel liedjes ken en wat ik toen toch allemaal deed in mijn leven.

Ook lijkt het alsof hij weinig empathie heeft. Een paar weken geleden had ik ontzettende migraine en was ik duizelig en misselijk dus ik ging op de vloer liggen, zeker wel een kwartier. Dat werkt het beste voor mij en ook tegen flauwvallen. Hij bleef gewoon tv kijken en vroeg een keer gaat het? Verder niets, hij kwam niet eens bij me kijken.
Of hij zegt dat ik extreem reageer als ik moet huilen om een doodgereden dier bijvoorbeeld. Soms ben ik wat emotioneel daar kan ik niks aan doen.

Hij wil altijd zijn gelijk hebben in een discussie of gesprek. Zowel met familie als met mij.

Sorry voor het lange bericht maar ik ga erg aan mezelf twijfelen of ik nou dingen verkeerd zie ja of nee. Ik zeg ook heel vaak sorry en hij nooit. Die blik van afkeuring ga ik vaker bij hem zien.
Soms voelt het alsof ik een kind ben als hij me toespreekt. Dan wil ik iets voorstellen om met zijn moeder te gaan doen en is hij het er niet mee eens "en heeft hij dat al een keer gezegd " terwijl ik iets anders bedoel. Dan snauwt hij gelijk van nou moet je eens ophouden met je we gaan dit of dat doen. Terwijl ik leuke dingen voorstel en mijn best ervoor doe.

Sorry voor dit lange bericht. Ik ben ook een beetje in de war. Hij geeft veel complimenten en is vaak lief maar soms lijken mindere dingen vanaf zijn kant in de relatie heel subtiel te gaan. Hij toont ook nooit zelfreflectie. Alles moet op zijn manier gaan lijkt het. Alsof hij twee kanten heeft want het is zeker niet altijd zo. Herkent iemand dit?
Purrmaid schreef:
01-07-2025 19:29
Trutsmoel?
Trollsmoel?
Typhusmuil
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mandine45 schreef:
01-07-2025 19:11
Wat ik probeer uit te leggen maar wat me niet echt lukt. Sorry daarvoor trouwens. Maar het lijkt altijd als er iets aan de hand is in de relatie alsof het mijn schuld is. En ik vraag me af of iemand dat herkent. Ik zeg ook heel erg vaak sorry tegen hem maar soms weet ik eigenlijk niet eens waarom. Ik voel me vaak schuldig, ook als ik om dingen vraag die volgens mij heel gewoon moeten zijn in een relatie. Ik heb vaak een zenuwachtig gevoel. Ik kan het niet goed verwoorden.
Ik zou vooral eens beginnen met jezelf anders op te stellen als je er niet aan toe bent de relatie te beëindigen. Niet meer voor alles zomaar sorry zeggen, niet alles voor zoete koek nemen en je grenzen wat leren bewaken.

En wat is er mis met gewoon ouderwets een gesprek hebben samen.
Eens kijken of je de neuzen dezelfde kant op krijgt
blijfgewoonbianca schreef:
01-07-2025 19:32
Typhusmuil

Oh moooi!
Mag ik vragen hoe jullie partners met jullie omgaan als jullie ziek zijn of veel pijn hebben? Merken jullie dan dat ze bezorgd zijn? Ik was ook een keer behoorlijk ziek met koorts en ijlen en alles maar ik merkte geen bezorgdheid. Of zijn mannen daar zoiezo anders in? Mijn vader was wel altijd heel bezorgd en zorgzaam.
Mandine45 schreef:
01-07-2025 19:35
Mag ik vragen hoe jullie partners met jullie omgaan als jullie ziek zijn of veel pijn hebben? Merken jullie dan dat ze bezorgd zijn? Ik was ook een keer behoorlijk ziek met koorts en ijlen en alles maar ik merkte geen bezorgdheid. Of zijn mannen daar zoiezo anders in? Mijn vader was wel altijd heel bezorgd en zorgzaam.
A. Je vader was eigenlijk toch je moeder.
B. Je vent is niet zo empathisch.

Omcirkel het goede antwoord.
Je gaat van de hak op de tak, TO.

Wat wil je eigenlijk met dit topic?
Mandine45 schreef:
Wat ik probeer uit te leggen maar wat me niet echt lukt. Sorry daarvoor trouwens. Maar het lijkt altijd als er iets aan de hand is in de relatie alsof het mijn schuld is. En ik vraag me af of iemand dat herkent. Ik zeg ook heel erg vaak sorry tegen hem maar soms weet ik eigenlijk niet eens waarom. Ik voel me vaak schuldig, ook als ik om dingen vraag die volgens mij heel gewoon moeten zijn in een relatie. Ik heb vaak een zenuwachtig gevoel. Ik kan het niet goed verwoorden.
Als je dit zou horen van een vriendin die je dingen verteld over haar relatie. Wat zou je daar van vinden?
Mandine45 schreef:

Ik vind het echt heel raar dat je op je 45e dit soort vragen stelt.
Idd_ schreef:
01-07-2025 19:37
Je gaat van de hak op de tak, TO.

Wat wil je eigenlijk met dit topic?
Lekker zaniken en zemelen. Zij wil d’r vent niet veranderen ( noch zichzelf ) , ze wil alleen maar even een enorme lijst opnoemen met wat hij allemaal fout doet.
Wij dwalen staks ook af, waarschijnlijk.
Lady*Voldemort schreef:
01-07-2025 18:50
Nou ja, ik kan me best indenken dat je niet meteen je relatie aan de kant gooit omdat een paar oude mevrouwen van een gedateerd forum zeggen dat je dat moet doen.
Ho es, ik ben nog een jong blompje.
Mandine45 schreef:

Nou wat ik al zei. Als mijn vent zich zou gedragen als de jouwe was hij mijn ex.
Zegt voldoende toch.
blijfgewoonbianca schreef:
01-07-2025 19:41
Lekker zaniken en zemelen. Zij wil d’r vent niet veranderen ( noch zichzelf ) , ze wil alleen maar even een enorme lijst opnoemen met wat hij allemaal fout doet.
Wij dwalen staks ook af, waarschijnlijk.

Ja en horen of wij het herkennen en of alle mannen zo zijn. Op naar de volgende waslijst aan klachten..
Mandine45 schreef:

De mijne niet hoor. Niet zo janken en doorrr.
Sommige meloenen zijn prima, sommige niet.

En nu?
Lorem Ipsum
Ik wil het diep in mn hart ook uitmaken maar ik wilde zeker weten of ik de dingen niet verkeerd zag. Al gaandeweg komen er steeds meer dingen boven die hij deed of zei waarvan ik nu denk dit was niet oké.
Mandine45 schreef:
Dat is voor iedereen anders. Mijn ex was heel zorgzaam en rende de hele dag met thee en fruit naar mijn bed (en naar dat van dochter), ikzelf wil gewoon in stilte onder de dekens liggen en met rust gelaten worden en daarom (want zo ben ik opgevoed: niet zeiken, tanden op elkaar) ben ik zelf ook nogal nuchter als iemand ziek is: ik wil best thee zetten maar ik maak er geen circus van.
Mandine45 schreef:

Komt dat niet ook doordat je bang bent hem kwijt te raken? Hij laat je vaker voelen alsof hij het wil uitmaken als jullie een ruzie/discussie hebben. En dan bind jij weer gauw in. Dat is niet hoe een fijne relatie hoort te zijn.
Mandine45 schreef:
01-07-2025 19:51
Ik wil het diep in mn hart ook uitmaken maar ik wilde zeker weten of ik de dingen niet verkeerd zag. Al gaandeweg komen er steeds meer dingen boven die hij deed of zei waarvan ik nu denk dit was niet oké.
Al zeggen wij allemaal wat een toppertje die vent van je is, als jij het niet ( meer ) zo voelt moet je dat toch helemaal niet aan ons vragen ? Je hebt niemands toestemming nodig om hem een hollepiep te geven, hoor.
Hij zal je vast wijs proberen te maken dat je het verkeerd ziet. Maar je ziet het niet verkeerd en je onderbuik ook niet.
En zelfs als ze het wel verkeerd ziet mag ze het nog uitmaken.
Merys schreef:
01-07-2025 20:07
En zelfs als ze het wel verkeerd ziet mag ze het nog uitmaken.
En ze mag het ook niet uitmaken, al zeggen honderd verzuurde forumdames dat ze dat wel moet doen. Haar keuze niewaar.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
01-07-2025 20:10
En ze mag het ook niet uitmaken, al zeggen honderd verzuurde forumdames dat ze dat wel moet doen. Haar keuze niewaar.

Ook dat.
Anders had geen enkele vervelende man een vrouw :proud:
Merys schreef:
01-07-2025 20:13
Ook dat.
Anders had geen enkele vervelende man een vrouw :proud:

Niet alle vrouwen (van vervelende mannen) zitten op het Viva forum hè 😀
Purrmaid schreef:
01-07-2025 20:15
Niet alle vrouwen (van vervelende mannen) zitten op het Viva forum hè 😀

Das waar :D
Ik had nog een vraagje. Mijn gevoel zegt dat het niet goed is dat hij regelmatig wel iets van kritiek uit naar mij. Of ben ik te overgevoelig en is dat niet zo erg?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven