Oneerlijke gemene oma

02-08-2016 12:04 588 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft tijdens een bbq tegen mijn zoon en dochter beloofd het studiegeld van hun eerste studiejaar te betalen. Dit heeft ze gedaan bij mijn zoon. Nu een paar jaar later gaat mijn dochter studeren en wil ze niet meer betalen. De reden die ze aangaf was dat ze niet belde om te bedanken voor een verjaardagskaart van haar, maar dat heeft mijn zoon ook nooit gedaan. en omdat ze nu hbo gaat doen ipv een universitaire studie. Ik ben zo vreselijk kwaat op haar. als ik haar wil bellen gooit ze gewoon de hoorn op de haak. Ben met mijn dochter bij haar geweest maar ze zat gewoon verwaand in haar stoel en zei glashard dat ze niet ging betalen. Wat moet ik hiermee?

Seetje
Ik begrijp hieruit dat het contact met je moeder ook niet zo goed is, of wel?

Lullig, maar in dat geval begrijp ik best dat ze geen zin heeft om dit te betalen.
quote:Star schreef op 02 augustus 2016 @ 12:18:

[...]

Dan ben je echt kwaad, als je er kwaat van wordt Woesd!!
Grootouder bepalen wat voor relatie ze opbouwen met hun kleinkinderen. zij heeft nooit iets gedaan, behalve de verjaardagskaartjes, om een relatie met mijn kinderen op te bouwen. En dan tijdens een bbq de goede oma uit te hangen en dat te beloven, dan moet je het ook nakomen. Je kan niet 1 kind het wel geven en de ander niet.
Wat een boutstreek. Ze heeft beloofd te betalen en doet het nu niet omdat dochter, niet gebeld heeft en ze inplaats van de uni naar het hbo gaat.

Lekkere boodschap, hbo is minder waard dan de Uni dus jij ook.

Je kan het niet maken om iets te beloven en het bij de een wel te doen en bij de ander niet.

Kijk als haar geld op is, is het een ander verhaal. Maar dat zegt ze niet.

Ze is natuurlijk niet verplicht om wat te betalen maar beloof het dan ook niet.
rechthoek heeft ook niets beters te doen...
idd Orleander...
quote:Doreia schreef op 02 augustus 2016 @ 12:12:

Tja, de reden zou heel lullig zijn. Kan ook zijn dat oma het geld niet (meer) heeft liggen maar te trots is om dat te melden.

Helaas dat je er niet op kan rekenen. Ik hoop dat je wel zo slim bent geweest om als plan B te fungeren zodat je dochter niet de dupe wordt van de veranderde afspraken.+1
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:rechthoek schreef op 02 augustus 2016 @ 12:17:

Misschien vindt de oneerlijke, gemene oma (hoe kinderlijk omschreven) wel dat er iets teveel vanzelfsprekendheid en ondankbaarheid is vanuit jullie gezin.+1
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 12:22:

rechthoek heeft ook niets beters te doen...Ze houdt in ieder geval niet haar hand op.
Zo, ik zou me als kleindochter behoorlijk in de zeik genomen voelen. Wat betreft HBO/Unief: sommigen opleidingen zijn er niet eens op universitair niveau in Nederland, zoals verloskunde.

Botst het misschien enorm tussen kleindochter en oma of is kleinzoon het lievelingetje van oma of zo?
Ik zou haar voor de rechter slepen.
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 12:21:

Grootouder bepalen wat voor relatie ze opbouwen met hun kleinkinderen. zij heeft nooit iets gedaan, behalve de verjaardagskaartjes, om een relatie met mijn kinderen op te bouwen. En dan tijdens een bbq de goede oma uit te hangen en dat te beloven, dan moet je het ook nakomen. Je kan niet 1 kind het wel geven en de ander niet.Dan zou ik geen eens geld willen. Heb wel meer eigenwaarde dan dat.

Grootouder bepalen wat voor relatie ze opbouwen met hun kleinkinderen. zij heeft nooit iets gedaan, behalve de verjaardagskaartjes, om een relatie met mijn kinderen op te bouwen. En dan tijdens een bbq de goede oma uit te hangen en dat te beloven, dan moet je het ook nakomen. Je kan niet 1 kind het wel geven en de ander niet.Dat kan dus wel. Maar lullig is het wel. Je kan je dochter een beetje uit de wind houden qua afwijzingsgevoel door gewoon jouw verplichting als ouder na te komen. Ga niet zo op hoge poten geld opeisen en verder met je leven.
Ja, To, het is lulig, maar het is haar geld. Als ze het niet wilt betalen is dat haar goed recht, en daar hoeft ze zich niet voor te verantwoorden.

Gewoon niet meer op terugkomen en meebetalen aan het schoolgeld van je dochter. Je kunt het ook zo zien, het heeft je toch al weer het 1e jaar van je zoon gescheelt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dat niet bedanken voor een kaartje snap ik niet, daar hoef je toch niet voor te bedanken? Ik heb dat mijn kinderen ook niet geleerd en ik verwacht ook van niemand een bedankje voor een kaart. Zou een mooie boel worden moet je een kaart terugsturen om te bedanken ha ha, dat kan zo eindeloos doorgaan.

Jammer to dat je moeder haar belofte niet nakomt maar het is niet anders. Misschien dat de kinderen later wel wat van haar erven?

Grootouder bepalen wat voor relatie ze opbouwen met hun kleinkinderen. zij heeft nooit iets gedaan, behalve de verjaardagskaartjes, om een relatie met mijn kinderen op te bouwen. En dan tijdens een bbq de goede oma uit te hangen en dat te beloven, dan moet je het ook nakomen. Je kan niet 1 kind het wel geven en de ander niet.

Misschien hoopte ze op een betere band met haar kleinkinderen, en zag dit als een eerste stap.

hebben jouw kinderen zelf wel moeite gedaan om contact met hun oma te hebben? Gaan ze weleens op bezoek, of bellen haar op?

Niet bedanken voor een verjaardagskaart, maar wel verwachten dat oma zoveel geld betaald vind ik best vreemd.
Als voor zoon andere regels en gunsten gelden dan voor dochter, zou ik ook not amused zijn. Super lief dat ze voor je zoon zijn eerste jaar heeft betaald, maar als ze dat ook beloofd heeft aan dochter, dan vind ik het vreemd dat ze dat nu niet doet. Misschien heeft je moeder het geld toch niet? Of misschien is je moeder het beu dat je kinderen verwend zijn/worden en daar niet dankbaar voor zijn? Ik zou alleen met je moeder gaan praten, vragen wat nu echt de reden is. Misschien is het niet reageren op een kaart de spreekwoordelijke druppel. Daarnaast zou ik dan zelf het eerste jaar van haar studie betalen, zodat beide kinderen toch evenveel krijgen.
Hou de eer aan jezelf,en betaal het gewoon zelf.

Lullig is het zeker vooral voor je dochter.Maar laat maar gaan.

Tenminste is de studie voor 1 kind al wel betaald,wees daar al dankbaar voor!
caviadier wijzigde dit bericht op 02-08-2016 12:34
Reden: .
% gewijzigd
Hoeveel kleinkinderen heeft oma eigenlijk?

En jaren geleden iets gezegd hebben....

Misschien is haar financiële situatie wel veranderd.

Raar dat jij ervan uit ging dat oma zou gaan betalen terwijl ze het er met jou nooit over gehad heeft!

Waarom ben jij nooit op de "belofte" die ze aan je kind heeft gedaan teruggekomen?

Om je moeder hierom oneerlijk en gemeen te noemen....
Bah, dus ze betaald wel voor je zoon, terwijl die ook niet bedankte voor de verjaardagskaart. Wat een kul reden.

Z'n oma had ik helaas ook. Alle studies van de kleinzonen werden betaald en de kleindochters mochten het zelf rooien. Gelukkig heeft mijn moeder toen betaald. Maar de verhoudingen stonden wel op scherp door dit onderscheid.

Sterker nog, als ik met mijn broer op visite ging bij oma, kreeg mijn broer € 100,- voor zijn onkosten w.b.t. benzine. Terwijl oma wist dat hij meereed in mijn auto. Het behoeft verder geen uitleg dat ik het contact met oma heb verbroken en zelfs niet op haar begrafenis ben geweest. maargoed, dit ging wel verder dan de studie niet betalen voor de "meisjes".

sterkte ermee en probeer hier boven te staan en sta je dochter zelf desnoods financieel bij als dat mogelijk is.
Wat naar dat je je dochter hier in betrekt. Ik zou het 'stil' houden en het gewoon zelf betalen en haar er niet in betrekken.

En ik lees ook iets over hbo/uni...

Als oma voor zichzelf bedacht heeft dat ze het eerste jaar universiteit wil betalen, maar nu dochter hbo gaat doen niet, dan is dat haar goed recht. Of dat eerlijk is, dat is een tweede, maar haar geld en haar regels.

Ik lees in ieder geval dat er in de communicatie tussen jou en je moeder heel veel mis is, van twee kanten. Beide reageren jullie niet echt normaal.
Mij bekruipt het gevoel dat dit door kleindochter zelf is geschreven en er wel meer achter dit verhaal zit.
Ik was ook de enige die werd afgewezen door oma. Mijn moeder maakte er niet zo'n issue van waardoor ik er ook relatief weinig last van had.

Wat betreft de studie maakt het voor dochter toch ook niet uit. Het scheelt jou in de kosten. Niet haar lijkt me.
Het is natuurlijk niet ok van je moeder dat ze iets beloofd en het daarna weer intrekt. Echter het staat haar wel vrij om te doen, je kan haar niet dwingen, het is immers haar geld.

Los daarvan vind ik trouwens dat jij je best kinderachtig optelt oneerlijke gemene oma. Ook de wijze waarop je over je moeder praat vind ik erg kil. Ik gok dat er meer dingen spelen tussen jullie? Wellicht schuilt daar de reden dat zij terugkomt op haar belofte?
Misschien had ze niet verwacht dat een eerste jaar zoveel geld zou kosten, en is het opgegaan aan zoon. Schaamt zich misschien wel dat ze geen geld meer heeft voor kleindochter. Het is natuurlijk zuur dat het voel als voortrekkerij, maar misschien was dat de opzet niet.

Ik zie het helaas vaak gebeuren dat men nooit naar oma omkijkt en als er wat te halen valt, ze vooraan in de rij gaan staan. Niet dat dit hier sprake van is, maar vraag me wel af indien jouw relatie met je moeder niet goed is, hoe vaak er contact is met oma.

Ik denk dat je hier geen ruzie over moet maken, maar blij zijn dat jullie al met zoon zijn eerste jaar ontlast zijn. En natuurlijk plan van aanpak maken, hoe kosten dochter te regelen.

Sterkte
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven