Oneerlijke gemene oma

02-08-2016 12:04 588 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft tijdens een bbq tegen mijn zoon en dochter beloofd het studiegeld van hun eerste studiejaar te betalen. Dit heeft ze gedaan bij mijn zoon. Nu een paar jaar later gaat mijn dochter studeren en wil ze niet meer betalen. De reden die ze aangaf was dat ze niet belde om te bedanken voor een verjaardagskaart van haar, maar dat heeft mijn zoon ook nooit gedaan. en omdat ze nu hbo gaat doen ipv een universitaire studie. Ik ben zo vreselijk kwaat op haar. als ik haar wil bellen gooit ze gewoon de hoorn op de haak. Ben met mijn dochter bij haar geweest maar ze zat gewoon verwaand in haar stoel en zei glashard dat ze niet ging betalen. Wat moet ik hiermee?

Seetje
quote:Star schreef op 02 augustus 2016 @ 12:24:

[...]

Dan zou ik geen eens geld willen. Heb wel meer eigenwaarde dan dat.Dit. Als de relatie met mijn ouders zo slecht zou zijn, dan mocht ze niet eens van mij betalen.
Het is niet netjes van oma (en dan druk ik me nog zacht uit) om de studie van de een wel te betalen, en die van de ander niet. Maar daar doe je helaas weinig aan, het is immers haar geld. Hoe lullig ook, ze kan er mee doen wat ze wil.

Wat ik wel wonderlijk vind is dat er sprake is van financiele steun, of de belofte daarvan, terwijl de relatie tussen oma en de kleinkinderen niet al te best lijkt te zijn. Ik vraag me af waarom oma het aanbod uberhaupt heeft gedaan. In de hoop de relatie te verbeteren? Dat is dan niet gelukt. Misschien zit er ook een stuk frustratie achter de beslissing de studie van dochter niet te financieren, maar dat is mijn interpretatie en hoeft natuurlijk helemaal niet waar te zijn.

Als iemand had aangeboden mijn studie deels te betalen zou ik wel de moeite hebben gedaan om even te bedanken voor een kaart. En meer dan dat. Het is een hoop geld dat je krijgt, dan is het toch niet te veel gevraagd om op zijn minst een beetje aardig te doen tegen de persoon die het je aanbiedt of heeft beloofd?
quote:-Isabella- schreef op 02 augustus 2016 @ 12:30:

Mij bekruipt het gevoel dat dit door kleindochter zelf is geschreven en er wel meer achter dit verhaal zit.Mij eigenlijk ook wel een beetje.
Zijn er trouwens nog meer kleinkinderen? Zo ja, heeft ze daar ook voor betaald?

Het leven is niet altijd even eerlijk, en een goede les voor je kinderen hoe hier mee om te gaan. Hoe heeft je zoon gereageerd op het feit dat zijn zus geen geld krijgt?

Oma is een volwassen vrouw en mag zelf bepalen wat ze met haar geld doet. Grote kans dat ze steeds meer met haar hakken in het zand gaat staan wanneer je gaat "eisen" dat ze ook voor je dochter betaald.

Ga een volwassen gesprek met haar aan. Je bent erg blij dat zij je zoon financieel heeft gesteund, en dat je zwaar teleurgesteld bent dat ze je dochter niet gelijk behandeld. Maar dat dit haar keuze is, dan je trots bent op je dochter. Dat en een HBO opleiding tegenwoordig niet zo veel kost als een WO, maar dat jullie in de gelukkige omstandigheden zijn dat je dochter kan studeren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:summerheat schreef op 02 augustus 2016 @ 12:27:

Bah, dus ze betaald wel voor je zoon, terwijl die ook niet bedankte voor de verjaardagskaart. Wat een kul reden.

Z'n oma had ik helaas ook. Alle studies van de kleinzonen werden betaald en de kleindochters mochten het zelf rooien. Gelukkig heeft mijn moeder toen betaald. Maar de verhoudingen stonden wel op scherp door dit onderscheid.

Sterker nog, als ik met mijn broer op visite ging bij oma, kreeg mijn broer € 100,- voor zijn onkosten w.b.t. benzine. Terwijl oma wist dat hij meereed in mijn auto. Het behoeft verder geen uitleg dat ik het contact met oma heb verbroken en zelfs niet op haar begrafenis ben geweest. maargoed, dit ging wel verder dan de studie niet betalen voor de "meisjes".

sterkte ermee en probeer hier boven te staan en sta je dochter zelf desnoods financieel bij als dat mogelijk is.

Ik ben blij dat mijn oma, ondanks haar streken die ze ook had, zulke onderscheiden niet maakte. Die was alleen maar blij en trots op haar kleinkinderen. En vond sommigen enorme jankerds, dat wel, maar niettemin.

TO, als ik het goed begrijp, liggen je moeder en jij sowieso niet heel goed met elkaar en is de band tussen kleinkinderen en oma ook niet fantastisch. Achteraf is de koe in de kont kijken, maar waarom ben je er überhaupt mee zo'n regeling akkoord gegaan? Als de verhoudingen niet goed zijn, gaat dat vaak toch als een zwaard boven je hangen.
quote:veensteker schreef op 02 augustus 2016 @ 12:18:

Ik zou het laten gaan en evt je zoon vragen om de helft van het geld dat hij heeft gehad met zijn zus te delen zodra hij geld gaat verdienen. Wel zo eerlijk.Ja als je ook nog eens een breuk wilt in je eigen gezin zou ik hier voor kiezen. Hoezo moet zoon nu het probleem oplossen in het conflict wat moeder en oma hebben?
quote:Amaqanda schreef op 02 augustus 2016 @ 12:32:

[...]

Dit. Als de relatie met mijn ouders zo slecht zou zijn, dan mocht ze niet eens van mij betalen.En dit. Zelfde als voorwaarden stellen aan het uitgeven van een gift. Dan hou het maar.
Er zijn veel goede reacties maar er zijn ook veel mensen die maar wat aannemen, zoals: ga niet op hoge poten geld opeisen. Ik eis niks op!!! zij heeft dit beloofd aan mijn dochter en wijst haar nu keihard af. DAAR gaat het om, niet om dat geld. Ik betaal het voor haar, zoals ik alles voor haar betaal en voor haar doe. En ik hou ook mijn hand NIET op, ik heb niet gebedeld. Zij heeft een belofte aan KINDEREN gedaan. wat ben je voor mens als je de een het wel geeft en de ander niet. Er is totaal geen verschil in band tussen oma en kleinzoon of kleindochter.
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 12:38:

Er zijn veel goede reacties maar er zijn ook veel mensen die maar wat aannemen, zoals: ga niet op hoge poten geld opeisen. Ik eis niks op!!! zij heeft dit beloofd aan mijn dochter en wijst haar nu keihard af. DAAR gaat het om, niet om dat geld. Ik betaal het voor haar, zoals ik alles voor haar betaal en voor haar doe. En ik hou ook mijn hand NIET op, ik heb niet gebedeld. Zij heeft een belofte aan KINDEREN gedaan. wat ben je voor mens als je de een het wel geeft en de ander niet. Er is totaal geen verschil in band tussen oma en kleinzoon of kleindochter.En jij bespreekt ook haarfijn met dochter hoe ontzettend oneerlijk oma is zeker?
quote:dolfje schreef op 02 augustus 2016 @ 12:37:

[...]

En dit. Zelfde als voorwaarden stellen aan het uitgeven van een gift. Dan hou het maar.Doet me denken aan de serie Gilmore girls
Jij bent kwaad op haar en oma gooit de telefoon erop. Mij lijkt dat er meer aan de hand is.
Hier ook zo'n oma die het geweldig vond om een kleinzoon te hebben. Mijn dochter telde echt niet mee.

Hij kreeg wel altijd als ze kwamen en dochter niet.

kalmeer TO, vind je het gek dat mensen in je omgeving niet met je willen praten..
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"

Er zijn veel goede reacties maar er zijn ook veel mensen die maar wat aannemen, zoals: ga niet op hoge poten geld opeisen. Ik eis niks op!!! zij heeft dit beloofd aan mijn dochter en wijst haar nu keihard af. DAAR gaat het om, niet om dat geld. Ik betaal het voor haar, zoals ik alles voor haar betaal en voor haar doe. En ik hou ook mijn hand NIET op, ik heb niet gebedeld. Zij heeft een belofte aan KINDEREN gedaan. wat ben je voor mens als je de een het wel geeft en de ander niet. Er is totaal geen verschil in band tussen oma en kleinzoon of kleindochter.

Je zegt dat je moeder nooit moeite heeft gedaan voor een relatie met haar kleinkinderen, hebben ze dan helemaal geen contact met elkaar?

Waarom gaat je dochter zelf dan niet eens met haar oma praten?

Er zijn veel goede reacties maar er zijn ook veel mensen die maar wat aannemen, zoals: ga niet op hoge poten geld opeisen. Ik eis niks op!!! zij heeft dit beloofd aan mijn dochter en wijst haar nu keihard af. DAAR gaat het om, niet om dat geld. Ik betaal het voor haar, zoals ik alles voor haar betaal en voor haar doe. En ik hou ook mijn hand NIET op, ik heb niet gebedeld. Zij heeft een belofte aan KINDEREN gedaan. wat ben je voor mens als je de een het wel geeft en de ander niet. Er is totaal geen verschil in band tussen oma en kleinzoon of kleindochter.Het leest alsof je het geld wel opeist. Zo bleef ze dat 'glashard' volhouden. Ik begrijp je wel dat het gaat om het verschil. Dat zou mij ook pijn doen. Maar ga dat niet afdwingen. Voor je dochter maakt het niet uit of oma of mama die studie betaalt. Maar wel als je haar er teveel bij betrekt. Het is een oneerlijke situatie die je diep kan laten wortelen bij je dochter, of dit niet doet. Let it be en trek je eigen plan.
Nonny, hoe weet jij nou of ik wel of niet ooit op het voorstel ben teruggekomen? iedereen neemt maar wat aan...

Je ben top hoge poten, met je dochter in je zielzog, verhaal gaan halen bij oma om dat eerste jaar studiegeld los te peuteren. Onder het mom van 'belofte maakt schuld'.

Ten eerste had jij dochter niet mee moeten nemen. Ten tweede is het de toon die de muziek maakt. Oma zat verwaand in haar stoel en meldde dat dit komt omdat dochter geen bedankje heeft gestuurd en om jou hiermee indirect terug te pakken.

Tja, hoe heb je de boodschap gebracht? Heb je rustig gevraagd wat het plan was voor komend jaar nu dochter ook gaat studeren? Hoe kreeg jij te horen van oma dat de belofte werd verbroken? Wat is eraan vooraf gegaan. Ik denk dat hier nog heel erg veel meer meespeelt en dat je daarom zo gekwetst reageert.
Amaqanda, Ze is 18 bijna 19. geen baby meer. en het is aan haar beloofd....

Tjonge jonge zeg ...volgens mij zijn de reacties overwegend eensgezind dat het niet ok is wat je moeder doet. Er zijn echter ook vragen over jouw gedrag/ meer achtergrond vd situatie waar je niet op in gaat.

Wat wil je HOREN dan van ons?
Waarom moet iemand betalen voor een kind/kleinkind waar je niets mee hebt? Puur omdat het oma is? Beetje raar TO.

Het is geen verplichting hé dat betalen voor kleinkinderen.

Ik weet dat mijn moeder van alles regelt voor mijn zoon maar ik eis het niet en het is en blijft háár geld. Nu wil ze een huis verkopen wat ze eigenlijk bedacht had voor mijn zoon. (lekker dicht bij faciliteiten die hij nodig heeft ) Of ze 'm mocht verkopen eh jaa natuurlijk. Ze heeft voor mij betaald en hoeft dat niet perse voor mijn zoon te doen.

TO ik zou er niet eens een gesprek over aan gaan Joh jammer meid het is niet anders en jij gewoon betalen voor haar studie. En ja het is "oneerlijk" als een oma het ene kleinkind grotere cadeaus geeft dan het andere maar het is en blijft haar keus.

En misschien kan ze een tweede studie wel niet bekostigen, het is best een hoop geld
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 12:48:

Amaqanda, Ze is 18 bijna 19. geen baby meer. en het is aan haar beloofd....Dan had JIJ niet mee moeten gaan, maar het door je dochter moeten laten opknappen. Nu zijn jullie 2 man sterk verhaal gaan halen.

Amaqanda, Ze is 18 bijna 19. geen baby meer. en het is aan haar beloofd....

Met de hand op de bijbel, in bloed geschreven...

Toen ooit dacht ze het te doen en nu niet meer. Jammerdebammer. En ja je dochter mag daar gepikeerd om zijn maar je komt toch heel eiserig over.

Amaqanda, Ze is 18 bijna 19. geen baby meer. en het is aan haar beloofd....Nou dan maak je er toch een rechtszaak van. Je hebt immers een mondelinge overeenkomst !
Wat is je doel van dit topic, TO?

Oma heeft haar keuze gemaakt en daar kan je niks aan veranderen, ookal ben je het er niet mee eens.
Doreia, Ja, ik ben er rustig heen gegaan, heb haar hielen gelikt, heb een hoop shit over me heen laten komen, kalm... Samen met mijn dochter uitgelegd over het slagen, diploma laten zien, klassenfoto laten zien, over volgend stap, studie hbo. ging eerst (goed) Toen voorzichtig begonnen over die belofte, had ze immers ook gedaan bij zoon. Toen ging ze idd arrogant in haar stoel zitten schudden. Mijn dochter wist niet wat ze zag. ze zei; nu heb ik zelf gezien hoe oma is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven