Onenigheid met vriend

09-01-2011 16:19 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Zie het even niet zo zitten en vroeg mij af wat jullie mening is.

Mijn vriend hangt vaak op de bank met de laptop films te kijken en de hele dag te schansen. In de loop van de tijd is hij daardoor ook aangekomen. Nu vind ik dit allemaal absoluut niet aantrekkelijk en ook heb ik weinig zin meer in sex met hem. Net heb ik een opmerking gemaakt over zijn eetgedrag, als antwoord kreeg ik dat hij niet wil samenleven met iemand die kritiek leverd.

Mag ik hier dan helemaal niks over zeggen? Het allemaal maar laten gebeuren? Wat vinden jullie

Groetjes, Klien
Wellicht ligt het er ook aan hoe je het brengt?

Als hij veel en ongezond eet (schranst?) en aankomt vind ik zeker wel dat je recht hebt daar iets over te zeggen. Maar ligt er wel aan hoe. Niemand vindt het leuk commentaar te krijgen op gewicht/figuur/eetgedrag.
Misschien kun je samen met hem wat actieve dingen ondernemen.

Ga samen op een zondagmiddag lekker een eind fietsen of wandelen.
Wat is een goeie manier om te zeggen dat ik graag wil dat hij gezonder gaat leven? Ik heb het op verschillende manieren gebracht. Hij zegt dat het egoistisch is van mij omdat ik het wil, en dat het hem allemaal niks uit maakt. Hij lust niet veel en eet vandaag brood met spek, eieren, koekjes, bonbons, borrelnoten etc. Zelf eet ik gezond en ga regelmatig sporten, daar voel ik me prettig bij. Mag ik van hem verlangen dat hij hierin veranderd? Is dat egoistisch? Ben inderdad van plan vaker met hem de deur uit te gaan, skeeleren bijvoorbeeld. Maar wat kan ik er verder aan doen?
Je mag best verlangen dat hij verandert, en hij mag dat kwetsend vinden en het ermee oneens zijn.

Beetje een dooddoener, maar hou het bij jezelf: vertel hem wat het effect van zijn gedrag op jou is. Dus dat je hem minder aantrekkelijk vindt, of dat je je zorgen maakt om zijn gezondheid, of dat je het jammer vindt dat jullie samen niet zo actief zijn...

Maakt dat hem ook niets uit?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ik denk dat hij gelijk heeft. Het is zijn leven, als hij wil schransen op de bank en lekker dik wil zijn dan is dat zijn goed recht. Jij kan vervolgens zelf bepalen of je daarbij wilt zijn of liever een ander vriendje gaat zoeken.
Nou, ik zou het niet leuk vinden om opmerkingen over mijn gewicht te krijgen, maar zou het ergens ook wel snappen. Vind het zelf ook belangrijk om aantrekkelijk (lees: verzorgd) te blijven voor mijn partner. Dat betekent niet elke dag flink in de make-up en de kleren (heb ook regelmatig huispak aan) maar een beetje moeite doen is niet weg.

Zou meer moeite hebben met zijn slome gedrag dan met zijn gewicht, denk ik.

Maar als het iemand is die gekker is op borrelnootjes dan op bewegen, dan is dat zo en moet je het ook accepteren.
quote:klien schreef op 09 januari 2011 @ 16:26:

Wat is een goeie manier om te zeggen dat ik graag wil dat hij gezonder gaat leven? Niet, het is jouw zaak niet. Het helpt ook niet, gezond leven moet je voor jezelf willen niet voor een ander. Ik heb het op verschillende manieren gebracht. Hij zegt dat het egoistisch is van mij omdat ik het wil, en dat het hem allemaal niks uit maakt. Hij lust niet veel en eet vandaag brood met spek, eieren, koekjes, bonbons, borrelnoten etc. Zelf eet ik gezond en ga regelmatig sporten, daar voel ik me prettig bij. Mag ik van hem verlangen dat hij hierin veranderd? Is dat egoistisch? Ja. Waarom moet hij gezond eten en sporten? Om jou een plezier te doen? Waarom sport jij? Om hem een plezier te doen? Als jij van hem mag vragen of hij gezonder wil leven, dan mag hij ook van jou vragen of je wat ongezonder wil leven. Ben inderdad van plan vaker met hem de deur uit te gaan, skeeleren bijvoorbeeld. Maar wat kan ik er verder aan doen?Niks. Het is je vriend, niet je zoon
Misschien is er een reden dat hij op de bank hangt en zich volpropt?

Hebben jullie daar al eens een gesprek over gehad?

Is het iets van de laatste tijd of was hij altijd al zo?

Als het iets van de laatste tijd is dan is er misschien wel iets heel anders aan de hand dan dat hij het gewoon lekker vind om te snaaien en films te kijken.
Heb net gezegd dat ik er geen opmerkingen mee rover zal maken, want natuurlijk is dta vervelend voor hem, en hij gaf aan al genoeg aan zichzelf te hebben. Hij vind het zelf dus ook een probleem. Nu hebben w eafgesproken vaker samen wat actiefs te doen en ik ga vanavond iets gezonds op tafel zetten.
Ik vind wel dat je er iets van mag zeggen. Straks ga je bij hem weg en hij hoort dan pas voor het eerst waarom. Lijkt me niet eerlijk. Zou het wel tactvol inpakken en het niet op een moment doen dat het zich voordoet. Dan spreek je vanuit emoties en gaat het vaak verkeerd.

Je kan het niet van hem eisen gezonder te leven. Dat is zijn eigen keuze.
Volgens mij is het heel simpel....of je accepteert hem zoals hij is of je gaat bij hem weg. Als hij zelf wil veranderen, hartstikke prima, maar je kan hem niet dwingen te zijn zoals jij wilt dat hij is. Je kan niet overal de controle over hebben.
Hij geeft aan dat hij er zelf mee zit en daarom mijn kritiek niet kan verdragen. Ik heb hem niet verteld dat ik hem zo niet aantrekkelijk meer vind maar dat voelt hij misschien zelf al aan. Het is ook wel erg pijnlijk natuurlijk. Hij is altijd wel een beetje zo geweest maar het is wel steeds erger geworden. En aan de ene kant wil ik hem zichzelf laten zijn maar aan de andere kant zie ik geen toekomst met iemand die zo anders in het leven staat. Gelukkig wil hij er zelf ook wat aan doen dus ik hoop dat ik hem daarbij kan helpen. De afgelopen jaren heb ik me meer aan hem aangepast qua levensstijl ( ongezonder gaan eten en roken enzo) dan andersom.
Belangrijk is wel om jezelf te blijven. Als je bent gaan roken en ongezonder bent gaan eten voor hem dan is dat voor hem ook geen motivatie om gezonder te eten.
quote:klien schreef op 09 januari 2011 @ 16:47:

Hij geeft aan dat hij er zelf mee zit en daarom mijn kritiek niet kan verdragen. Ik heb hem niet verteld dat ik hem zo niet aantrekkelijk meer vind maar dat voelt hij misschien zelf al aan. Het is ook wel erg pijnlijk natuurlijk. Hij is altijd wel een beetje zo geweest maar het is wel steeds erger geworden. En aan de ene kant wil ik hem zichzelf laten zijn maar aan de andere kant zie ik geen toekomst met iemand die zo anders in het leven staat. Gelukkig wil hij er zelf ook wat aan doen dus ik hoop dat ik hem daarbij kan helpen. De afgelopen jaren heb ik me meer aan hem aangepast qua levensstijl ( ongezonder gaan eten en roken enzo) dan andersom.Ik snap niet waarom je je levensstijl op elkaar moet aanpassen. Hij kan prima ongezond zijn als jij dat niet wilt. Dat je het niet aantrekkelijk vindt is jouw probleem. Ik denk dat er een reden is dat je het niet aantrekkelijk vindt en die reden ligt in jezelf. Misschien zie jij je vriend als verlengstuk van jezelf of misschien zie je je vriend als een project of misschien vind je het zelf moeilijk om gezond te leven en zoek je steun in je vriend. Kijk dus goed waar die onvrede vandaan komt
De afgelopen jaren heb ik me meer aan hem aangepast qua levensstijl ( ongezonder gaan eten en roken enzo) dan andersom. Ik neem aan dat hij dat niet aan jou heeft gevraagd toch? Zo maak je voor jezelf de verwachtingen wel heel groot dat hij zich nu ook maar aan jou moet aanpassen.
quote:klien schreef op 09 januari 2011 @ 16:47:

Hij geeft aan dat hij er zelf mee zit en daarom mijn kritiek niet kan verdragen. Ik heb hem niet verteld dat ik hem zo niet aantrekkelijk meer vind maar dat voelt hij misschien zelf al aan. Het is ook wel erg pijnlijk natuurlijk. Hij is altijd wel een beetje zo geweest maar het is wel steeds erger geworden. En aan de ene kant wil ik hem zichzelf laten zijn maar aan de andere kant zie ik geen toekomst met iemand die zo anders in het leven staat. Gelukkig wil hij er zelf ook wat aan doen dus ik hoop dat ik hem daarbij kan helpen. De afgelopen jaren heb ik me meer aan hem aangepast qua levensstijl ( ongezonder gaan eten en roken enzo) dan andersom.

Waarom zou je je aan moeten passen aan zijn levensstijl? Dat is toch krom....er kunnen meerdere levensstijlen naast elkaar bestaan.

Maar waar ligt nou eigenlijk het probleem? Vind je hem niet meer aantrekkelijk of kan je niet meer leven met hoe hij in het leven staat?
Ik zou het inderdaad prettig vinden als we iets meer dezelfde levensstijl hebben, waarom dat precies weet ik (nog) niet. Wat betreft het gewicht is het wellicht ijdelheid, zelf zou ik het niet zover laten gaan omdat ik het niet mooi vind. Ook zou ik graag leuke momenten met elkaar willen delen en dat gaat nou eenmaal lastiger als je als een zoutzak op de bank hangt. Dus wat dat betreft; puur egoisme natuurlijk. En wat het ook zou kunnen zijn; ik vind het mooi om het beste in elkaar naar boven te halen in een relatie maar dit is in de verste verte niet zo
Ja allebei eigenlijk
Is je vriend niet gewoon wat depressief?

Hij zit er zelf mee, maar kan niet anders dan vluchten in dvd's kijken en eten. Heb je een idee wat hem dwars kan zitten?

Het probleem ligt ergens anders dan in zijn dik zijn, denk ik.
Ja hij is wel neerslachtig, dat zijn we allebei eigelijk wel. Maar waarom? Ik denk dat het niet een duidelijke aanleiding heeft..
@meds: ik denk dat willen dat de ander gezonder gaat leven ook een vorm is van om elkaar geven, je wil dat de ander zich ook beter voelt en er beter uitziet, niet alleen voor jezelf maar ook voor hemzelf. Wel kan ik me voorstellen dat kritiek hard aankomt, stel je als vrouw eens voor dat je met de jaren niet zo aktief bent en wat bent aangekomen en je man zegt dat hij je niet zo aantrekkelijk meer vind
Beginnen met roken en ongezonder eten noem jij je aanpassen in een relatie?

Ik vind dat heel erg dom en ik geloof ook niet dat je dat een aanpassing kunt noemen :-S
Ik kan het trouwens zelf ook merken, niet dat ik vroeger nou zo'n hunk was maar met de jaren verandert je lichaam toch behoorlijk
Mijn vriend leeft ook wel redelijk ongezond, drinken, roken en weinig sporten. Ik vind dat niet leuk omdat ik me zorgen maak om zijn gezondheid. Dat heb ik hem ook gezegd, maar het blijft aan hem of hij het wil veranderen of niet. Overigens is vriend niet dik.

Ik drink niet, rook niet en gebruik geen drugs, dus een grotere tegenstelling is haast niet denkbaar. Maar dit staat niet tussen ons in, we kunnen er gewoon normaal over praten.

Ik was door gezondheidsproblemen wel een paar kilo aangekomen, en ik zou het mijn vriend heel erg kwalijk nemen als hij daar negatieve opmerkingen over had gemaakt. Ik ben nog steeds hetzelfde, en met die paar kilo verander ik echt niet. Ik vind het egoistisch om te eisen van je partner dat hij of zij direct moet afvallen omdat jij dat mooier vindt. Net alsof we zelf allemaal zo perfect zijn. Kijk, als je partner ongezond dik wordt gaat het gezondheidsaspect wel meespelen, maar zolang dat niet aan de orde is... Inmiddels ben ik trouwens al weer afgevallen.

Ik zou eens kijken wat de onderliggende reden is van het bankhangen, en dat aanpakken. Heeft je vriend geen werk, hobby's? Is hij wel gelukkig? Of is hij gewoon moe na een dag werken en gaat dan lekker even op de bank zitten met wat lekkers erbij? De onderliggende reden aanpakken lijkt me beter dan je vriend verplicht laten sporten.

Als mijn vriend van mij ging eisen dat ik moet gaan sporten tot ik maatje 36 heb omdat hij dat mooier vindt, kan hij wat mij betreft direct een nieuwe vriendin zoeken die dat maatje al heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven