onzeker overkomen

15-10-2008 20:59 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Best vaak krijg ik te horen dat ik een onzekere indruk maak op mensen en dat ze, als ze me beter kennen, vinden dat die onzekerheid onnodig is. Ik kom volgens sommigen ook onzeker over als ik me niet zo voel. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik zou niet onzeker over willen komen, maar als dat ook gebeurt terwijl ik me anders voel heb ik geen idee hoe ik hier grip op moet krijgen. Vraag me af wat ik dan moet doen: dit naast me neerleggen en denken dat het ook iets zegt over de ander? Of toch proberen anders over te komen? En hebben jullie tips over hoe je je zelfverzekerder kunt presenteren?
Wat zegt het over een ander als ze jou onzeker over vinden komen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ben je ook onzeker? Of vinden anderen dat alleen maar?
Simon Groen is acteur en expert in lichaamstaal. Hij geeft workshops en trainingen aan directies door het hele land. Simon weet precies wat maakt in je lichaamstaal dat andere mensen je interpreteren als "onzeker". Een paar van zijn tips geef ik hier aan je door.

Neem ruimte in

Simon: "De belangrijkste factor bij onzekerheid is de hoeveelheid fysieke ruimte die je inneemt. Mensen die onzeker overkomen, lijken zichzelf kleiner te maken. Ze maken schichtige, snelle bewegingen en hun lichaam is ineengedoken of gebogen. Wil je zelfverzekerd overkomen, vergroot dan je fysieke ruimte. Op verschillende manieren kun je dit doen: stevig rechtop staan, of juist breeduit zitten. Beweeg langzaam, zoals Sinterklaas dat doet. En doe het ontspannen en open".

Wissel langzaam af in aankijken of wegkijken

Simon: "Mensen die onzeker lijken te zijn, werpen vaak korte, verlegen blikken op de ander. Zo lijkt het of ze voornamelijk aan het checken zijn of ze de goedkeuring krijgen van de ander. Het is de typische houding van een knecht. Beter is het hierin juist langzaam af te wisselen. Maak indringend oogcontact gedurende langere tijd en kijk vervolgens weer een poos de andere kant uit. Het is gedurfd om dit te doen, wat maakt dat het als zelfverzekerd geïnterpreteerd wordt".

Lach als je het echt meent

En hoe zit het met lachen? Ik ben zelf al mijn hele leven aan het lachen, maar ik weet dat sommige mensen veel lachen interpreteren als onzeker. Ik hoop echter dat ik het erin kan houden! Ik vind dingen nu eenmaal vaak grappig. En mensen met een lachloze mimiek zijn voor mij vrij huiveringwekkend. Wat vindt de expert ervan?

Simon: "Lachen kan inderdaad als onzeker geïntepreteerd worden, wat nog stamt uit onze apentijd... Maar lachen is natuurlijk ook heel leuk. Wat belangrijk is, is dat je lacht als je het echt meent, en niet vanuit een houding van "Ik hoop dat je me niet slaat". De intentie erachter is waar het om gaat".

Neem initiatief en wees je bewust van je lichaamstaal

Nog een laatste tip van Simon: "Zeker bij acquisitiegesprekken zijn mensen geneigd de klant te volgen en zich klein te maken. Maar je krijgt een heel ander gesprek als je zelf het initiatief gaat nemen. Je stalt rustig je eigen spullen op de tafel uit. Je stelt voor om op een andere manier te gaan zitten, die beter voor je is. Je trekt heel kalm een blaadje papier uit je tas waarop je je vragen hebt staan.

Het allerbelangrijkste is wel, dat je je bewust bent van je eigen lichaamstaal en het effect dat dit heeft op je acquisitie. Door bewustzijn ben je in staat je eigen gedrag te kiezen en te sturen en trucs toe te passen waar dat nodig is".

Er valt natuurlijk nog veel meer over te vertellen, daarom gaat Simon binnenkort een hele korte, intensieve en zeer betaalbare workshop geven, speciaal voor zelfstandigen die willen werken aan hun lichaamstaal in acquisitiegesprekken. Ik doe zelf in ieder geval mee. Binnenkort volgt meer informatie, mocht je nu al belangstelling hebben, mail dan Simon: simon@simongroen.nl
@Blijfgewoonbianca: bedankt zeg! Daar staan een aantal hele bruikbare tips bij van die Simon Groen. Misschien ga ik wel contact met hem leggen..

En wat het over een ander zegt..misschien wel niks. Maar het kan soms ook projectie zijn misschien, dus dat iemand zich zelf onzeker voelt en dan ook denkt dat bij mij te zien. Het 'zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten'-idee. Aan de andere kant krijg ik het vaker te horen, dus het zegt zeker iets over hoe ik overkom in het algemeen.

@lesbellesdesfleures: ik ben ook onzeker, dus anderen vinden het niet alleen. Alleen: ik krijg het soms ook te horen dat ik zo overkom terwijl ik me op dat moment wel zelfverzekerd voel! Dat vind ik verwarrend.
twijfel je veel over stellingen die je zo 1,2,3 moet bedenken. Durf je niet goed je mening te geven? Bedenk goed wat je vind en wilt en probeer dat met zekerheid te zeggen ook al zijn er 'gaten' in de stelling, niets van aantrekken, iedereen heeft recht op zijn of haar mening. Verdedig niet direct ook de tegenstelling (om iedereen tevreden te stellen/ om aan te tonen dat je niet 1 optie ziet maar echt wel meer) van wat jij vind ook al weet je die, stop die verdediging in je eigen stelling.

Tot op zekere hoogte heeft het onzekere wel zijn charme, dus als het ook een eigenschap van jou is om niet te arrogant over te komen (of iets anders) zou ik zeker een deel van je onzekerheid behouden!
Toon zelfvertrouwen: zo komt u zelfverzekerd over

Een manager die zich zelfverzekerd toont, komt betrouwbaarder en geloofwaardiger over dan een die voortdurend zijn twijfels laat blijken. In werkelijkheid voelt niet iedere manager zich altijd zo zeker over alles, maar u hoeft uw twijfels niet te laten blijken. Veel managers laten hun onzekerheden doorsijpelen in hun woordkeuze of ontkrachten hun woorden door hun gedrag. Als u anderen wilt overtuigen, kunt u beter de indruk geven dat u zich zeker voelt over wat u uitdraagt. Hier vindt u een analyse van uw zelfverzekerdheid in woord en daad.

Let op uw woordkeuze

Of u nu wilt overtuigen, adviseren of corrigeren; het is niet alleen het onderwerp van gesprek dat telt, maar vooral uw presentatie die bepaalt of anderen u geloven en vertrouwen. De woorden die u kiest maken deel uit van uw presentatie. Sommige mensen proberen met hun woorden altijd een zekere veiligheid in te bouwen. Zij vullen hun zinnen met woorden als: misschien, wellicht, eigenlijk, enigszins, en eventueel. Als u deze woorden veel gebruikt wekt u de indruk dat u zelf niet erg overtuigd bent van hetgeen u uitdraagt. Probeer dit soort woorden die twijfel uitdrukken zoveel mogelijk te beperken. Als u zich uitspreekt over iets dat nog niet geheel zeker is, gebruik dan liever woorden die toch een positieve verwachting uitdragen zoals: zeer waarschijnlijk, ongetwijfeld of ik heb een sterk gevoel dat.

U kunt het effect van uw woorden ook ontkrachten door voortdurend in de verleden tijd te spreken. Tijdens vergaderingen zal een onzekere deelnemer zeggen: ik had het idee, terwijl hij bedoelt: ik heb het idee. U komt veel overtuigender en zelfverzekerder over als u zich verwoordt in de tegenwoordige tijd. Zeg dus niet: ik dacht dat, als u bedoelt: ik denk dat.

Non-verbale uitingen van onzekerheid

Sommige mensen verstaan uitstekend de kunst om alles wat ze zeggen tegen te spreken met hun lichaamstaal. Het meest duidelijke voorbeeld van dergelijke onzekerheid zag ik bij een vrouw die zich voorstelde aan een groep managers. Telkens wanneer ze haar naam noemde sloot zij haar ogen en schudde ze haar hoofd. Het leek haast of zij zichzelf ontkende door dit te doen. De vrouw was zich er overigens totaal niet bewust van dat zij dit deed.

Maar behalve schudden met het hoofd kan ook knikken op onzekerheid duiden. Zo heb ik eens iemand voor een groep zien spreken die zijn publiek de gehele tijd met hoog opgetrokken wenkbrauwen aankeek en bij nagenoeg elke zin hevig knikte en glimlachte. Het was alsof de spreker behalve zijn publiek vooral zichzelf wilde overtuigen van wat hij te vertellen had.

Tekens van twijfel

Als iemand wil laten weten dat hij twijfelt, kan hij dit doen door gebruik te maken van een bekend gebarencomplex: hij trekt zijn schouders in zijn nek, spreidt zijn handen voor zich uit, waarbij hij zijn duimen naar buiten draait, en trekt zijn mondhoeken als een hoefijzer omlaag.

Veel mensen maken gebaren van twijfel terwijl zij ergens over spreken. Zij laten dan niet het hele hierboven genoemde gebarencomplex zien, maar slechts delen daarvan en tonen dat incompleet en in afgezwakte vorm. Ze trekken bijvoorbeeld één schouder omhoog of maken een gebaar met één hand, waarbij hun duim een draaiende beweging naar buiten maakt. Ook de mimiek: de pruillip en de opgetrokken wenkbrauwen, kunnen twijfel weergeven.

Onzekerheid als persoonlijkheidskenmerk

Bij veel mensen is bovenstaand gedrag ingebakken in hun persoonlijkheid. Het feit dat zij voortdurend tekenen van onzekerheid laten blijken heeft er niet mee te maken dat zij twijfelen aan de onderwerpen waarover zij spreken, maar het is eerder een houding die zij steeds opnieuw aannemen naar anderen. Hun doel is in de gratie bij die anderen te komen. Zij hebben het idee dat als ze anderen voortdurend naar de ogen kijken en zich conformeren, zij meer bij hen kunnen bereiken. Het tegendeel is waar: het lijkt of deze mensen nooit zelf een idee hebben en steeds twijfelen over alles dat zij uitdragen. Aardig gevonden willen worden is een goed streven, maar dat bereikt u maar zelden met onderdanigheid. Als u wilt weten hoe u dit wel kunt bereiken, lees dan Zeven manieren om aardig gevonden te worden.

Overigens zijn deze mensen zich meestal nauwelijks bewust van het feit dat zij zich zo gedragen. En als zij op hun manier van doen worden aangesproken, verdedigen zij zich vaak met: 'zo ben ik nu eenmaal'. Zij hebben het idee dat zij hun gedrag niet kunnen veranderen. Inderdaad is het veranderen van gewoontegedrag een lastige klus waarmee vele psychologen een dagtaak hebben. Maar toch, hoe lastig ook; u kunt uw verkeerde, ingeslepen gewoontes ook zelf veranderen!

Veranderen van gedrag

Ieder mens vertoont wel eens gedrag waarvan hij zichzelf niet bewust is. Meer hierover kunt u lezen in het artikel: Hoe herkent u uw blinde vlekken?. Veranderen van dit gedrag begint met bewustwording daarvan. Zorg dat u zich bewust wordt van de woorden die u veel gebruikt als u spreekt en onderzoek de betekenis die zij hebben. Versterken of verzwakken deze woorden wat u wilt uitdragen? Let er ook eens op met welke illustratieve gebaren u uw woorden begeleidt. Ondersteunen deze gebaren uw woorden, of spreken zij deze eerder tegen? Hoe is uw lichaamshouding? Straalt deze zelfverzekerdheid of twijfel uit? Als u zich er bewust van wordt wat u gewoonlijk precies zegt en doet, kunt u er voor kiezen dit gewoontegedrag te veranderen.

Zoals gezegd gaat dit niet vanzelf. Over veranderen van gedrag heb ik wel eens het voorbeeld gegeven van het strikken van uw schoenveters. Deze handeling gaat u heel gemakkelijk af totdat u het plotseling op een andere manier probeert te doen. Begin de volgende keer maar eens met het linker lusje in plaats van met het rechter - of andersom- en opeens blijkt zoiets simpels niet zo eenvoudig meer. Het gaat niet meer automatisch. U moet het opnieuw leren. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen; vallen en opstaan, struikelen en weer opkrabbelen!

Een stopwoordje dat u tegen uw eigen zin in gebruikt, kunt u alleen afleren door het telkens op te merken en het daarna bewust weg te laten. Zo is het ook met ongewenst woordgebruik, houdingen en gebaren. U dient in het begin herhaaldelijk opmerkzaam te zijn van wat u precies zegt en doet en dit steeds opnieuw te veranderen. Oefen daarmee net zolang tot het een tweede natuur is geworden en u niet anders meer kunt!

tekst: Frank van Marwijk.

Je kunt heel veel tips vinden als je een beetje Googelt ( zeker overkomen / onzeker overkomen / lichaamstaal etc )
@tove: jij noemt een aantal dingen waarmee je de spijker op zijn kop slaat. Ik zeg wel mijn mening, maar sta daar vaak niet helemaal achter omdat ik idd te veel bezig ben met hoe je het ook kunt zien. Ik wil idd de 'gaten' uit de stelling halen, waardoor ik niet met kracht durf te kiezen voor iets.
Nou, vooruit , plak ik ook nog de zeven manieren om aardig gevonden te worden :

Zeven manieren om aardig gevonden te worden

Ieder mens, manager of niet, heeft behoefte aan waardering, aandacht en belangstelling van anderen. Daarbij gaat het niet alleen om onze prestaties; we willen vooral ook erkend en gewaardeerd worden als persoon. Bovendien is het effectief: aardige mensen krijgen meer voor elkaar dan niet aardige mensen.

Hier vindt u zeven manieren om aardig gevonden te worden.

Verlies anderen niet uit het oog

Creëer nabijheid

Word een aanraker

Toon u een goede luisteraar

Wees luchtig en humoristisch

Wees gul met complimenten

Wees overtuigd dat u aardig bént!

1. Verlies anderen niet uit het oog

Om door anderen aardig gevonden te worden dient u uw aandacht op hen te richten. Zo geeft u hen het gevoel dat zij belangrijk voor u zijn. U kunt belangstelling in anderen tonen door hen letterlijk niet uit het oog te verliezen. U maakt dan gebruik van een mechanisme uit de liefde.

Een verliefde vrouw bijvoorbeeld, fixeert haar volledige aandacht op de man die ze leuk vindt. In een groep zal ze zich meer tot hem richten dan tot de anderen en hem voortdurend in de gaten houden. Zij kijkt hem veel aan, maar ook als ze hem niet rechtstreeks aankijkt, merkt ze precies alles wat hij doet. Zij volgt iedere beweging en laat merken dat ze alles prachtig vindt wat hij doet. Ze lacht om zijn grapjes en als hij lacht, lacht zij ook. Zij zal het merkbaar prettig vinden om bij hem te zijn en dingen met hem te doen. Zij probeert dicht bij hem in de buurt te zijn en keert zich naar hem toe. Haar voeten wijzen in zijn richting, zelfs als zij met een ander in gesprek is. Als zij met hem spreekt, straalt ze helemaal: ze glimlacht, haar ogen glinsteren, en haar pupillen gaan snel heen en weer.

Het vervolg van bovenstaand voorbeeld is dat de man in kwestie onbewust haar belangstelling zal bemerken en daar positief op zal reageren. Als u aardig gevonden wilt worden, werkt hetzelfde principe: richt uw aandacht op anderen door veel naar hen te kijken. Zorg dat u dichtbij bent en u naar hen toekeert. Lach met hen mee en reageer met houding en mimiek op alles wat ze doen. Deze mensen zullen uw persoonlijke belangstelling bemerken en u erom waarderen.

2. Creëer nabijheid

Om aardig gevonden te kunnen worden, moet u er wel zijn. Dit klinkt voor de hand liggend. Toch schitteren veel managers regelmatig door hun afwezigheid. Ze zijn buitenshuis of sluiten zich op in hun kantoor. Een open deur garandeert niet dat er mensen (durven) binnenkomen. Om een gewaardeerd persoon te worden, moet u iemand zijn die er letterlijk veel is. Laat uw gezicht zien op elk moment dat u daar kans toe ziet. Meng u onder uw personeel. Zorg dat u er ook bent op informele momenten en praat ontspannen mee met de smalltalk van de dag.

3. Word een aanraker

Aanraking is een zeer intense vorm van lichaamscommunicatie. Uit verschillend onderzoek blijkt dat mensen die anderen veel aanraken, sympathieker gevonden worden dan mensen die dat minder doen. Veel managers raken weinig aan vanwege de angst voor afwijzing vanwege ongewenste intimiteit. Dit kan inderdaad zo zijn als u plotseling op onverwachte wijze een bepaalde medewerker aanraakt. Maakt u er echter gewoonte van om iedereen wat meer aan te raken, dan ziet men dat als een gewaardeerde persoonlijke eigenschap. U wordt bekend als een aanraker. Spontane terloopse aanrakingen zonder bijbedoelingen worden bijna altijd positief gewaardeerd. Meer over het effect van aanraking leest u in het artikel: U raakt uw medewerkers door ze aan te raken.

4. Toon u een goede luisteraar

Veel praten is meestal niet de beste manier om waardering van anderen te krijgen. Mensen vertellen liever over hun interesses. Toon u daarom vooral een goede luisteraar, en laat zien dat u luistert. In het artikel Leer actief te luisteren leest u hoe u een betrokken luisteraar kunt worden. Iemand die goed kan luisteren wordt meestal aardig gevonden door anderen.

5. Wees luchtig en humoristisch

Als manager kunt u te maken hebben met hoge werkdruk. Deze kan uw uitstraling negatief beïnvloeden. Als de dingen niet gaan zoals u zou willen, kan het zijn dat u daardoor nors en kribbig naar anderen reageert. Dit zijn uiteraard killers als het uw doel is om aardig gevonden te worden. Natuurlijk is het belangrijk dat er efficiënt en doelmatig gewerkt wordt in uw bedrijf. Een slecht humeur is maar zelden een goede manier om dit te stimuleren. Vaak is het beter om de dingen wat te relativeren en gebruik te maken van een luchtige en humoristische aanpak. Zo laat u merken dat u zich niet van uw slag laat brengen en u laat een ieder in zijn waarde. Hoe hoog de stress ook is, blijf altijd hartelijk en spontaan in uw benaderingen. Een manager die hier meester in is wordt door velen gewaardeerd.

6. Wees gul met complimenten

Sommige managers trachten de waardering van anderen te verkrijgen door zich te presenteren als een gulle gever. Ze strooien met goede beoordelingen, eindejaarsbonussen en gevulde kerstpakketten. Deze aanmoedigingen werken zeker goed, maar slechts voor korte duur. Wees vooral gul met aandacht en scheutig met complimentjes. Geef geen lege complimentjes maar toon waardering uit uw hart. Als u toch iets extra's wilt geven aan uw medewerkers, probeer dan eens een verrassende aanpak. Als u bijvoorbeeld op een warme zomerdag al uw medewerkers op ijsjes trakteert als ondersteuning voor hun harde zwoegen in de hitte, zal dit zeker als een leuke spontane actie gewaardeerd worden. Als u zich verder wilt verdiepen in de kunst van het complimenteren, lees dan het artikel: De kunst van het complimenteren. Onderaan deze pagina vindt u nog andere artikelen over complimenteren.

7. Wees overtuigd dat u aardig bént!

Misschien hebt u dit artikel met vertwijfeling gelezen omdat u van mening bent dat aardig gevonden worden niet een doel is dat een manager dient na te streven. Als manager heeft u immers te maken met uiteenlopende belangen, waardoor het niet mogelijk is om altijd aardig te zíjn. Dit is een negatieve vooronderstelling. U kunt inderdaad niet altijd alle wensen van een ieder vervullen, maar dat betekent niet dat u onaardig bent. Als u van mening bent dat het bij uw positie van manager hoort om af en toe onvriendelijk te zijn, dan kan het lastig zijn om dat op andere momenten wél te zijn. U houdt te veel afstand tot uw medewerkers, ontmoet hen al met een frons en schiet snel in de weerstand. Dit heeft een absoluut negatieve uitwerking op uw uitstraling en gewaardeerdheid.

Een aardig mens is géén slechte manager. Deze manager kan een medewerker terechtwijzen of slecht nieuws brengen en daarbij toch zijn vriendelijke uitstraling behouden. Als u zich er van overtuigt dat u een aardig mens bént, zal dat direct merkbaar zijn in uw manier van doen. U presenteert zich naar uw zelfbeeld: open, hartelijk en uitnodigend en bent graag aanwezig bij anderen. U kunt ontspannen naar hen luisteren en lacht gemakkelijk. Zo laat u merken dat u hen aardig vindt en dat is een belangrijke voorwaarde om zelf ook aardig te worden gevonden.

tekst: Frank van Marwijk.
@Blijfgewoonbianca: super zeg! Weer dingen die ik echt kan gebruiken, want ik maak idd vaak gebruik van die twijfelwoordjes! ook als ik me zeker voel! Ik denk dan dat ik zo lekker genuanceerd ben, maar het komt ook onzeker over begrijp ik nu!

Tnx! Ik ga googlen!
ik ben blij voor je! Denk je dat je hiermee zelf eraan kan werken of heb je meer input nodig?
@tove: ik kan hier wel mee vooruit, tnx! Maar als je nog meer tips hebt zijn ze zeker welkom!
Probeer erachter te komen waarom je zo onzeker bent... Begin bij het begin laten we maar zeggen.

In een management cursus heb ik ooit het volgende geleerd over handelingen in het algemeen, want naar mijn idee overal op toepasbaar is:

stap 1...onbewust verkeerd handelen

stap 2...bewust verkeerd handelen

stap 3...bewust goed handelen

stap 4...onbewust goed handelen
Begin bij het begin, want...als je jezelf al niet kunt overtuigen, hoe overtuig je anderen dan?
Op het vlak van de liefde kom ik onzeker over. Daar valt weinig aan te veranderen. Gedeeltelijk is dat echter terecht, omdat mensen mij verkeerd inschatten. Die verkeerde inschattingen nemen ze soms als feiten aan, en dat is soms lastig.

Op andere vlakken ben ik zelfverzekerd, ook op het Internet waarbij ik met onbekenden te maken heb (die weliswaar op den duur bekenden en vrienden van mij worden).

Ik heb niet veel problemen om aardig gevonden te worden. Ik heb een aantal van de bovenstaande kenmerken, genoemd door Blijfgewoonbianca, maar niet allemaal.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven