Op vakantie met vriendin ergernis
vrijdag 15 oktober 2021 om 09:42
Ik ben op vakantie met een vriendin. Ik ben gek op deze vriendin. Om heel veel dingen maar vooral om het feit dat ze haar eigen ding doet, tevreden is met zichzelf en hoe ze er uit ziet. Juist omdat ze zich niet druk maakt om haar lijn zoals vele anderen is het fijn en ongecompliceerd om met haar te zijn, lekker te eten en te genieten. Ze is ook een geweldige kok en haar baksels zijn ongeëvenaard.
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
Nu is het wel zo dat ondanks dat ik ook niet zo bezig ben met mijn lijn, ik mijn groente binnen wil krijgen en niet alles kan eten vanwege een darmaandoening. Het zou anders ten koste gaan van wat we overdag kunnen doen. Aan het eind van de dag kan ik meer hebben omdat we daarna toch nergens heen hoeven.
Wat nu pas zichtbaar wordt (we zijn nooit eerder samen weggeweest) is dat bij haar alles om eten draait. Voor vertrek heeft ze uitgebreid zitten ontbijten waardoor we precies op tijd bij het vliegtuig aankwamen wat mij wel wat stress gaf omdat we perse heel ver weg van de gate moesten zitten. Bij aankomst hadden we een probleem met het verblijf en moest alles snel opgelost worden. Op het moment dat we snel even ergens gingen zitten om het te regelen en daarna weg moesten gaf ze aan dat ze even wilde eten. Ik gaf aan dat we echt snel weg moeten en heb een taxi besteld omdat zij haar bestelling maar mee ging nemen.
Na een paar dagen lijkt er een soort van patroon zichtbaar: er gebeurt iets, ik ga het regelen en/of uitzoeken, zij raakt afgeleid van al het lekkers dat ze om zich heen ziet, ze haalt/eet het, ik ben bezig. Daarna geeft ze aan dat ik nog niks heb gegeten en dat ik moet eten, en wil zij dan bepalen waar we gaan eten (terwijl ik daar echt naar moet kijken). Terwijl we lopen wijst ze van alles aan of heeft ze al dingen opgezocht. Het fijne is wel dat zij alles wel kan eten, maar ze blijft pushen naar wat zij wil en dat is vaak wat ik overdag zoveel mogelijk wil vermijden.
Ze heeft meerdere malen aangegeven dat ze niet snapt (en zich verwondert!) dat ik niet neem waar ik zin in heb aan gebak en snoep etc, terwijl ze wel weet waarom. En eigenlijk zijn we constant bezig met eten en hebben we op dag 3 nog niks ondernomen. Ik baal van deze situatie. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het werkt met een vriendin zodra je dagenlang samen optrekt, maar dit valt me een beetje tegen, zeker omdat, zolang ik haar ken naast haar liefde voor lekker eten zij bezig is met onbewerkt eten. Vooraf had ze namelijk al gezegd dat we qua eten op één lijn zitten en ze er enorm zin in heeft.
Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mij aan het ergeren ben, en wil niet opeens reageren met "Kan het even niet over eten gaan?" Maar ik wil ook kunnen bepalen waar we gaan eten zonder te veel getouwtrek: want zij wil de opties geven waar ik uit "mag" kiezen.
Zucht, wat een verhaal. Wel fijn om het zo anoniem kwijt te zijn. Ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik deze situatie kan ombuigen, want twee dingen: ze is mij dierbaar en wil haar niet kwetsen, dus wil ik de ergernis niet verder laten oplopen. Hoe moet ik dit aanpakken?
dinsdag 19 oktober 2021 om 16:06
Jeezus te paard, omdat die vriendin de hele tijd tegen haar aan loopt te zeiken over eten. Snap je dat nou echt niet??
Wat een stel rare wijven reageren hier, zeg. Echt niet te doen.
Sommige dikke mensen zijn geobsedeerd door eten en hebben het er de hele dag over en doen het het liefst de hele dag, ja. Je hoeft zelf echt geen stoornis te hebben om je daar rot aan te ergeren.
dinsdag 19 oktober 2021 om 21:04
Dank voor de toelichting! Wat ik me nog afvraag: is een eetverslaafde dan ook verslaafd aan gezond eten, zoals sla en tomaat?m-april schreef: ↑18-10-2021 22:53Van de lichamelijke afhankelijkheid afkomen is het 'makkelijkste' deel van afkicken, 2 weken detox en de lichamelijke afhankelijkheid is voorbij. Of iets lichamelijk verslavend is of niet maakt weinig uit voor het proces om de verslaving in remissie te krijgen. Verslaving is een chronische hersenziekte waarbij de neocortex, het beloningscentrum & het geheugen zijn aangedaan. Een eetverslaving werkt in de hersenen hetzelfde als bijvoorbeeld een alcohol- of cocaïneverslaving. (Cocaïne is trouwens ook niet lichamelijk verslavend)
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... senziekte/
https://www.linkedin.com/pulse/binge-ea ... bdomain=nl
Geen motto
dinsdag 19 oktober 2021 om 21:58
Vaak heeft men het erover dat een eetverslaving 2 componenten heeft: gevoeligheid ('allergie') met betrekking tot bepaalde voedingsmiddelen (vaak suiker, maar ook vaak de combi met vet zoals in ijs, chocolade - of met zout zoals chips, kaas, frituurgerechten ed).
En daarnaast de obsessie met eten, het eeuwige dieetdenken, maar over bepaald voedingsmiddel blijven denken, je reacties op stress, inpulsdoorbraken. Allerlei mentale processen die maken dat je uiteindelijk toch weer in binges/gebruik belandt.
Ikzelf heb menigmaal gebingt op worteltjes, sla en komkommer. Omdat ik de zucht naar kauwen en knagen maar bleef hebben en geen calorierijke dingen meer durfde te eten. Zo'n eetbui was niet een heel fijne fulfilling eetbui kan ik je vertelen (voor zover er fijne eetbuien bestaan
)
Wat ook een factor is in het dwangmatig eetgedrag is een mate van starheid en inflexibilteit. Angst om aan te komen kan ook het hele eetgedrag domineren, ook geloof in wat goed en fout eten is kan de boventoon voeren. Er zijn ook eetverslaafden met ondergewicht, die stelselmatig ondereten en vooral 'gezond' willen eten.
En daarnaast de obsessie met eten, het eeuwige dieetdenken, maar over bepaald voedingsmiddel blijven denken, je reacties op stress, inpulsdoorbraken. Allerlei mentale processen die maken dat je uiteindelijk toch weer in binges/gebruik belandt.
Ikzelf heb menigmaal gebingt op worteltjes, sla en komkommer. Omdat ik de zucht naar kauwen en knagen maar bleef hebben en geen calorierijke dingen meer durfde te eten. Zo'n eetbui was niet een heel fijne fulfilling eetbui kan ik je vertelen (voor zover er fijne eetbuien bestaan

Wat ook een factor is in het dwangmatig eetgedrag is een mate van starheid en inflexibilteit. Angst om aan te komen kan ook het hele eetgedrag domineren, ook geloof in wat goed en fout eten is kan de boventoon voeren. Er zijn ook eetverslaafden met ondergewicht, die stelselmatig ondereten en vooral 'gezond' willen eten.
woensdag 20 oktober 2021 om 08:05
Makkelijk gezegd, wanneer jouw bord wordt leeggelepeld door vriendin wanneer je even op 't toilet bent of jouw broodje voor de lunch ineens niet meer in de boodschappentas zit.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
woensdag 20 oktober 2021 om 08:08
Het klopt niet helemaal wat je schrijft. De combi vet en suiker is juist verslavend. De combi komt in de natuur niet voor, behalve in moedermelk. De cravings gaan dus ver terug.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 20 oktober 2021 om 08:09
Dan zeg je daar wat van en stel je grenzen. To durft niet voor zichzelf op te komen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 20 oktober 2021 om 08:56
Sjottelsplakje, wat ben jij een aardige vriendin! Te aardig zelfs volgens mij. Als vriendin nu al zinspeelt op een volgende vakantie samen zou ik echt aangeven dat je dat nog niet weet. En je kunt desgewenst aangeven dat je in deze vakantie hebt gemerkt dat jullie interesses niet volledig overeenkomen en dat dat jou energie kost. Jij wilt graag van de omgeving genieten en bezienswaardigheden bezoeken. En zij vindt de culinaire component erg belangrijk.
Het is van de gekke dat ze van je steelt natuurlijk. Want dat is het. Jouw eten, dat zíj pakt. Dat moet echt per direct stoppen. Bizar. Dat je haar niet kunt vertrouwen.
Het is van de gekke dat ze van je steelt natuurlijk. Want dat is het. Jouw eten, dat zíj pakt. Dat moet echt per direct stoppen. Bizar. Dat je haar niet kunt vertrouwen.
woensdag 20 oktober 2021 om 09:41
woensdag 20 oktober 2021 om 10:47
En in kokosnotenviva-amber schreef: ↑20-10-2021 08:08Het klopt niet helemaal wat je schrijft. De combi vet en suiker is juist verslavend. De combi komt in de natuur niet voor, behalve in moedermelk. De cravings gaan dus ver terug.
donderdag 21 oktober 2021 om 09:32
Zo makkelijk is 't dus: je zegt tegen een eetverslaafde gewoon dat je niet meer wil dat ze je eten opeet en dan doet ze dat ook. Het probleem ligt niet bij TO. Die kan praten en grenzen stellen als brugman maar daarmee blijft vriendin niet ineens van haar eten af.viva-amber schreef: ↑20-10-2021 08:09Dan zeg je daar wat van en stel je grenzen. To durft niet voor zichzelf op te komen.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
donderdag 21 oktober 2021 om 09:37
Je zou het kunnen proberen?DerryGirl schreef: ↑21-10-2021 09:32Zo makkelijk is 't dus: je zegt tegen een eetverslaafde gewoon dat je niet meer wil dat ze je eten opeet en dan doet ze dat ook. Het probleem ligt niet bij TO. Die kan praten en grenzen stellen als brugman maar daarmee blijft vriendin niet ineens van haar eten af.
In plaats van een opvoedkundig gesprek over obesitas en haar eetstoornis?
Wat eten we vanavond?
donderdag 21 oktober 2021 om 09:58
Nee maar ze is een goede vriendin. Een diepgaand en zorgzaam gesprek omdat ze van haar vriendin houdt, kan de vriendschap alleen maar verdiepen. Mits je het niet aanvallend brengt natuurlijk. Maar door open vragen te stellen erachter komen hoe vriendin erin staat. Een goed moment uitzoeken, bv als ze zegt dat ze het vervelend vindt als mensen naar haar staren. Ik heb ook een vriendin die morbide obees was. Zij heeft een maagband genomen omdat het haar zelfstandig niet lukte om af te vallen.
appelientjex wijzigde dit bericht op 21-10-2021 11:10
10.99% gewijzigd
donderdag 21 oktober 2021 om 18:45
Ik denk dat TO dat gesprek niet op vakantie moet voeren maar wanneer zij en vriendin thuis rustig in hun eigen omgeving kunnen praten.appelientjex schreef: ↑21-10-2021 09:58Nee maar ze is een goede vriendin. Een diepgaand en zorgzaam gesprek omdat ze van haar vriendin houdt, kan de vriendschap alleen maar verdiepen. Mits je het niet aanvallend brengt natuurlijk. Maar door open vragen te stellen erachter komen hoe vriendin erin staat. Een goed moment uitzoeken, bv als ze zegt dat ze het vervelend vindt als mensen naar haar staren. Ik heb ook een vriendin die morbide obees was. Zij heeft een maagband genomen omdat het haar zelfstandig niet lukte om af te vallen.
donderdag 21 oktober 2021 om 21:56
vrijdag 22 oktober 2021 om 22:53
Female_40plus schreef: ↑19-10-2021 14:14Jammer dat dit een (beetje) een stempel op de vakantie gedrukt heeft. Ik weet niet hoelang de vakantie nog duurt? Hopelijk hebben jullie inmiddels een modus gevonden om wat meer rekening met elkaar te houden of dat jij je in ieder geval wat minder ergert aan het eetgedrag van jouw vriendin.
Dit is inderdaad een nadeel van samen op vakantie gaan; hoe goed je het ook met elkaar kunt vinden, als je 24/7 met elkaar optrekt vallen er dingen op die je normaalgesproken niet op zouden vallen of die je wat makkelijker langs je heen laat glijden.
Ik hoop dat het uiteindelijk niet ten koste gaat van de vriendschap.
Je hebt er nu niets aan, maar ik wil je een tip meegeven voor eventueel komende vakanties;
Ik heb ook een vriendin waarmee ik een aantal keren op vakantie geweest ben, maar wij kiezen dan altijd voor een groepsrondreis; je bent niet voortdurend op elkaar aangewezen (je mengt toch ook met de andere groepsleden), de reis is vooraf al uitgestippeld (ook de meeste eetmomenten/eetlocaties). Wij kiezen beiden onze eigen optionele excursies, vaak kiezen we daarbij voor hetzelfde, maar dat is dan toeval. En als de ene wel zin heeft in een bepaalde excursie en de ander niet, dan laten we elkaar daar helemaal vrij in. Voor ons werkt dat prima!
Dankjewel Female. Uiteindelijk was die modus al vrij snel gevonden na de tips in dit topic. Inmiddels weer terug in Nederland en we kijken allebei terug op een hele fijne vakantie. Dat zegt wel genoeg denk ik

Dankjewel voor de tip trouwens! Zal het zeker in mijn achterhoofd houden.
vrijdag 22 oktober 2021 om 22:59
Mirjam762 schreef: ↑20-10-2021 08:56Sjottelsplakje, wat ben jij een aardige vriendin! Te aardig zelfs volgens mij. Als vriendin nu al zinspeelt op een volgende vakantie samen zou ik echt aangeven dat je dat nog niet weet. En je kunt desgewenst aangeven dat je in deze vakantie hebt gemerkt dat jullie interesses niet volledig overeenkomen en dat dat jou energie kost. Jij wilt graag van de omgeving genieten en bezienswaardigheden bezoeken. En zij vindt de culinaire component erg belangrijk.
Lief dat je dat zegt

Ondanks dit topic, waar maar een onderdeel van haar belicht wordt, hadden we de momenten samen waar het niet over eten ging onwijze lol. Ik zou met haar heel graag opnieuw met vakantie willen als zij op z'n minst beseft dat er iets aan de hand is, en het scheelt dan ook dat ik dit verwacht. Nu had ik geen idee hoe extreem dit is.
vrijdag 22 oktober 2021 om 23:02
DerryGirl schreef: ↑21-10-2021 09:32Zo makkelijk is 't dus: je zegt tegen een eetverslaafde gewoon dat je niet meer wil dat ze je eten opeet en dan doet ze dat ook. Het probleem ligt niet bij TO. Die kan praten en grenzen stellen als brugman maar daarmee blijft vriendin niet ineens van haar eten af.
Uiteindelijk wilde ik er voor zorgen dat het in ieder geval niet ook nog invloed had op mij en mijn vakantie, maar dat zij haar gang kon gaan. En dat is gelukt.
Zo'n gesprek moet je heel goed voorbereiden qua insteek en zeker op vakantie leek het mij geen goed idee. En precies wat je zegt: ik ga met zo'n gesprek niet ineens haar probleem oplossen.
vrijdag 22 oktober 2021 om 23:07
appelientjex schreef: ↑21-10-2021 09:58Nee maar ze is een goede vriendin. Een diepgaand en zorgzaam gesprek omdat ze van haar vriendin houdt, kan de vriendschap alleen maar verdiepen. Mits je het niet aanvallend brengt natuurlijk. Maar door open vragen te stellen erachter komen hoe vriendin erin staat. Een goed moment uitzoeken, bv als ze zegt dat ze het vervelend vindt als mensen naar haar staren. Ik heb ook een vriendin die morbide obees was. Zij heeft een maagband genomen omdat het haar zelfstandig niet lukte om af te vallen.
Door een aantal kleine voorvallen tijdens vakantie waar ik een vraag of opmerking maakte, die totaal anders overkwam, en zij daar nogal fel op reageerde, wist ik dat zij zo'n gesprek niet zou gaan waarderen. Zij zegt ook nooit iets op die manier over haar gewicht, dus dat zal nooit een opening zijn. Ik vind het erg lastig.
vrijdag 22 oktober 2021 om 23:25
Ik wilde het inderdaad sowieso niet op vakantie doen, maar twijfel nu of ze er open voor staat. Denk het namelijk niet.
Op onze terugreis gebeurde er namelijk weer iets waardoor ik dacht: doe je dit nu echt?!
We hebben toegang tot de lounge waar je gratis eten en drinken kan pakken. Daar keek ze enorm naar uit. We gaan langs het buffet en ze laat van alles wat voor haar pakken. Toen we naar onze plek liepen zei ze euforisch: dit is ronde één. Opeens zagen we dat we richting de gate moesten lopen, waar ze enorm van baalde. Ik bood aan om alvast daarheen te lopen en haar te waarschuwen zodra ze moest komen, maar ze wilde ook mee. Dus ze pakt in wat ze op haar bord had en stopt het in haar tas. Toen ik naar de uitgang liep zag ik haar weer richting buffet lopen en weer van alles aanpakken en omwikkelen met servetten om mee te nemen. Toen ze bij mij was zei ze: gratis eten is toch wel het lekkerst.
Op dat moment dacht ik: poeh hé, ben er nu wel even klaar mee
zaterdag 23 oktober 2021 om 08:57
appelientjex schreef: ↑23-10-2021 00:35Pffff en je hebt totaal geen neiging gehad om een keer een opmerking te maken in de richting van goh zit je nog niet vol? Dit klinkt echt als schransen en vreten. Ik zou me plaatsvervangend kapot schamen.
Nee, zo'n opmerking zou ik nooit maken. Ik voelde wel de plaatsvervangende schaamte toen ik me omdraaide en haar bij het buffet zag dingen aanwijzen die ze vervolgens in servetten aan nam. En dit was de eerste keer tijdens onze hele vakantie dat ik die plaatsvervangende schaamte voelde.