Overbezorgheid hulp zoeken?

03-09-2008 18:17 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij voorbaat dank voor het lezen van mijn verhaal(tje).

Ik heb denk ik toch wel een probleem(pje) en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik daarmee om moet gaan.

Al vanaf dat ik jong was heb ik ontzettend veel zorgen over ouders, broer en (later ook) man. Bijvoorbeeld moeder komt altijd rond 17.30 van haar werk, is ze 10 minuten later zit ik al in de stress dat er mogelijk iets gebeurd zou kunnen zijn (zwaar ongeluk, vermist etc.).

Ook bel ik regelmatig op om te vragen hoe het gaat (om te kijken of alles in orde is dus eigenlijk).

Waar het precies vandaan komt weet ik ook niet, maar duidelijk is dus dat ik overbezorgd ben.

Met mijn verstand weet ik wel dat je dingen toch niet tegen kunt houden als ze moeten gebeuren en dat het weinig zin heeft om je er druk over te maken. Maar toch blijft het maar malen en malen.

Zijn er mensen die dit herkennen?

Zou het verstandig zijn hulp te zoeken? Zo ja waar zou ik dan moeten aankloppen en wat zouden de kosten bedragen?
Hoi MMP,

Vanaf een jaar of 9 aan ''had'' ik dit ook. Ik had een soort dwangneurose, als ik 3 keer niet op de tafel tikte zou me moeder overlijden. M'n moeder heeft toen wij jong waren pleinvrees gehad. Bewust heb ik daar niks van meegekregen maar onbewust blijkbaar wel. Overigens ben ik voor de dwangneurose bij een kinderpsychiater onder behandeling geweest. Na 2 sessies was dit over, echter het zorgen maken/voor anderen niet.

Tot nu ben nu 22, maakte ik me nog zorgen. Het is ontzettend moeilijk, maar je kan niemand redden. Het is een ontzettend vervelend gevoel om continu jezelf af te vragen, wat als dit gebeurd. Diegene kan dit niet doen, wees niet zo dom blabla.

Ik heb doormiddel van gesprekken met psycholoog voor mezelf te zorgen. Tuurlijk maak ik me nog weleens zorgen, maar beinvloeden van je leven kan natuurlijk niet. Zij geven heel veel handvaten, hoe je hiermee om kan gaan.

Succes
Is cognitieve gedragstherapie misschien iets? Je huisarts kan je doorverwijzen naar een psycholoog.
Heb even gelezen en dat is misschien wel iets.
Bezorgd zijn is niet erg. Maar overbezorgd is niet prettig meer. Zeker niet voor jezelf. Het is misschien niet zo'n heel gek idee om daar wat hulp voor te vragen. De kosten worden als je het via je huisarts vraagt vergoed door je verzekeringsmaatschappij. Dus daar hoef je je niet druk om te maken. (heeft wel weer met aantal sessies te maken en type hulp, maar daar houdt je huisarts vast rekening mee)
Aanvullend: niet alle vormen van hulp schijnen vergoed te worden (voor 100%) Maar dat weet of je huisarts of nog beter je verzekeringsmaatschappij nog het beste. Ga eerst naar de huisarts bespreek het daar en dan kun je als je een verwijzing hebt nog even contact opnemen met je verzekeringsmaatschappij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven