overbrugging

10-05-2020 22:15 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Willen jullie met mij meedenken?
De relatie tussen mij en mijn man loopt echt niet meer (zie andere topic, dankzij alle reacties hier ben ik er nu echt klaar mee), en ik ga binnenkort vertellen dat ik wil stoppen met de relatie.

Maar ik merk dat ik niet zoveel weet over hoe het nu precies gaat na het gesprek waarin je de relatie stopt, vooral met wonen, geld.
Ik kan wel van alles vinden over als je echt gescheiden bent , maar dat duurt natuurlijk even voordat alles goed geregeld is. Ik hoop heel erg dat we er toch nog wel samen uit gaan komen, en dat het enigszins in goed overleg gaat.

Hoe gaat het dan in die tussenperiode tussen 'het gesprek' en het officieel voor de wet gescheiden zijn? Blijf je dan nog samen in je eigen huis wonen of ga je ergens iets snel huren?
De huurprijzen, daar schrik ik gewoon van. Als ik iets zou huren van mijn inkomen, dan heb ik bv geen geld meer om een advocaat van te betalen. Ik verdien net te veel voor een sociale huurwoning en ook net te veel voor rechtsbijstand enzo. Maar ook niet genoeg om dat makkelijk te kunnen betalen, borg moet vaak ook nog. Ik heb bedacht om daarom de komende tijd flink te gaan sparen, vakantiegeld ook etc.

Stel dat ik wegga uit ons gezamenlijk koophuis, dan duurt het nog even voordat je echt gescheiden bent. Hoe kom je financieel die eerste maanden over? Ik kan niet meteen wat kopen, want ik heb de overwaarde van het huis nodig om wat te kopen. Mijn man zou me dan bijvoorbeeld kunnen uitkopen. Ik heb namelijk niet zoveel spaargeld en ook geen rijke ouders of erfenis ofzo. Maar dat duurt wel een tijdje voordat ik dat heb, dus zal ik in de tussentijd wat moeten huren.
Ik denk dat de kinderalimentatie vaststellen ook wel even duurt dus hoe gaat dat dan? Betaalt de meestverdienende dan tijdelijk extra?
En als je je inschrijft bij een woningbouwvereniging voor huizen voor middeninkomens, kan ik dan uitleggen dat ik nu nog wel getrouwd ben maar over een paar maanden niet meer? Willen ze me dan wel aannemen of slaan ze me dan over omdat we gezamenlijk teveel verdienen?

En hoe gaat het met de spullen verdelen? Maak je echt een lijstje van alles wat er is en dan onderhandelen?
Wanneer zet je de gezamenlijke rekening stop?
NB we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd
Ik kon de antwoorden hierop niet vinden, weten jullie er meer van?
Maak een afspraak met een echtscheidingsadvocaat, die kan alles voor je beantwoorden.
Voorlopige voorzieningen of gescheiden van tafel en bed googlen.
gizzmo-returns schreef:
10-05-2020 22:20
Maak een afspraak met een echtscheidingsadvocaat, die kan alles voor je beantwoorden.
En dat ook.
Wij bleven nog bijna een jaar samenwonen, tot er een oplossing was voor het huis en 1 van ons een ander huis had. Geen aanrader overigens.
Als je snel weg wilt kun je kijken of je particulier wat kunt huren, desnoods een studio, of een huis delen.
Luci_Morgenster schreef:
10-05-2020 22:20
Voorlopige voorzieningen of gescheiden van tafel en bed googlen.
dank je, ik ga het meteen googlen. Heb jij hier zelf ervaring mee?
Marana schreef:
10-05-2020 22:24
Wij bleven nog bijna een jaar samenwonen, tot er een oplossing was voor het huis en 1 van ons een ander huis had. Geen aanrader overigens.
Als je snel weg wilt kun je kijken of je particulier wat kunt huren, desnoods een studio, of een huis delen.
In mijn eentje zou ik dat inderdaad zeker doen (studio / huis delen) maar ik heb een aantal kinderen die mee gaan (man werkt meer dan fulltime), en dan is een studio echt wel heel pittig. Ik heb minimaal 3 slaapkamers nodig en dat is hier bijna ontbetaalbaar, zelfs in de buurten die vroeger goedkoop waren. Kinderen zijn eigenlijk te oud om gemengd te slapen en voor mezelf een bed in woonkamer is toch wel iets wat ik niet hoop te doen (maar zeker wel zou overwegen als er niks anders is natuurlijk) . Maar goed, voor nood zou het zeker kunnen en ook wel bij elkaar op de slaapkamer. Al zit ik er wel over in dat ik dan zo snel door het spaargeld heen ben, en de advocaatkosten komen er bij en ik krijg dan natuurlijk nog geen kinderalimentatie.
eventjes83 schreef:
10-05-2020 22:26
dank je, ik ga het meteen googlen. Heb jij hier zelf ervaring mee?
Nee, maar ken er helaas zat die gescheiden zijn.
Het lijkt me dan toch logischer (en rustiger voor de kinderen) als jij voorlopig in het huis blijft wonen en ex iets anders zoekt. Als je iets anders hebt gevonden dat alleen wel te betalen is, kun je het verder regelen met het huis. Zo hebben ex en ik destijds 1,5 jaar overbrugd.
Heb je familie?
Kan je daar eventueel terecht?
Kan je uren opschroeven qua werk als je nog niet aan 't maximum zit?

En is het een optie om nog onder 1 dak te blijven wonen zolang het huis niet verkocht is en de boel niet officieel rond is? Kan je intussen sparen.

Is er qua spullen ooit op papier gezet wat van wie is?
Want anders wordt het inderdaad onderhandelen, lijkt mij.
En ook kijken wat in je nieuwe huis / appartement past.
(Nu heb je waarschijnlijk een groter huis dan straks op een kleiner appartement.)
Als hij het huis houdt kan je het ook op een akkoordje gooien dat hij X bedrag - terwaarde van de meubels en dergelijke - extra betaalt als hij je uitkoopt.

Reken niet te hard op de woningbouw.
De wachtlijsten zijn meestal jaren en jaren.
Tegen dat je aan de beurt bent, ben je waarschijnlijk al minstens 5 jaar gescheiden.
Of je moet in een gat van een gehucht wonen waar wonder boven wonder ineens iets geschikt vrijkomt.

Denk ook eens na hoe je het straks ziet met de kinderen.
Co-ouderschap? Andere regeling? Welke?

En als jij de boel opblaast:
Geef hem tijd om het te verwerken en ook een plan op te stellen.
En ideeën te ontwikkelen wat hij wil qua kinderen, opvang, werk, huis, centen, ...

Jij bent hier intussen weken mee bezig.
Bij hem zal het redelijk rauw op zijn dak vallen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
eventjes83 schreef:
10-05-2020 22:31
In mijn eentje zou ik dat inderdaad zeker doen (studio / huis delen) maar ik heb een aantal kinderen die mee gaan (man werkt meer dan fulltime), en dan is een studio echt wel heel pittig. Ik heb minimaal 3 slaapkamers nodig en dat is hier bijna ontbetaalbaar, zelfs in de buurten die vroeger goedkoop waren. Kinderen zijn eigenlijk te oud om gemengd te slapen en voor mezelf een bed in woonkamer is toch wel iets wat ik niet hoop te doen (maar zeker wel zou overwegen als er niks anders is natuurlijk) . Maar goed, voor nood zou het zeker kunnen en ook wel bij elkaar op de slaapkamer. Al zit ik er wel over in dat ik dan zo snel door het spaargeld heen ben, en de advocaatkosten komen er bij en ik krijg dan natuurlijk nog geen kinderalimentatie.

Dan kun je ook (tijdelijk) gaan birdnesten: om beurten in de studio slapen en thuis bij de kinderen. Als ouders dus afwisselen, de kinderen thuis laten blijven.
eventjes83 schreef:
10-05-2020 22:31
Je gaat een onzekere tijd te gemoed. Kun je niet iets met je werkgever bespreken dat je binnen de sociale regelingen gaat vallen? En klop is aan bij de gemeente of die wellicht wat hebben qua huis om (tijdelijk) te huren.
Wissewis schreef:
10-05-2020 22:36
Heb je familie?
Kan je daar eventueel terecht?
Kan je uren opschroeven qua werk als je nog niet aan 't maximum zit?

En is het een optie om nog onder 1 dak te blijven wonen zolang het huis niet verkocht is en de boel niet officieel rond is? Kan je intussen sparen.

Is er qua spullen ooit op papier gezet wat van wie is?
Want anders wordt het inderdaad onderhandelen, lijkt mij.
En ook kijken wat in je nieuwe huis / appartement past.
(Nu heb je waarschijnlijk een groter huis dan straks op een kleiner appartement.)
Als hij het huis houdt kan je het ook op een akkoordje gooien dat hij X bedrag - terwaarde van de meubels en dergelijke - extra betaalt als hij je uitkoopt.

Reken niet te hard op de woningbouw.
De wachtlijsten zijn meestal jaren en jaren.
Tegen dat je aan de beurt bent, ben je waarschijnlijk al minstens 5 jaar gescheiden.
Of je moet in een gat van een gehucht wonen waar wonder boven wonder ineens iets geschikt vrijkomt.

Denk ook eens na hoe je het straks ziet met de kinderen.
Co-ouderschap? Andere regeling? Welke?

En als jij de boel opblaast:
Geef hem tijd om het te verwerken en ook een plan op te stellen.
En ideeën te ontwikkelen wat hij wil qua kinderen, opvang, werk, huis, centen, ...

Jij bent hier intussen weken mee bezig.
Bij hem zal het redelijk rauw op zijn dak vallen.
dank je voor uitgebreide reactie, daar kan ik zeker wat mee.
Ik zou idd langer willen sparen.
Co-ouderschap is voor ons niet perse iets denk ik, ik las dat je daarvoor veel en goed moet kunnen communiceren. Dat wordt voor ons lastig, omdat we nu al niet goede afspraken maken / het niet zo harmonieus gaat zoals zou moeten en ook omdat mijn man meer dan fulltime werkt en ik minder werk dus ik heb al merendeel zorg. Mijn man is 's avonds ook vaak weg voor werk.
Misschien dat hij ze graag in het weekend zou zien bv van vrijdagavond tot zondagavond ?
eventjes83 schreef:
10-05-2020 22:44
dank je voor uitgebreide reactie, daar kan ik zeker wat mee.
Ik zou idd langer willen sparen.
Co-ouderschap is voor ons niet perse iets denk ik, ik las dat je daarvoor veel en goed moet kunnen communiceren. Dat wordt voor ons lastig, omdat we nu al niet goede afspraken maken / het niet zo harmonieus gaat zoals zou moeten en ook omdat mijn man meer dan fulltime werkt en ik minder werk dus ik heb al merendeel zorg. Mijn man is 's avonds ook vaak weg voor werk.
Misschien dat hij ze graag in het weekend zou zien bv van vrijdagavond tot zondagavond ?
Ik zou proberen te communiceren. Leg je man je gevoel uit. Wellicht doet een vakantie jullie 2 en jullie relatie wel goed? Er is immers iets in de man waarom je kinderen met hem kreeg :)

Co ouderschap zal er hoogstwaarschijnlijk komen, en accepteer dat ook. Man heeft immers ook rechten.

En tot slot zou ik op je hart willen drukken dat er bij scheiden vaak alleen maar verliezers zijn, het is aan de getrouwde om uit te maken hoeveel beide verliezen. Ga lief met elkaar om en zorg voor beperkte verliezen aan beide kanten.
Zo werkt dat niet hoor, dat jij het niks vind voor jullie dat co-ouderschap. En dus zo gaat worden.

Het gaat namelijk niet om jou en hem maar om wat voor de kinderen het beste is mbt band kinderen. En vind dat ex dat ook allemaal zo maar prima?

En je kan gewoon vaste dagen afspreken en per mail communiceren. Co-ouderschap is de norm, kan in vele vormen dat wel.
Luci_Morgenster schreef:
10-05-2020 22:50
Zo werkt dat niet hoor, dat jij het niks vind voor jullie dat co-ouderschap. En dus zo gaat worden.

Het gaat namelijk niet om jou en hem maar om wat voor de kinderen het beste is mbt band kinderen. En vind dat ex dat ook allemaal zo maar prima?

En je kan gewoon vaste dagen afspreken en per mail communiceren. Co-ouderschap is de norm, kan in vele vormen dat wel.
Ok goed om te weten. Ik dacht dat het nog niet zoveel voorkwam en dat je dan beide 4 dagen moest werken (in ieder geval niet fulltime) goed met elkaar moest kunnen opschieten of communiceren om het te laten ingaan. Ik weet niet wat hij zou willen, hij is meestal zo moe bij thuiskomst dat hij echt moet bijkomen, hij is s avonds ook vaak weg voor werk of sport. Dus helemaal de helft van de tijd bij hem weet ik niet of hij dat wil of aankan. Gaan we dus nog zien.
Is kinderen bij moeder door de week en dan in weekend bij vader ook co-parenting? Heet dat ook zo? Ik had dan waarschijnlijk verkeerd in mijn hoofd dat co-parenting ieder de helft is.
Is kinderen bij moeder door de week en dan in weekend bij vader ook co-parenting? Heet dat ook zo? Ik had dan waarschijnlijk verkeerd in mijn hoofd dat co-parenting ieder de helft is. Voor mijn man gaat dat praktisch gezien lastig worden maar wellicht is dat ook wel op te lossen.
De helft hoeft niet om de week te zijn, je kan het ook anders vorm geven. Belangrijk bij co ouderschap is dat je op voorhand goede afspraken maakt, overgangsmomenten, speciale dagen, vakanties... en beseft dat wat er bij ex gebeurt niet meer in jouw invloedssfeer bevindt.
Hoe het gaat na het gesprek ligt ook aan het karakter van je man.
eventjes83 schreef:
10-05-2020 23:00
Ok goed om te weten. Ik dacht dat het nog niet zoveel voorkwam en dat je dan beide 4 dagen moest werken (in ieder geval niet fulltime) goed met elkaar moest kunnen opschieten of communiceren om het te laten ingaan. Ik weet niet wat hij zou willen, hij is meestal zo moe bij thuiskomst dat hij echt moet bijkomen, hij is s avonds ook vaak weg voor werk of sport. Dus helemaal de helft van de tijd bij hem weet ik niet of hij dat wil of aankan. Gaan we dus nog zien.
Nodig hem dan is uit voor een diner thuis zodat jullie kunnen praten :)
Filts scheiding? Je kunt heel snel scheiden als het moet. Misschien gaat je dan ex man wel minder werken of meer thuis zijn voor de kinderen. Kijk het aan maak een ouderschapsplan. Is er ooit iets opgesteld hoe jullie dingen gaan regelen aks jullie uit elkaar zouden gaan? Hoe oud zijn je kinderen? Misschien kunnen ze zelf heen en weer pendelen. Vakantiehuisje op een carvan/camping park kan ook goedkoop zijn. Vriendin van me zit voor 2500 per jaar in de buurt van putten/Ermelo. Misschien is er bij jou in de buurt iets? Als je dan een woning hebt verhuur je dat weer via RB&B of zoiets.
Met het huis verkopen moet je geluk hebben idd dat de man het ook wil. Misschien kan hij het alleen wel betalen.
Urgentie kun je altijd aanvragen betekent niet dat je het toegewezen krijgt maar zou vooral alles proberen.
Santaaa schreef:
10-05-2020 23:08
Nodig hem dan is uit voor een diner thuis zodat jullie kunnen praten :)
Ja offtopic grammaticapolitie hier maar waar jij ‘is’ schrijft, bedoel je ‘s of ‘ns oftewel ‘eens’.
Waarom vraag je je af of de woningbouw je wil 'aannemen'? Bedoel je of ze je in willen schrijven?
In welke regio woon je? Als je nu nog niet ingeschreven bent, dan ben je in de meeste regio's voorlopig nog niet aan de beurt. Voorlopig = de komende 10-15 jaar.

Als je niets kunt kopen of kunt huren in de vrije sector, dan zul je dus voorlopig samen moeten blijven wonen.
Marana schreef:
10-05-2020 22:38
Dan kun je ook (tijdelijk) gaan birdnesten: om beurten in de studio slapen en thuis bij de kinderen. Als ouders dus afwisselen, de kinderen thuis laten blijven.
Dit zou ik doen. En kosten huis en studio samen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven