Partner haalt kat in appartement zonder overleg
donderdag 21 augustus 2025 om 10:58
Hi Ik wil graag feedback over de volgende situatie:
Ik heb 2,5 jaar een relatie waarbij ik 1 week op 2 in het appartement bij mijn vriend woon.
Ik hou van dieren maar heb jammer genoeg een kattenallergie die vrij ernstig is, en dit heb ik hem verteld
Hij woont op een klein appartementje zonder tuin of koertje en hij vertelde me vorig jaar dat hij graag een kat terug zou hebben en dat begrijp ik.
Ik vertelde hem dat ik het heel zielig vind een kat op een klein appartement en toen gaf hij me gelijk en zei dat hij een kat zou nemen als hij /wij groter zouden wonen weer (huis met een tuin) in de toekomst
Nu kwam ik er recent achter dat hij naar katten is gaan kijken met zijn kinderen en er een kat dus aankomt zonder met mij dit te bespreken of me op de hoogte te brengen. Ik stond uiteraard perplex
Ik zei hem dat ik dan geen thuis meer heb bij hem door mijn allergie maar hij beweert dat hij dit niet wist over de allergie en zei dat als hij dat had geweten hij geen kat had genomen. Maar de kat is nog niet bij hem thuis aangekomen dus hij kon het nog afblazen maar dit wilt hij niet meer zegt hij want het is nu eenmaal geregeld.
Ik heb er een heel slecht gevoel over en heb wat raad nodig want ik vind dit zo achterbaks en voel me alsof een kat belangrijker is dan mijn gezondheid of samen een team vormen en erover te praten .
Heel graag jullie reacties
Ik heb 2,5 jaar een relatie waarbij ik 1 week op 2 in het appartement bij mijn vriend woon.
Ik hou van dieren maar heb jammer genoeg een kattenallergie die vrij ernstig is, en dit heb ik hem verteld
Hij woont op een klein appartementje zonder tuin of koertje en hij vertelde me vorig jaar dat hij graag een kat terug zou hebben en dat begrijp ik.
Ik vertelde hem dat ik het heel zielig vind een kat op een klein appartement en toen gaf hij me gelijk en zei dat hij een kat zou nemen als hij /wij groter zouden wonen weer (huis met een tuin) in de toekomst
Nu kwam ik er recent achter dat hij naar katten is gaan kijken met zijn kinderen en er een kat dus aankomt zonder met mij dit te bespreken of me op de hoogte te brengen. Ik stond uiteraard perplex
Ik zei hem dat ik dan geen thuis meer heb bij hem door mijn allergie maar hij beweert dat hij dit niet wist over de allergie en zei dat als hij dat had geweten hij geen kat had genomen. Maar de kat is nog niet bij hem thuis aangekomen dus hij kon het nog afblazen maar dit wilt hij niet meer zegt hij want het is nu eenmaal geregeld.
Ik heb er een heel slecht gevoel over en heb wat raad nodig want ik vind dit zo achterbaks en voel me alsof een kat belangrijker is dan mijn gezondheid of samen een team vormen en erover te praten .
Heel graag jullie reacties
donderdag 21 augustus 2025 om 21:01
donderdag 21 augustus 2025 om 21:04
Maar wat heb je gezegd toen hij zei dat er dan een kat zou komen als jullie zouden samenwonen in een huis met tuin? Want daaruit maak ik op dat het wel kan volgens jou, maar niet in dat appartement.
En een kat in een klein appartement kan prima, als er maar genoeg uitdaging is qua klimmen en klauteren enz.
En een kat in een klein appartement kan prima, als er maar genoeg uitdaging is qua klimmen en klauteren enz.
donderdag 21 augustus 2025 om 21:04
donderdag 21 augustus 2025 om 21:29
Pilletje halen bij de huisarts.
Nee even serieus: niet overleggen kan natuurlijk echt niet. Ik ben een kattenmens, heb een kat en zou niet kunnen leven met iemand die mijn kat er niet bij wil hebben maar in dit geval had hij nog geen kat. Hij walst behoorlijk over je grenzen heen en dat is een no-go. Absoluut reden om het uit te maken. Ik snap alleen niet zo goed waarom jij het ok vond dat er in de toekomst een kat zou komen. Een allergie is niet niks. Ben je getest?
Nee even serieus: niet overleggen kan natuurlijk echt niet. Ik ben een kattenmens, heb een kat en zou niet kunnen leven met iemand die mijn kat er niet bij wil hebben maar in dit geval had hij nog geen kat. Hij walst behoorlijk over je grenzen heen en dat is een no-go. Absoluut reden om het uit te maken. Ik snap alleen niet zo goed waarom jij het ok vond dat er in de toekomst een kat zou komen. Een allergie is niet niks. Ben je getest?
donderdag 21 augustus 2025 om 21:33
Ik snap deels de mogelijke verwarring wel. Aan de ene kant geef jij aan een ernstige kattenallergie te hebben maar aan de andere kant kan het wel in een ruimer huis.
Misschien twijfelde hij aan de ernst van je allergie?
Nog niet netjes om dan een kat naar binnen te harken hoor maar het lijkt ook niet zo netjes om niet transparant te zijn over je allergie.
Maar hoe spijtig ook ik denk dat jullie geen goede match zijn. Hij houdt geen rekening met jouw allergie en liegt er over en jullie communicatie lijkt op zijn zachts gezegd matig.
Misschien twijfelde hij aan de ernst van je allergie?
Nog niet netjes om dan een kat naar binnen te harken hoor maar het lijkt ook niet zo netjes om niet transparant te zijn over je allergie.
Maar hoe spijtig ook ik denk dat jullie geen goede match zijn. Hij houdt geen rekening met jouw allergie en liegt er over en jullie communicatie lijkt op zijn zachts gezegd matig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
donderdag 21 augustus 2025 om 21:40
Wat de anderen ook zeggen: kat in een appartement kan niet, maar wel in een groter huis. Met een ernstige allergie kan dat laatste ook niet.
Je bent niet zo duidelijk geweest. Maar hij wist wel van je allergie, daar ben ik vrij zeker van, en hij had natuurlijk gewoon kunnen overleggen voor hij het beestje aanschafte. Dat hij er niet meer onderuit wil zou voor mij einde relatie zijn.
Je bent niet zo duidelijk geweest. Maar hij wist wel van je allergie, daar ben ik vrij zeker van, en hij had natuurlijk gewoon kunnen overleggen voor hij het beestje aanschafte. Dat hij er niet meer onderuit wil zou voor mij einde relatie zijn.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
donderdag 21 augustus 2025 om 21:43
Overleggen met TO is wat hij had moeten doen. Duidelijk signaal naar haar toe lijkt me. Hij houdt geen rekening met haar.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
donderdag 21 augustus 2025 om 21:45
Het zou voor mij een heel duidelijk signaal zijn dat hij niet op de relatie met mij zit te wachten want dat beperkt hem teveel. Maar hij wil dat op de een of andere manier niet direct tegen je zeggen en heeft het dus op deze manier aangepakt.
Ik zou het dus in dit geval zelf uitmaken. Niet eens vanwege de kat en de kattenallergie maar omdat ik dit een erg duidelijk signaal naar mij toe zou vinden dat hij liever gewoon zijn gang wil kunnen gaan.
Ik zou het dus in dit geval zelf uitmaken. Niet eens vanwege de kat en de kattenallergie maar omdat ik dit een erg duidelijk signaal naar mij toe zou vinden dat hij liever gewoon zijn gang wil kunnen gaan.
donderdag 21 augustus 2025 om 21:56
Zoals ik het lees had je enkel bezwaar vanwege de grootte van het appartement en heb je zelf die ruimte gelaten voor toch een kat. Dat vind ik niet klinken als iemand informeren over een serieuze allergie.
Het is nog wel zijn huis waar hij met zijn kinderen woont toch. Ik snap ergens wel weer dat afzeggen inmiddels met die kinderen ook niet zo'n fantastische optie lijkt. Ik zou er ook wel de balen van hebben, als mij inderdaad nú pas duidelijk wordt dat het echt nooit kan (dus ook niet láter in een huis).
Hoe reageert hij op de 'dat ik dan geen thuis meer heb bij jou'? Wat ik overigens dan weer iets anders had gebracht als ik jou was, maar vooruit. Hoe ziet hij dit voor zich?
Het is nog wel zijn huis waar hij met zijn kinderen woont toch. Ik snap ergens wel weer dat afzeggen inmiddels met die kinderen ook niet zo'n fantastische optie lijkt. Ik zou er ook wel de balen van hebben, als mij inderdaad nú pas duidelijk wordt dat het echt nooit kan (dus ook niet láter in een huis).
Hoe reageert hij op de 'dat ik dan geen thuis meer heb bij jou'? Wat ik overigens dan weer iets anders had gebracht als ik jou was, maar vooruit. Hoe ziet hij dit voor zich?
donderdag 21 augustus 2025 om 22:02
Ik vrees dat je het "kleine appartement" een beetje hebt gebruikt als smoes/middel om de discussie voorlopig even niet meer gevoerd te hoeven hebben zodat het pas weer aan de orde zou komen als jullie wel (samen) groter zouden zijn gaan wonen in een huis met tuin.
En zeg eens even heel eerlijk: had jij het dan écht helemaal prima gevonden of eigenlijk ook liever niet? Want: de haren gaan ook in de bank zitten, huidschilfers die in de lucht hangen, misschien dagelijks toch medicatie moeten innemen tegen de allergie?
Aan de andere kant was zijn wens voor een kat voor zichzelf of de kinderen wel tamelijk groot dus is het eigenlijk maar goed dat dat op deze manier duidelijk is geworden.
En zeg eens even heel eerlijk: had jij het dan écht helemaal prima gevonden of eigenlijk ook liever niet? Want: de haren gaan ook in de bank zitten, huidschilfers die in de lucht hangen, misschien dagelijks toch medicatie moeten innemen tegen de allergie?
Aan de andere kant was zijn wens voor een kat voor zichzelf of de kinderen wel tamelijk groot dus is het eigenlijk maar goed dat dat op deze manier duidelijk is geworden.
donderdag 21 augustus 2025 om 22:05
Dit vind ik ook verwarrend. Hij heeft met jou gesproken over zijn wens om een kat te nemen. Jullie vonden beide dat het in het appartement niet zou gaan, vanwege de ruimte. Tijdens die conversatie is op geen enkele manier ter sprake gekomen "én ik heb een fikse kattenallergie, weet je nog?"
Dat komt me wat raar over.
Weet je echt zeker dat hij het wist? Want zoals ik de conversatie voorstel op basis van de OP, vind ik dat jij op zijn minst toen had kunnen zeggen: maar hoe ga je dat doen, want ik ben allergisch.
Als hij het wist: naaistreek van hem
Maar wist hij het écht?
donderdag 21 augustus 2025 om 22:09
donderdag 21 augustus 2025 om 22:11
donderdag 21 augustus 2025 om 22:13
Vast zo’n zielige kat die alleen buiten mag.Lalaloepsie schreef: ↑21-08-2025 22:11In dat toekomstige huis met tuin had jij toch nog steeds die ernstige allergie voor katten gehad, dus waarom heb je voorgesteld om in die situatie zo'n huisdier wel oke te vinden? De haren en huidschilfers etc gaan namelijk alsnog overal op en in zitten.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 21 augustus 2025 om 22:13
Hij/wij. Voor jou toch HET moment om dan te zeggen dat dat niet kan? Hoe kan het nou dat dat níet gezegd is?
Hoe gedetailleerder ik lees, hoe meer ik denk dat de allergie uit de lucht kwam vallen, niet de kat.
donderdag 21 augustus 2025 om 22:15
Ja precies.Itsnojoke schreef: ↑21-08-2025 22:05Dit vind ik ook verwarrend. Hij heeft met jou gesproken over zijn wens om een kat te nemen. Jullie vonden beide dat het in het appartement niet zou gaan, vanwege de ruimte. Tijdens die conversatie is op geen enkele manier ter sprake gekomen "én ik heb een fikse kattenallergie, weet je nog?"
Dat komt me wat raar over.
Weet je echt zeker dat hij het wist? Want zoals ik de conversatie voorstel op basis van de OP, vind ik dat jij op zijn minst toen had kunnen zeggen: maar hoe ga je dat doen, want ik ben allergisch.
Als hij het wist: naaistreek van hem
Maar wist hij het écht?
"Ik wil een kat"
"Zielig voor kat, het appartement is te klein."
"Later dan, als we in een huis wonen"
... en dan? ...
Als je zelf al niet je allergie als prioriteit stelt in dit gesprek (eerste argument is namelijk 'te klein'), wat verwacht je dan van hem?
En inderdaad, de wens komt niet uit de lucht vallen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in