partner met add
vrijdag 11 oktober 2013 om 15:11
de diagnose is er.. mijn partner heeft add. Hij heeft altijd geweten dat hij 'anders' was en zag vaak dat hij niet kon voldoen aan verwachtingen.... en nu... heeft het een naam.
Maar... Ik ben zo moe van het omgaan met de problemen die de add heeft gegeven in onze relatie.. Mijn zelfvertrouwen is laag, omdat mijn vriend nooit eens aan mij vraagt hoe het met me is (ook niet als ik ziek ben), nooit eens iets leuks plant uit zichzelf.. enz.. Want, hij heeft het al zo druk met werk.....
Hij kan een enkel ding tegelijk en gaat vaak op in werk of vrienden.... mij vergeet hij vaak...
Ik voel me vaak een zeur als ik weer eens moet vragen wanneer hij betalingen gaat doen, moet herinneren aan afspraken.. Ik voel me minder waard als hij me beloofd heeft te bellen maar gewoon niet belt en zijn telefoon uit staat.. Als hij zonder blikken en blozen uren later op komt dagen en dan niet snapt dat ik boos ben..
Waarom ik dit typ.. Wie heeft dit ook?? Hoe nu verder?
Maar... Ik ben zo moe van het omgaan met de problemen die de add heeft gegeven in onze relatie.. Mijn zelfvertrouwen is laag, omdat mijn vriend nooit eens aan mij vraagt hoe het met me is (ook niet als ik ziek ben), nooit eens iets leuks plant uit zichzelf.. enz.. Want, hij heeft het al zo druk met werk.....
Hij kan een enkel ding tegelijk en gaat vaak op in werk of vrienden.... mij vergeet hij vaak...
Ik voel me vaak een zeur als ik weer eens moet vragen wanneer hij betalingen gaat doen, moet herinneren aan afspraken.. Ik voel me minder waard als hij me beloofd heeft te bellen maar gewoon niet belt en zijn telefoon uit staat.. Als hij zonder blikken en blozen uren later op komt dagen en dan niet snapt dat ik boos ben..
Waarom ik dit typ.. Wie heeft dit ook?? Hoe nu verder?
vrijdag 11 oktober 2013 om 15:48
ik heb al vaak aangegeven wat voor mij belangrijk is.. dan gaat het een tijdje goed.. hij belt dan elke dag.. maar na een paar weken is het weer terug bij af... dan is hij in geen velden of wegen te bereiken... en ik blijf het lastig vinden dat hij sommige vanzelfsprekendheden gewoon NIET snapt.. dat kwetst mij...
maar ja..
En als hij dan bezig is met mij vaker bellen, dan laat hij iets anders (zijn financien bijv) liggen..
maar ja..
En als hij dan bezig is met mij vaker bellen, dan laat hij iets anders (zijn financien bijv) liggen..
vrijdag 11 oktober 2013 om 15:50
@apatura. We hebben gesprekken gehad met een relatietherapeut.. Hij was geschrokken van bepaalde feiten en zijn reactie is afsluiten.. Hij heeft zich nu dus afgesloten...
We hebben punten om aan te werken.. Ik ben eraan begonnen.. hij niet... het lijkt of het niet boeit.. Maar hij wil absoluut niet uit elkaar.. en toch verandert er niets van zijn kant..
We hebben punten om aan te werken.. Ik ben eraan begonnen.. hij niet... het lijkt of het niet boeit.. Maar hij wil absoluut niet uit elkaar.. en toch verandert er niets van zijn kant..
vrijdag 11 oktober 2013 om 15:55
Hij heeft niets aan gesprekken en tips van n relatiepeut als hij ernaast niet zelf een psych (goeie!) heeft om te leren patronen te doorbreken. Heeft hij wekelijks gesprekken over wat er gaat en niet gaat. Waar hij (jij) tegen aan loopt enz. Of is t alleen algemene ad(h)d gezemel.
Daar had ik ook niets aan en ging me alleen maar ongelukkiger van voelen. (en ja dan is afsluiten t makkelijkst en t minst pijnlijk)
Daar had ik ook niets aan en ging me alleen maar ongelukkiger van voelen. (en ja dan is afsluiten t makkelijkst en t minst pijnlijk)
Been there, done that, got the T-shirt.
vrijdag 11 oktober 2013 om 15:59
vrijdag 11 oktober 2013 om 16:12
Tsja, mijn vriend heeft geen ADD, maar dit gedrag vertoont ie ook met tijd en wijle. Is zijn karakter, als ik vraag doet ie alles, maar dan ook alles voor me.
Praktisch:
Prikbord met taken en deadlines (werkt voor mijzelf ook)
Vragen hoe het met mij gaat heeft ie na een jaar geleerd
Weggaan als ie niet op tijd is -->werkt heel goed
En gewoon tegen hem zeggen dat ie wat leuks moet regelen (of het zelf doen)
Praktisch:
Prikbord met taken en deadlines (werkt voor mijzelf ook)
Vragen hoe het met mij gaat heeft ie na een jaar geleerd
Weggaan als ie niet op tijd is -->werkt heel goed
En gewoon tegen hem zeggen dat ie wat leuks moet regelen (of het zelf doen)
vrijdag 11 oktober 2013 om 16:22
Ben misschien een beetje kort door de bocht maar ik kan zo boos worden van dat gezeik over diagnoses. Gaat dus niet over jou Bellabel. Maar die man van je,is wie hij is en dat is degene die hij ook was toen je een relatie begon. Dat is niet veranderd. Jij kijkt er anders tegenaan en ervaart het anders. En dat is je goed recht.
Mogelijk heb je je niet tijdig genoeg gerealiseerd hoe je partner in elkaar zit maar dat heeft niks met de diagnose an sich te maken.
Mogelijk heb je je niet tijdig genoeg gerealiseerd hoe je partner in elkaar zit maar dat heeft niks met de diagnose an sich te maken.
vrijdag 11 oktober 2013 om 16:28
Misschien goed om je es in te lezen in ADD. Het gevoel wat je hebt dat iets wat lastig is hem niet boeit bijvoorbeeld, klopt nl niet. Al geeft je man op dat moment wel die indruk door zijn houding.
Zo zijn er vast meer dingen waar je wat aan kunt hebben.
Hoever is je man met accepteren en kijken naar andere manieren om met zichzelf om te gaan? Kan soms wel even duren voordat volwassenen die gediagnosticeerd worden ook echt zover zijn dat ze er ook werk van gaan maken.
Sterkte en nogmaals dat ik zo kort door de bocht was had niet echt met jou te maken. Meer mijn allergie als wat anders.
Zo zijn er vast meer dingen waar je wat aan kunt hebben.
Hoever is je man met accepteren en kijken naar andere manieren om met zichzelf om te gaan? Kan soms wel even duren voordat volwassenen die gediagnosticeerd worden ook echt zover zijn dat ze er ook werk van gaan maken.
Sterkte en nogmaals dat ik zo kort door de bocht was had niet echt met jou te maken. Meer mijn allergie als wat anders.
vrijdag 11 oktober 2013 om 16:37
Kenmerken ADD
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voorstellingsvermogen
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
- Veel creatief talent
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor / intelligent
- Blijft op de achtergrond
- Laat alles wachten tot het laatste moment
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig
- Probleem oplossend
- TV of radio staat altijd aan
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
- Te veel gedachten / filosofisch
- Perfectionistisch in contrast met chaos
- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
- Voelt zich regelmatig overspoelt
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Dwaalt in gedachten af bij luisteren
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Visueel / autodidactisch
- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis
- Gevoelig voor verslaving
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal
- Kan logica waarderen
- Weinig vrienden maar sociaal betrokken
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voorstellingsvermogen
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
- Veel creatief talent
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor / intelligent
- Blijft op de achtergrond
- Laat alles wachten tot het laatste moment
- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig
- Probleem oplossend
- TV of radio staat altijd aan
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
- Te veel gedachten / filosofisch
- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
- Voelt zich regelmatig overspoelt
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Dwaalt in gedachten af bij luisteren
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis
- Gevoelig voor verslaving
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal
- Kan logica waarderen
- Weinig vrienden maar sociaal betrokken
Le plaisir est le bonheur des fous, le bonheur est le plaisir des sages.
vrijdag 11 oktober 2013 om 16:57
vrijdag 11 oktober 2013 om 17:00
quote:rob_uit_zeist schreef op 11 oktober 2013 @ 15:24:
ADD kan staan los van 'een lompe boer zijn'.
En je moet goed overwegen of je oud wil worden met een lompe boer die tevens ADD heeft. Je leeft maar 1 keer.
Je staat nu op het punt om voor jezelf te kiezen. Hoe langer je wacht met een beslissing, hoe moeilijker het wordt.
Dit.
Je kunt mensen niet echt veranderen. Het is kiezen of delen, het maar slikken en doorgaan of er een punt achter zetten. In elk geval moet je achter je keuze staan.
ADD kan staan los van 'een lompe boer zijn'.
En je moet goed overwegen of je oud wil worden met een lompe boer die tevens ADD heeft. Je leeft maar 1 keer.
Je staat nu op het punt om voor jezelf te kiezen. Hoe langer je wacht met een beslissing, hoe moeilijker het wordt.
Dit.
Je kunt mensen niet echt veranderen. Het is kiezen of delen, het maar slikken en doorgaan of er een punt achter zetten. In elk geval moet je achter je keuze staan.
vrijdag 11 oktober 2013 om 17:05
Ik heb zelf ADD en ik herken wat jouw man zegt "ik heb altijd wel geweten dat ik anders was".
Maar ik ben wel geïnteresseerd in mijn man, doe graag dingen met hem samen en bedenk ook wel eens wat we kunnen gaan doen. Verder kan ik ook maar één ding tegelijk, ik ben chaotisch en onzeker, slecht gedisciplineerd en zo.
Maar waar begint de add en waar wordt het een karakter eigenschap? En is het een onlosmakelijk verbonden met het ander?
En moet je begrip hebben voor zijn issues die ten koste van jou gaan omdat het ADD zou (kunnen) zijn?
Ik kan je één ding vertellen: ook al heb ik onhebbelijkheden door ADD, ik wordt er niet minder hard op afgerekend dan iemand zonder ADD.
M.a.w.: Ik zal mezelf hóe dan ook moeten verantwoorden voor mijn gedrag! Dus jouw vriend ook.
Als hij niet met jou samen iets wil doen en voorrang geeft aan vrienden, dan zit er gewoon iets niet zoals het hoort. En dan zijn er twee opties:
- hij verandert er in
- of jij accepteert het.
En anders neem je de benen. (en ik denk dat ik dat dan zou doen). Want anders ga je niet gelukkig worden.
Maar ik ben wel geïnteresseerd in mijn man, doe graag dingen met hem samen en bedenk ook wel eens wat we kunnen gaan doen. Verder kan ik ook maar één ding tegelijk, ik ben chaotisch en onzeker, slecht gedisciplineerd en zo.
Maar waar begint de add en waar wordt het een karakter eigenschap? En is het een onlosmakelijk verbonden met het ander?
En moet je begrip hebben voor zijn issues die ten koste van jou gaan omdat het ADD zou (kunnen) zijn?
Ik kan je één ding vertellen: ook al heb ik onhebbelijkheden door ADD, ik wordt er niet minder hard op afgerekend dan iemand zonder ADD.
M.a.w.: Ik zal mezelf hóe dan ook moeten verantwoorden voor mijn gedrag! Dus jouw vriend ook.
Als hij niet met jou samen iets wil doen en voorrang geeft aan vrienden, dan zit er gewoon iets niet zoals het hoort. En dan zijn er twee opties:
- hij verandert er in
- of jij accepteert het.
En anders neem je de benen. (en ik denk dat ik dat dan zou doen). Want anders ga je niet gelukkig worden.
vrijdag 11 oktober 2013 om 17:12
quote:guillaumette schreef op 11 oktober 2013 @ 16:37:
Kenmerken ADD
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig check....
- Trekt zich graag terug check....
- Kan ergens volledig in opgaan check....
- Grote passie bij interesse check.... (ook al kan dit over gaan)
- Een groot voorstellingsvermogen check....
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken check....
- Veel creatief talent creatief ben ik, maar of ik talent heb?- Assertief maar onzeker over zich zelf check.... Klopt als een bus!!!! Mensen verkijken zich daar heel erg op!
- Heeft Humor / intelligent Humor heb ik, intelligent durf ik mezelf niet te noemen.- Blijft op de achtergrond
- Laat alles wachten tot het laatste moment oeps......
- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig check....
- Probleem oplossend mogelijk- TV of radio staat altijd aan absoluut niet, te veel drukte aan mijn kop.
- Concentratieproblemen / snel afgeleid vreselijk maar waar
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie check.... (zucht)
- Te veel gedachten / filosofisch check....
- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat check....
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen misschien
- Voelt zich regelmatig overspoelt check....
- Moeilijkheden bij het afwerken van details check.... (bij gebrek aan geduld)
- Dwaalt in gedachten af bij luisteren check....
- Gaat opruim klusjes uit de weg oeps....
- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis discalculie
- Gevoelig voor verslaving misschien- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal check....
- Kan logica waarderen check....
- Weinig vrienden maar sociaal betrokken check....
Kenmerken ADD
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig check....
- Trekt zich graag terug check....
- Kan ergens volledig in opgaan check....
- Grote passie bij interesse check.... (ook al kan dit over gaan)
- Een groot voorstellingsvermogen check....
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken check....
- Veel creatief talent creatief ben ik, maar of ik talent heb?- Assertief maar onzeker over zich zelf check.... Klopt als een bus!!!! Mensen verkijken zich daar heel erg op!
- Heeft Humor / intelligent Humor heb ik, intelligent durf ik mezelf niet te noemen.- Blijft op de achtergrond
- Laat alles wachten tot het laatste moment oeps......
- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig check....
- Probleem oplossend mogelijk- TV of radio staat altijd aan absoluut niet, te veel drukte aan mijn kop.
- Concentratieproblemen / snel afgeleid vreselijk maar waar
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie check.... (zucht)
- Te veel gedachten / filosofisch check....
- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat check....
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen misschien
- Voelt zich regelmatig overspoelt check....
- Moeilijkheden bij het afwerken van details check.... (bij gebrek aan geduld)
- Dwaalt in gedachten af bij luisteren check....
- Gaat opruim klusjes uit de weg oeps....
- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis discalculie
- Gevoelig voor verslaving misschien- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal check....
- Kan logica waarderen check....
- Weinig vrienden maar sociaal betrokken check....
vrijdag 11 oktober 2013 om 17:36
quote:guillaumette schreef op 11 oktober 2013 @ 17:28:
Iones, ik neem aan dat ze bedoelen dat iemand met ADD niet al die kenmerken heeft.
Ik heb bijna al die kenmerken en ik heb ADD.
Geen ADD-er is hetzelfde, maar van de lijst met kenmerken is een overgroot deel aanwezig. Daarom heet het ook ADD.
Maar onachtzaam zijn tegen je partner, of onverschillig, dat zijn eigenschappen die er níet bij staan.
Iones, ik neem aan dat ze bedoelen dat iemand met ADD niet al die kenmerken heeft.
Ik heb bijna al die kenmerken en ik heb ADD.
Geen ADD-er is hetzelfde, maar van de lijst met kenmerken is een overgroot deel aanwezig. Daarom heet het ook ADD.
Maar onachtzaam zijn tegen je partner, of onverschillig, dat zijn eigenschappen die er níet bij staan.