Plotselinge gedragsverandering

03-02-2019 23:11 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin en zei heeft onlangs een behoorlijke gedragsverandering ondergaan. Ze is ongeloofelijk negatief, bazig, veeleisend en passief. Ik kan niet meer een normaal goedlopend gesprek hebben, we kunnen niet meer lachen of leuke dingen doen. Integendeel tot vooreens, waar we altijd spontane en soms roekeloze acties ondernamen. Ook geeft zo een negatieve invloed op alles. Letterlijk alles. Ik kwam laatst met nieuws waarvan ze wist dat ik dat heel erg graag wou, en waar ik heel vrolijk van was, en haar reactie was heel negatief, en het kon haar verder ook niks schelen.

Ik ben al naar haar toe gegaan en gevraagd of er wat gaande is. Daarop werd ze boos en ze zei dat ik moest oprotten. Ik heb later wel een verontschuldiging gekregen, maar haar confronteren werkt dus niet.

Ik heb simpelweg gewoon geen zin in dit gedrag, maar er moet toch een soort reden achter deze plotselinge verandering zitten? En ik wil het niet gewoon laten omdat ik het zonde vind om een goeie vriendschap zo te laten verpesten, en als er wel wat is wil ik haar niet in de steek laten.

Wat moet ik doen?
anoniem_381531 wijzigde dit bericht op 04-02-2019 22:38
0.18% gewijzigd
Waarom zo hard aan deze vriendschap vasthouden? Ook sommige vriendschappen hebben een bepaalde houdbaarheid en dit is er vlg mij 1 van.
Niks. Haar in haar sop gaar laten koken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Aangeven dat je ziet dat er iets gaande is, je haar wilt aanhoren als ze haar verhaal kwijt wil maar niet haar afvoerputje bent voor haar frustraties. Iedereengaat wel eens door een moeilijke tijd, schroef het contact een beetje terug totdat ze weer wat beter gaat.
ZEI????!!!!! :thunder:
Ze heeft haar stekels tegen je opgezet. Een stekelvarkentje doet dat als zelfbescherming. Zij vermoedelijk ook, maar om de een of andere reden wil ze niet met je delen waarom. Misschien omdat dat niet zal helpen om bepaalde dingen te delen of omdat dit om andere redenen ongewenst kan zijn.

Ik zou een stap achteruit doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als iemand tegen mij zou zeggen dat ik kon oprotten dan zou ik dat zeker doen. Voorgoed.
Het is weleens gebeurd dat ik vreselijk teleurgesteld in een vriendin was toen mij iets heel naars overkwam en zij maar mondjesmaat reageerde en veel te laat. Zoiets laat zich niet meer goedpraten. Erover praten helpt ook niet. Kennelijk had ik haar overschat. Dus wat je dan doet is je afsluiten, niet opzettelijk maar om haar op een afstand te zetten en om je teleurstelling te kunnen verwerken.

Misschien dat iets dergelijks bij jou speelt. Of misschien heeft ze altijd maar verdriet omdat jij met een ex-vriendje van haar gaat of met een heel dure telefoon loopt te geuren waar zij geen geld voor heeft. Het kan van alles zijn.
retrostar wijzigde dit bericht op 04-02-2019 08:50
0.87% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Murrmurr schreef:
03-02-2019 23:58
ZEI????!!!!! :thunder:

Ik vond noeuws intrigerender eigenlijk. Zo mooi fonetisch :)
Ik zou haar ook in haar sop gaar laten koken.

Je laat haar dan niet in de steek, ze heeft je eigenhandig weggejaagd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
En misschien heeft het ook niks met jou te maken, kan ook. Heeft ze een moeilijke tijd. Maar kan/wil ze het met jou niet delen.
Als je echt geen idee hebt waarom, dan zou ik haar een grote bos bloemen sturen met een kaartje. Aangeven dat je altijd voor haar klaar wil staan, en dat ze je altijd mag bellen als ze steun of hulp ergens bij nodig heeft. Maar dat je jezelf verder niet wil opdringen. Bel maar en als je niet belt, ook goed. Even goede vrienden.
En het daar dan bij laten. Mocht ze bellen dan kan je vragen wat er is. Belt ze niet dan weet je genoeg.
Madeliefjees schreef:
03-02-2019 23:29
Niks. Haar in haar sop gaar laten koken.
Dit inderdaad.
We used to be friends...
Ik ben helemaal voor niet trekken aan een dood paard hoor. En als iemand de vriendschap niet wil, ook prima. Maar zo’n gedragsverandering is wel bizar natuurlijk. Sommige mensen voelen zich gelijk aangevallen en hoeven dan nooit meer contact.
In mijn directe omgeving ook zo iemand. Achteraf bleek het een depressie met psychose en diegene leeft inmiddels niet meer. Niemand wist wat er nou was, en idd, een hoop vrienden hebben niets meer laten horen. Wat ik begrijp. Die bos bloemen vind ik een mooie. En je hoeft jezelf niet op te dringen en misschien kun je er niets mee, maar je weet niet wat er precies is. Zo’n radicale verandering in gedrag is altijd vreemd toch.
Sofietje1983 schreef:
04-02-2019 08:59
Ik ben helemaal voor niet trekken aan een dood paard hoor. En als iemand de vriendschap niet wil, ook prima. Maar zo’n gedragsverandering is wel bizar natuurlijk. Sommige mensen voelen zich gelijk aangevallen en hoeven dan nooit meer contact.
In mijn directe omgeving ook zo iemand. Achteraf bleek het een depressie met psychose en diegene leeft inmiddels niet meer. Niemand wist wat er nou was, en idd, een hoop vrienden hebben niets meer laten horen. Wat ik begrijp. Die bos bloemen vind ik een mooie. En je hoeft jezelf niet op te dringen en misschien kun je er niets mee, maar je weet niet wat er precies is. Zo’n radicale verandering in gedrag is altijd vreemd toch.
Nou precies. Ik vind veel reacties nogal radicaal. Zeker als het een goede vriendschap was die al langer duurde. Het eerste wat ik dacht toen ik de OP las, was ojee dat klinkt als een depressie. Vrienden ben je niet alleen in goede tijden toch? Mijn idee van een bloemetje is om de bal bij de ander te leggen. Misschien is ze te ziek en kan ze er niks mee. Maar dan weet ze wel dat jouw deur op een kier staat, mocht dat nodig zijn. En als het wel persoonlijk iets tegen jou is, dan heb je op een hele nette manier laten weten dat er grenzen zijn aan wat je accepteert.
Susan schreef:
04-02-2019 08:50
Ik zou haar ook in haar sop gaar laten koken.

Je laat haar dan niet in de steek, ze heeft je eigenhandig weggejaagd.
Dit. Ze kan het krijgen hoe ze het hebben wil dan
Da's ook vriendschap.
Kunt eens vragen aan haar of ze het zelf ook merkt?

Kan zijn dat er iets gebeurd is in relatie tot u, maar het kan ook zijn dat ze een depressie heeft ofzo?
Als iemand het woord 'oprotten' gebruikt, zou voor mij al reden zijn weg te gaan. Been there done that. Te lang.

Dat woordje hoort niet huis in een goede relatie. Echt niet.

Behalve als ze een scheet laat in bed of auto.
wat wordt er door sommigen makkelijk gedacht over vriendschap.... Als iemand ineens zo totaal anders is, is er iets aan de hand.

TO, ik zou haar een kaartje sturen om haar te laten weten dat je niet weet wat er aan de hand is, maar dat je deur voor haar openstaat.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik zou gewoon haar wens in vervulling laten gaan en oprotten. Maar dan wel voorgoed.
Niet geschoten is altijd mis
Ik heb even nagedacht of ik haar misschien op een of andere manier heb kunnen kwetsen maar kan echt niks bedenken. Misschien is het negatief, maar ik kan persoonlijk niet zo maar weglopen van een vriendschap. En het zeker niet op deze manier achter me laten. En misschien is het beredeneren uit eigen overtuiging maar, ik geloof niet dat zo'n plotselinge verandering gezond is en ik ben niet bereid om haar aan haar lot over te laten. Ik zal een bloemetje sturen dat lijkt me wel een goed idee.
stupefy schreef:
04-02-2019 22:35
Ik heb even nagedacht of ik haar misschien op een of andere manier heb kunnen kwetsen maar kan echt niks bedenken. Misschien is het negatief, maar ik kan persoonlijk niet zo maar weglopen van een vriendschap. En het zeker niet op deze manier achter me laten. En misschien is het beredeneren uit eigen overtuiging maar, ik geloof niet dat zo'n plotselinge verandering gezond is en ik ben niet bereid om haar aan haar lot over te laten. Ik zal een bloemetje sturen dat lijkt me wel een goed idee.
Goed van je!
stupefy schreef:
04-02-2019 22:35
Lief! Hou daarnaast toch ook je eigen grenzen in de gaten. Jij bent ook een mens met gevoelens.
Ik hoop dat ze genolpen wil worden.
Wat ben jij een lieve vriendin.
Plotselinge gedragsveranderingen zonder aanleiding zijn een goede reden om naar de huisarts te gaan. Maar hoe krijg je iemand daar die al zo negatief reageert op leuk nieuws. Ik zou me zorgen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven