Plus 1 op bruiloft

20-09-2018 00:59 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forummers,

Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.

Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.

Wat vinden jullie eigenlijk?
Verbinder schreef:
20-09-2018 02:41
Ik vind het ook niet kunnen.
Als vrienden echte vrienden voor je zijn ben je ook geintereseerd in hun partner.
En als de partner meekomt is je vriend/vriendin ook comfortabeler.
Dat zou zwaar wegen voor mij.
Ik vind het ook niet kunnen maar om nou te zeggen dat ik me comfortabeler voel als mijn vriend (die daar dus niemand kent) meekomt...nou nee. En zelf zit ik eerlijk gezegd ook niet te wachten om naar een bruiloft te gaan waar ik de mensen pas een enkele keer kort heb gezien.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik zou het raar vinden en ik vind dat je de partners ook moet uitnodigen. Zoals hierboven wordt aangegeven, als groepje van studie besluit je dan toch wel om met elkaar te gaan en partner zal dan thuis blijven, maar daar zelf voor kiezen. Ik vind het bijzonder ongastvrij en inderdaad een voorbeeldje van bridezilla-gedrag (het is mijn dag en ik mag bepalen hoe het allemaal gaat) als je op het kaartje zet: partners zijn niet welkom.
Wat eten we vanavond?
Dus ze heeft zeker 11 hele goede vriendinnen waarvan ze de partner niet kent.

Zijn dat wel echt alle 11 hele goede vriendinnen? Of mensen waarmee ze ooit heel goed bevriend was?

Want dat je er een of 2 hebt waarbij je departner niet echt kent, kan ik nog wel bij ..maar 11? En dan geen een partner kennen?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 08:56
7.08% gewijzigd
Anoniem262821034 schreef:
20-09-2018 06:51
Toch apart. Ik heb hier via een kletsgroepje dus vriendinnen ontmoet, maar we wonen nou niet bepaald bij elkaar in de buurt, dus we hebben het meest app-contact. En eens in de zoveel tijd een meet, maar daar zijn partners dan niet bij. Sommigen heb ik wel eens kort gezien, maar kennen nee, echt niet.
En toch zijn we echt vriendinnen. Waarom is dat voor velen zo vreemd?
Verschil in definitie. Voor mij is een vriendin iemand waar ik m'n leven mee deel en die haar leven met mij deelt. Zo'n ontzettend belangrijk deel van haar leven als een partner niet kennen maakt dat ik een heel groot deel van haar leven niet ken. Dat zou haar in mijn ogen een kennis maken.

Van vrienden ken ik de ouders, liefdes, eigenlijk alles in hun leven. Met kennisen heb ik leuk contact.
Annelleke schreef:
20-09-2018 08:48
Verschil in definitie. Voor mij is een vriendin iemand waar ik m'n leven mee deel en die haar leven met mij deelt. Zo'n ontzettend belangrijk deel van haar leven als een partner niet kennen maakt dat ik een heel groot deel van haar leven niet ken. Dat zou haar in mijn ogen een kennis maken.

Van vrienden ken ik de ouders, liefdes, eigenlijk alles in hun leven. Met kennisen heb ik leuk contact.
Precies dit.
Vlinder1963 schreef:
20-09-2018 03:23
Maar als mensen je dierbaar zijn en je hebt regelmatig contact dan ken je toch ook de partner of zeg ik nu iets heel geks?
Precies dit. Als het goede vrienden zijn dan heb je die partners toch vast ook wel eens gezien, of in ieder geval veel over gehoord? Of dan ben je op zn minst geinteresseerd in die partner, lijkt mij.
Ik denk dat veel partners blij zullen zijn dat ze niet mee hoeven mogen.

Maar wel raar om partners niet uit te nodigen omdat je ze niet kent. Dan zijn die vrienden ook niet echt vrienden lijkt me.
wat ik me dan wel weer voor kan stellen: op onze bruiloft kwam mijn man's voetbalteam naar de receptie. Dat hebben we geadresseerd aan het voetbalteam dacht ik, en we gingen er ook wel beetje vanuit dat de vrouwen dan niet mee zouden gaan. Mijn man is ook wel 'regelmatig' naar een receptie of bruiloftsfeest (niet de hele dag) gegaan zonder mij, omdat hij samen met een paar collega's ging, of met zn voetbalmaten. Bij die collega was ik misschien wel uitgenodigd, weet ik niet meer, bij die voetbalmaten niet, en dat vond ik ook helemaal niet gek. Sterker nog: vond het zelf helemaal prima dat ik niet mee hoefde.
Maar vind het wel anders wanneer het een vriendin van mij zou zijn, of een vriend van mij man, en de partner dan niet is uitgenodigd.
Vind ook dat het wel verschilt maakt of het 1 grote vriendinnenclub is. Dan is het minder erg om gewoon samen met die vriendinnen te gaan, zonder mannen. Als het echt allemaal 'losse' vriendinnen zijn die elkaar niet kennen, dan zou ik, als ik zo'n vriendin was, zeker niet gaan. Daar hou ik totaal niet van, alleen ergens naar toe gaan waar ik amper iemand ken.
Maar goed, ik zou eerder dus ook gewoon de partners uitnodigen en desnoods het eten aanpassen. Dat dat iets goedkoper wordt indien nodig, of idd een bbq of buffet ofzo.
tulpje21 schreef:
20-09-2018 09:06
Vind ook dat het wel verschilt maakt of het 1 grote vriendinnenclub is. Dan is het minder erg om gewoon samen met die vriendinnen te gaan, zonder mannen. Als het echt allemaal 'losse' vriendinnen zijn die elkaar niet kennen, dan zou ik, als ik zo'n vriendin was, zeker niet gaan. Daar hou ik totaal niet van, alleen ergens naar toe gaan waar ik amper iemand ken.
Maar goed, ik zou eerder dus ook gewoon de partners uitnodigen en desnoods het eten aanpassen. Dat dat iets goedkoper wordt indien nodig, of idd een bbq of buffet ofzo.
Echt? Wat nou als je een goede 'losse' vriendin hebt die je bijv. kent vanuit je studietijd? Dan zou je niet gaan? Of stel dat je single bent? Zou je dan ook niet mee naar bruiloften gaan?
Tornacense schreef:
20-09-2018 01:18
Alles kan.

Maar dan moet ze wel niet schrikken en vooraf incalculeren dat de helft van de vriendinnen bedankt voor 't feestje en niet komt.

(Ik heb bijvoorbeeld al geen vervoer om thuis te raken midden in de nacht zonder mijn partner.
En op hotel gaan in mijn ééntje doe ik ook niet.)
sorry hoor, even off topic wat voor onzin is dit dan....? Dus als je geen relatie hebt kom je nergens meer??! beetje zelfstandiger mag wel hoor anno 2018!
Timetraveler schreef:
20-09-2018 09:12
Echt? Wat nou als je een goede 'losse' vriendin hebt die je bijv. kent vanuit je studietijd? Dan zou je niet gaan? Of stel dat je single bent? Zou je dan ook niet mee naar bruiloften gaan?
Als het inderdaad een goede vriendin is zou ze sowieso een uitnodiging voor een +1 krijgen.

Je laat goede vrienden niet in hun eentje naar de bruiloft komen als ze verder niemand kennen. (maar in mijn ogen is het dus raar een goede vriendin te zijn en niemand te kennen)
Timetraveler schreef:
20-09-2018 09:12
ok daar heb je idd gelijk in, als je single bent. Nou ja goed, het is bij mij nooit voorgekomen dat ik alleen naar een bruiloft moest. Weet in ieder geval dat ik er vreselijk tegenop zou zien als ik daar niemand ken en er dus ook nog alleen heen moet. Ok je kent de bruid, maar zij kent verder iedereen natuurlijk en is de hele dag 'druk', dus hoeveel spreek je haar nou. Dus ja dan moet je aansluiten bij een ander groepje of wellicht bij iemand anders die ook alleen is. Maar zou voor mij als introvert echt wel een drempel zijn hoor.
maar goed, over dat eerste ging het toch, een goede vriendin uit je studietijd. Als het dan een goede vriendin is mag partner ook best meekomen toch? Over het singel zijn heb je dus gelijk, niet aan gedacht, ben al heeeel lang met partner namelijk :)
Lastig hoor, een mooi feest organiseren wat bij je past, waar je gasten blij van worden én wat betaalbaar is. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat al mijn gasten een mooie tijd hebben als ze bij mij komen, of het nu een etentje is, een verjaardag of groot feest. Heel cliché: als zij genieten, geniet ik ook. Ik zou zeker partners meevragen, die horen nu eenmaal bij mijn vrienden of vriendinnen. En als ze belangrijk zijn voor hen, zijn ze dat ook voor mij, zelfs al ken ik ze niet... Ik laat vriendinnen die niet iedereen goed kennen ook een vriendin meenemen als ik weet dat ze daardoor een leuker feestje hebben. Het scheelt mij ook, ik hoef minder op te letten dat iedereen zich vermaakt op zo’n avond. Verder ken ik heel wat mensen die hun dag puur naar eigen inzicht hebben georganiseerd en daarmee bepaalde familieleden, partners of andere mensen niet uitgenodigd. Ze geven allemaal aan daar later spijt van te hebben. Het gaf teveel gedoe en het is nog het eerste waar ze aan denken als ze eraan terug denken: het gedoe. Kortom; ik zou óf even doorsparen, óf het eten wat goedkoper trachten te maken. Veel succes met de keuzes!
Ik vind het niet kunnen. Mijn beste vriendin kreeg een paar maanden voor onze bruiloft een relatie met iemand. Ik had hem een paar keer ontmoet en vond het een leuke vent. We hadden haar als daggast op de lijst staan. Toen zij opeens een relatie kreeg, vond ik het niet meer dan logisch om deze vriend erbij uit te nodigen, als daggast. Hij is belangrijk voor háár en ik wil dat de gasten plezier hebben.
Uiteindelijk is hij nog 5 jaar blijven hangen.
tulpje21 schreef:
20-09-2018 09:19
ok daar heb je idd gelijk in, als je single bent. Nou ja goed, het is bij mij nooit voorgekomen dat ik alleen naar een bruiloft moest. Weet in ieder geval dat ik er vreselijk tegenop zou zien als ik daar niemand ken en er dus ook nog alleen heen moet. Ok je kent de bruid, maar zij kent verder iedereen natuurlijk en is de hele dag 'druk', dus hoeveel spreek je haar nou. Dus ja dan moet je aansluiten bij een ander groepje of wellicht bij iemand anders die ook alleen is. Maar zou voor mij als introvert echt wel een drempel zijn hoor.
maar goed, over dat eerste ging het toch, een goede vriendin uit je studietijd. Als het dan een goede vriendin is mag partner ook best meekomen toch? Over het singel zijn heb je dus gelijk, niet aan gedacht, ben al heeeel lang met partner namelijk :)
Ah ja ik ben ook aardig introvert, dus ik ken die drempel ook zeker. Elke keer toch weer een beetje, vooral als er een overnachting bij zit en je alleen naar je hotelkamer vertrekt ;-D, maar vaak als je er eenmaal bent is het toch een hele leuke, gezellige en bijzondere dag. En je doet het voor je vriendin! Ik ben ook al eeuwen single trouwens, dus ik ga vrijwel altijd alleen. Maar om daarom dan maar jarenlang helemaal niet naar bruiloften te gaan vind ik ook echt geen optie. Voor mijzelf niet en voor de vriendinnen die trouwen al helemaal niet.
Laat ik voorop stellen dat ik anti-trouwen ben maar dat ik vind dat je dit niet kan maken. Je zal vanzelf zien dat die vriendinnen niet komen. Logisch ook. Zit je daar op een het etentje van de liefde (ugh ugh) in je eentje. Daar heeft toch niemand zin in?

Ik zou het aanpassen. Ik zou die dierbare vrienden +1 mee laten eten en die minder dierbare maar toch fijne vrienden pas uitnodigen bij trouwen zelf en bij het feest. Tenzij het eten er tussen zit. Dan zou ik gewoon gezellige hapjes doen voor iedereen. Of hun alvast op de feestlocatie te laten borrelen. Ik weet het ook niet (want de dag dat ik een trouwerij plan zal ongeveer gelijk vallen met de dag des oordeels) maar ik zou in ieder geval niet de partners niet mee laten eten.

Die -onze dag, wij doen wat we willen en alles draait om mij - houding is echt bizar. Mensen nemen de moeite om kleding te kopen, cadeautje te kopen, heel de dag aangekleed met het bruidspaar door te brengen (ook als ze dat eigenlijk niet zien zitten. Mensen zoals ik dus). Het minste wat je kan doen is een klein beetje rekening houden dat mensen met hun partner willen zijn. Iets wat je zelf ook zou willen, neem ik aan.
forumfossiel schreef:
20-09-2018 08:15
Ik vind het raar dat op eens dag dat jij jouw liefde viert, je van je gasten verwacht dat ze dat zonder hun geliefde doen. Dan zeg je dus dat jouw relatie zo belangrijk is dat je verwacht dat ze komen opdraven met cadeaus, terwijl voor jou hun relatie er niet toe doet.

Dit.
clueless17 schreef:
20-09-2018 07:30
Dat wou ik ook zeggen. Hoe dierbaar is iemand je als je haar partner als "vreemde" ziet?
Zijn haar vriendinnen de a.s echtgenoot dan wel heel close?
En ik kan me dit dus prima voorstellen. Ik heb een tijd een teamsport gedaan met een team waarbij we een aantal jaar met dezelfde dames een team vormden. We kenden alle partners wel, want die zijn allemaal wel een keer wezen kijken, maar dat was 1 tot 5 keer per jaar ofzo. Dus toen 1 van mijn teamgenoten ging trouwen waren we met het team uitgenodigd en zijn we met het team die kant op gegaan en hebben we met het team een hotel gepakt en waren onze partners lekker thuis.

Voor mij zou het uitmaken hoe lang de partner al in beeld is. Ik heb over 3 maanden een bruiloft die niet zo groot is. Een van mijn vriendinnen wil haar "het is nog niet officieel maar het wordt binnenkort wel officieel" vriend meenemen. Ik snap echt heel goed dat de bruid daar geen behoefte aan heeft. Ze heeft die man nog nooit gezien en dan moet je hem uitnodigen op de bruiloft?

Voor mij zou het ook uitmaken hoe groot de kan is dat je vriendinnen zich alleen wat eenzaam zouden voelen. Dus of het een groepje vriendinnen is die zich ook samen zou kunnen vermaken.

Overigens die bruiloft hierboven ik zou het prima vinden als ze mijn man ook niet zou uitnodigen. Ik ben 11 jaar samen met mijn man, zij is nu denk ik 13 jaar samen met haar verloofde en we kennen elkaar echt wel, maar er is onderling gewoon niet zo'n klik met de kerels en ik vind het net zo leuk om de hele avond met de andere vriendinnen uit ons groepje te kletsen en te dansen.
Het ligt er aan wie.
Als ik ga trouwen zou ik bijvoorbeeld mijn sportteam en een groep collega's zeker willen uitnodigen maar zonder partners. Gewoon omdat dit al een grote groep is die samen kan komen en ik de partners niet of amper ken.
Op bruiloften van mijn sportteam word ik ook altijd zonder partner uitgenodigd en dat vind ik helemaal niet erg. De dynamiek van ons team is ook veel leuker zonder mannen.
Bij losse vrienden of kleinere vriendengroepen vind ik het wel raar, zeker als je sommige partners wel uitnodigt en andere niet.
Ik zou het zo niet doen, ik zou dan óf andere keuzes maken met betrekking tot het diner, waardoor de kosten lager zijn en de partners van die mensen wel uitgenodigd kunnen worden, of minder gasten uitnodigen voor het diner zodat degenen die mee eten in elk geval hun partner kunnen meenemen. Of, als dat allebei geen optie is, wat langer sparen voor de bruiloft zodat je niet uit geldgebrek dit soort fratsen hoeft te overwegen.

Zelf hou ik sowieso niet van het concept dag- en avondgasten, bij ons kon iedereen mee eten. Dan maar geen chic diner. Ik snap dat het voor sommige mensen wel de gewoonte is om het zo te doen, maar expliciet de partner niet uitnodigen vind ik echt een no-go. Ik kan me voorstellen dat er wel wat genodigden gaan afhaken, vooral mensen die weinig andere gasten kennen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als er op de kaart zou staan dat mn partner niet welkom is, blijf ik ook thuis.
ik geef mn bek ook maar een douw
Kaaaaaaaatje schreef:
20-09-2018 09:50
En ik kan me dit dus prima voorstellen. Ik heb een tijd een teamsport gedaan met een team waarbij we een aantal jaar met dezelfde dames een team vormden. We kenden alle partners wel, want die zijn allemaal wel een keer wezen kijken, maar dat was 1 tot 5 keer per jaar ofzo. Dus toen 1 van mijn teamgenoten ging trouwen waren we met het team uitgenodigd en zijn we met het team die kant op gegaan en hebben we met het team een hotel gepakt en waren onze partners lekker thuis.
vriendinnen is die zich ook samen zou kunnen vermaken.
Maar de dames van je teamsport vallen toch niet binnen je 50 meest-close familie & vrienden?
Bruid & bruidegom, ieders een broer & schoonzus, twee vaders, twee moeder, 1 oma, 2 tantes en 2 ooms (die er echt bijhoren...)
dat is al 15
Houd je er 35 over, ieders 17,5 vriend om uit te nodigen. dan heb je het over vrienden, niet collega's, teamgenoten en buren (lijkt mij)
Ik ben echt heel verbaasd over al die mensen zeggen dat ze thuis blijven als hun partner niet uitgenodigd is. Waarom is het zo'n heet hangijzer? Ik kan me echt alleen maar voorstellen dat je jezelf niet kunt vermaken zonder partner en dus nooit iets alleen doet, maar dat zal het vast niet zijn.
Als het gaat om een klein intiem samen zijn van je allerliefsten dan zijn 11 vriendinnen waarvan je de partner niet ken of je collega's en je sportteam toch geen mensen die binnen die intiemste groep vallen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven