Problemen thuis....wat te doen ?

29-04-2021 22:55 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers, sommige van jullie zullen mij vast nog niet vergeten zijn. Graag zou ik hier mijn verhaal willen doen wat de laatste weken aan mij vreet.

Het gaat over mijn ouders. Sinds mijn puberteit heb ik problemen met mijn ouders. Ik word klein gehouden, ze willen dat ik volgens hun pijpen dans en dat ik zo blijf zoals ik nu ben zodat ik later voor hun kan zorgen, maar tegelijkertijd maken ze mijn leven zuur. Toen ik 18 was heb ik 2 jaar lang geen inkomen gehad en ben ik 2 jaar lang gepest thuis. Ik ging boodschappen halen en mijn vader had toen de pinpas, dus die vroeg aan mijn vader of zij de pinpas mocht hebben. Mijn vader werd toen elke dag boos en maakte ruzie met haar. Vervolgens ging mijn moeder mij tieren. Er was elke dag ruzie thuis hierover. Tot ik op mijn 20'ste dacht ik ga een bijstandsuitkering aanvragen. Nadat de uitkering toegewezen werd, kwam er ook gelijk een einde aan de geruzie thuis. GGZ kwam in beeld omdat ik tijdens mijn studie vastliep ivm mijn Autisme en Depressie. Sindsdien ben ik eigenlijk altijd bezig geweest om te werken of dagbesteding. Helaas ben ik vanwege mijn Autisme, Depressie en Prikkelbare darm syndroom afgekeurd en zit ik nu in de Wajong. De dagbesteding heb ik opgepakt en ik wil graag rust hebben en wat van mijn leven maken icm actief blijven in de maatschappij.

Nu komt het probleem: Sinds ik 3 weken geleden een Wajong toegewezen heb gekregen zit mijn vader mij te treiteren. Hij heeft een eigen zaak en alles moet volgens zijn regels gaan. En dan ook echt alles. Omdat ik nu een Wajong hebt, wilt hij mij in de zaak zetten. Hij is 61 jaar en wilt graag met pension. Helaas kan ik hierin niks voor hem betekenen. Ik doe met hem boodschappen voor de zaak, ik hou de facturen bij en verder heeft hij esoms vragen waar ik hem bij kan helpen. Hij wilt nu dus nog meer. Hij zegt bijvoorbeeld dat hij moe is, dat hij heel hard gewerkt heeft. En 's avonds als hij de zaak gaat sluiten zegt hij of ik mee ga. OOK als ik op de wc zit of erg overprikkeld ben die dag. Ik ga dan niet, omdat ik NIET kan gaan. Vervolgens praat hij dagen niet met me, wat niet erg is voor mij. Maar het is wel vervelend om thuis dit soort spanningen te hebben. Het doet wat met mij. Helaas blijft het treiten duren en hoeveel ik hem ook probeer te negeren of te ontwijken moet ik toch met hem mee boodschappen doen of kijken voor een nieuwe auto. Bovendien zit hij mij onder druk te zetten om op vakantie te gaan, terwijl ik met corona nergens heen wil gaan. En dit herhaalt zich dan wekelijks tot soms dagelijks. Mijn zusjes hebben meer rust en meer vrijheden. Ze willen mij thuis houden zodat ik later voor hun zorg, heb ik begrepen. Terwijl ik gewoon op mijzelf wil wonen.

Ik sta ingeschreven voor een woning en ben inmiddels ook ingeschreven voor begeleid wonen. maar wat kan ik doen om de tijd tot ik uit huis ga te overbruggen en zijn er mensen met zelfde ervaringen of mensen die tips hebben hoe hiermee om te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken hoe je zo snel mogelijk begeleid kan gaan wonen. En probeer er eens met je vader en moeder op een rustig moment over te praten. Wat jij als treiteren en pesten ziet zit misschien anders in elkaar. Heb je mensen bij wie je terecht kan? Broers of zussen?
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je ingeschreven staat voor begeleid wonen. Hoe lang is de wachtlijst?

Heb je een begeleider of coach? Misschien kunnen zij nog wat pushen bij de organisaties om snel een plekje te krijgen. Leg vooral uit dat de situatie thuis eigenlijk onhoudbaar is zo.
De coach kan wellicht ook met jullie als gezin om tafel om uit te leggen dat je niets meer dan je al doet voor je vader kan betekenen in de zaak.

Evt zou je naar het wijkteam kunnen gaan voor ondersteuning.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hi Eric,

Ik heb idd al een paar posts van je gelezen en ik begrijp heel goed dat je met bovenstaande enorm in je maag zit. Volgens mij neem je alle juiste stappen voor jezelf en dat is precies wat je zou moeten doen; niet hetgeen je vader, moeder of zusjes van je willen. Het probleem van jouw vader is niet jouw probleem. Waarom moet jij hun issues oplossen? En hoe dan?

Juist met autisme heb je behoefte aan een hele veilige, stabiele (niet zo prikkelvolle) en structurele omgeving met weinig spanningen. Dat zorgt ervoor dat jij het meeste uit jezelf kan halen. Die is er nu niet.

Heb je idd hulp of een coach om je grenzen te kunnen aangeven? En hoe lang duurt dat begeleid woontraject voor je ermee kan starten? Is er iemand in je omgeving die je kan helpen bij het versnellen hiervan?
Ik denk dat dat echt een uitkomst voor je is - en dat denk je gelukkig zelf ook.

Dikke virtuele knuffel en wees trots op de stappen die je onderneemt om jezelf en onderdeel van de maatschappij te zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb thuisbegeleiding alleen heb sinds 2 weken geen vaste begeleider en krijg een andere. Dus 2 weken sta ik er helemaal alleen voor. Hopelijk heb ik vanaf volgende week een nieuwe thuisbegeleider. Tot die tijd heb ik echt geen idee wat ik ermee kan doen. Ik probeer het uit te houden, met zo weinig mogelijk contact.
Alle reacties Link kopieren
Bel de organisatie op waar je begeleiding van krijgt, en zeg dat je graag zsm in gesprek wil.

Dit soort organisaties heeft vaak flink wat opties voor dergelijke situaties. Misschien is het mogelijk dat je ouders wat uitleg krijgen over autisme, of dat jij een korte tijd ergens anders verblijft. Ook gezinscoaching kan een optie zijn, net als een hogere plek op de wachtlijst voor een woonplek.

Overigens heeft je vader wel gelijk: als hij jou officieel in dienst neemt krijgt hij flink wat subsidies. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook het beste voor jou is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie hulpvolle reacties!

Ik ga morgen de thuisbegeleiding weer bellen en ik wil het ook met mijn huisarts bespreken omdat zij mij ouders kent.

Uitleg over autisme hebben ze gehad, 2 keer zelfs. Maar het dringt niet door, of ze willen gewoon hun zin hebben.

Mijn vader wilt mij niet officieel als werkende inschrijven. Hij wilt dat ik zwart ga werken bij hem en dan ook de Wajong uitkering opstrijk. Zo hoeft hij geen extra medewerker te betalen en is het 3 vliegen in 1 klap, zoals hij zegt. Hij snapt niet waarom ik die uitkering uberhaupt heb gekregen of hij is gewoon geldzuchtig. Zelfs hier mijn hart luchten enorm heel veel!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je even geloept.
Ik vind het niet zo gek dat er thuis gezeik is. Ik las dat je jaren terug elke maand 500 euro van je vader achterover hebt gedrukt. Ik weet niet of je vader hier al is achter gekomen, maar dit is alles behalve gezond..

Ik heb een beetje het gevoel je zelf absoluut geen heilig boontje bent, als je al 500€ achterover drukt, dat niet ziet als stelen, denk ik dat je wel meer van zulke acties hebt, je het misschien voor jezelf een beetje verpest hebt.
Overigens ben je denk ik 28 jaar oud? Waarom ben je nooit eerder op jezelf (of begeleid) gaan wonen?
Alle reacties Link kopieren
Kan je dit niet met je begeleider of behandelaar bespreken?

Kan je extra dagbesteding gaan doen zodat je meer uit huis bent?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dat is een ongezonde situatie waarbij het het beste is, om zo snel mogelijk op jezelf te gaan. En niet bij je vader gaan werken. Nadat je op jezelf bent, en je vader blijft zo doen, dan is het misschien beter om het contact wat te minderen. Bespreek alles met je coach en ga geen dingen doen waar je later spijt van krijgt. Jij gaat straks op jezelf wonen en laat je niet thuis houden door je vader.

Is je vader soms zelf ook autistisch?

Sterkte met alles.
Alle reacties Link kopieren
Je zet de juiste stappen om uit huis te gaan. Dus dat loopt en daar moetje nog even volhouden.

Jij wilt en kunt niet voor je vader werken, dus vertel hem dat elke keer dat hij daar over begint: nee, dat kan ik niet en ga ik dus niet doen. Niet verder in discusdie gaan, alleen dit herhalen.

Je ouders hebben weinig begrip voor jouw beperkingen en jij hebt weinig begrip voor je ouders. Je noemt allerlei zaken pesten en treiteren, waar ik denk dat het wellicht wel goedbedoeld is. Afstand nemen lijkt me dus verstandig en dat moet je dus nu ook alvast proberen te doen terwijl je nog thuis woont. En probeer ook eens te kijken naar wat je ouders wel voor je doen. Oa nog bij hen mogen wonen terwijl je zeer ruim volwassen bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf volgende week dus een nieuwe begeleider. Ik zal het dan ook zeker bespreken met haar. Met mijn vorige begeleider had ik het er al over, want toen was er de bruiloft van mijn zusje. Toen was er ook al veel gaande. Na de bruiloft ging alles goed, met af en toe nog wel irritaties. Sinds ik dus de Wajong hebt, denkt mijn vader dat ze mij met rust zullen laten en ik gerust voor hem kan werken in de zaak, zodat hij thuis kan zitten en bankhangen.

Hoe bedoelt u dat ik geen begrip heb voor mijn ouders @aikidoka? Ik hou de facturen bij van de zaak en ik heb contact met de boekhouding mochten er vragen over zijn. Verder ga ik met mijn vader wekelijks soms wel 3 keer boodschappen halen voor de zaak. Verder betaal ik keurig mijn schuld af van 13.000 en ik betaal €150 per maand kosten. Mijn zusje die getrouwd is, heeft geen 1 cent betaald toen ze thuis woonde. Maar heeft wel flink gebruik gemaakt van de auto van mijn vader bijvoorbeeld. Haar zorgverzekering is zelfs tot zij het huis ging betaald door mijn vader. Dan hebben we het over 5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Maar zij heeft niet gelogen en gestolen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
150 per maand kosten is niet veel. Dat eet je waarschijnlijk wel op. Qua kosten voor je electriciteitsverbruik en waterverbruik heb je dan nog niet meegenomen. Maar goed, dat is aan je ouders om te bepalen of ze dit voldoende vinden.

En wellicht willen je ouders ook wel weer zonder kinderen wonen? Ik zou dankbaar zijn dat je nog bij ze mag wonen. Ik denk dat ze niet hadden verwacht dat je op jouw leeftijd nog bij hen zou wonen.

Maar ik lees vooral dat jij veel van wat je ouders doen negatief invult. Je noemt het pesten of treiteren, terwijl ik denk dat je vader je graag wil stimuleren en probeert je te laten zien dat je meer kunt dan je denkt. Dat je wel kunt werken bijvoorbeeld. En stimuleren om op vakantie te gaan vind ik ook niet negatief.
Als jij dingen echt niet kunt dan snap ik dat het irritant is dat je vader het blijft herhalen. Maar ik vind het erg onaardig dat jij het zo negatief invult.
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik het een en ander even verduidelijken.

Ik betaal per maand € 150 per maand als vergoeding voor de kosten. Dat eet ik NIET op. Want ik doe mijn eigen boodschappen en dat heb ik altijd al gedaan. Verder betaal ik Ziggo en water ook. En natuurlijk mijn eigen vaste laten betaal ik zelf. Mijn zorgverzekering is maar twee maanden betaald door mijn vader. Daarna ben ik eruit gekickt, dit was VOOR het geldkwestie. Ik heb het over 2012/2013 en het geldkwestie was pas in 2017. Bovendien heb ik de schuld inmiddels al afbetaald door elke maand € 500 opzij te leggen. Ik heb nu geen spaargeld, maar de schuld is wel helemaal afbetaald. Ik heb een fout gemaakt en hebt dat ook weer recht gezet.

Ook voor de geldkwestie van 2017 speelde dit. Toen was ik in behandeling bij het GGZ en ontving ik bijstand, dus toen lieten ze mij meer met rust. Nu ik ontslagen ben bij het GGZ en geen bijstand meer ontvang zijn ze weer begonnen met druk uitoefenen. Mijn vader wilt bijvoorbeeld deze zomer op vakantie. Ik heb geen zin om met vakantie te gaan ivm Corona. Ik krijg er stress van, van de reis al en dan nu met corona is het not done voor mij. Tegenwoordig hoor ik hem dus bijna dagelijks over de vakantie hebben. Terwijl ik meerdere keren heb aangegeven op een nette manier dat ik NIET ga.

Omdat ik in 2017 een grote fout heb gemaakt, betekend dit dat ik alles maar over mij moet laten heen komen?
Nee, natuurlijk hoef je niet alles over je heen te laten komen to. Trek je eigen plan. Jouw toekomst, en de zaak van je vader is niet jouw verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Goed je weer te lezen Eric. Heb me geregeld afgevraagd hoe het met je ging. Momenteel lukt het me niet alles door te lezen, maar na een snelle blik:
Kun je alle voor- en nadelen niet versimpelen tot waar het eigenlijk om gaat? Zodat je wat meer kernachtig voor jezelf kunt determineren waar je feitelijk mee te dealen hebt. Wellicht helpt je dat for the time being zolang je nog geen eigen woning hebt?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
eric1993 schreef:
30-04-2021 13:17
Sinds ik dus de Wajong hebt, denkt mijn vader dat ze mij met rust zullen laten en ik gerust voor hem kan werken in de zaak, zodat hij thuis kan zitten en bankhangen.
Dat is grof! Je vader is verdorie 61 en heeft geen zaak laten draaien en jou onderhouden door te bankhangen! Het is normaal dat je iets om handen hebt. Wat doe jij de hele dag?
En dan lees ik nog dat jij je ouders hebt bestolen? 500eurnper maand?
Zo snel mogelijk het huis, is het beste voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals, voor de mensen die mij beschuldigen. Ik heb inderdaad in het verleden geld gestolen van mijn ouders. Toen dit naar buiten kwam heb ik ook meerdere keren mijn excuses aangeboden. En na 4 jaar is de schuld inmiddels BETAALD.

Bovendien heeft mijn vader mij niet onderhouden. Ik woon in zijn huis, maar sinds 2014 ben ik zelfstandig met begeleiding. En nu ontvang ik dus een Wajong. Voor het thuis wonen heb ik altijd al een x bedrag per maand betaald. Dat is dus BUITEN mijn boodschappen die ik zelf betaal.

Ik vind het jammer dat ik door één grote fout gelijk met alles de schuldige wordt aangewezen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je thuis woont, dan woon je niet zelfstandig. Daarnaast heb je nog heel lang, ondanks andere afspraken, contact gehouden met de enige die jou al dat geld afhandig maakte.

Ik zeg niet dat het handig is van je ouders om zo te doen. Je zou wel een tussenafspraak kunnen maken tot je op jezelf gaat wonen.

Ik zou met je vader afspraken dat je een vast aantal dagdelen helpt in de zaak niet meer en minder. Bijv 3 ochtenden en alleen tot je een andere dagbesteding hebt of op jezelf woont.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-05-2021 16:48
Wanneer je thuis woont, dan woon je niet zelfstandig. Daarnaast heb je nog heel lang, ondanks andere afspraken, contact gehouden met de enige die jou al dat geld afhandig maakte.

Ik zeg niet dat het handig is van je ouders om zo te doen. Je zou wel een tussenafspraak kunnen maken tot je op jezelf gaat wonen.

Ik zou met je vader afspraken dat je een vast aantal dagdelen helpt in de zaak niet meer en minder. Bijv 3 ochtenden en alleen tot je een andere dagbesteding hebt of op jezelf woont.
Dat klopt, ik heb langere tijd contact gehouden met die persoon. Ik was verliefd op hem. Mensen kunnen mij wel beschuldigen met van alles, maar ik heb er spijt van en het gaat ook niet meer gebeuren. Ik heb vaak gedacht kon ik de tijd maar terugdraaien en niet op zijn verzoek ingaan. Ik heb geen tijdmachine helaas.

Ik heb mijn schuld voldaan. Bovendien betaal ik een vast bedrag per maand voor het inwonen. Mijn zusje die getrouwd is, heeft niks betaald. Mijn ander zusje die nog thuiswoont betaald ook niks terwijl ze wel €1000 per maand opstrijkt met haar baan. Haar zorgverzekering wordt gewoon door mijn vader betaald. Ik heb geen schuld meer en heb bovendien altijd een vast bedrag betaald per maand. Is het dan wel zo eerlijk als ik dan ook nog is moet werken bij he m in de zaak terwijl ik mijn eigen beperkingen heb?
Alle reacties Link kopieren
Misschien leer je er iets van waar je later wat aan hebt, of vraag je vader een salaris. 10tje per uur zwart.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De problemen liggen bij jou. Niet bij je ouders. En je gaat jezelf helaas overal mee naar toenemen. Als je straks begeleid woont ga je daar weer problemen krijgen. Met andere bewoners of met de begeleiding.

Ik denk dat je er niets aan kan doen maar het zou je helpen je eigen aandeel echt eens te gaan erkennen en daar op te gaan focussen qua hulp.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
Je vader kan ook zonder jou op vakantie.

Ik zou eens bij de begeleiding vragen of ze ook systeembegeleiding of systeemgesprekken aanbieden.
:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven