Quality time samenlevende partners

18-09-2012 11:49 34 berichten
Nav een discussie met mijn vriend, ben ik benieuwd hoeveel 'quality time' andere samenlevende stellen met elkaar doorbrengen.

Wij wonen samen, hebben allebei een drukke baan en een actief sociaal leven. Op werkdagen zien we elkaar nauwelijks, en in de weekenden zijn we druk met huishoudelijke verplichtingen en (gezamenlijke) vrienden.

Omdat we in het buitenland wonen, zijn de vrije weekenden ook vaak gevuld met bezoek uit NL.

De tijd die we echt samen doorbrengen, buiten het bed en zonder anderen erbij is waarschijnlijk 4-8 uur per week. Zelfs eten doen we vrijwel nooit samen.

Ik vind het te weinig, en raak geirriteerd als vriend de kostbare tijd die overblijft vult met nog meer afspraken, of een uur bellen met zijn moeder. Als ik er iets van zeg, noemt 'ie mij een zeur.

Dus... hoeveel tijd brengen jullie met je partner door, en vinden jullie dat genoeg?

(Kleine nuancering: we gaan ca. 4x per jaar een weekendje weg, en ook de vakanties brengen we samen door, zonder anderen erbij).
Alle reacties Link kopieren
Wij eten wel zoveel mogelijk samen en de zondag brengen we in de regel samen door (en dan kunnen daar best anderen bij zijn).
En als er kinderen zijn, dan is het helemaal gedaan met jullie tijd.

Dus toch inplannen, ga één dag per week uit.

(eten, theater, bioscoop, muziek) iig 1 keer per week voor jullie samen plannen.
Wij eten ook elke avond samen, mits de een een eetafspraak heeft buiten de deur. Verder zijn de weekenden ook voor ons samen, mits de ander geen afspraak heeft gemaakt om te gaan eten, naar de kroeg oid.

Hoeveel tijd we ook samen doorbrengen, we vinden het allebei altijd veel te weinig . Maar ondertussen vinden we het ook belangrijk om te sporten, klussen, vrienden te zien en te werken.

Tja, zolang je er beiden goed bij voelt. Voor de 1is dat 1avond voor de ander 7 avonden.
wij eten 99 van de 100x samen

wij slapen eigenlijk altijd samen

doordeweekse avonden vullen wij zo min mogelijk met afspraken (of uurtjes zoals even sporten of andere hobbies)

regelmatig op zondag de rolluiken dicht en samen filmpjes kijken en bankhangen.

daarbij vind ik als wij op zondag naar onze stamkroeg gaan bijvoorbeeld met 10 anderen die we daar tegenkomen ook qualitytime voor ons samen. 1 op 1 is leuk, 2 op 20 is ook leuk

je kunt ook kruizen in je agenda zetten. bijvoorbeeld 1x per maand geen visite en dan iets samen gaan doen.
En doooooor!
Oh ja, kinderen. Dat hakt behoorlijk in je beschikbare tijd ja. Maar wel heul ruk
Ruk moet leuk zijn.
Wij eten elke avond samen en brengen de avond ook samen door. Slapen ook samen. In het weekend spreken we af met vrienden, maar ook vaak een dag met zijn 2. Wij brengen dus best veel tijd met elkaar door.
Wij eten 's avonds samen. Brengen indien mogelijk samen dochter naar bed en drinken dan samen koffie. We gaan tegelijk naar bed en staan samen op. In het weekend ontbijten we ook samen en doen we iets met z'n drieën.
Praat samen eens over jullie prioriteiten. Waar staat jullie relatie op dat lijstje? En staat bezoek uit Nederland erboven of eronder? In alles wat lager staat kun je snijden. Uiteraard is het niet zo zwart-wit dat tijd samen dan altijd maar voorrang moet krijgen op die dingen, maar je kan er wel rekening mee houden.

Misschien kunnen jullie vaste "afspraakjes" maken waar jullie niet aan tornen? Dat kan samen eten zijn, een avondje uit of op de bank of een ochtend uitslapen en uitgebreid ontbijten, maar net wat jullie willen. Zo zorg je er samen voor dat de tijd samen niet steeds in het gedrang komt door andere, minder belangrijke dingen en voorkom je ook steeds discussies.
Ga in therapie!
oh en dat huishoudelijke deed ik eerst ook in het weekend maar nu niet meer.

mijn man moet heel vroeg weg naar zijn werk (half zes/zes uur is hij weg) en ik sta altijd met hem mee op. we drinken samen koffie, ik zwaai hem uit en dan ga ik tot ik zelf ga douchen en naar mijn werk ga het huis poetsen. de ene ochtend de huiskamer, tweede de keuken, derde de gang, overloop en toilet, de vierde de badkamer en slaapkamers boven en de vijfde doe ik niet zoveel of wat ik heb laten liggen. tussendoor zet ik een wasje aan die ik ophang of afhaal

zo hoeven we 's avonds alleen een keer te stofzuigen/strijken of een doek ergens overheen te halen.

ik het weekend doe ik zo goed als niks aan mijn huis.
En doooooor!
quote:3wieler schreef op 18 september 2012 @ 11:58:

Ruk moet leuk zijn.jááája!
En doooooor!

Oh ja, kinderen. Dat hakt behoorlijk in je beschikbare tijd ja. Maar wel heul ruk Freudiaanse verspreking?
Ik denk dat wij eerst ook aan de ongeveer 4- 8 uur kwamen. Hij studeert nog en heeft een hoop reistijd waardoor hij laat thuis is, ik werk vaak 's nachts.

Wij hebben sowieso een heel andere manier van onze vrije tijd besteden. Hij zit het liefst in zn boeken of achter de computer. Ik zou liever iets vaker wat doen, en we hebben hier ook flink wat mot over gehad. Daarom nemen we nu elke dag een uurtje heel bewust de tijd voor elkaar, laptops en telefoons aan de kant en met een glas wijn of kop thee op de bank even de dag doornemen, of een spel spelen oid.

En om het weekend doen we een hele dag iets samen.

Nu komen we aan de +- 12 uur per week

Ik vind dit soms nog steeds te weinig maar we hebben allebei een verschillend beeld en behoeften van/in een relatie, dus hiermee hebben we een soort van middenweg gevonden.
Wij zijn juist meer in elkaars nabijheid sinds we kinderen hebben.

Al heb je dan inderdaad minder 1 op 1 tijd, maar vroeger waren we de meeste avonden ieder voor zich van huis, nu meestal samen thuis.

Maar goed, denk niet dat het er toe doet hoeveel iedereen met elkaar doorbrengt, het gaat erom dat jij het te weinig vindt en als je dat aangeeft dat je vriend je "een zeur" vindt.

Een relatie is iets wat je moet onderhouden en waar je aan moet werken en dat moet je vriend ook inzien. Het is belangrijk dat samen te doen en daarover te kunnen praten.

Hebben jullie er al een goed gesprek over gehad? Zonder verwijten, en waarbij je het dicht bij jezelf houdt "ik wil graag vaker iets samen met jou doen", ipv "jij bent altijd weg" ?
quote:clarins schreef op 18 september 2012 @ 12:02:

[...]

Freudiaanse verspreking?

Haha.
Wij doen veel ieder voor zich. Hebben op dit moment een druk gezin en sandtman heeft drukke baan, met soms nacht en weekend diensten. Het streven is op ma, wo, vrij, za en zo met het hele gezin compleet's avonds te eten. En elk weekend tijd voor elkaar te maken. Verder zien we wel hoe het loopt. Heb zelf ook meer behoefte aan kwaliteit dan kwantiteit.

Kinderen zijn zijn eigenlijk net te oud voor oppas 's avonds en te jong om het helemaal alleen te doen. Dus zorgen we ervoor dat er op doordeweekse avonden altijd één van ons thuis is. Onze relatie lijkt soms net een weerhuisje. Als het mannetje binnen is, is het vrouwtje buiten en omgekeerd! Voor nu even prima er komen wel weer betere tijden.
Na het werk en voor het slapen gaan zien we elkaar ongeveer een uur. In dat uur na t werk eten we samen. We gaan eigenlijk altijd tegelijkertijd naar bed. Vrijdagmiddag zien we elkaar een paar uur (en doen we vaak boodschappen). Zaterdagmorgen zijn we samen vrij, maar dan zijn we ook met het huishouden bezig. Op zondag zijn we de hele dag samen (incl. Oma's en opa's, vader, moeders en andere fam). En dan is hij regeld nog een heel weekend of gedeelte van de week weg.

Wat mss al veel voor je kan doen is samen eten. Sommige dagen eten we om 16.00 u al warm, maar wel samen. Even de dag doornemen en lekker bij elkaar zitten!
Ik werk overigens kantooruren en vriend onregelmatig, bv. van 16.00 tot 1.00 en we gaan altijd samen naar bed en staan samen op, anders zien we elkaar soms weken niet. Vaak dut ik wat op de bank en als ie dan thuiskomt eet hij nog wat, drinken we wat samen en kletsen we even en 's morgens ontbijten we samen en kruipt hij terug in bed.
Het verschilt bij ons heel erg, maar gelukkig hebben wij wat dat betreft heel erg dezelfde behoefte. Zijn het liefst zoveel mogelijk samen en doen ook dingen die moeten gebeuren (ouders, vrienden, boodschappen) meestal samen. Soms splitsen we op maar dat is toch vaak wat minder gezellig.

Ik heb wel een erg drukke baan en hij een eigen zaak, dus zijn veel tijd kwijt aan werk. Helpen daar elkaar ook mee, maar dat beschouw ik niet als quality time. 's Avonds eten we eigenlijk altijd samen, maar daarna zijn we vaak nog druk. Ik ga graag af en toe wat eerder naar bed om daar nog wat te kletsen. Dan is er ook geen tv/computer in de buurt en dat scheelt erg.

Is het een idee om je vriend eens ergens mee naartoe te nemen als verrassing? Dat niet in het kader van: we moeten elkaar meer zien, maar gewoon wat leuks doen? Een keer naar de sauna, of als hij daar niet van houdt iets wat hij graag doet/ altijd al een keer heeft willen doen.

Hebben jullie gezamenlijke vrienden? Dat scheelt erg, probeer die lekker indien mogelijk in elkaar te integreren. Heeft hier wat moeite gekost, maar toch gelukt.
Wij hebben afgesproken om één avond in de week vrij te houden voor elkaar. Soms gaan we dan uit eten of iets leuks doen, maar vaker zijn we gewoon thuis, eten rustig samen en kletsen een beetje.

Eén avond was maximaal haalbare, want we zijn ook allebei druk en meer tijd voor een vaste afspraak was er niet te vinden. We zien elkaar natuurlijk vaker, maar dat is net zoals het uitkomt.
Wat eten we vanavond?
Wij brengen meestal 1 dag per weekeinde echt de hele dag samen door, we ontbijten altijd wel lekker uitgebreid in het weekeinde. Zes keer per jaar een weekendje weg of vakantie zonder elkaar.

Doordeweeks eten we 3/4 dagen samen en als 1 van de twee een week weg is voor het werk zijn we de week daarop toch weer wat vaker samen.

We hebben ook een gedeelde agenda die weer gesynchroniseerd is met onze werkagenda's .
We werken beide fulltime, soms werk ik ook avonden in het weekend. Daarnaast hebben we 2 pubers in huis die alles horen en zien, en vrijwel tegelijkertijd met ons gaan slapen.

In de weekenden hebben we regelmatig loges van de kinderen, ook staat het huis dan op zijn kop en rent iedereen door elkaar heen, boodschappen, winkelen, poetsen, auto wassen, was draaien en klusjes doen. Meestal een drukke en gezellige bende, maar niet echt tijd voor elkaar.

Sinds kort koken we samen een aantal malen per week, tijdens die momenten kunnen we veel bespreken. Daarnaast gaan we een aantal maal samen per week naar de paarden, daar zijn we meestal alleen en tijdens de ritten die we maken kunnen we honderuit tegen elkaar kletsen.

We moeten wel bewust tijd voor elkaar maken, de dagen gaan zo snel, en voordat we het in de gaten hebben is er weer een week voorbij.

2 a 3 maal per jaar piepen we er samen tussen uit, laten de boel de boel, zorgen dat de kinderen naar opa en oma kunnen gaan en gaan er samen een weekend weg.

Ruk moet leuk zijn.

Wij gaan bijna altijd samen naar bed en liggen dan meestal nog een minimaal een half uur te kletsen, lachen, knuffelen of vrijen voor we gaan slapen, heerlijk.

We zijn ook veel avonden samen, maar ik denk dat die niet onder 'quality time' vallen zoals TO bedoelt. Vaak zitten we allebei achter de laptop, of de een met een boek en de ander te zappen voor de TV. Maar toch voelt dat goed, lekker af en toe een knuffel, een kopje koffie voor elkaar zetten enz.

Ik heb nog nooit nagedacht over hoeveel tijd we nou écht samen doorbrengen. De ene keer meer dan de andere keer, soms alleen met zijn tweetjes (veel minder sinds Kazkind er is), soms met vrienden. Als we elkaar een tijd wat minder hebben gezien, is het weer extra genieten om tijd met elkaar door te brengen ,dat wel.
ik heb ook nog nooit uren geteld... vind ik een beetje dwangmatig eigenlijk. als het te weinig voelt is het voor jou te weinig. ook als het boven x uur uitkomt.
En doooooor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven