Relatie problemen
zondag 25 mei 2025 om 11:44
Beste viva forumlezers,
Ik wil me even voorstellen: ik ben een man van 53 jaar, getrouwd sinds 20 jaar, en vader van twee fantastische kinderen (14 en 18 jaar).
Mijn relatie loopt al een tijdje niet goed. Vier jaar geleden verloor ik mijn baan door een reorganisatie. Daarna was het een zoektocht naar iets wat ik leuk vond om te doen. Inmiddels werk ik alweer ruim twee jaar bij een geweldig bedrijf waar ik me goed op mijn plek voel.
Maar mijn relatie gaat steeds verder achteruit. Mijn vrouw houdt niet van knuffelen, en ik heb het gevoel dat alles altijd van míj moet komen. Als we ruzie hebben, wordt ze koppig en zegt ze niets. Soms gooit ze zelfs natte was uit de machine in mijn kledingkast. Ze kookt dan alleen voor zichzelf en de kinderen. Het kost me steeds meer energie om het weer goed te maken.
De laatste ruzie ontstond omdat ik haar niet kon ophalen uit een andere stad. Op zich was dat geen probleem, want ze had al gezegd dat ze vervoer geregeld had. Maar toen bleek dat ze toch opgehaald wilde worden. Toen ik aangaf dat het niet kon, werd ze boos en weigert sindsdien met me te praten. Door haar koppigheid krijg ik zelf ook steeds meer weerstand.
Ik begin sterk te neigen naar een scheiding, maar wil eerst graag advies of ervaringen horen van anderen. Hoe hebben jullie zoiets aangepakt?
Ik wil me even voorstellen: ik ben een man van 53 jaar, getrouwd sinds 20 jaar, en vader van twee fantastische kinderen (14 en 18 jaar).
Mijn relatie loopt al een tijdje niet goed. Vier jaar geleden verloor ik mijn baan door een reorganisatie. Daarna was het een zoektocht naar iets wat ik leuk vond om te doen. Inmiddels werk ik alweer ruim twee jaar bij een geweldig bedrijf waar ik me goed op mijn plek voel.
Maar mijn relatie gaat steeds verder achteruit. Mijn vrouw houdt niet van knuffelen, en ik heb het gevoel dat alles altijd van míj moet komen. Als we ruzie hebben, wordt ze koppig en zegt ze niets. Soms gooit ze zelfs natte was uit de machine in mijn kledingkast. Ze kookt dan alleen voor zichzelf en de kinderen. Het kost me steeds meer energie om het weer goed te maken.
De laatste ruzie ontstond omdat ik haar niet kon ophalen uit een andere stad. Op zich was dat geen probleem, want ze had al gezegd dat ze vervoer geregeld had. Maar toen bleek dat ze toch opgehaald wilde worden. Toen ik aangaf dat het niet kon, werd ze boos en weigert sindsdien met me te praten. Door haar koppigheid krijg ik zelf ook steeds meer weerstand.
Ik begin sterk te neigen naar een scheiding, maar wil eerst graag advies of ervaringen horen van anderen. Hoe hebben jullie zoiets aangepakt?
zondag 25 mei 2025 om 15:05
KansberekeningOkedan schreef: ↑25-05-2025 13:54Bijzonder dat iedereen er meteen maar vanuit gaat dat hij niks in het huishouden doet en dat het dus een begrijpelijke reactie van de vrouw is om dan maar natte was in de kast te flikkeren. Volgens mij wordt er veel ingevuld vanuit eigen frustratie.
Wanneer een vrouw hier komt klagen over een man die haar de silent treatment geeft en passief agressief gedrag vertoont, wordt de schuld doorgaans niet meteen bij to gelegd.
En het gaat niet om schuld bij 1 van beiden, maar de kans is heel groot dat dit stel in een hele klassieke valkuil is gestapt
Onevenwichtige taakverdeling
Knuffelen moet altijd uitdraaien op seks
Slechte communicatie
Elkaar kwijt geraakt
Allebei al lang ontevreden
zondag 25 mei 2025 om 15:07
Ik vind ook niet dat de schuld bij 1 iemand gelegd moet worden, maar ik vind dat er nogal van leer getrokken wordt tegen to op basis van speculatie en invullingenLila-Linda schreef: ↑25-05-2025 15:05Kansberekening
En het gaat niet om schuld bij 1 van beiden, maar de kans is heel groot dat dit stel in een hele klassieke valkuil is gestapt
Slechte communicatie
Elkaar kwijt geraakt
zondag 25 mei 2025 om 15:12
Maar je kunt alleen aan TO vragen wat hij (zij) anders kan doen, de partner meldt zich niet
En eigenlijk is alleen praten de oplossing, maar dat vinden best veel mensen verrekte moeilijk
zondag 25 mei 2025 om 15:12
Maar je kunt alleen aan TO vragen wat hij (zij) anders kan doen, de partner meldt zich niet
En eigenlijk is alleen praten de oplossing, maar dat vinden best veel mensen verrekte moeilijk
zondag 25 mei 2025 om 15:14
Ach kom, als dit een vrouw was geweest die de OP had geschreven dan had het direct aan de man gelegen. Nu schrijft een man de OP en ligt het alsnog aan hem.Lila-Linda schreef: ↑25-05-2025 15:05Kansberekening
Slechte communicatie
Elkaar kwijt geraakt
zondag 25 mei 2025 om 15:15
Ik hoorde veel invullingen en weinig vragen.Lila-Linda schreef: ↑25-05-2025 15:12Maar je kunt alleen aan TO vragen wat hij (zij) anders kan doen, de partner meldt zich niet
Met dat tweede ben ik het roerend eens
zondag 25 mei 2025 om 16:01
Ook zonder hormonen bouw je boosheid en frustratie op als het leven samen niet goed gaat. Misschien dat een hormonale bui (bijv. vlak voor menstruatie) je boosheid iets meer ruimte geeft. Maar dan moet er al genoeg boosheid onder zitten. Als er geen vuiltje aan de lucht is, ga je echt niet spontaan dat soort gekke dingen doen.Hallodaar schreef: ↑25-05-2025 13:53Niet persé natte was in een kast flikkeren. Maar onderschat alsjeblieft niet wat hormoon schommelingen met een mens kunnen doen.
Wat ik eerder al schreef, ze is ergens boos en gefrustreerd over, of ergens gaat het niet goed met haar.
Dat lijkt me (zeker na zoveel jaren samen) wel iets om mee aan de slag te gaan. I.p.v met een scheiding te gaan dreigen.
zondag 25 mei 2025 om 16:01
zondag 25 mei 2025 om 16:06
Eens. Misschien is die vrouw wel gewoon een bitch, misschien doet TO precies evenveel in het houdhouden, misschien heeft ze een ander. We weten het niet. Iets meer info van TO zou wel helpen.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
You know it, and now I'm here.
zondag 25 mei 2025 om 16:07
To, wij kunnen eigenlijk niks zeggen over jullie situatie als je niet meer achtergrond geeft.
Hoe communiceren jullie? Hoe vaak praten jullie? En dan ook écht praten? Over wat je bezig houdt, wat je moeilijk vindt, leuk vindt, de wensen, de verwachtingen?
Hoe lossen jullie onenigheid op? Verschil van mening?
Wat zijn jullie afspraken over taakverdelingen? Worden deze wel eens opnieuw bekeken?
Hoe blij is je vrouw met haar leven? Hebben jullie het ook wel eens over de mens in de relatie? Niet alleen over het samen, maar ook over haar en jou, los van elkaar?
Zonder communicatie kom je er niet. Dit is het fundament om elkaar te blijven begrijpen, elkaar te steunen en elkaar te stimuleren de beste mensen te zijn die jullie kunnen zijn. Voor jezelf, voor elkaar, voor de kinderen.
Nb. Als communicatie echt al heel lang niet goedloopt, verwacht dan niet dat dit met 1 gesprek is op te lossen. Soms komen er eerst verwijten en boosheid of verdriet naar buiten. Omdat mensen zich vaak langdurig niet gezien en gehoord voelen. Het is echt een kunst en hard werken om samen door relatiemoeilijkheden te komen. Je moet echt samen in een fase komen waarbij je voorbij de verwijten kunt komen. Veel stellen lukt dat niet alleen. Dan kan het helpen om een ander te betrekken die hier goed in is. Die kan zorgen dat je allebei voorbij verwijten komt en écht gaat luisteren. Dat kan een coach zijn, een pastoor, een hulpverlener, misschien zelfs wel een kennis die ver genoeg afstaat. Praten kun je echter wel leren.
Hoe communiceren jullie? Hoe vaak praten jullie? En dan ook écht praten? Over wat je bezig houdt, wat je moeilijk vindt, leuk vindt, de wensen, de verwachtingen?
Hoe lossen jullie onenigheid op? Verschil van mening?
Wat zijn jullie afspraken over taakverdelingen? Worden deze wel eens opnieuw bekeken?
Hoe blij is je vrouw met haar leven? Hebben jullie het ook wel eens over de mens in de relatie? Niet alleen over het samen, maar ook over haar en jou, los van elkaar?
Zonder communicatie kom je er niet. Dit is het fundament om elkaar te blijven begrijpen, elkaar te steunen en elkaar te stimuleren de beste mensen te zijn die jullie kunnen zijn. Voor jezelf, voor elkaar, voor de kinderen.
Nb. Als communicatie echt al heel lang niet goedloopt, verwacht dan niet dat dit met 1 gesprek is op te lossen. Soms komen er eerst verwijten en boosheid of verdriet naar buiten. Omdat mensen zich vaak langdurig niet gezien en gehoord voelen. Het is echt een kunst en hard werken om samen door relatiemoeilijkheden te komen. Je moet echt samen in een fase komen waarbij je voorbij de verwijten kunt komen. Veel stellen lukt dat niet alleen. Dan kan het helpen om een ander te betrekken die hier goed in is. Die kan zorgen dat je allebei voorbij verwijten komt en écht gaat luisteren. Dat kan een coach zijn, een pastoor, een hulpverlener, misschien zelfs wel een kennis die ver genoeg afstaat. Praten kun je echter wel leren.
zondag 25 mei 2025 om 16:12
Dat is toch nog steeds geen enkel excuus om natte was in de kast te mikken en hem te vernederen door voor iedereen te koken behalve voor hem? Zij kan toch ook gewoon op een normale manier haar ongenoegen uiten?Attraverso schreef: ↑25-05-2025 13:45Waarom kook jij niet of haal jij de was niet uit de machine? Is zij huisvrouw? Hoe zijn de taken bij jullie verdeeld?
Lijkt alsof zij ontevreden is over hoe de dingen lopen thuis en dan heb je inderdaad geen zin om te knuffelen met je partner.
Denk eraan, als je gaat scheiden moet je ook zelf koken en wassen he.
Natuurlijk, alles begint met praten, kijken waar de schoen wringt, maar als mijn man me zo zou behandelen, zou ik ook serieus een scheiding overwegen. Ik vind het walgelijk gedrag.
zondag 25 mei 2025 om 16:16
zondag 25 mei 2025 om 16:16
De vraag is of dit passief agressieve gedrag niet een geschiedenis heeft die je genegeerd hebt. Wellicht heeft ze in het verleden vaker aangegeven zich ergens aan te ergeren, en heb je dat niet opgepikt, of is het iets wat je niet kan of wil veranderen.
Doordat je in de OP het over de reorganisatie hebt, krijg ik het idee dat in die periode iets ontstaan is, frustraties die niet verwerkt zijn, of boven tafel kwamen. Wellicht doordat je passief leek te zijn. Speculatie, maar in dat soort perioden kunnen dingen ontstaan.
Het lijkt mij heel lastig om in een dergelijke relatie door te gaan. De constante onderhuidse spanning, het maar uit de weg gaan om te voorkomen dat er gedoe ontstaat.
Wellicht bij jezelf de stappen gaan onderzoeken om uit elkaar te gaan, zodat je meer rust hebt omdat je weet wat je kan doen, wat je moet gaan regelen.
Dan kan je vanuit rust nog een keer het gesprek aan gaan. Ga je niet in rust een gesprek aan dan is de kans dat frustraties de overhand nemen en je in een ruzie situatie de scheiding moet gaan regelen.
Doordat je in de OP het over de reorganisatie hebt, krijg ik het idee dat in die periode iets ontstaan is, frustraties die niet verwerkt zijn, of boven tafel kwamen. Wellicht doordat je passief leek te zijn. Speculatie, maar in dat soort perioden kunnen dingen ontstaan.
Het lijkt mij heel lastig om in een dergelijke relatie door te gaan. De constante onderhuidse spanning, het maar uit de weg gaan om te voorkomen dat er gedoe ontstaat.
Wellicht bij jezelf de stappen gaan onderzoeken om uit elkaar te gaan, zodat je meer rust hebt omdat je weet wat je kan doen, wat je moet gaan regelen.
Dan kan je vanuit rust nog een keer het gesprek aan gaan. Ga je niet in rust een gesprek aan dan is de kans dat frustraties de overhand nemen en je in een ruzie situatie de scheiding moet gaan regelen.
zondag 25 mei 2025 om 16:17
Juist, dat dacht ik ook meteen.
Alsof het gedrag van die vrouw volkomen begrijpelijk, geaccepteerd en redelijk is.
zondag 25 mei 2025 om 16:22
Eens, heel erg eens!Itsnojoke schreef: ↑25-05-2025 16:12Dat is toch nog steeds geen enkel excuus om natte was in de kast te mikken en hem te vernederen door voor iedereen te koken behalve voor hem? Zij kan toch ook gewoon op een normale manier haar ongenoegen uiten?
Natuurlijk, alles begint met praten, kijken waar de schoen wringt, maar als mijn man me zo zou behandelen, zou ik ook serieus een scheiding overwegen. Ik vind het walgelijk gedrag.
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 25 mei 2025 om 16:23
Natte was in kast gooien… is het mogelijk dat hier iets aan vooraf is gegaan? Vrouw heeft je bijv gevraagd was op te hangen en jij hebt het niet gedaan oid? Niet dat dat het goed praat, maar het voelt alsof hier een iets logischere verklaring achter moet zitten, anders is het wel heel bijzonder gedrag.
Wil je het nog verbeteren? Of heb je al besloten dat je het niet meer ziet zitten?
Wil je het nog verbeteren? Of heb je al besloten dat je het niet meer ziet zitten?
zondag 25 mei 2025 om 16:32
Niet direct tegen jou, maar wel op het zoeken naar een mogelijke verklaring die ik van meerdere forummers lees:Minik schreef: ↑25-05-2025 16:23Natte was in kast gooien… is het mogelijk dat hier iets aan vooraf is gegaan? Vrouw heeft je bijv gevraagd was op te hangen en jij hebt het niet gedaan oid? Niet dat dat het goed praat, maar het voelt alsof hier een iets logischere verklaring achter moet zitten, anders is het wel heel bijzonder gedrag.
Waarom moet er per sé altijd iets gebeurd zijn waardoor hij het zelf wel over zich heeft afgeroepen? Omdat hij een piemol heeft?
De dame kan toch idd gewoon een trut zijn die passief agressief reageert op iets waarvan partner geen idee heeft wat ie nu weer fout doet?
Ze zijn er hè. Ik ken er zo een, echt een akelig persoon.
Echt hoor, man of vrouw, ik heb echt zó de schurft aan dat passief agressieve gedoe

zondag 25 mei 2025 om 16:46
Die mannen he. Altijd weer die mannen. Vreselijk volk.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
zondag 25 mei 2025 om 16:56
Ik zou dit andersom ook hebben geschreven. Waarom zou iemand uit het niks natte was in een kast gooien? Als dat echt zomaar uit het niks gebeurt, dan moet er ergens een kronkel in haar hoofd mis gaan.
zondag 25 mei 2025 om 17:00
Ik vind dat het niet uitmaakt wat eraan vooraf is gegaan. Natte was in de kast kwakken, voor het gezin koken maar niet voor hem, dan zit je gewoon echt fout qua gedrag, wát daar ook aan vooraf ïs gegaan. Net als bij slaan. Dan plaats je jezelf in een zwakke positie, omdat het gedrag sowieso fouter is dan het gedrag dat de reactie heeft uitgelokt.
zondag 25 mei 2025 om 17:01
TO, de enige neutrale tip die ik voor je heb: wordt 100% zelfvoorzienend. Leer je eigen was te doen, je eigen eten te maken, je eigen dingen te doen en gelukkig te zijn zonder haar. Maak jezelf onafhankelijk. Ga het gesprek aan vanuit onafhankelijkheid en zie wat er dan nog mogelijk is. Communiceer nooit vanuit afhankelijkheid. Maar loop ook niet weg voordat je probleemloos weg kan lopen.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
zondag 25 mei 2025 om 17:03
En weer eens.Itsnojoke schreef: ↑25-05-2025 17:00Ik vind dat het niet uitmaakt wat eraan vooraf is gegaan. Natte was in de kast kwakken, voor het gezin koken maar niet voor hem, dan zit je gewoon echt fout qua gedrag, wát daar ook aan vooraf ïs gegaan. Net als bij slaan. Dan plaats je jezelf in een zwakke positie, omdat het gedrag sowieso fouter is dan het gedrag dat de reactie heeft uitgelokt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in