Relatie stuk door geld?

18-07-2018 10:44 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even mijn verhaal kwijt, hopend op goed advies van buitenstaanders.
Sinds september vorig jaar woon ik samen met mijn vriend in zijn huis.
We hadden afgesproken dat we financieel alles op een hoop zouden gooien. En ja hoor daar komt het probleem.

De afspraak was dat ik dan de boodschappen zou betalen omdat de vaste lasten van het huis toch al automatisch van de rekening van mijn vriend werden afgeschreven.
We hadden uitgerekend dat we samen makkelijk 1000 euro in de maand zouden kunnen sparen, dat zouden we dan op een gezamelijke rekening zetten en daarvan leuke dingen doen/kopen.

Nu vroeg ik een paar weken geleden hoeveel we nu samen gespaard hadden en toen bleek dat mijn vriend vond dat dat geld van hem alleen was omdat hij meer verdiend dan ik. En ik dus geen recht heb op dat geld.
De situatie is als volgt:
Mijn vriend heeft drie kinderen waarvan er eentje altijd bij ons is, eentje voor de helft van de tijd en eentje om het weekend.
Ik heb een kind wat bij ons woont
Het inkomen van mijn vriend is 3000 euro. De vaste lasten zijn 1300 euro.
Mijn inkomen is 1200 euro. De vaste lasten zijn 200 euro.
De 1000 euro die ik dus te besteden heb gaan elke maand op aan boodschappen.
En van de 1700 euro die mijn vriend overhad zouden we die 1000 euro sparen.
De andere 700 euro hebben we nooit besproken.
Mijn vriend werkt fulltime , ik minimaal 60% en heb nog af en toe een bijverdienste.
Ik doe traditioneel het huishouden omdat ik minder werk.
We zijn beiden al boven de 50.

Ik vind de situatie niet eerlijk en ben het er ook niet mee eens.
In mijn ogen komt het er op neer dat ik 1000 euro kostgeld betaal en ook nog het hele huis schoonhoudt.
Mijn vriend vind dat ik nergens zo goedkoop kan wonen.
De relatie staat nu op springen. Ik heb ontzettende spijt dat ik mijn huis verkocht heb maar dat kan ik niet meer terugdraaien helaas.
Wij vinden beide dat we gelijk hebben dus we gaan hier niet meer uitkomen.
Wat is jullie mening/advies?


P.s. Er staat dus maar 6500 euro op de rekening volgens mijn vriend.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-07-2018 11:30
Zou het zo kunnen dat zij de restwaarde van haar huis in het gezamenlijke huis heeft gestopt? To? Dat is mijn interpretatie.
Waar haal je dat vandaan?
Koffiehagedis schreef:
18-07-2018 11:37
Wie zou er akkoord gaan met zo'n lullige deal in je eigen nadeel? Álle vaste lasten dragen voor het huis waarin je woont, en ook nog in je eentje de spaarrekening spekken, terwijl je vriendin alleen maar - voor héél veel geld - boodschappen doet? En wel meegeniet van alle lusten en het restant van jouw salaris? Ik denk echt dat de kans groot is dat er miscommunicatie speelt.

Heel veel gezinnen met een traditionele rolverdeling.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
18-07-2018 11:41
Heel veel gezinnen met een traditionele rolverdeling.
True. Misschien ben ik hier simpelweg iets te modern/millennial voor :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst duidelijk creeeren in de belevingswereld van een ander.
Blijkbaar is op de grote hoop een ander gegeven bij de ander.

Aangenomen dat de kinderen niet echt klein meer zijn, dus geen verzorging nodig hebben. Zou je ook meer kunnen werken maar wellicht wil je dat niet (is geen moeten hoor)

Je werkt 1200 a 60% en hij werkt 3000 a 100%. De vaste lasten (die van jou en hem zijn 200+1200= 1400 euro).
Dus jullie leggen naar ratio in maar van wie is het huis en op wiens naam staat het, dus als jullie relatie ophoudt, krijg jij iets van het huis mee?
Nee dan hoef je niet mee te betalen aan de hypotheek, wel aan het GWL.
Dat lijkt me logisch.
Raar dat hij ineens de regels verandert. Dat is dan maar niet anders. Dan gaat vanaf nu alles naar ratio incl het huishouden.
Staat het huis op jullie beide? En de hypotheek? Had jij overwaarde? Zo ja waar is dat?
Ga je zaken goed regelen. Deze man blijkt onbetrouwbaar. Dus als jullie uit elkaar gaan, gaat dat denk ik ook niet netjes.
Alle reacties Link kopieren
Maar er staat nergens dat zij alle boodschappen dóet, er staat dat ze de boodschappen betaalt. Misschien heeft vriend wel een ontzettend dure smaak, misschien moet ze wel heel veel voor zijn kinderen inkopen.

Ik zou afspreken om alle kosten - vaste lasten en boodschappen - op één hoop te gooien en naar rato te betalen, want nu betaalt hij maandelijks 1300 euro van een inkomen van 3000 euro en jij 1000 euro van een inkomen van 1200 euro, dat klinkt niet als een heel eerlijke verdeling. Ik weet trouwens niet of zijn persoonlijke vaste lasten inbegrepen zijn in die 1300 euro, anders is het nog oneerlijker verdeeld. Op deze manier heb je zelf niet eens de kans om te sparen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad, de aflossing van zijn huis komt geheel voor zijn rekening, die gaat dus niet mee op de hoop.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
1000 euro uitgeven aan boodschappen: eten jullie elke dag kreeft, truffels en kaviaar? Je zou met de helft ook boodschappen kunnen doen, dan kun je ook sparen. Er zijn dus bankrekeningen waar je geld op stort voor jullie samen maar waar je vriend alleen toegang toe heeft dus geen gezamenlijke spaarrekening maar je spaart op zijn rekening. Je gooit dus alles financieel op zijn hoop. Beetje vreemd dat je niet bij je eigen geld kunt. Waarom vind je dat ok?

Ik zou die 1000 niet meer storten en de boodschappen 100% zelf beheren. Alleen bij de Lidl en Aldi het hoogst noodzakelijke in de aanbieding halen zoals, brood, rijst, aardappels, pasta, groente en wat vlees/vis en wil hij wijn, bier, luxe chocolade of kreeft, dure zooi dan haalt hij het zelf van zijn spaargeld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet begrijp is dat je nu al een "gezamelijke" rekening hebt geopend.
Dood eng, Je woont nog maar kort samen.
Had gewoon je eigen rekening gehouden.
Of laat hem alsnog opnieuw veranderen in de naamstelling alleen op jouw naam.

Jij doet voor 1000,00 euro p.m. "de boodschappen" !!!

Het is zijn huis, hij betaald het huis en de bijkomende vaste lasten.
Hij houdt over 1700!!.

Of hij stort die 1700,00 op zijn eigen spaarrekening.
Of alleen die 1000,00
Dan zou er op zijn eigen spaarrekening dus nu al ruim 10.000,00 moeten staan van af september vorig jaar naar nu.

Oke hij heeft 3 kinderen, dus neem ik aan dat die 700,00 euro uitgegeven wordt aan de kinderen en andere leuke of minder leuke zaakjes.

Ik zou het volgende doen.
Vriend eigen rekening, eigen spaarrekening.
Jij eigen rekening, eigen spaarrekening.

Je kunt eventueel een andere gezamelijke rekening openen
en daar beiden per maand een x bedrag op storten.
Dat geld is dan van jullie beiden omdat deze rekening op beider naam staat.

Als jullie er niet uitkomen, kun je altijd nog naar een onafhankelijke financieel adviseur stappen.

eerst om de tafel om onduidelijkheden over het geld helder te krijgen.


P.s.
Als ij maar 200 euro stort en hij 1000,00 zit daar nogal een zeer groot verschil tussen en kan ik mij voorstellen , dat je vriend vindt, dat het grootste gedeelte zijn spaargeld is.

Vandaar neem zelf een spaarrekening.
Niks grote hoop.
Komt ellende van, zoals je al gemerkt hebt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-07-2018 11:47

Ik zou die 1000 niet meer storten en de boodschappen 100% zelf beheren. Alleen bij de Lidl en Aldi het hoogst noodzakelijke in de aanbieding halen zoals, brood, rijst, aardappels, pasta, groente en wat vlees/vis en wil hij wijn, bier, luxe chocolade of kreeft, dure zooi dan haalt hij het zelf van zijn spaargeld.
Of dat inderdaad. Gewoon de noodzakelijke boodschappen doen en luxe dingen of persoonlijke aankopen kan hij dan zelf betalen, net als jij als je iets voor jezelf nodig hebt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Er staat dus maar 6500 euro op de rekening. Maar waar is dan al het geld naartoe gegaan?

1700 totaal
700 daar was geen afspraak over
1000 om te sparen nadat er leuke dingen gedaan waren. Dat is nu zo'n 9.000 á 10.000 euro minus de leuke dingen. Ik moet zeggen dat ik 6500 dan best een behoorlijk bedrag vind. Jullie zijn niet met een klein gezin dus een dagje weg is gelijk een flink bedrag. Trekt hij dan ook altijd de portemonnee? Als dat zo is zou ik zorgen dat ik zelf met die 1000 euro van jezelf beter uitkomt met de boodschappen. Dan kun je ook een paar honderd voor jezelf opzij zetten.
Alle reacties Link kopieren
Las het net opnieuw

Haar verdiende geld ( 1000,00) wordt dus inderdaad gebruikt voor de boodschappen, waardoor vriend dus 1700,00 overhoudt !!!!!!!!!!

Ook ik zou dan vraagtekens hebben over het feit dat er maar 6500,00 op de spaarrekening staat.
Zoals ik eerder schreef, als hij 1000,00 per maand opzij zou zetten vanaf September vorig jaar. Zou er al minstens 10.000,00 op moeten staan.

Maar goed wie weet waren er onvoorziene uitgaves.
waar nog niet over geschreven is.

Dure vervangingen van 1 auto bv.
Sportclubjes 3 kids
Schoolgelden etc.
Vervanging van div. zaakjes.

Afijn. er staat dus maar 6500,00 op de spaarrekening.
Susan schreef:
18-07-2018 11:46
Maar er staat nergens dat zij alle boodschappen dóet, er staat dat ze de boodschappen betaalt. Misschien heeft vriend wel een ontzettend dure smaak, misschien moet ze wel heel veel voor zijn kinderen inkopen.


Dan nog is 1000 euro heel veel!
Ik volg wel eens een gezin op Youtube met 8 kinderen en hun budget is 1000 per maand!
Alle reacties Link kopieren
Het is dan misschien wel veel, maar ik vind het wel uitmaken of dat haar keus is of (mede) van haar vriend. Als haar vriend verwacht dat er maandelijks een boodschappenbudget is van 1000 euro en vindt dat zij die 1000 euro moet storten dan vind ik de verdeling niet heel eerlijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2018 12:03
Dan nog is 1000 euro heel veel!
Ik volg wel eens een gezin op Youtube met 8 kinderen en hun budget is 1000 per maand!
Ik gebruik ook 1000,00 per maand, maar dat geld is niet alleen voor boodschappen.
De benzine, kleding, kadeautjes, terrasje pakken , BBQtje met vrienden , bioscoopje, theater, noem maar op wordt er ook van betaald.
Houd ik over aan het eind van de maand, gaat dit alsnog naar een spaarrekening. :)

Misschien bedoelt TO dat ook wel.
Als ze beide roken, drinken en regelmatig uit eten gaan. Kom je best aan 1000 incl benzine en toiletartikelen. Wat valt er onder boodschappen to?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dus dat we een goede eerlijke afspraak hadden die we samen gemaakt hebben. Die gezamelijke rekening hebben we nog niet geopend alles staat nog op vriend zijn rekening.
Wat boodschappen betreft is het zo dat het niet alleen eten en drinken is maar eigenlijk gewoon alles waar je in het dagelijks leven geld aan uitgeeft. Ook sigaretten voor drie personen ( ik ben inmiddels meer dan twee maanden gestopt en vriend sinds maandag, nu alleen zoon van vriend nog). Dus ik ben echt geen opmaker, ik krijg vaak het verwijt dat ik gierig ben, vooral voor mezelf.
Het geld ging echt elke maand op en zelfs weleens tekort. Dan betaalde vriend de boodschappen.
Op vakantie zijn we niet geweest, het enige wat we gedaan hebben is een paar keer uit geweest en een paar etentjes.

Onze kinderen zijn ook al jongvolwassenen en volwassen. De jongste is 15 de oudste 23 jaar. Ze eten en drinken dus ook als volwassenen.
De drie van mijn vriend zijn wel gewoon van dezelfde moeder hoor, ze bepalen alleen zelf waar ze willen wonen.
Achteraf had ik mijn huis niet moeten verkopen nee maar ja......als we gewacht hadden tot alle kinderen het huis uit waren , waren we misschien ook weer tien jaar ouder geweest.

Ik weet niet of het nog zin heeft om andere afspraken te maken, voel me erg gekwetst en boos nu.
In mijn ogen is mijn vriend de enige die er op vooruit is gegaan. Hij krijgt duizend euro kostgeld en zijn huis wordt gepoetst en zijn kinderen verzorgd waar nodig is.
Mijn idee zou dan zijn om gewoon kostgeld te gaan betalen en hij zou of een werkster moeten nemen of mij betalen maar dat heeft mijn inziens niets meer met een relatie te maken.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe afspraken maken dan. Berekenen hoeveel jullie verdienen en daar hetzelfde percentage van bijdragen. Ook boodschappen en sigaretten (en kom op.. als een kind gaat roken ga jij dat natuurlijk niet betalen). Alles voor jouw kind betaal jij, alles voor zijn kinderen hij. En hou hierbij rekening met het huishouden dat jij doet. Anders zou ik gaan latten want ik krijg hier ook de kriebels van.
Alle reacties Link kopieren
Zoon van vriend mag zn eigen sigaretten kopen. Je bent toch niet gek? En als ze werken, kunnen ze ook kostgeld betalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Maar komt vriend volgens hem nu terug op de gemaakte afspraken of is hij ze nu aan het wijzigen.

Kijk jullie inkomstenverschil is gewoon ontzettend groot. Ik kan mij voorstellen dat vriend daarom het niet helemaal eerlijk zou vinden dat 50% van het spaargeld nu ook van jouw is. Maar dat jij nu helemaal niks voor jezelf kunt sparen is natuurlijk onzinnig en dat moet hij zelf ook niet willen.
Dat stoppen met roken zal ook wel flink in je uitgaven gaan schelen. Zijn zoon gaat ze maar lekker zelf kopen of nog beter stoppen. Dan heb je denk ik nu al zo minimaal 100 euro per maand gewonnen.

Is deze situatie trouwens ook oneerlijk voor de kinderen? Stel je kind heeft een nieuwe broek nodig. Moet jij daar dan over nadenken en peinzen of dit deze maand lukt en eentje bij de Zeeman kopen en loopt je vriend gewoon een dure winkel in en koopt er gelijk maar twee voor zn kinderen?
Ik begrijp echt helemaal niks van jullie gezin. Waarom betaal je in vredesnaam sigaretten voor kind? Mag hopen dat het niet die van 15 is. Daarnaast is toch op voorhand al te voorzien dat deze afspraken niet werken. Begin gewoon opnieuw. Alle vaste lasten bij elkaar, normaal budget voor boodschappen zonder budget voor sigaretten en verdeel dat naar rato. Stort een bedrag voor vaste lasten op een gezamelijke rekening en stort beide een bedrag om te sparen op een gezamelijke spaarrekening. Jullie huidige afspraken kloppen gevoelsmatig niet omdat alles door hem betaald en gespaard wordt. Ik zou daar ook geen trek in hebben.
Alle reacties Link kopieren
Niet handig dit, echt niet. Ik zie aankomen dat deze relatie klapt. En dan zit jij zonder huis. Waar ga je dan naartoe, TO?
Alle reacties Link kopieren
Dan mag hij voortaan zijn eigen boodschappen en sigaretten betalen en doe jij in ruil voor inwoning het huishouden.

En inderdaad dat heeft niets meer met een relatie te maken.
En nee dat komt niet door geld maar door de asohouding van je vriend.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Worden de sigaretten voor de kinderen door jouw geld betaalt !!!!!!!

Ik zou zeggen tegen de kinderen. Ga een vakantie baantje of week-end baantje zoeken.


De sigaretten en andere zaakjes betalen ze maar mooi van hun zakgeld of baantje.
Hebbe ze inderdaad een week-ed baantje, zou ik ze zelfs hun eigen zorgverzekering laten betalen., hun eigen abonnement van hun Phone etc.
ZO leren ze zelfstandig te worden. Lekker makkelijk hotel mamma!!

Kan me nu voorstellen dat je zelfs te kort zou kunnen komen!!

Sigaretten zijn peperduur, Abonnementen Phone kunnen al vanaf 7,50 p.m.


en baai de wee
de zorg en geldkosten van/voor zijn kinderen, zijn zijn pakkie aan, niet de jouwe.
Hij houdt notabene 1700 euries over !! dan betaalt hij maar gewoon de zorg voor zijn eigen kinderen en moet jouw geld daar niet voor gebruikt worden.

Je opent met uit elkaar voor geld ??

Hoe voel jij je nu, Gaat dit alleen om geld, of speelt er meer?

WIl je eigenlijk weg met je dochter ? Ben je er klaar mee?
(ook omdat je schijft, dat je het jammer vindt, dat je je huis verkocht hebt?)

Heb je een eigen achterdeur, was er overwaarde?

Schrijf je anders snel in voor een huis.
Als je inkomen laag is, zijn er allerlei wegen voor subsidies en kwijtscheldingen.
Als dat meer je punt is, dan alleen het geld

Wij leerden onze kinderen, dat het leven duur is.
Dat zodra ze het konden vanaf 16jaar al in de week-enden werkten.
In het begin moesten ze dan een gedeelte van hun tel.ab., zorgverzekering betalen van hun eigen verdiende geld.
Vonden ze uiteraard totaal geen strak plan maar het heeft hun gebracht, waar ze nu zijn.

Ik was geen hotel mama, nog de butler, nog de taxichauffeur.
Er was eten en drinken in huis.
WIj betaalden hun school en later hun studie.
Sigaretten heb ik nooit betaald, toen 1 van mijn kinderen ging roken.

Afijn dus nog steeds om die tafel !! als je toch bij elkaar wilt blijven.




Als jij je"genaaid " voelt en je krijgt het niet helder samen
Alle reacties Link kopieren
Even voor de duidelijkheid, we hebben dus nog allebei onze eigen bankrekening.
Ik pin altijd alles, mijn vriend heeft haast nooit zijn pasje bij.
Ik let bij de dagelijkse boodschappen altijd op de aanbiedingen en we eten echt niet duur, wel veel.
Er wordt ook nogal wat gedronken in het weekend dat telt ook op.
Mijn vriend heeft wel een dure smaak maar daar zit ik niet mee want hij verdiend ook meer.

Normaal gesproken ben ik niet met zulke dingen bezig maar ik voel me nu bedonderd en heb het gevoel dat er van mij wordt geprofiteerd maar dat gevoel heeft mijn vriend dus ook. Dus tja.

Voor ik hier kwam wonen woonde wij met zijn tweeen, ik kon van het geld wat ik verdiende goed rondkomen en soms wat sparen. Ik verlang niet veel.
Nu wonen we soms met zessen, ik kook, poets ,was en strijk me gek en waarvoor?
Niet om het gevoel te krijgen dat ik een profiteur ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven