Relatie van 1 jaar, te weinig gezamelijke interesses?
vrijdag 9 mei 2025 om 21:11
Ik heb iets meer dan een jaar een relatie gehad maar kort geleden hier een punt achter gezet na een vakantie.
Het was echt een hele lieve jongen en hij deed niks fout, maar dan ook echt niks. Maar toch ging ik me steeds meer irriteren..
Alles vond hij prima, het maakte niet uit wat we gingen doen maar ik moest er altijd mee komen. Er kwam nooit een beetje enthousiasme uit of leuk idee. Hierdoor merkte ik dat mijn enthousiasme ook af nam voor dingen die ik echt heel leuk vind om te doen.
Terwijl ik juist mezelf probeer te pushen om dingen te ondekken.
Ik denk eigenlijk dat we te snel samen zijn geëindigd in samen op de bank zitten 1x per week. Vaker spraken we ook niet af, ik merkte ook steeds meer dat ik doe behoefde niet voelde. Ik vond zijn maniertjes van dingen doen soms kinderachtig en heel passief vaak, misschien ook het verschil dat hij thuis woont en ik wel op mezelf.
Toch brengen mensen uit mijn omgeving me aan het twijfelen, want we maakten geen ruzie. Ik ben wel op een leeftijd dat ik graag samen met iemand voor een toekomst wil gaan, maar ik denk dat je wel iets meer qua hobbies gemeen moet hebben of echt moet uitkijken om hem te zien, zeker pas na 1 jaar samen te zijn. Nu ben ik vooral bang dat ik het idee van met iemand zijn ga missen, en ik vind dat zelf ook naar hem geen eerlijke reden om het toch te proberen ondanks dat hij wil.
Zijn er mensen tussen de 20 en 30 die ook ongeveer hetzelfde meegemaakt hebben?
Het was echt een hele lieve jongen en hij deed niks fout, maar dan ook echt niks. Maar toch ging ik me steeds meer irriteren..
Alles vond hij prima, het maakte niet uit wat we gingen doen maar ik moest er altijd mee komen. Er kwam nooit een beetje enthousiasme uit of leuk idee. Hierdoor merkte ik dat mijn enthousiasme ook af nam voor dingen die ik echt heel leuk vind om te doen.
Terwijl ik juist mezelf probeer te pushen om dingen te ondekken.
Ik denk eigenlijk dat we te snel samen zijn geëindigd in samen op de bank zitten 1x per week. Vaker spraken we ook niet af, ik merkte ook steeds meer dat ik doe behoefde niet voelde. Ik vond zijn maniertjes van dingen doen soms kinderachtig en heel passief vaak, misschien ook het verschil dat hij thuis woont en ik wel op mezelf.
Toch brengen mensen uit mijn omgeving me aan het twijfelen, want we maakten geen ruzie. Ik ben wel op een leeftijd dat ik graag samen met iemand voor een toekomst wil gaan, maar ik denk dat je wel iets meer qua hobbies gemeen moet hebben of echt moet uitkijken om hem te zien, zeker pas na 1 jaar samen te zijn. Nu ben ik vooral bang dat ik het idee van met iemand zijn ga missen, en ik vind dat zelf ook naar hem geen eerlijke reden om het toch te proberen ondanks dat hij wil.
Zijn er mensen tussen de 20 en 30 die ook ongeveer hetzelfde meegemaakt hebben?
zaterdag 10 mei 2025 om 05:56
Ja, relatie met op papier perfecte jongen toen ik begin 20 was. Ik vond hem al langer leuk. Maar in een relatie ging ik me al snel aan dingen van hem ergeren in zijn gedrag en persoonlijkheid. Absoluut geen dingen die echt mis waren, maar puur waarin zijn karakter ver van het mijne af lag (extraverter, een duidelijke mening over alles en die laten horen).
Kreeg toen het advies van iemand: als je je gaat ergeren aan iemand, zeker zo snel al, dan is het gewoon niet zoals het moet zijn. Dan ben je te verschillend.
En het is echt waar, ergernis is misschien wel het belangrijkste signaal dat je niet bij elkaar past, denk ik. Ik heb nu 10+ jaar een relatie en heb me nooit aan hem geërgerd (buiten natuurlijk de kleine dingen als joh als je deze zooi nou meteen even had opgeruimd, maar dat is niet over hem zelf
).
In een relatie moet iemand écht bij je passen. Er hoeft niet echt iets ‘’mis” te zijn met diegene om te concluderen dat het niks wordt.
Kreeg toen het advies van iemand: als je je gaat ergeren aan iemand, zeker zo snel al, dan is het gewoon niet zoals het moet zijn. Dan ben je te verschillend.
En het is echt waar, ergernis is misschien wel het belangrijkste signaal dat je niet bij elkaar past, denk ik. Ik heb nu 10+ jaar een relatie en heb me nooit aan hem geërgerd (buiten natuurlijk de kleine dingen als joh als je deze zooi nou meteen even had opgeruimd, maar dat is niet over hem zelf

In een relatie moet iemand écht bij je passen. Er hoeft niet echt iets ‘’mis” te zijn met diegene om te concluderen dat het niks wordt.
zaterdag 10 mei 2025 om 07:15
zaterdag 10 mei 2025 om 08:04
TO, laat je niet aan het twijfelen brengen door mensen uit je omgeving. Dus omdat jullie nooit ruzie maakten moeten jullie bij elkaar blijven? Wat een onzin! Als 1 of beide ongelukkig is en er niet eens naar uitkijkt om bij elkaar te zijn, dan zit er toch echt iets niet goed. Trek je dus ajb niets aan, en ga voor wat voor jou goed voelt, daar draait het om!
zaterdag 10 mei 2025 om 08:10
Jij hebt een beslissing gemaakt waar je achter staat. Waarom begin je nu zo aan jezelf te twijfelen door andermans mening? Een ander hoeft niet met zo'n passieve man te leven, dat ben jij. En het is jou leven.
Ik zou schijt hebben aan andermans mening. Denk je echt dat het beter wordt als je dit al binnen een jaar voelt?
Ik zou schijt hebben aan andermans mening. Denk je echt dat het beter wordt als je dit al binnen een jaar voelt?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 10 mei 2025 om 08:23
Precies dit. Ik was jonger dan 20. Maar inderdaad helemaal geen eigen mening of initiatief van zijn kant. En ik ging steeds meer zijn grenzen opzoeken en werd af en toe echt een kreng. Mijn verliefdheid ging in een half jaar van 100 naar 0. Dus toen uitgemaakt. We hadden ook nooit ruzie, dat lukte niet.
TO, je hebt het juiste gedaan hoor. Je mag echt wel meer van een relatie verlangen dan geen ruzie. Ik denk niet per se dat het zit in meer gezamenlijke interesses.
zaterdag 10 mei 2025 om 08:47
zaterdag 10 mei 2025 om 08:52
Zijn mensen uit je omgeving bang dat je alleen overblijft en wordt er gepusht voor kleinkinderen? Kom je uit een wat traditionele omgeving?
Want het klinkt als een goede beslissing. Ik zie geen enkele reden om samen te blijven. Zëker niet met deze relatieduur en op jouw leeftijd.
De lat ligt wel erg laag als “geen ruzie” het argument is.
Want het klinkt als een goede beslissing. Ik zie geen enkele reden om samen te blijven. Zëker niet met deze relatieduur en op jouw leeftijd.
zaterdag 10 mei 2025 om 08:53
zaterdag 10 mei 2025 om 08:57
Maar een kenmerk van een goede relatie is toch niet: “ach we maken geen ruzie?”
Ik zou eerder twijfelen aan de relatie/welzijn van degene die dat zegt dan dat ik zou twijfelen aan mijn eigen keuze namelijk het verbreken van je relatie.
Het mag hè je mag gewoon je relatie verbreken als je ongelukkig bent of er niet meer achter staat. Jullie waren nog niet zo vreselijk lang samen en je bent in dat jaartje erachter gekomen dat je toch niet de komende 50 jaar met hem wil zijn. Jammer maar het mag hoor ook als je geen ruzie maakt.
Ik zou eerder twijfelen aan de relatie/welzijn van degene die dat zegt dan dat ik zou twijfelen aan mijn eigen keuze namelijk het verbreken van je relatie.
Het mag hè je mag gewoon je relatie verbreken als je ongelukkig bent of er niet meer achter staat. Jullie waren nog niet zo vreselijk lang samen en je bent in dat jaartje erachter gekomen dat je toch niet de komende 50 jaar met hem wil zijn. Jammer maar het mag hoor ook als je geen ruzie maakt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 10 mei 2025 om 09:00
Nou dát.
To schrijft: Toch brengen mensen uit mijn omgeving me aan het twijfelen, want we maakten geen ruzie.
Een relatie zou voor mij meer moeten zijn dan "geen ruzie maken".
Ik heb twee jaar geleden een LAT-relatie verbroken wegens weinig sjeu samen. Dat mag hoor.
En ik heb lak aan wat mensen uit mijn omgeving daarvan vinden.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
zaterdag 10 mei 2025 om 09:05
Laat je niet doen twijfelen door anderen.
Jouw gevoel zegt genoeg, en idd als jij een partner wil met meer gezamenlijke interesses dan is dat heel prima.
Je hoeft niet in alles dezelfde interesses te hebben.
De basis moet goed zijn.
Mijn ex en ik hadden ook nooit ruzie, en toch is hij mijn ex, we zaten niet op hetzelfde level.
Beide zijn we introvert, maar ik was wat avontuurlijker.
Mede omdat ik mij steeds meer ontwikkelde en hij stil bleef staan.
Toen kwam er een extraverte partner in beeld, en dat liep na 15jaar ook niet goed.
We hadden heel veel dezelfde interesses.
En nu terug back to basic(zoals mijn kinderen zeggen)
Met mijn huidige partner(ook introvert) heb ik ook niet met alles dezelfde interesses, maar in de basis wel.
En het is prima zo.
Volg je gevoel, en dat alleen zijn kun je wel, dat zijn mooie leermomenten voor jezelf.
Jouw gevoel zegt genoeg, en idd als jij een partner wil met meer gezamenlijke interesses dan is dat heel prima.
De basis moet goed zijn.
Mijn ex en ik hadden ook nooit ruzie, en toch is hij mijn ex, we zaten niet op hetzelfde level.
Toen kwam er een extraverte partner in beeld, en dat liep na 15jaar ook niet goed.
Met mijn huidige partner(ook introvert) heb ik ook niet met alles dezelfde interesses, maar in de basis wel.
En het is prima zo.
Volg je gevoel, en dat alleen zijn kun je wel, dat zijn mooie leermomenten voor jezelf.
zaterdag 10 mei 2025 om 09:27
zaterdag 10 mei 2025 om 12:02
Ja, maar aan de andere kant: een “suffe” relatie hoef je ook weer niet per se te verbreken als je daar allebei blij van wordt. Dat het “suf” is is in dit geval het probleem niet, het is meer dat TO wat anders zoekt. Maar niet iedereen hoeft die spetters. (Denk dat TO vooral moet weten dat ze haar eigen keus gemaakt heeft en dat die prima is, wat anderen er ook van menen te vinden.)gonniegijsje schreef: ↑10-05-2025 09:47Ik heb toch wat spetters nodig in mijn relatie, zowel qua omgang (dus ook meningsverschillen!) maar ook in bed. Klinkt namelijk suf all-rond bij jou..
zaterdag 10 mei 2025 om 12:25
Charlie591 schreef: ↑10-05-2025 12:02Ja, maar aan de andere kant: een “suffe” relatie hoef je ook weer niet per se te verbreken als je daar allebei blij van wordt. Dat het “suf” is is in dit geval het probleem niet, het is meer dat TO wat anders zoekt. Maar niet iedereen hoeft die spetters. (Denk dat TO vooral moet weten dat ze haar eigen keus gemaakt heeft en dat die prima is, wat anderen er ook van menen te vinden.)
Precies dit.
Ha, dat is een treffend perspectief

Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
zaterdag 10 mei 2025 om 13:08
Dit klinkt idd echt al mijn verhaal, beide introvert maar ik vind het wel leuk om dingen te ontdekken en ondernemen. Hij hing daarin erg aan mij. Ik hoopte dat we elkaar meer zouden aanvullen of met enthousiasme iets kunnen doen. Zonder dat ik hierdoor ook de interesse verlies.Zuzzette schreef: ↑10-05-2025 09:05Laat je niet doen twijfelen door anderen.
De basis moet goed zijn.
En het is prima zo.
We hoeven echt niet alles samen te doen maar wel ik miste wel dat ik echt blij was als hij weer langskwam.
zaterdag 10 mei 2025 om 13:10
Ik kom niet uit een traditionele omgeving, maar toch voelt het een beetje als falen. Daar moet ik vooral mezelf overheen zettenMeijTeeks schreef: ↑10-05-2025 08:52Zijn mensen uit je omgeving bang dat je alleen overblijft en wordt er gepusht voor kleinkinderen? Kom je uit een wat traditionele omgeving?

zaterdag 10 mei 2025 om 13:52
Elke relatie die eindigt, voelt een beetje als falen. Maar joh, met een jaar relatie; je bent net uit de date fase. Je bent nog niet eens 30… het gaat even verdrietig zijn en een relatie uitmaken voelt altijd rot. Maar het klinkt niet alsof het toekomst heeft.
Waarom brengt je omgeving je dan aan het twijfelen? Mijne zou dit soort dingen niet tegen me zeggen.
Waarom brengt je omgeving je dan aan het twijfelen? Mijne zou dit soort dingen niet tegen me zeggen.
zaterdag 10 mei 2025 om 21:48
Hi iedereen
Dank voor alle reacties, doet me toch wel even goed!
Ik denk dat het echt de juiste keuze is geweest en vooral het gevoel van alleen zijn echt even vervelend is nu waardoor de twijfels er zijn zeker als iedereen in mijn omgeving aan het settelen is voelt dat eenzaam.
Maar ik moet er gewoon geen genoegen mee nemen als het voor mij niet mijn leven aanvult en het me tegen houd, ook al had ik gehoopt inmiddels verder te zijn de druk van op mijn leeftijd al helemaal samen te moeten wonen is vooral een gevoels dingetje en moet ik helemaal loslaten
Dank voor alle reacties, doet me toch wel even goed!
Ik denk dat het echt de juiste keuze is geweest en vooral het gevoel van alleen zijn echt even vervelend is nu waardoor de twijfels er zijn zeker als iedereen in mijn omgeving aan het settelen is voelt dat eenzaam.
Maar ik moet er gewoon geen genoegen mee nemen als het voor mij niet mijn leven aanvult en het me tegen houd, ook al had ik gehoopt inmiddels verder te zijn de druk van op mijn leeftijd al helemaal samen te moeten wonen is vooral een gevoels dingetje en moet ik helemaal loslaten
zaterdag 10 mei 2025 om 21:57
Ik deel weinig interesses met de man waarmee ik al meer dan 20 jaar zeer gelukkig getrouwd ben. Maar we vinden elkaar niet saai. En we weten wel dat we graag bij elkaar zijn en blijven.
Het ís geen falen als je geen genoegen neemt met enkel ‘geen ruzie’.
Ik zou het voor mezelf wel falen vinden als ik (of mijn partner) blijf hangen in een relatie bij gebrek aan beter.
Het ís geen falen als je geen genoegen neemt met enkel ‘geen ruzie’.
Ik zou het voor mezelf wel falen vinden als ik (of mijn partner) blijf hangen in een relatie bij gebrek aan beter.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 10 mei 2025 om 23:49
Hier ook weinig gedeelde interesses, maar dan weer niet de situatie dat de één bepaalt en de ander zich voegt, of dat de één eigenlijk alles wel goed en prima vindt. Het is meer een verschil in behoeften waar we dan allebei voor onszelf en elkaar de ruimte aan geven. Ik weet eigenlijk ook niet goed hoe en of het anders kan en of ik het misschien wel rete-irritant zou vinden als iemand met wie ik samenwoon juist dezelfde interesses heeft als ik.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in