Relatiebreuk door adhd
zaterdag 11 februari 2017 om 23:09
Lieve allemaal,
Ik kwam via google op deze website uit. en las een oud topic over partners met adhd.
Ik vond dit zo fijn om te lezen dat ik er zelf een gestart ben, om het actueel te houden.
Het zit bij mij namelijk zo.
Onlangs is mijn relatie helaas stuk gelopen doordat mijn vriend nu een half jaar geleden de diagnose adhd heeft gekregen.
Wij hebben nu 2 jaar een relatie gehad.
Ik heb me als vriendin altijd heel erg verkeken op adhd, en heb er altijd een beetje te luchtig over gedacht. Ik was er dan ook niet zo mee bezig. ik snapte dat hij anders dacht, en druk in zijn hoofd is. Maar meer is adhd toch niet? Dacht ik!
Nu is het te laat, het werd ons beiden te veel. En hebben een punt achter onze relatie gezet.
Nu heb ik spijt dat ik me nooit verder verdiept heb in adhd, en hoop ik onze relatiebreuk nog te kunnen redden. Verder was onze relatie namelijk goed.
Zijn er meer lezers met een adhd partner die me tips willen geven in het omgaan met een adhd partner.
of misschien mensen waarbij hun relatie ook stuk is gelopen door adhd?
Ik zou hier heel graag over willen lezen en willen praten met jullie.
Ik kwam via google op deze website uit. en las een oud topic over partners met adhd.
Ik vond dit zo fijn om te lezen dat ik er zelf een gestart ben, om het actueel te houden.
Het zit bij mij namelijk zo.
Onlangs is mijn relatie helaas stuk gelopen doordat mijn vriend nu een half jaar geleden de diagnose adhd heeft gekregen.
Wij hebben nu 2 jaar een relatie gehad.
Ik heb me als vriendin altijd heel erg verkeken op adhd, en heb er altijd een beetje te luchtig over gedacht. Ik was er dan ook niet zo mee bezig. ik snapte dat hij anders dacht, en druk in zijn hoofd is. Maar meer is adhd toch niet? Dacht ik!
Nu is het te laat, het werd ons beiden te veel. En hebben een punt achter onze relatie gezet.
Nu heb ik spijt dat ik me nooit verder verdiept heb in adhd, en hoop ik onze relatiebreuk nog te kunnen redden. Verder was onze relatie namelijk goed.
Zijn er meer lezers met een adhd partner die me tips willen geven in het omgaan met een adhd partner.
of misschien mensen waarbij hun relatie ook stuk is gelopen door adhd?
Ik zou hier heel graag over willen lezen en willen praten met jullie.
zaterdag 11 februari 2017 om 23:24
Ik heb al 6 jaar een partner met ADHD. Hij is een jaar of 16/17 geleden gediagnosticeerd. Soms zijn er wel dingen die ik moeilijk vind, maar ik (zonder ADHD) heb ook een gebruiksaanwijzing en ben ook niet de gemakkelijkste af en toe. Het is een kwestie van je in elkaar verdiepen, elkaar respecteren, accepteren, af en toe eens slikken en af en toe een keer ruzie maken.
zaterdag 11 februari 2017 om 23:26
Ik heb ook ADHD. In t verleden partners gehad die boos bleven worden om dingen waar ik niets aan kon doen. Nu een super leuke relatie met iemand die van al mijn facetten houdt en het alleen soms wat lastig vind dat ik spullen overal neerleg en ze zelf wel weer vind maar hij t dan niet kan vinden;) dus ik probeer dingen op hun plek terug te leggen. Verder houd hij van mijn energie, impulsiviteit, spontaniteit, positiviteit, creativiteit en mijn chaos.
where ever you go, go with your heart
zaterdag 11 februari 2017 om 23:59
Zelf heb ik adhd en mijn partner autisme. Een bijzondere combinatie maar we vullen elkaar echt aan. Mijn advies is praten! Vraag hem als hij druk is of hij onrust heeft en of je wat kan doen. En deel wat je lastig vind en je komt er misschien achter dat je hem kan helpen of meer begrijpen. Adhd is ook iets waar je aan kunt werken door meer overzicht te bewaren, zoeken naar rust momenten etc.
zondag 12 februari 2017 om 00:36
quote:Julia2 schreef op 11 februari 2017 @ 23:13:
Fijn dat je erachter bent gekomen dat adhd iets meer is dan een beetje druk in je hoofd. Maar ga vooral niet alleen maar de negatieve kanten zien. Adhd geeft zoveel moois!
Een relatie die stuk is gelopen "door adhd.." Hoe dan?Zoveel moois? Het gaat om een psychiatrische stoornis.
Fijn dat je erachter bent gekomen dat adhd iets meer is dan een beetje druk in je hoofd. Maar ga vooral niet alleen maar de negatieve kanten zien. Adhd geeft zoveel moois!
Een relatie die stuk is gelopen "door adhd.." Hoe dan?Zoveel moois? Het gaat om een psychiatrische stoornis.
zondag 12 februari 2017 om 04:30
quote:MN-- schreef op 11 februari 2017 @ 23:34:
[...]
Dit. Dat labeltje zorgt er niet voor dat een relatie uit gaat. Hoe je ermee omgaat wel.
Sterker nog: TO zegt dat de relatie stukgelopen is doordat vriend een half jaar geleden de diagnose heeft gekregen (voor die diagnose was er niets aan de hand?). Dus niet eens door de ADHD, maar doordat hij de diagnose heeft gekregen.
TO: er is niet één manier van omgaan met een/de ADHD'er. Begrip van de stoornis is belangrijk, maar het gaat er toch vooral om hoe je met elkaar omgaat en of je er samen uitkomt, of er nou sprake is van ADHD of niet.
[...]
Dit. Dat labeltje zorgt er niet voor dat een relatie uit gaat. Hoe je ermee omgaat wel.
Sterker nog: TO zegt dat de relatie stukgelopen is doordat vriend een half jaar geleden de diagnose heeft gekregen (voor die diagnose was er niets aan de hand?). Dus niet eens door de ADHD, maar doordat hij de diagnose heeft gekregen.
TO: er is niet één manier van omgaan met een/de ADHD'er. Begrip van de stoornis is belangrijk, maar het gaat er toch vooral om hoe je met elkaar omgaat en of je er samen uitkomt, of er nou sprake is van ADHD of niet.
zondag 12 februari 2017 om 07:46
quote:S-Groot schreef op 12 februari 2017 @ 04:30:
[...]
Eens met je laatste post.
Bij ons is het ook niet altijd makkelijk (geweest) maar wat jij zegt klopt helemaal. Niemand is perfect. Ik heb exen gehad die geen ADHD hadden maar waar ik ook gillend gek van werd.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is en de ene ADHD'er is de andere niet, maar bij de juiste is het het allemaal waard.
[...]
Bij ons is het ook niet altijd makkelijk (geweest) maar wat jij zegt klopt helemaal. Niemand is perfect. Ik heb exen gehad die geen ADHD hadden maar waar ik ook gillend gek van werd.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is en de ene ADHD'er is de andere niet, maar bij de juiste is het het allemaal waard.
zondag 12 februari 2017 om 07:47
quote:minnimouse schreef op 12 februari 2017 @ 07:46:
[...]
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is en de ene ADHD'er is de andere niet, maar bij de juiste is het het allemaal waard.Eens.
[...]
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is en de ene ADHD'er is de andere niet, maar bij de juiste is het het allemaal waard.Eens.
zondag 12 februari 2017 om 07:56
Er zijn altijd dingetjes geweest bij hem die ik storend vond. Nu is storend een groot woord. Maar ik merkte dat hij veel dingen anders aanpakte dan 9/10 mensen zouden doen.
De relatie is vooral stuk gelopen omdat ik niet zo goed met de gebruiksaanwijzing om kon gaan.
Waarom? Omdat ik me dus nooit echt serieus verdiept heb in adhd.
Adhd heeft zeer zeker ook mooie kanten, en ik hamer echt niet alleen op de negatieve dingen.
Maar als hij bijvoorbeeld een slechte dag had. Ging ook alles meteen slecht. Waarop ik me ging irriteren, en er vaak ruzie ontstond.
Dit omdat ik geen/weinig begrip had voor de situatie.
Ik ben nu (natuurlijk nu het te laat is) gaan inlezen en verdiepen in adhd.
We paste bij elkaar, het is niet dat het niet klikte. Maar vooral de kleine dingen die dwars lagen.
Ik denk dat er makkelijk te leven valt met iemand met adhd. Maar het is even verdiepen in de situatie en daar mee om leren gaan.
De relatie is vooral stuk gelopen omdat ik niet zo goed met de gebruiksaanwijzing om kon gaan.
Adhd heeft zeer zeker ook mooie kanten, en ik hamer echt niet alleen op de negatieve dingen.
Maar als hij bijvoorbeeld een slechte dag had. Ging ook alles meteen slecht. Waarop ik me ging irriteren, en er vaak ruzie ontstond.
We paste bij elkaar, het is niet dat het niet klikte. Maar vooral de kleine dingen die dwars lagen.
Ik denk dat er makkelijk te leven valt met iemand met adhd. Maar het is even verdiepen in de situatie en daar mee om leren gaan.
zondag 12 februari 2017 om 08:44
quote:Daniquee6 schreef op 12 februari 2017 @ 07:56:
Er zijn altijd dingetjes geweest bij hem die ik storend vond. Nu is storend een groot woord. Maar ik merkte dat hij veel dingen anders aanpakte dan 9/10 mensen zouden doen.
Precies dat. Weet dat "wij" niet dingen bewust vergeten, niet bewust verkeerd doen, niet bewust verwaarlozen. Ik kan wel 30 dingen opnoemen waarin mensen met adhd uitblinken. Vriend en ik zijn al vele jaren samen. En dat ligt niet aan zijn geduld met mijn gedrag, maar omdat we elkaar begrijpen. Hij heeft net zo goed mooie en gruwelijke eigenschappen.
Voor mensen die niet weten wat er allemaal positief aan is, Google maar even op positieve kanten van adhd. Niet zo'n zin in die discussie hier.
Veel succes TO! Ik hoor niet dat je nog vragen hebt, maar stel ze gerust.
Precies dat. Weet dat "wij" niet dingen bewust vergeten, niet bewust verkeerd doen, niet bewust verwaarlozen. Ik kan wel 30 dingen opnoemen waarin mensen met adhd uitblinken. Vriend en ik zijn al vele jaren samen. En dat ligt niet aan zijn geduld met mijn gedrag, maar omdat we elkaar begrijpen. Hij heeft net zo goed mooie en gruwelijke eigenschappen.
Voor mensen die niet weten wat er allemaal positief aan is, Google maar even op positieve kanten van adhd. Niet zo'n zin in die discussie hier.
Veel succes TO! Ik hoor niet dat je nog vragen hebt, maar stel ze gerust.
zondag 12 februari 2017 om 11:07
zondag 12 februari 2017 om 13:02
Genoeg ervaring met ADHD (partner en zoon). Ik noem het geen stoornis en naar mijn idee zijn er genoeg positieve punten, in ieder geval de eerlijkheid en oprechtheid. Nadeel is dat ze snel kunnen exploderen/boos worden. Idd er zijn mooie posters te krijgen over de pluspunten van ADHD en deze mogen ook belicht worden. Stoornis wekt het idee dat ADHD-ers niet kunnen functioneren in de maatschappij. Mijn man werkt al jarenlang op HBO+ niveau en ik ken ADHD-ers die zelf zijn geprobeerd tot Dr. TO krijgt jouw ex medicatie? Mijn man is relaxter met medicatie en boosheid is een heel eind afgenomen.