Relativeren in relatie ( ADHD )

27-03-2020 15:31 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Graag advies!

Ik (alleenstaande)moeder van twee prachtige kinderen ben een halfjaar terug een geweldige man tegengekomen.. Het klikt ontzettend en ben nog ontzettend verliefd

Alleen :

Ik ben een tikkeltje onzeker en zeer gevoelig - voel vaak stemmingen aan en kan niet tegen teveel prikkels ; heb behoefte aan structuur en orde.

Hij : ADHD - van de hak op de tak en soms impulsief en chaotisch. Creatief zorgzaam en lief! Maar heeft juist behoefte aan vrijheid ( eigen wereld )

Voor hem is de relatie geweldig. Hij geeft vaak aan tot rust te komen bij mij - schreeuwt onze relatie van de daken en is erg aanhankelijk ( op een hele lieve manier )

Ik vind het zwaar... En ik twijfel..
Rekening houden met een ander vind ik ontzettend belangrijk maar ik merk dat het soms wel erg veel van mij vergt!

Iemand tips of adviezen.
twixx schreef:
28-03-2020 20:45
Wat herkenbaar jouw situatie, daar zit ik nu middenin.
Ik kan de keuze niet maken ermee stoppen of niet.
Maar we blijven maar in die cirkel, en ik ben moe, moe van zijn onuitputtelijke energie, de energie die ik er telkens in stop en mijzelf daardoor compleet opzij heb gezet.
Ja dat heb ik ook zelf gedaan, op de eoa manier ben ik daar "gewoon" in meegegroeid, en dat is niet goed.
Alles is weg, stabiliteit, mijn basis, mijn energie.
We waren 3 mnd uit elkaar door omstandigheden en ik vond het heerlijk.
Man snapt niet dat ik dat wilde, hij miste de aanrakingen etc, ja de aandacht dus..en die had hij altijd van mij gehad en nu even niet meer.
Hij zegt steeds dat hij die ruimte mij geeft, maar doet dat feitelijk niet.
Ook luister hij niet wat mijn wensen zijn, wat ik vraag van hem, hij blaat er gewoon doorheen, laat me niet uitpraten etc.
Dus nog meer afstand, ik bouw een muur om mij heen, zelfbescherming.
Wist ik niet toen we trouwden?
Ja, maar ik wist niet dat het mij uiteindelijk de op ging kosten, want ik trek het niet meer.
Nu zijn we op een punt van doorgaan of niet.

Dus TO..
Optie is om miss blijven latten?
Sterkte, ik heb een aantal jaar in deze situatie gezeten en de keuze gehakt te gaan. Soms is het tijd voor jezelf te kiezen. Het besef bij mij kwam toen ik me bedacht dat ik maar 1x leefde en bij het idee dat ik me zo zou voelen tot het eind......
Alle reacties Link kopieren
Dat zegt mijn dochter ook, kies nu eens voor jezelf, maar waarom vind ik dat zo lastig?
Om het vertrouwde kwijt te raken?
Want dit kan ook niet, ik wil zo graag een studie volgen, maar kan mij daar niet op concentreren als er steeds ruis om mij heen is, of dat er telkens aandacht van mij wordt gevraagd.
Ik begrens hem daar steeds in, maar ben zijn moeder ook niet.
En let wel..mijn man is een doodgoeie vent, humoristisch, energiek(ja dus teveel), zorgzaam, creatief..dat maakt het ook weer lastig.
Maar ik besef ook wel dat dit niet de reden kan zijn om te blijven als de rest niet meer oke is..
twixx schreef:
29-03-2020 11:41
Dat zegt mijn dochter ook, kies nu eens voor jezelf, maar waarom vind ik dat zo lastig?
Om het vertrouwde kwijt te raken?
Want dit kan ook niet, ik wil zo graag een studie volgen, maar kan mij daar niet op concentreren als er steeds ruis om mij heen is, of dat er telkens aandacht van mij wordt gevraagd.
Ik begrens hem daar steeds in, maar ben zijn moeder ook niet.
En let wel..mijn man is een doodgoeie vent, humoristisch, energiek(ja dus teveel), zorgzaam, creatief..dat maakt het ook weer lastig.
Maar ik besef ook wel dat dit niet de reden kan zijn om te blijven als de rest niet meer oke is..
Als je dit zo zegt, is het jouw tijd nog niet om voor jezelf te kiezen. Al zal deze stap altijd moeilijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het met hem bespreekbaar gemaakt? Mijn tip is dat je niet teveel moet denken in: "hij is zoals hij is en daar kan hij niks aandoen" (mocht dat het geval zijn).
Hij zal misschien niet kunnen veranderen in een rustige en gestructureerde man. Maar hij kan wel wat aanpassingen maken. Bijvoorbeeld eerst met jou bespreken voordat hij impulsief handelt. Weten dat hij misschien jou soms even moet laten als hij te druk is bijvoorbeeld.

Kortom hij kan misschien niet veranderen, maar wel aanpassen.
OliebolmetKrenten schreef:
29-03-2020 15:58
Heb je het met hem bespreekbaar gemaakt? Mijn tip is dat je niet teveel moet denken in: "hij is zoals hij is en daar kan hij niks aandoen" (mocht dat het geval zijn).
Hij zal misschien niet kunnen veranderen in een rustige en gestructureerde man. Maar hij kan wel wat aanpassingen maken. Bijvoorbeeld eerst met jou bespreken voordat hij impulsief handelt. Weten dat hij misschien jou soms even moet laten als hij te druk is bijvoorbeeld.

Kortom hij kan misschien niet veranderen, maar wel aanpassen.
Als dat mogelijk is zou het geen impulsief handelen meer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
29-03-2020 16:03
Als dat mogelijk is zou het geen impulsief handelen meer zijn.
Vind ik niet helemaal waar. Er is een stukje gedachtegang voorafgaand aan de actie. Bij impulsiviteit is dat vaak tunnelvisie, alleen de voordelen zien van de beslissing. Vaker ook gepaard met een hele hoop opname van serotonine, waardoor je ongeremd raakt. Je kan van die valkuil wel bewust worden en bijvoorbeeld beslissen dat je eerst je voornemens bespreekt met een ander of dat je jezelf verplicht om er eerst een nachtje over te slapen.
OliebolmetKrenten schreef:
29-03-2020 16:17
Vind ik niet helemaal waar. Er is een stukje gedachtegang voorafgaand aan de actie. Bij impulsiviteit is dat vaak tunnelvisie, alleen de voordelen zien van de beslissing. Vaker ook gepaard met een hele hoop opname van serotonine, waardoor je ongeremd raakt. Je kan van die valkuil wel bewust worden en bijvoorbeeld beslissen dat je eerst je voornemens bespreekt met een ander of dat je jezelf verplicht om er eerst een nachtje over te slapen.
Mijn ex had ADHD en bij grote beslissingen zou dit wellicht een oplossing zijn geweest.
Maar de impulsiviteit bij een ADHD er zit hem ook in de kleine dingen. Het wachtwoord op de vraag papa mag ik een snoepje, een vervelende opmerking impulsief eruit flappen enz. In deze gevallen die je dagelijks vaak tegen komt werkt dat niet en dat zijn juist de impulsieve dingen waar adverteer last van hebben.
Hoe is het nu en wat ga je doen? Hebben de reacties je geholpen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven