Respectloze vriend, hoe reageren?

05-09-2008 13:12 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben sinds afgelopen woensdag een beetje mot met elkaar. We hebben met ruzie opgehangen woensdag avond en gister hebben we beide niks van elkaar laten horen. Ik heb er woensdag nacht en gister goed over nagedacht (is een probleem dat in onze relatie speelt). Nu liet hij vanmorgen weer als eerst wat van zich weten en hebben een beetje heen en weer gesmst.

Ik zou graag met hem praten over wat er speelt tussen ons omdat ik onze relatie belangrijk vind en hieruit wil komen. Nou zien we elkaar morgen maar ik heb vandaag aan hem voorgesteld via de sms om elkaar dan vanavond te zien om ff te praten.

Nu kreeg ik een sms terug letterlijk: Daar heb ik totaal geen zin in!

Daarop heb ik een sms gestuurd met uitleg waarom ik het fijn zou vinden als we konden praten en dat het wel belangrijk is.

Hierop kreeg ik terug: Nee, je zoekt het maar uit! Ik ben druk en ga mijn schema niet omgooien, einde discussie. (fijne manier van communiceren).

Nu ben ik boos, verdrietig, teleurgesteld en loop met een ontzettend klote gevoel rond al sinds vanmorgen vroeg. Ik vind het erg respectloos van hem om zo tegen me te doen terwijl ik een redelijk voorstel deed naar mijn idee.

Ik weet nu niet goed hoe ik ermee om moet gaan!
Prima, TO zegt dat dat niet mogelijk was ivm school en werk.
Peas on earth!
Misschien kwam jouw aandringen (omdat jij het belangrijk vond dat het gesprek WEL vanavond plaats zou vinden) bij jouw vriend over als het niet respecteren van zijn al gegeven antwoord en /of ZIJN agenda. Dus: hij reageerde geirriteerd. Niet respectloos. Missschien was jij wel een beetje te gemakkelijk over zijn schema/planning/agenda.

Het kan nu eenmaal niet altijd dat als je iets dwarszit, je het a la minuut uit kunt praten. Soms moet je het geschikte/afgesproken tijdstip afwachten. Het handigst is dan even dat wat je dwarszit opzij te zetten, je gedachten te verzetten, het even te "parkeren".

Wat je kan doen om het even kwijt te raken tot je kan "spuien" is het van je af te schrijven.

Zo zet je anderen wat minder druk om het op het door jou gewenste tijdstip uit te praten.
quote:prima schreef op 05 september 2008 @ 14:03:

Waarom word er dan niet even gebeld ben je misschien in 15 min klaar en hoef je elkaar helemaal niet tezien maar zijn de grote punten misschien wegIdd, ik snap ook niet dat veel mensen tegenwoordig in een relatie heel veel communicatie via SMS laten lopen. Ik vind het zelfs raar. SMS is handig om even een berichtje te sturen in de trant van 'ik ben 15 minuten later op het station' o.i.d., maar iets bespreken kun je er niet mee. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar ik vind het ook een minderwaardig middel. Je vriend(in) is toch wel wat meer waard dan een SMS-je.
Ik vind het eerlijk gezegd niet respectloos wat hij gesmst heeft. Aardig is het niet, maar respectloos? Gewoon hem even bellen, zo opgelost dit soort miscommunicatie, daar vraag je om met smsen!
Ik vind het in ieder geval bijzonder bot. Doet hij dit enkel nu of zegt/smst hij dit soort dingen vaker?
Ik vind het ook best een bot smsje van hem. Klinkt een beetje als mijn ex (en ik). Die kon ook zo bot reageren vond ik. Maarja zoals hierboven al gezegd is, jij bent ook aardig eisend in het willen uitpraten op tijden die jou uitkomen en je eist van hem dat hij zijn planning omgooit omdat het voor jou belangrijk is (deze fout heb ik ook wel eens gemaakt). Vanuit jouw oogpunt bezien heb je dus vast gelijk, maar bekijk het ook eens van zijn kant...
Ik vind jouw vriend niet respectloos.

Hij smst terug dat hij dat hij zijn schema niet wil omgooien en jij gaat dan verder sms-en. Dat is dus niet goed gevallen.

Ik zeg niet dat zijn reactie aardig is, maar ik denk dat hij even met rust gelaten wilde worden en jullie bestaande afspraak goed genoeg was voor hem.

Probleem van sms-en is dat dingen volledig verkeerd kunnen overkomen, en nu heb je een hele vervelende toon gezet voor de eerstvolgende keer dat jullie elkaar zien. Ik vind sms-en ook niet geschikt voor dit soort boodschappen, je ziet hoe het kan uitpakken. Waarom heb je hem niet gebeld?
quote:BeautifulMind schreef op 05 september 2008 @ 13:12:

(fijne manier van communiceren).

Inderdaad, IDEAAL dat smsen
heb je ooit eerder met je vriend een goed gesprek gevoerd waarbij van te voren een 'gesprek' in de planning stond? De keren dat ik heb gehoord we moeten eens praten of een goed gesprek voeren, oh oh oh stront aan de knikker.....

hoe zou jij reageren als jij van je vriend een smsje krijgt of je agenda om wil gooien omdat er een 'goed gesprek' gevoerd moet worden.....
quote:BeautifulMind schreef op 05 september 2008 @ 13:38:

Ik begon met het over de sms maar ik ben nooit de respectloze kant op gegaan Hou toch op. Het gebruik van sms voor zoiets is in zichzelf al respectloos.
quote:rider schreef op 05 september 2008 @ 16:49:

[...]

Hou toch op. Het gebruik van sms voor zoiets is in zichzelf al respectloos.

Respectloos? Neehoor vind ik niet. Onhandig misschien wel. Maarja zo zie je maar weer, wie de bal kaatst.....

Stuurde je miss ook een smsje omdat je de directe aanpak schuwde TO? Of omdat je zeker wilde weten dat het gesprek wel plaats ging hebben ipv onzeker af te wachten tot morgen? als het er dan uberhaupt van zou komen... zoiets?
En ik maar de hele tijd vinden dat ik helemaal gelijk had en hij een botte eikel is door zo te reageren. Maar veel reacties zorgen er wel voor dat ik echt ga nadenken of ik ook niet een heel ietsje pietsje klein beetje misschien toch ook wel fout zit haha.

Ten eerste door a la minute te verwachten dat iets wat ik in mijn hoofd heb vanavond ook gaat plaats vinden. Ik kan soms uhm vaak iemand zijn die dingen graag wil zoals ik dat wil. En dan ook op dat moment. Slechte eigenschap waar ik ook echt aan probeer te werken. Maar als ik iets super belangrijk vind het nogal eens kan vergeten omdat ik dat kutgevoel dan uit de weg wil hebben. En dus niet nog een dag wil wachten en me dan steeds druk maken over iets.

Ik kan er wel over door blijven mieren maar ik heb dus het voorstel gedaan mijn eerste sms. Waarop ik terug kreeg "daar heb ik totaal geen zin in" dat vind ik moeilijk om zo ff te accepteren als het op die manier gebracht wordt. En dat maakt het probleem vaak erger.

En nee voor de zoveelste keer ik kon niet ff bellen omdat ik op school zat en hij werkt tot 7 uur.
Wacht dan gewoon tot na zevenen; lijkt mij niet zo moeilijk.

Maar misschien handig om te bedenken voor de volgende keer als je iets wilt bespreken.
Sorry, ik had niet gelezen dat je niet kon bellen, maar zoals branwen ook zegt, na 7 uur kun je ook nog bellen.

Hou in je achterhoofd dat mannen en vrouwen niet helemaal synchroon lopen qua tijdspanne en inhoud van reacties op dit soort dingen. En dat je jezelf een hoop meer gedoe bespaart als je even je probeert te verplaatsen in een mannen redenatie, en overweeg dan je actie nog eens.

Helpt echt (ervaring mee dus....)
quote:nogeensdan schreef op 05 september 2008 @ 18:10:

Sorry, ik had niet gelezen dat je niet kon bellen, maar zoals branwen ook zegt, na 7 uur kun je ook nog bellen.

Hou in je achterhoofd dat mannen en vrouwen niet helemaal synchroon lopen qua tijdspanne en inhoud van reacties op dit soort dingen. En dat je jezelf een hoop meer gedoe bespaart als je even je probeert te verplaatsen in een mannen redenatie, en overweeg dan je actie nog eens.

Helpt echt (ervaring mee dus....)Helemaal mee eens! Veel mannen hebben zelfs een beetje hekel aan "dingen uitpraten" en voelen de urgentie die vrouwen daarbij voelen, niet zo aan. Dat heeft bij je vriend dubbel gewerkt toen hij ook nog eens zich daarin opgejaagd voelde en schema om moest gooien.
Dus eigenlijk is de vriend een schat en TO een veeleisend horkje?

Kom op zeg!
Hij reageert ook wel bot hoor, daar ben ik het wel mee eens. Maar zij kan ook best eisend zijn, willen dat hij zijn planning omgooit omdat het voor haar belangrijk is dit vanavond uit te praten en de dag er op geen tijd hebben. Het kan een keer gebeuren, maar miss gedraagt ze zich wel vaker zo? Wil hij zich niet steeds op het laatst aanpassen? En miss had ze beter gewoon savonds kunnen bellen en het gelijk proberen te bespreken.
Hai BM,

Ik herken wel wat van jouw verhaal. Heb nu geen relatie, maar in relaties gedraag ik me vaak net zoals jij. In die zin dan wanneer ik iets in m'n hoofd heb, het groter en groter lijkt te worden en er DIRECT iets mee moet worden gedaan. Is niet heel erg handig, ben me hier steeds bewuster van en kan het dan tegenhouden, want eenmaal in de emotie schiet ik helemaal door.

Vriendinnetje zei ooit tegen me: geef het een dag (of wat voor jou haalbaar is) even de tijd, en kijk dan hoe je je voelt en wat je ermee wilt. Het "dringende" gevoel ebt vaak weg na een paar uur... (bij mij iig)

Jouw vriend kan niet ruiken dat het in jouw hoofd zo'n groot ding is geworden en je kunt hem er niet op af rekenen dat hij direct op de stoep kan staan als jij eerder wilt praten dan afgesproken.

Zijn reactie vind ik bot. Hij zou het ook wel anders kunnen zeggen lijkt me.

Maar als hij had gezegd: het komt me vanavond niet uit, we spreken morgen, hoe had je dan gereageerd? Was het dan wel ok geweest?

Gaat het om zijn manier van reageren of omdat het niet gaat zoals jij wilt?

Sms is kut in dit soort gevallen, omdat je heel impulsief dingen kunt sturen en kunt reageren. Net zoals jij gepikeerd bent over zijn reactie, kan hij ook gepikeerd zijn over jouw smsje.

Maar ehhh hebben jullie het nu uitgesproken?
quote:Martie schreef op 07 september 2008 @ 17:54:

Dus eigenlijk is de vriend een schat en TO een veeleisend horkje?

Kom op zeg!Dat bedoel ik iig niet! Ik vind wel dat ze wat constructiever had kunnen zijn. Hij reageert onnodig niet aardig, maar het is wel actie-reactie. Na bijna 10 jaar heb ik hier in huis redelijk in de gaten hoe het werkt, en basisregel 1 is niet aandringen/drammen en dan ook begrijpen wat hieronder wordt verstaan.
Zo het is alweer maandag en dit weekend hebben we het een beetje laten rusten. Wat ik vrijdag zo dringend vond heb ik ook over nagedacht dat die ruzie van woensdag me erg dwars zat maar het ook gewoon een ruzie was. Die nu niet zo veel meer voorstelt omdat het al een paar dagen geleden is en dan ebt dat gevoel ook meer weg.

Hij heeft wel zijn excuses aangeboden voor de manier waarop hij terug reageerde. Maar Donnatje je slaat ook wel de spijker op zijn kop. Het ging me en om de manier het werd gezegd maar ook om het feit dat het weer een nee was. Ik kan soms erg slecht met nee omgaan omdat ik dan iets in mijn hoofd heb dat ik op dat moment graag zo zie gebeuren.

Maar dit weet ik van mezelf en ik probeer er ook wel echt aan te werken om dingen van een ander makkelijker te accepteren. Als ik nee zeg tegen mijn vriend zou ik t ook niet leuk vinden als hij erover door blijft zeiken en zeuren.
quote:nogeensdan schreef op 07 september 2008 @ 22:42:

[...]

Dat bedoel ik iig niet! Ik vind wel dat ze wat constructiever had kunnen zijn. Hij reageert onnodig niet aardig, maar het is wel actie-reactie. Na bijna 10 jaar heb ik hier in huis redelijk in de gaten hoe het werkt, en basisregel 1 is niet aandringen/drammen en dan ook begrijpen wat hieronder wordt verstaan. Oke, ik begrijp het. De reacties leken me zo door te slaan naar de andere kant.
quote:BeautifulMind schreef op 05 september 2008 @ 13:12: Ik heb er woensdag nacht en gister goed over nagedacht (is een probleem dat in onze relatie speelt).quote:BeautifulMind schreef op 08 september 2008 @ 11:26:

Zo het is alweer maandag en dit weekend hebben we het een beetje laten rusten. Wat ik vrijdag zo dringend vond heb ik ook over nagedacht dat die ruzie van woensdag me erg dwars zat maar het ook gewoon een ruzie was. Die nu niet zo veel meer voorstelt omdat het al een paar dagen geleden is en dan ebt dat gevoel ook meer weg.??
Peas on earth!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven