Roddelen

06-01-2013 23:15 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een hele tijd een vaste vriendinnengroep. Niet iedereen kent elkaar even goed, of is er even vaak bij, maar de meesten van ons kennen elkaar nog van de basisschool of middelbare school.

Er wordt onderling ontzettend veel geroddeld over elkaar. Als persoon X er niet bij is hebben we het over haar onhebbelijkheden, als persoon Y er niet bij is hebben we het over haar relatie en wat er allemaal mis aan is, en ik maak me ook geen enkele illusie over het feit dat er niet over mij wordt geluld als ik er niet bij ben. (Wat me niet zoveel uitmaakt, ik doe het zelf immers ook).

Het leidt niet tot ruzies of irritaties, wonderwel weten we dat te vermijden en is er, voor zover ik weet, nog nooit iemand achter gekomen wat er over haar gezegd is.

Nu vraag ik me af hoe normaal zoiets eigenlijk is. Gebeurt dit bij jullie ook?
nee maar ik ben ook in de 40
Nee, of liever niet meer.

Hoe ouder ik word hoe minder ik roddel over mijn vrienden en vriendinnen, we zitten niet meer op de basisschool.

Dus begin met het goede voorbeeld te geven.
Vroeger wel, nu nog soms maar ik hou er niet van. Dat achterbakse gedoe.
Oh en subvraag: is het per definitie 'not done' of kan het eigenlijk niet zoveel kwaad als het al jaren goed gaat op deze manier?

Je hebt immers gewoon weleens wat te bepraten over elkaar. Een vriendin van ons heeft een nogal discutabele vriend, en (hoewel we het daar soms ook met haarzelf over hebben), is dat uiteraard ook weleens onderwerp van gesprek als zij er niet bij is.

Een andere vriendin is extreem zuinig (kan zo op het gierig-topic ) dus dat komt ook weleens ter sprake.

Moet je dan omdat het netter is je mond maar houden over zulke zaken?
Nee en alsmensen roddelen over een ander weet ik dat ze het ook over mij xullen doen en hoef ik geen vrienden met ze te zijn.

Maar er is wel een verschil tussen praten over en roddelen.
Het is not done zodra die andere persoon niet mag weten dat er over hem/haar gepraat is.
Een keer lekker kleppen (boos, kritisch, humoristisch, gewoon leuk) prima maar meestal doe ik dat waar iedereen bij is. Doen we gezellig elkaar bespreken terwijl we er zelf erbij zitten. is best een aanrader!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Orzoo schreef op 06 januari 2013 @ 23:22:

Nee en alsmensen roddelen over een ander weet ik dat ze het ook over mij xullen doen en hoef ik geen vrienden met ze te zijn.

Maar er is wel een verschil tussen praten over en roddelen.

Maar ik doe het zelf ook. Zou nogal hypocriet zijn om er dan een probleem van te maken.

Ik kan het me ergens ook best voorstellen. Mijn leven is niet echt standaard, en ik ben soms ook wat vaag over dingen (soms uit schaamte). Kan me dus prima voorstellen dat ze soms zitten van 'joh, hoe zou dit en dat zijn bij Noire'.

Wanneer wordt het voor jullie roddelen?
Tuurlijk is het netter je mond te houden, soms zijn opgetrokken wenkbrauwen al teveel. Al is niemand heilig, maar als je je vriendin waardeert dan roddel je niet over haar, als je grapt of anders over haar gierigheid, dan kom je al snel tegen kwaadspreken aan.

De discutabele vriend, daar zou ik het ook over hebben, als je je zorgen maakt, of het netjes is? Waarschijnlijk niet.
Het gebeurt overal en het maakt ook niet uit hoe jong of hoe oud je bent. Ik verbaas me er altijd weer over. Een persoon heeft nog nauwelijks de deur achter zich dichtgetrokken en hopla: roddelderoddelderoddel. Bah.
Hebben jullie niks anders om over te praten?

Kan me niet voorstellen dat het veilig voelt, zo'n clubje.
Het wordt roddelen als het of onwaarheden en overdrijvingen bevat of als die persoon niet mag weten wat er door wie gezegd is over hem/haar.
Stel je hebt iemand in je vriendenkring die altijd gierig is, tijdens uitjes en noem maar op.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat jullie daar dan niet met elkaar over zouden praten. Check het gierig-topic hier maar, daar worden schaterend allerlei verhalen gedeeld, lijkt me sterk dat dat dan binnen de eigen vriendenkring niet ter sprake wordt gebracht.
Volgens mij gaat het er in de meeste vriendinnen kliekjes wel zo aan toe. Ik maak het zelf ook mee met de mijne. Ik moet gerelgeld aan horen wat B vind van A wanneer A er niet bij is en dan verwachten ze ook dat ik mijn mening over A geef. Maar als A er bij is en B niet dan gebeurt er precies het zelfde. Dus ik ga er van uit dan dat ook met mij gebeurd als ik er niet bij ben. Maar daar maak ik me echt niet druk over ze doen maar want mijn leven is niet echt schokkend of spannend eigenlijk gaat alles altijd gewoontjes dus er valt weinig te roddelen. Ik maak het aan de andere kant ook vaak genoeg mee en de andere kant is dus de vrienden kring van mijn vriend. De vriendinnen van zijn kameraden kunnen er ook wat van. Vertel ik aan slechts 1 persoon dan ik bijvoorbeeld gekotst heb dan vragen er 3 of 4 weken na die tijd of ik zwanger ben....................
quote:noire schreef op 06 januari 2013 @ 23:29:

Stel je hebt iemand in je vriendenkring die altijd gierig is, tijdens uitjes en noem maar op.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat jullie daar dan niet met elkaar over zouden praten. Check het gierig-topic nier maar, daar worden schaterend allerlei verhalen gedeeld, lijkt me sterk dat dat dan binnen de eigen vriendenkring niet ter sprake wordt gebracht.Maar dan bespreek je het ook met de gierigaard neem ik aan.
Niet schaterlachend achter die persoons rug om nee. Als ik een probleem heb met iets zeg ik dat gewoon tegen die persoon.

Ik weet meteen weer waarom ik niet zo'n behoefte heb aan een zogenaamde "hechte" club vrouwmensen om me heen.
quote:Frizzy schreef op 06 januari 2013 @ 23:27:

Hebben jullie niks anders om over te praten?

Kan me niet voorstellen dat het veilig voelt, zo'n clubje.Gek genoeg is er dus nog nooit conflict ontstaan. Zodra vriendin X binnenkomt (of de volgende keer) gaan we gewoon over tot de orde van de dag, en doen we echt niet rot tegen haar omdat we net wat dingetjes over haar besproken hebben.
quote:noire schreef op 06 januari 2013 @ 23:31:

[...]

Gek genoeg is er dus nog nooit conflict ontstaan. Zodra vriendin X binnenkomt (of de volgende keer) gaan we gewoon over tot de orde van de dag, en doen we echt niet rot tegen haar omdat we net wat dingetjes over haar besproken hebben.Maar durven jullie elkaar je rottigste dingen te vertellen? Ik zou dat namelijk niet doen binnen zo'n groepje.
Maar waarom open je dit topic? Voel jij je er toch niet zo bij thuis? Of hoop je juist op bevestiging zodat je erkend wordt in dat dit 'normaal' gedrag is?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Kijk over elkaar praten kun je nooit voorkomen en dat hoeft ook helemaal niet. Als vriendin A tegen mij zegt: "Frizz is dat nou wel een verstandige keuze die je gemaakt hebt? Ik maak me toch wel zorgen hoor", en later tegen vriendin B en C zegt dat ze niet achter mijn keuze staat vind ik dat helemaal prima. Hartstikke transparant, toch?
quote:Enn schreef op 06 januari 2013 @ 23:33:

Maar waarom open je dit topic? Voel jij je er toch niet zo in thuis? Of hoop je juist op bevestiging zodat je erkend wordt in dat dit normaal gedrag is?Ik heb er zelf geen problemen mee eigenlijk. Het is puur nieuwsgierigheid, om te kijken of ons groepje daar abnormaal of extreem in is.
Ja helaas ervaring mee. En de reden dat ik na meer dan 15 jaar de vriendschap beëindigd heb. Nooit gedacht dat dit zou kunnen gebeuren. Nu richt ik me meer op 1 op 1 vriendschappen. Dikke deuk in mijn vertrouwen opgelopen. Veel verdriet van.
Ah ok! Geen idee of dat zo is, ik ken dit gedrag alleen van een bepaalde groep in de familie. Meestal doe ik gewoon niet mee en begin ergens anders over.
Ik denk dat overal wel geroddeld word. Ja mijn vriendinnen en ik hebben het ook wel eens over elkaar. Maar we praten niet slecht over elkaar. Waarom zou ik, ik hou van ze dus ik zou nooit achter hun rug om slecht over hen praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven