Ruzie/contactbreuk met beste vriendin

14-11-2025 12:21 162 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

In juli heb ik met mijn beste vriendin een fixe ruzie gekregen over het onderwerp vaccineren. Onze dochters zijn even oud; wij laten onze dochter vaccineren, zij haar dochter niet. Ik heb hierover mijn mening gegeven, op een nette maar wel duidelijke en confronterende manier. Ik was namelijk geraakt doordat ze in eerste instantie niet eerlijk was over het feit dat haar dochter niet gevaccineerd is. Toen ik vroeg hoe het met haar dochter ging na de prikken, zei ze dat ze “wat hangerig” was, terwijl ze in werkelijkheid dus nooit is gevaccineerd. Daarnaast vond ik het moeilijk dat ze zonder dit te vertellen bij ons op kraamvisite kwam, terwijl mijn moeder door haar chemo een sterk verzwakte weerstand had. Ik had het liever eerlijk geweten dat haar dochter niet gevaccineerd was, ipv voorgelogen te worden dat ze dat wel was.
Zij vond mijn bericht echter onfatsoenlijk en verwijtend (om te kotsen zoals ze het verwoordde), alsof ik haar een schuldgevoel wilde aanpraten.

Hoewel ik nog steeds achter mijn standpunt sta, heb ik mijn excuses aangeboden voor de toon. Ik vond zelf dat het meeviel, maar het deed me wel wat dat mijn woorden haar zo raakten, omdat dat nooit mijn intentie was.

Zij gaf uiteindelijk aan dat ze mijn excuses niet begreep, dat ik volgens haar geen enkel respect had voor haar keuze en dat mijn manier van schrijven echt om te kotsen was en misselijkmakend is. Zij vond dat ik deed alsof haar dochter een ‘bacteriebron’ zou zijn voor kwetsbare mensen en noemde mijn visie op wel/niet vaccineren bekrompen.. Daarna heeft ze me op WhatsApp geblokkeerd. Kort daarna kreeg ik nog een bericht van haar vriend (waarmee ik geen enkel woord over het onderwerp heb gewisseld), die het nodig vond om mij even te berichten dat ik een onzekere narcist ben en dat ik niet weet waarover ik praat mbt vaccineren én dat ik beter onze dochter bij mijn moeder uit de buurt kan houden ivm “shedding“ na vaccinaties.

Sindsdien heb ik niets meer van haar gehoord. Vorige maand heb ik haar nog een bericht gestuurd met de vraag of we konden praten. Ik gaf aan dat ik er een naar gevoel aan had overgehouden en dat ik haar mis. Dat bericht is echter volledig genegeerd.

Ik vind dit heel moeilijk. Het voelt alsof het aprupt is geeindigd, over zo’n stom onderwerp…
Het doet pijn dat mijn excuses en het feit dat ik haar mis, compleet worden genegeerd. Ik krijg geen kans om iets toe te lichten of uit te spreken en voel me daardoor monddood gemaakt. Iets wat ik moeilijk vind. Tegelijk durf ik geen contact meer op te nemen, omdat ik bang ben dat dat gezien wordt als opdringerig, ik ben tenslotte niet voor niets geblokkeerd.

We liepen altijd zo gelijk op in het leven (zelfde soort jeugd, kids van zelfde leeftijd, beiden gescheiden etc), en ik heb er moeite mee dat we nu niets meer kunnen delen. Dat al het “goede” te niet wordt gedaan door deze ruzie. Vooral nu ik mijn dochter zo zie ontwikkelen, was het juist leuk om dit samen te delen gezien haar dochter dit ook zo zal doen.

Ik weet niet goed wat ik met dit topic wil.. vooral even van me afschrijven, omdat ik ermee zit
Klavertje-x schreef:
14-11-2025 18:05
Ik vind dat het bij normale normen en waarden hoort dat je gewoon netjes reageert. In het echte leven zeg je toch ook niet niets terug wanneer iemand tegen je praat? Mijn moeder zegt altijd dat negeren een vorm van emotionele mishandeling is, en ze heeft me altijd geleerd om mensen netjes te woord te staan. Dat verwacht ik van anderen wel ja.
Blijkbaar wil je vriendin je even flink raken
Ik denk dat je heel veel niet vertelt (en ook veel zalen uitvergroot), je topics zijn een rare combinatie van verhalen
Lila-Linda schreef:
14-11-2025 19:01
Blijkbaar wil je vriendin je even flink raken
Ik denk dat je heel veel niet vertelt (en ook veel zalen uitvergroot), je topics zijn een rare combinatie van verhalen
Dat wil ze ook.

En dat mag je natuurlijk denken.
Klavertje-x schreef:
14-11-2025 19:16
Dat wil ze ook.
Dat is invulling. Dat weet je niet. Maar eigenlijk maakt het niet eens uit.
Itsnojoke schreef:
14-11-2025 19:23
Dat is invulling. Dat weet je niet. Maar eigenlijk maakt het niet eens uit.
Nee het veranderd niks aan de uitkomst, helaas.
De vriendschap was klaar. En nu jij weer aan de bel trekt en zij daar niet op zit te wachten ga jij met normen en waarden lopen zwaaien?

Zij heeft toch niet gevraagd om jouw bericht?
Lastig hoor. Hoewel ik helemaal begrijp dat je je kind en moeder wil beschermen, vind ik ook dat niemand verantwoording hoeft af te leggen over hun keuze. Je mag er wel wat vinden, maar daar houdt het bij op. Van vreemden (op de opvang, op school) weet je het ook niet en daar zul je ook mee moeten dealen.

Met vrienden wil je meestal overal over kunnen praten, al wil dat niet zeggen dat je dat dan ook doet. Is het dat wat je het meest stoort? Jouw vriendin heeft gelogen, dat is wat anders dan een andere mening hebben.

Ik denk niet dat dit goed komt omdat jullie beiden eigenlijk over de schreef zijn gegaan en omdat ze je negeert. Dat is duidelijke taal. Erg jammer.
"Niemand realiseerde zich dat iedereen het niet zou doen".
Nimettomana schreef:
14-11-2025 20:11
Lastig hoor. Hoewel ik helemaal begrijp dat je je kind en moeder wil beschermen, vind ik ook dat niemand verantwoording hoeft af te leggen over hun keuze. Je mag er wel wat vinden, maar daar houdt het bij op. Van vreemden (op de opvang, op school) weet je het ook niet en daar zul je ook mee moeten dealen.

Met vrienden wil je meestal overal over kunnen praten, al wil dat niet zeggen dat je dat dan ook doet. Is het dat wat je het meest stoort? Jouw vriendin heeft gelogen, dat is wat anders dan een andere mening hebben.

Ik denk niet dat dit goed komt omdat jullie beiden eigenlijk over de schreef zijn gegaan en omdat ze je negeert. Dat is duidelijke taal. Erg jammer.
Wat me het meest stoort, is het liegen, recht in mijn gezicht (en dat van mijn partner). Daar is ook de hele “heisa” rond het vaccineren mee begonnen. Daardoor ben ik er van begin af aan hard ingegaan en had ik weinig moeite om me niet in te houden in mijn berichten. Dat was overigens niet juist van mij.
Maar waarom ben je er dan niet klaar mee? Jullie normen en waarden verschillen zo, dat is gewoon geen goede combinatie.
Mis je niet vooral een vriendschap met iemand in dezelfde levensfase?
Lorem Ipsum
Ik weet niet precies wat jij in het bericht hebt gezegd, maar afgaand op jouw verhaal komt zij wel erg star over. Ze had ook gewoon kunnen erkennen dat het niet handig was om te liegen over het vaccineren en al helemaal niet om op bezoek te gaan bij iemand die ernstig ziek is. Dat je daar boos over bent is echt volledig begrijpelijk.

Hoe ging het in het verleden als jullie een meningsverschil hadden? Was altijd al zo onverzettelijk?

En bizar ook dat haar vriend jou bericht om zijn zegje te doen. Het komt een beetje over alsof ze diep van binnen wel weten dat ze fout zitten, maar het moeilijk vinden om dat toe te geven en daarom maar meteen radicaal de vriendschap verbreken. Niet volwassen.
Klavertje-x schreef:
14-11-2025 21:13
Wat me het meest stoort, is het liegen, recht in mijn gezicht (en dat van mijn partner). Daar is ook de hele “heisa” rond het vaccineren mee begonnen. Daardoor ben ik er van begin af aan hard ingegaan en had ik weinig moeite om me niet in te houden in mijn berichten. Dat was overigens niet juist van mij.
En wat als je moeder ziek was geworden of erger na contact met hun? Mensen begrijpen soms niet wat het betekent om geen afweer te hebben als je chemo hebt. Je kan dan écht ernstige gezondheidsproblemen krijgen of zelfs overlijden aan een verkoudheid.

Het is juist schandalig dat ze niet wil luisteren. Wat is dat nou voor vriendin?
Nee hoor. Ze draait het om. Je hoeft je echt niet te schamen.
toulouse_74 schreef:
14-11-2025 21:24
En wat als je moeder ziek was geworden of erger na contact met hun? Mensen begrijpen soms niet wat het betekent om geen afweer te hebben als je chemo hebt. Je kan dan écht ernstige gezondheidsproblemen krijgen of zelfs overlijden aan een verkoudheid.
Het liegen over de vaccinatie was dom en zeer terecht dat to daar iets van zegt. Maar de kans dat deze ongevaccineerde baby nu één van de ziektes onder de leden had waar de vaccinatie voor was, is ontzettend klein.
En een verkoudheid staat hier helemaal los van; daar zou het kind sowieso niet tegen gevaccineerd zijn, dus een verkoudheid had hoe dan ook overgebracht kunnen worden.

Ik vind het zeker een faux pas van de vriendin, hoor, maar om nou te doen alsof het een levensbedreigende situatie was vind ik ook weer wat overdreven.
Waarom ga je niet bij haar langs?
Assiral schreef:
14-11-2025 21:50
Waarom ga je niet bij haar langs?
Nou dat vind ik wel heel stalkerig
Klavertje-x schreef:
14-11-2025 21:52
Nou dat vind ik wel heel stalkerig
Ik zou dat ook niet doen. Het is wel duidelijk dat ze geen contact wil.
Dit was misschien voor vriendin juist iets wat jullie gemeen hadden, anti vaccin. Ik kan mij indenken dat ze het niet tof vindt hoe je reageerde aangezien je blijkbaar zelf eerst ook een twijfelaar was (als ik je andere topic lees). Het liegen van haar was zeker niet handig, maar had je haar anders weggestuurd als bezoek of op een ander moment laten komen? Ik snap dat je hierover boos bent, maar zoals boven geschreven misschien zag zij dit als iets waar jullie beide tegen waren.
Ik ken ook anti vaccin mensen, maar dit onderwerp is niet iets waar ik mij echt zo over uitspreek of echt als gesprek onderwerp komt. Ieder zijn keuze denk ik.

Ik vraag mij wel af als je zorgen maakt om de slechte weerstand van jou moeder waarom je dan sowieso mensen tegelijk laat komen op bezoek, als zij er ook is? Er kunnen ook andere bezoekers zijn die iets onder de leden kunnen hebben, niet alleen jonge kinderen, een vaccin helpt daar niet tegen.
Itsnojoke schreef:
14-11-2025 22:08
Ik zou dat ook niet doen. Het is wel duidelijk dat ze geen contact wil.
Nee precies, vind het dan stalkerig om langs te gaan en het dus via een andere weg af te dwingen
Sunflower_cookie schreef:
14-11-2025 22:16
Dit was misschien voor vriendin juist iets wat jullie gemeen hadden, anti vaccin. Ik kan mij indenken dat ze het niet tof vindt hoe je reageerde aangezien je blijkbaar zelf eerst ook een twijfelaar was (als ik je andere topic lees). Het liegen van haar was zeker niet handig, maar had je haar anders weggestuurd als bezoek of op een ander moment laten komen? Ik snap dat je hierover boos bent, maar zoals boven geschreven misschien zag zij dit als iets waar jullie beide tegen waren.
Ik ken ook anti vaccin mensen, maar dit onderwerp is niet iets waar ik mij echt zo over uitspreek of echt als gesprek onderwerp komt. Ieder zijn keuze denk ik.

Ik vraag mij wel af als je zorgen maakt om de slechte weerstand van jou moeder waarom je dan sowieso mensen tegelijk laat komen op bezoek, als zij er ook is? Er kunnen ook andere bezoekers zijn die iets onder de leden kunnen hebben, niet alleen jonge kinderen, een vaccin helpt daar niet tegen.
We waren in het begin allebei pro-vaccinatie. Ze vond zelfs dat er misschien ooit een vaccinatieplicht voor kindercentra zou moeten komen. Ik was het daar volledig mee eens en was altijd fel tegen mensen die hun kinderen niet lieten vaccineren.
Juist omdat we toen samen zo duidelijk pro-vaccin waren, voelde ze blijkbaar geen ruimte om later te vertellen dat ze hun dochter niet hadden laten vaccineren. Ik heb meerdere keren gevraagd, nadat ze naar het consultatiebureau waren geweest, want dat vertelde ze wél, hoe het ging na de vaccinaties. Ze zei dan steeds dat haar dochter wat hangerig of een beetje ziekjes was.
Achteraf bleek dat dus niet te kloppen, want er is nooit een vaccin geweest.

Als ik het had geweten, had ik het bezoek op een later moment laten plaatsvinden. Dan had ik in ieder geval de keuze gehad om daar iets mee te doen.

Buiten dat, vind ik het pijnlijk dat er meermaals gelogen werd terwijl we juist een open boek naar elkaar toe waren.
Misschien leest vriendin mee en dacht ze: fuck it, dan kan het ook wel op facebook.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
En misschien zit ze onder de plak bij haar anti-vax,-vriendje
Itsnojoke schreef:
14-11-2025 21:31
Het liegen over de vaccinatie was dom en zeer terecht dat to daar iets van zegt. Maar de kans dat deze ongevaccineerde baby nu één van de ziektes onder de leden had waar de vaccinatie voor was, is ontzettend klein.
En een verkoudheid staat hier helemaal los van; daar zou het kind sowieso niet tegen gevaccineerd zijn, dus een verkoudheid had hoe dan ook overgebracht kunnen worden.

Ik vind het zeker een faux pas van de vriendin, hoor, maar om nou te doen alsof het een levensbedreigende situatie was vind ik ook weer wat overdreven.
Verkoudheid is een voorbeeld, om aan te geven wat een slechte weerstand voor gevolg kan hebben.
Als er 1 groep is die vol virussen en bacteriën zit, dan zijn het wel kinderen. Dus als ze niet gevaccineerd zijn tegen bijv mazelen, zou ik echt mn moeder die chemo krijgt en net uit het ziekenhuiskomt ivm sepsis, niet in de buurt laten.
Een kind kan besmettelijk zijn voordat-ie verschijnselen krijgt.

Maar TO, lees ik nou goed dat ze bij jou op kraamvisite kwam met haar ongevaccineerde kind? Bij je baby?
canis-felis schreef:
14-11-2025 23:35
En misschien zit ze onder de plak bij haar anti-vax,-vriendje
Dat is toch niet TO haar probleem?
Klavertje-x schreef:
14-11-2025 12:58
Ik ben te vergevingsgezind. Wil niet echt boos blijven.
Mijn partner zegt overigens hetzelfde als jij.
Ben je te vergevingsgezind? Of ben je een nogal turbulent type?

Ik had ooit iemand in mijn omgeving die de ene dag compleet uit haar plaat kon gaan en de volgende dag was alles weer goed. Die noemde zichzelf waarschijnlijk ook “vergevingsgezind”. Als haar emotie “er uit gegooid was” dan was het voor haar weer goed. Ik was tot op het bot gekwetst en dat was niet zomaar over. Dat was reden voor mij om dit contact te verbreken.

Ik lees dat je “op een duidelijke en confronterende manier” heb gezegd wat je er van vindt. Als mijn beste vriendin niet eerlijk is over het niet vaccineren van haar kinderen tegen mij, zou ik me afvragen; waarom is ze niet eerlijk? Voelt ze zich dan niet veilig genoeg bij mij om dit te vertellen? Ik zou haar niet aanvallen maar nieuwsgierig zijn waarom dit zo ging.

En heel eerlijk TO, als ik lees hoe je op haar besluit gereageerd hebt dan zou ik me voor kunnen stellen dat ze dacht “ik zeg dat ze hangerig waren, want ik heb geen zin in discussie of mezelf te verantwoorden”.

Ik vind het rot en verdrietig voor je dat je je vriendin mist. En knap dat je sorry hebt gezegd en een bericht hebt gestuurd, dat vind ik moedig. Maar het kan helaas zo zijn dat door wat er gebeurd is, de vriendschap voor jouw vriendin klaar is…. :(
Nogevendit schreef:
14-11-2025 23:43
Dat is toch niet TO haar probleem?
Waar beweer ik dat? Ik schets enkel een mogelijk scenario, aangezien ze eerder blijkbaar nog pro was.
Mijn moeder is een paar maanden terug overleden aan kanker. Op de 9e /10e / 11e dag na de chemo (als je weerstand weg is) kwam er niemand in haar buurt. We wilden zo min mogelijk risico lopen.

Die andere dagen gingen we (als het lukte) een boodschapje doen, naar de masseuse, de pedicure, ging ze naar haar bridge club of schilderen.

Aan niemand hebben we gevraagd of ze gevaccineerd zijn. Niet aan de man achter ons bij de kassa, niet aan de masseuse, of de schilderclub. Het is in dat hele proces ook niet in me opgekomen om als iemand op visite kwam (en dat waren er veel) te vragen “ben jij gevaccineerd” ?

Ik vind dat het best groot word gemaakt eerlijk gezegd….
toulouse_74 schreef:
14-11-2025 23:37

Maar TO, lees ik nou goed dat ze bij jou op kraamvisite kwam met haar ongevaccineerde kind? Bij je baby?
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand voorafgaand aan een kraambezoek vroeg “ben je gevaccineerd”? Bij onze beide kids hadden we een kraamborrel (een zaal vol visite) en toch al heel wat kraamvisites afgelegd in onze vrienden / collega kring.
Nooit heeft iemand afgezegd omdat hij niet gevaccineerd is. Dat is toch geen regel, dat ongevaccineerden niet op kraamvisite mogen komen? Ik heb geen flauw idee wie er in mijn omgeving wel of niet gevaccineerd zijn, en helemaal niet van de oudere generatie zoals ooms en tantes opa’s en oma’s.

(En om misverstanden te voorkomen; zowel ik als mijn kids zijn volledig gevaccineerd.)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven