Ruzie met vriend

26-02-2012 11:03 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
De bom barstte hier net en dit was de zoveelste ruzie over het huishouden. Mijn vriend heeft er nogal een handje van om alles uit te stellen, van onbelangrijke dingen tot erg belangrijke dingen. Naast dat dat mij op m'n zenuwen werkt, vind ik het ook gewoon erg lastig omdat ik kennelijk andere prioriteiten heb dan hij.

Wij zorgen samen voor het huishouden en begin dit weekend had ik hem gevraagd of hij even wilde stofzuigen in de woonkamer/keuken. De was, afwas, badkamer en stoffen doe ik meestal achter elkaar en dus vind ik dit geen onredelijke vraag. Zijn antwoord was dat hij het zaterdag of zondag wel zou doen. Ik vind dat vervelend omdat ik het belangrijk vind dat het schoon is en redelijk netjes in huis, dat uitstellen vind ik vervelend omdat het meestal afstel betekent. "Eerst poepen,douchen, vissen voeren, langs m'n ouders, niks doen - weetje, ik doe het morgen wel." En vervolgens kan ik het zelf dan doen.

Vriendlief kwam net na 12(!)Uur slaap uit z'n bed, en zat met koffie en een broodje voor de tv. Ik vroeg hem of hij na het ontbijten wilde stofzuigen. Hij ontplofte!

Kon een man dan nooit een rustig wakker worden en wat was ik toch een zeikwijf. Vervolgens gooide hij z'n brood neer en is ie als een gek gaan stofzuigen, om demonstratief te bewijzen hoe zielig hij wel niet was.

Ben ik nou echt zo onredelijk? Moet ik mijn 'eisen' bijstellen? Ik weet 't zo langzamerhand niet meer hoor, we hebben zovaak ruzie over dit soort dingen.. Alle hulp is welkom!

xVivaster
Waarom doe jij het als hij het niet doet? En waarom vraag jij hem om dingen te doen?

Hebben jullie daar geen afspraken over?
Ga in therapie!
Zou ik ook niet blij mee zijn, een zeur om me heen.

Het zal aan je toon hebben gelegen.

Toch een keer rustig over praten en niets eisen.

(jouw eisen bijstellen?, wat is zijn eisenpakket?)
Kinderachtig van je vriend..

Maar aan de andere kant, een huishouden delen is ook compromissen sluiten... Je zou natuurlijk los kunnen laten dat hij bepaalde zaken direct moet doen, en hem de tijd gunnen dit op zijn eigen tijd, én eigen manier te doen.

Hier ook regelmatig discussies gehad die vaak eindigden in mijn catch-frase: ik ben je huishoudster niet. Langzaam leren loslaten dat mijn man anders in elkaar steekt dan ik, en verdomd, nu gebeurd het regelmatig dat er opgeruimd is of gekookt, zónder dat ik er tien keer om moet vragen....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
@dubiootje

Omdat ik het wel belangrijk vind.

We hebben niet echt afspraken. Hij werkt meer, dus doe ik qua huishouden iets meer. Ik moet hem wel echt aansturen, anders wordt t echt een zwijnestal. Hij heeft namelijk een andere definitie voor 'schoon'
De timing zou bij mij ook verkeerd vallen. Ik moet ook eerst wakker worden en bijkomen, zeg maar.

Je boodschap is natuurlijk helder.

Ik heb ook niet altijd zin in het huishouden, en ik kies ook zelf mijn moment waarop ik iets doe. Jij eigenlijk ook. Maar je vriend "mag" dat van jou niet, zwart wit gezegd.

Misschien helpt het als je een lijstje maakt, op n whiteboard ofzo, met taakjes waarvan je, in overleg natuurlijk, wilt, dat je vriend deze doet.

Met de boodschap/afspraak, dit moet je deze week doen. Wanneer maakt me niet uit, maar je doet ze wel.

Zo kan je vriend ook zelf bepalen wanneer hij iets wel of niet doet.

En als hij het lijstje niet klaar heeft op het moment dat het klaar moest zijn, dan heb je reden om "te zeiken"

Dus samen gaan zitten en afspreken.
Gezellige start voor een vrije zondag.
@galadriel

Wb die toon zou kunnen, al was ik me er niet van bewust.

Ik ben van nature geen zeur, maar dat kan ik wel worden door andermans gedrag.
quote:

Omdat ik het wel belangrijk vind.

We hebben niet echt afspraken. Hij werkt meer, dus doe ik qua huishouden iets meer. Ik moet hem wel echt aansturen, anders wordt t echt een zwijnestal. Hij heeft namelijk een andere definitie voor schoon

En de jouwe is de juiste???

Aansturen???
Je vriend is toch geen klein kind,

'Hem aansturen', yuk daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Dan zou ik ook mijn kont tegen de krib gooien.
Aansturen? Je gedraagt je dus als zijn baas of moeder? Geen wonder dat hij daar kriegelig van wordt.

Maak gewoon afspraken zoals grote mensen doen.
Ga in therapie!
@secondhandsuus

Bedankt voor de tip!

Natuurlijk mag hij het op zijn eigen tijd doen, als het dan idd ook gebeurt binnen een bepaald tijdsbestek. Maar hij wacht er vaak zolang mee dat ik 't zelf wel doe. Dan denk ik enerzijds: dit moet ik gewoon niet voor hem opknappen, maar anderzijds: als hij weet dat ik t belangrijk vind, en hij wacht net zolang dat ik t zelf doe, zit hij me toch gewoon te jennen?
quote:vivaster schreef op 26 februari 2012 @ 11:19:

Waarom doen jullie niet tegelijkertijd jullie 'klussen'. Dat werkt motiverender dan dat er ééntje wel aan het werk is, en de ander op de bank hangt.

Wij doen dat ook, eind zaterdag ochtend samen aan de slag. En ikzelf doordeweeks nog extra wat dingen, omdat ik minder werk.

@galadriel

Wb die toon zou kunnen, al was ik me er niet van bewust.

Die laatste zin, die is goed, die hou ik erin....

Je kunt niet alles naar je hand zetten... Waarschijnlijk wil je teveel controle hebben en houden...

Daar kun je, als je wilt eens naar kijken. Want wat levert het je op? Een schoon huis? Een leuke ontspannen dag?

Verwachtte je bezoek vandaag? Is het echt zo vies of denk je dat maar?

Je moet keuzes maken, wat is belangrijker? Een schone vloer of een gezellige dag...

Volgens mij, als je had gezegd, hee lekker dier van me, doe jij zo nog ff zuigen, dan maak ik me knap en dan kunnen we zometeen nog lekker bankhangen/koffie leuten bij/naar de ikea/of whatever...

Dan had vriend waarschijnlijk gezegd

Is prima mop, ga jij je maar eens lekker knap maken, eet ik mijn broodje en zal ik zo een even de zuiger door de kamer halen.. En je daarna eens lekker de rug komen wassen... Knipoog knipoog...
En omdat jij het belangrijk vind, moet hij stofzuigen. Sorry hoor, maar dat vind ik echt ongelofelijk zeikerig!

Het is net zo goed zijn huis. Dan wordt er een keer niet gestofzuigd, lekker belangrijk.

Dat gaat niet werken zo.
Ik gedraag me zeker niet als zijn moeder of zijn baas. Met aansturen bedoel ik hem vragen om het te doen (omdat hij het uit zichzelf niet snel doet) en bijv als hij na werktijd even wat boodschappen gaat halen, een boodschappenlijstje door smsen.

Is dat heel raar dan?

Of moet ik gewoon alles zelf doen? Hij is namelijk wel een zeikerd eerste klas. Vindt zichzelf snel zielig "want het is toch weekend" "ik heb toch de hele dag gewerkt". En dus mag ik alles zelf doen. Doe het meeste wel zelf, koken bijv ook altijd, maar sommige dingen vraag ik hem wel ja.

Hilarisch, die houden we erin!

TO, maak samen afspraken. Hij is verantwoordelijk voor bijv. het zuigen, afwasmachine, badkamer etc. Praat daar samen over op een normale volwassen manier. Jij neemt iets meer op je omdat je minder werkt. Bemoei vervolgens totaal niet met zijn schoonmaaktaken. Geen commentaar geven, dat werkt niet motiverend. En het ook niet zelf gaan doen. Het zijn zijn taken. En die voert hij uit op zijn manier.

Succes ermee! Zonde om een mooie zondag als deze te laten verpesten door een ruzie over dit soort onzin.
hij is net zijn bed uit en dan begin jij gelijk over stofzuigen, ik zou ook not amused zijn

Dus doe iig iets aan je timing en ga op een beter tijdstip met hem om de tafel zitten. Geef aan wat jij belangrijk vind, vraag wat hij belangrijk vind en probeer er een overeenkomst uit te maken.

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:vivaster schreef op 26 februari 2012 @ 11:22:

@secondhandsuus

Bedankt voor de tip!

Natuurlijk mag hij het op zijn eigen tijd doen, als het dan idd ook gebeurt binnen een bepaald tijdsbestek. Maar hij wacht er vaak zolang mee dat ik 't zelf wel doe. Dan denk ik enerzijds: dit moet ik gewoon niet voor hem opknappen, maar anderzijds: als hij weet dat ik t belangrijk vind, en hij wacht net zolang dat ik t zelf doe, zit hij me toch gewoon te jennen?

Nee hij jent je niet. Je bent niet duidelijk. Je maakt je eigen afspraken in je hoofd en deelt die niet met je vriend. Dat is je "probleem"

Hij heeft gezegd dat hij zaterdag óf zondag zou stofzuigen. Zaterdag is het niet geworden en zondag is nog héél lang. Je hebt hem dus ook die kans niet gegeven...

Als hij dat zegt, moet je hem ook de ruimte geven om dit zelf te doen. Niet al op voorhand gaan zeuren.. Dat werkt iedereen op de irritatiewekker...

Komt wel goed...
En het samen doen vind ik ook een goede! Deden wij ook altijd toen we nog geen kids hadden. 1 middag in de week lekker poetsen samen, muziekje aan, hartstikke gezellig!
Wij hebben het opgelost door een poets te nemen.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Oei, ik zou ook behoorlijk link worden als iemand bij mijn zondagse uitslapersontbijt gaat lopen zeuren.

Ja, ik vind je een zeur, een ongelooflijke zeur zelfs. Jij hebt blijkbaar andere standaarden qua schoon. Dat is toch echt jou probleem. Dat blijkt ook want hem doet het niks. Dus lekker zelf stofzuigen en accepteren dat je iemand niet kan veranderen of een andere vriend zoeken die dezelfde dingen als jij belangrijk vindt.
Mijn tactiek is als volgt:

Ik vraag of hij morgen wil stofzuigen.

De volgende dag vraag ik het dan nog eens. Gewoon vragen, niet zeuren of zielig doen. Meestal doet hij het dan wel. Als hij het dan nog niet doet doe ik het zelf. En dan voelt hij zich toch schuldig!!! Als hij zit te computeren en hij hoort de trapkast, waar de stofzuiger staat dan komt ie rennend naar beneden! Jajaja ik doe het al!!!

Hihihi het is natuurlijk een beetje manipulatie maar bij ons werkt het prima!

En positieve beloning werkt ook! Jeetje wat kun jij netjes ramen lappen! Ik zie helemaal geen strepen. Als ik het doe blijft het altijd een beetje dof. Fijn zeg! Etc.
quote:Blackdress schreef op 26 februari 2012 @ 11:32:

En het samen doen vind ik ook een goede! Deden wij ook altijd toen we nog geen kids hadden. 1 middag in de week lekker poetsen samen, muziekje aan, hartstikke gezellig!

Weer 1... Dat vindt JIJ leuk en gezellig. Ik moet er niet aan denken en de vriend van TO misschien ook niet.

Hou toch eens op met je eigen waarden op anderen (mn je partner) te projecteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven