Samen een huis kopen of toch niet

17-06-2025 12:05 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriend en ik hebben zo'n anderhalf jaar een relatie en wonen nu 8 maanden samen in mijn koophuis. Dit gaat heel goed. Vanwege omstandigheden wil ik heel graag op korte termijn verhuizen. Ik heb best wat overwaarde opgebouwd op dit huis. Mijn vriend heeft nog niets opgebouwd. Hij had een huurwoning maar is bij mij ingetrokken. Is het handig om nu samen een huis te gaan kopen of is dit nog te snel in een relatie? Stel dat we samen kopen waar moet ik dan rekening mee houden?
Pelle schreef:
17-06-2025 13:03

Maar misschien voelt ze zich zo onveilig, dat ze er liever vandaag dan morgen weg is.
Zelfs als ze dat wil zal ze in de huidige woningmarkt echt niet volgende week al een woning gevonden hebben
Pelle schreef:
17-06-2025 12:59
Maar hij heeft zijn huurwoning opgegeven. Als TO de stekker eruit trekt, staat hij op straat.

Jazeker, vandaar de vice versa. Maar, en dat is heel not-done om hardop te zeggen, als man heeft hij betere papieren om na een scheiding aan een huis te komen. De meeste mannen komen er na een scheiding financieel beter uit, terwijl vrouwen erop achteruit gaan. Ik zou het financiele risico op dakloosheid echt niet nemen.
Geen huis kopen, voor je hebt leren communiceren. Zie je vorige topic van januari van dit jaar

Ik snap echt dat je weg wil uit een achteruitlopende buurt, maar ergens wegvluchten heeft grote risico's. Je ziet nu niet meer helder, dat het echt nog geen goeie stabiele relatie is
granny71 schreef:
17-06-2025 13:12
Zelfs als ze dat wil zal ze in de huidige woningmarkt echt niet volgende week al een woning gevonden hebben
Maar alsnog is eerst de stap, wil ik samen kopen of alleen? Voordat je op zoek gaat.
TO wil op zoek naar een nieuwe woning en vraagt zich af of het te snel is om samen te kopen. Mijn advies zou zijn om het toch nog even uit te stellen. Maar misschien is de huidige woonsituatie onhoudbaar en wil ze gelijk op zoek. maar dan is het wel zou handig om te weten of je in je eentje gaat kopen of samen. Je gaat niet eerst op zoek naar een nieuwe woning en besluit dan of je het alleen koopt of niet.
Thalas schreef:
17-06-2025 13:20
Jazeker, vandaar de vice versa. Maar, en dat is heel not-done om hardop te zeggen, als man heeft hij betere papieren om na een scheiding aan een huis te komen. De meeste mannen komen er na een scheiding financieel beter uit, terwijl vrouwen erop achteruit gaan. Ik zou het financiele risico op dakloosheid echt niet nemen.
Dat is zo als er kinderen in het spel zijn en de vrouw minder werkt en na de scheiding meer voor de kinderen blijft zorgen. Voor de huidige situatie maakt het toch niet uit of je man of vrouw bent?
Lila-Linda schreef:
17-06-2025 13:21
Geen huis kopen, voor je hebt leren communiceren. Zie je vorige topic van januari van dit jaar

Ik snap echt dat je weg wil uit een achteruitlopende buurt, maar ergens wegvluchten heeft grote risico's.Je ziet nu niet meer helder, dat het echt nog geen goeie stabiele relatie is
Baseer je dit op haar andere topic, half jaar geleden, over een miscommunicatie rondom een weekendje weg? In mijn inziens best vergaande conclusie om te stellen dat hun relatie niet stabiel is.
Zelf vind ik anderhalf jaar heel erg kort om samen een huis te kopen, en al helemaal in deze woningmarkt.
Nu heb je een eigen woning, en mocht het mis lopen, heb je in materieel opzicht niets verloren. Hij eruit en klaar.
Als je uit elkaar gaat terwijl je een gezamenlijk koophuis hebt, heeft dat veel meer gevolgen.
Jij zit nu behoorlijk veilig. Je hebt veel te verliezen en weinig te winnen op dit moment. Voor hem is dat anders, juist precies andersom. Ik begrijp best dat hij betere redenen heeft om een gezamenlijk huis te kopen dan jij. Moet jij echt verhuizen?
Ik zou het veel te snel vinden om zoveel risico te nemen.
Leg vast wat jullie inbreng is en wat je terugkrijgt.

Stel dat jij 50K overwaarde hebt, en je laat het huis gewoon 50/50 eigendom zijn, dan 'geef' je je vriend dus zomaar 25.000 euro. Het kan dat hij dat doodnormaal vindt en dat je dat elke dag doet als je van elkaar houdt.
Maar het is gewoon een financiële transactie en geen kleintje.

Ik zou het zo vastleggen:
1. Beide partners krijgen bij verkoop (gedwongen of niet) eerst de eigen inleg terug. Als er daarna schulden of winsten zijn worden die 50/50 verrekend.
2. Vanaf 3 jaar samenwonen wordt die inleg jaarlijks met 10% afgeschreven. Dan heb je na 3+10 = 13 jaar dus wél een 50/50 huis en geen scheve ogen of ongelijkheid.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Ga eerst maar eens lange gesprekken aan hoe jullie dat "gezellig samen een huis kopen" zien.

Hij is bij je ingetrokken maar spaart geen cent. Hoe kan dat? Hoe ziet hij dat veranderen? Want hij zal toch écht een stuk hypotheek moeten gaan betalen als jullie samen kopen.

Hoe financieel stabiel zijn jullie? Welke schulden zijn er?

Hoe zien jullie je leven evolueren? Kinderen? Werken? Wie zet bijvoorbeeld een stap terug voor die kinderen?

Wat voor huis zoeken jullie? Waar? Hoe ver is dat van familie en vrienden en van werk? Een klushuis? Of iets kant-en-klaar? Wie gaat er klussen en heeft die daar ervaring mee? Hoe lang mag dat klussen duren, welk budget staat ervoor en uit welke pot geld moet het komen?

Hoe verkoopbaar is je huis in "een slechter wordende buurt" daadwerkelijk?

Staan jullie beiden ingeschreven bij de woningbouw en hoe lang al? Als de boel morgen strandt moet dat nieuwe huis verkocht en hebben jullie 2 daken boven jullie hoofd nodig.

En: Altijd jouw deel dat je erin pompt vastleggen. En nooit ook maar één papier ondertekenen dat je niet begrijpt.

Ik zou trouwens écht liever hebben dat hij ook "met iets" het huis instapt dan werkelijk met geen cent. Je krijgt hem makkelijker buiten als de relatie strandt als hij minstens de huur-waarborg van een appartement en de eerste maand huur kan neertellen.
Hij gaat dus eerst nog maar een paar maanden stevig sparen om iets van buffer te hebben.

Je kan trouwens alleen kopen, maar dan begint het gedoe weer over waar hij wel of niet aan meebetaalt. En dat hij waarschijnlijk alsnog al zijn geld uitgeeft en geen cent spaart en niets opbouwt.
En die gesprekken kan je natuurlijk ook aangaan, maar de vraag is of hij het daadwerkelijk ook doet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Pelle schreef:
17-06-2025 13:28
Dat is zo als er kinderen in het spel zijn en de vrouw minder werkt en na de scheiding meer voor de kinderen blijft zorgen. Voor de huidige situatie maakt het toch niet uit of je man of vrouw bent?

Voor de huidige situatie maakt het alleen uit dat ze haar alleenrecht op een huis opgeeft in een moeilijke woningmarkt. Als hun relatie een tijd goed gaat en ze kinderen krijgen, gaat ze er financieel ook op achteruit als ze niet minder gaat werken. Ik zou dat risico niet meer nemen, terugkijkend halverwege de veertig.
Wissewis schreef:
17-06-2025 13:56
Ga eerst maar eens lange gesprekken aan hoe jullie dat "gezellig samen een huis kopen" zien.

Hij is bij je ingetrokken maar spaart geen cent. Hoe kan dat? Hoe ziet hij dat veranderen? Want hij zal toch écht een stuk hypotheek moeten gaan betalen als jullie samen kopen.

Hoe financieel stabiel zijn jullie? Welke schulden zijn er?

Hoe zien jullie je leven evolueren? Kinderen? Werken? Wie zet bijvoorbeeld een stap terug voor die kinderen?

Wat voor huis zoeken jullie? Waar? Hoe ver is dat van familie en vrienden en van werk? Een klushuis? Of iets kant-en-klaar? Wie gaat er klussen en heeft die daar ervaring mee? Hoe lang mag dat klussen duren, welk budget staat ervoor en uit welke pot geld moet het komen?

Hoe verkoopbaar is je huis in "een slechter wordende buurt" daadwerkelijk?

Staan jullie beiden ingeschreven bij de woningbouw en hoe lang al? Als de boel morgen strandt moet dat nieuwe huis verkocht en hebben jullie 2 daken boven jullie hoofd nodig.

En: Altijd jouw deel dat je erin pompt vastleggen. En nooit ook maar één papier ondertekenen dat je niet begrijpt.

Ik zou trouwens écht liever hebben dat hij ook "met iets" het huis instapt dan werkelijk met geen cent. Je krijgt hem makkelijker buiten als de relatie strandt als hij minstens de huur-waarborg van een appartement en de eerste maand huur kan neertellen.
Hij gaat dus eerst nog maar een paar maanden stevig sparen om iets van buffer te hebben.

Je kan trouwens alleen kopen, maar dan begint het gedoe weer over waar hij wel of niet aan meebetaalt. En dat hij waarschijnlijk alsnog al zijn geld uitgeeft en geen cent spaart en niets opbouwt.
En die gesprekken kan je natuurlijk ook aangaan, maar de vraag is of hij het daadwerkelijk ook doet.
Hij spaart geen cent? Dat staat er helemaal niet. Hij heeft nog niets opgebouwd. Dat staat er. En dat zet to tegenover het feit dat zij een woning heeft met overwaarde, en hij niet. Ik zou dit zelf niet interpreteren als 'hij spaart geen cent', dat is niet wat er staat.
Nee, ik zou lekker mijn eigen huis nog even houden.
Vanuit jou is het slim om alleen te kopen. Ik heb nu ook een vriendin die niet weg kan, want dan moet het huis verkocht worden. Terwijl ze het ook zelf had kunnen kopen destijds.

Vanuit hem is het natuurlijk slim om zich wel in te kopen.

Met hem kan je waarschijnlijk een groter huis op een betere plek kopen. Zonder hem blijf je ongebonden. Maar dan moet je aan hem ook geen bijdrage vragen voor het hypotheekbedrag.

Het is maar net wat je wilt.
Was hij niet zelf al van plan te kopen dan? Laat hij anders gewoon zelf wat kopen en dan kan je er later altijd nog bij.
In de huidige tijd zou ik die stap nog altijd enger vinden dan een enge buurt. Kijk rustig rond op Funda enzo maar kijk ook eens op de website van de politie naar de data over de veiligheid van jouw buurt en andere waar je een woning zou willen vinden. Misschien helpt dat relativeren. Misschien zijn er ook wel andere manieren om je veiliger te voelen. Maar als ik niet echt heilig van plan was om echt de rest van mijn leven bij iemand te blijven en kindjes te krijgen zou ik mijn zekerheid niet zomaar opgeven.
Thalas schreef:
17-06-2025 14:10
Voor de huidige situatie maakt het alleen uit dat ze haar alleenrecht op een huis opgeeft in een moeilijke woningmarkt. Als hun relatie een tijd goed gaat en ze kinderen krijgen, gaat ze er financieel ook op achteruit als ze niet minder gaat werken. Ik zou dat risico niet meer nemen, terugkijkend halverwege de veertig.
ik had het specifiek over het man/vrouw gedeelte. In de huidige situatie (dus zonder kinderen) maakt het niet uit of ze een man of vrouw is.

En als ze evenveel werken en na een scheiding ook evenveel zorgen, gaat ze er niet meer op achteruit dan hij.
Vrouwen gaan er over het algemeen meer op achteruit na een scheiding, omdat man meer werkt en vrouw meer zorgt.
pelle wijzigde dit bericht op 17-06-2025 14:34
0.26% gewijzigd
quasi-onschuldig schreef:
17-06-2025 14:25
In de huidige tijd zou ik die stap nog altijd enger vinden dan een enge buurt. Kijk rustig rond op Funda enzo maar kijk ook eens op de website van de politie naar de data over de veiligheid van jouw buurt en andere waar je een woning zou willen vinden. Misschien helpt dat relativeren. Misschien zijn er ook wel andere manieren om je veiliger te voelen. Maar als ik niet echt heilig van plan was om echt de rest van mijn leven bij iemand te blijven en kindjes te krijgen zou ik mijn zekerheid niet zomaar opgeven.
Ik ook. Ik neem liever een Verisur abo ofzo.
pina schreef:
17-06-2025 14:22
Was hij niet zelf al van plan te kopen dan? Laat hij anders gewoon zelf wat kopen en dan kan je er later altijd nog bij.
En dan? Dan loopt ze toch ook risico om op straat te staan als de relatie klapt?
Hij heeft geen overwaarde, dan wordt in je eentje kopen vrij lastig. Dan kan ze beter zelf iets anders kopen en hij erbij.
En je zegt dat ze er later bij kan, dat betekent dat ze voorlopig in dit huis blijft wonen en dat wil ze juist niet.
Pelle schreef:
17-06-2025 14:30
En dan? Dan loopt ze toch ook risico om op straat te staan als de relatie klapt?
Hij heeft geen overwaarde, dan wordt in je eentje kopen vrij lastig. Dan kan ze beter zelf iets anders kopen en hij erbij.
En je zegt dat ze er later bij kan, dat betekent dat ze voorlopig in dit huis blijft wonen en dat wil ze juist niet.
Ze heeft haar huis dan toch nog gewoon? Ik bedoel dus: hij kan wat kopen zoals hij misschien ook had gedaan als hij niet met TO was.
pina schreef:
17-06-2025 14:33
Ze heeft haar huis dan toch nog gewoon?
Maar ze wil toch verhuizen? Dat is het punt van dit hele topic.
Ze wil verhuizen vanwege een slechte buurt. En ze is gewoon in staat om zelf iets te kopen.
Maar vraagt zich af of ze alleen iets nieuws moet kopen of samen.
Waarom zou hij dan moeten kopen?
Pelle schreef:
17-06-2025 14:37
Maar ze wil toch verhuizen? Dat is het punt van dit hele topic.
Ze wil verhuizen vanwege een slechte buurt. En ze is gewoon in staat om zelf iets te kopen.
Maar vraagt zich af of ze alleen iets nieuws moet kopen of samen.
Waarom zou hij dan moeten kopen?
Oh, als het haar alleen om het verhuizen gaat, dan zou ik aanraden zelf wat te kopen, op haar naam. Lekker met haar overwaarde.
pina wijzigde dit bericht op 17-06-2025 14:53
3.18% gewijzigd
Ik zou het niet doen. Zoals eerder gezegd zou ik mijn financiële zekerheid niet meer opgeven voor een partner.

Ik zag Granny71 aanhalen dat zij dat dan 28 jaar geleden niet had moeten doen? Nou, ik vind de markt wel heel anders dan 28 jaar geleden. Nu is het bijna onmogelijk om aan een woning te komen, toen kon je kiezen.

Maar nee dus, ik zou niet samen wat anders kopen. Had je ook gegaan als je geen partner had gehad?
Ik doe mijn best
Pelle schreef:
17-06-2025 14:26
ik had het specifiek over het man/vrouw gedeelte. In de huidige situatie (dus zonder kinderen) maakt het niet uit of ze een man of vrouw is.

En als ze evenveel werken en na een scheiding ook evenveel zorgen, gaat ze er niet meer op achteruit dan hij.
Vrouwen gaan er over het algemeen meer op achteruit na een scheiding, omdat man meer werkt en vrouw meer zorgt.

Nu maakt het niet uit, nu hebben ze allebei een woonprobleem als hun relatie stukloopt. Als hun relatie later stukloopt, als ze wellicht kinderen hebben gekregen, dan loopt zij het meeste risico. Dus, juist als TO hun relatie voorlopig bestendig acht, als ze eventueel ooit kinderen wil, zou ik niet samen een huis kopen. Bij kinderen gaan vrouwen er gemiddeld hoe dan ook op achteruit, ook als ze niet minder gaan werken. Dat heet de babyboete. Mannen gaan er juist op vooruit als ze kinderen krijgen. Als ze samen een huis kopen zit ze financieel veel vaster en zijn de gevolgen nu èn op de lange termijn veel groter dan wanneer ze alleen een huis koopt.
Kaatje schreef:
17-06-2025 12:49
Wij wonen inderdaad al 8 maanden samen en dat gaat goed.
De omstandigheden zijn dat de buurt dermate achteruit gaat dat ik mezelf er niet prettig meer voel en daardoor zelf graag wil verhuizen
Nu kun je er nog veel voor krijgen, de huizenmarkt gaat een keer instorten de komende jaren. Maar goed, je moet er ook weer wat voor terugkopen. Verder de tips van @Dronken Aardbei.
Thalas schreef:
17-06-2025 15:15
Nu maakt het niet uit, nu hebben ze allebei een woonprobleem als hun relatie stukloopt. Als hun relatie later stukloopt, als ze wellicht kinderen hebben gekregen, dan loopt zij het meeste risico. Dus, juist als TO hun relatie voorlopig bestendig acht, als ze eventueel ooit kinderen wil, zou ik niet samen een huis kopen. Bij kinderen gaan vrouwen er gemiddeld hoe dan ook op achteruit, ook als ze niet minder gaan werken. Dat heet de babyboete. Mannen gaan er juist op vooruit als ze kinderen krijgen. Als ze samen een huis kopen zit ze financieel veel vaster en zijn de gevolgen nu èn op de lange termijn veel groter dan wanneer ze alleen een huis koopt.
Hoe zit dat dan?
Is het beter om het nieuwe huis helemaal op haar naam te hebben en dan niet trouwen?
candy wijzigde dit bericht op 17-06-2025 15:39
0.42% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven