Samenwonen en zaken regelen

14-07-2020 23:37 108 berichten
Inmiddels woon ik 11 jaar samen. We wonen in de koopwoning van partner, vooral vanwege zijn bedrijf aan huis. Ik had zelf een huurhuis dus de keus was snel gemaakt.

Mijn partner werkt gemiddeld 60+ uur per week. Ik werkte zelf altijd fulltime en beide brachten we zo hetzelfde binnen. In de eerste jaren betaald partner huis en vaste lasten, ik boodschappen, uitjes enz.

Inmiddels zijn we een aantal kinderen verder. Bij het erkennen van kind 1 afgesproken zaken te regelen ( gereg. Partnerschap oa) maar jullie voelen de bui wel hangen; nu ruim 5,5 jaar later is er nog steeds niets geregeld. Uiteraard heb ik het regelmatig ter sprake gebracht, idem voor de accountant. Partner ‘ denkt erover na’ ..... inmiddels al jaren dus.

Sinds we kinderen hebben werk ik 1 dag minder. We hebben sindsdien een boodschappen rekening ( leggen beide €200 p mnd in). Partner betaald huis + bijbehorende vaste kosten. Ik overige kosten qua boodschappen, alles voor de kinderen ( muv sportclubs) , wegenbelasting van 1 auto en inmiddels heb ik zo’n €15.000 spaargeld in het opknappen van het huis gestoken. De verzorging van de kinderen en het huishouden komt 95% op mij neer, want partner is na een werkdag moe. Kinderopvang betalen we elk de helft. Dankzij partners woonsituatie heb ik 2 paarden bij huis, dus dat is wel luxe.

Nu lig ik er al 5 jaar geregeld wakker van. Als partner wat overkomt sta ik op straat. Dan heb ik geen huis, geen auto, niets. Gezien hij regelmatig vergeet even te melden dat hij een avond weg is geeft dat behoorlijk stress hier. Door overlijden in de familie ben ik mij hier nog bewuster van geworden. En inmiddels heb ik dan ook een oriënterend gesprek gehad met een adviseur ( wat partner weet uiteraard). Maar ik kom er niet uit wat nu wel/niet handig is om te regelen. En wat ik eventueel zelf kan regelen om wat zekerder te zijn.

Wat is redelijk om te regelen ( samen of apart), ook met het oog op de kinderen? Ik overweeg nu zelf een testament, en eventueel een overlijdensrisicoverzekering.
Hexopbezemsteel schreef:
15-07-2020 08:23
Wat een rare opmerking. Natuurlijk wil ze haar zaken regelen. Of ze nu ooit weg gaat of niet. Opmerkelijk dat je als vrouw zo snel afgeschilderd wordt als iemand die ergens een slaatje uit wil slaan.

Dat jij dat koppelt aan seksisme doe je voor eigen rekening. Laat mij daar buiten.

Ze hangt haar hele relatie op aan het wel of niet regelen van afspraken over praktische dingen. Terwijl ze tevens aangeeft dat het nogal logisch is dat hij niks regelt omdat eerst zijn ouders en nu zij alles voor hem regelen. Ook nu weer ligt zij wakker, zij regelt een keuken, zij maakt afspraken met adviseurs, zij komt er niet uit, zij denkt aan een testament, enz. enz. Ze zit de hele relatie in haar eentje te regelen en vervolgens gaat ze hem verwijten dat hij geen actie onderneemt? En vervolgens gaat zij ook in haar eentje bedenken dat hij dan waarschijnlijk wel onbetrouwbaar zal zijn? En vervolgens gaat zij de relatie verbreken?

Als dit belangrijk voor je is dan zorg je toch dat je partner snapt dat dit belangrijk voor je is? En dan laat je je partner er toch niet mee wegkomen? Dan ga je toch niet jarenlang faciliteren dat je partner er niks mee hoeft te doen om dan na jaren frustratie te concluderen dat er dan iets mis is met je partner?

Ik vraag me werkelijk af wat ze nou aan het regelen is; haar relatie of haar scheiding. En dat heeft bij mij niks met seksisme te maken hoor.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
15-07-2020 08:27
Het is natuurlijk wel heel raar dat jij die zaken aan elkaar koppelt. Ik weet niet of je hem of jezelf hiermee voor de gek aan het houden bent? Maar als verder alle koek en ei is dan ga je op basis hiervan toch niet concluderen dat hij dus blijkbaar niet oprecht is en je dus maar beter bij hem weg kan gaan?

Ik vraag me af met welke intentie jij dit nou aan het regelen bent; om goed bij elkaar te blijven of om goed uit elkaar te gaan?
Vind jij dan dat ze het niet zou moeten regelen?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
15-07-2020 08:43
Vind jij dan dat ze het niet zou moeten regelen?

Ik vind dat ze op moet houden in haar eentje het te regelen en vervolgens verongelijkt hem onbetrouwbaarheid te verwijten. Mijn eerste post is juist DAT ze wat moet gaan regelen en niet in haar eentje zich moet zitten afvragen WAT ze moet regelen. Haar prioriteiten moeten liggen bij DAT en niet bij WAT.
Dus hij regelt niks en wil niks regelen. Niet voor jou, niet voor zijn gezin en ook al niet voor het huis. Waar zijn gezin in woont. Hij wil 60 uur per week werken en verder niets.

Jij moet dingen regelen en geld steken in het huis, het ook echt zelf regelen want geld en aandacht en tijd is gewoon te veel moeite. Op allerlei vlakken.
Alle reacties Link kopieren
Yunaaislynn schreef:
14-07-2020 23:52
Ik sta gelukkig al sinds 2012 ingeschreven bij de woningbouw. Dat is hier voldoende om vlot een huis te krijgen.

En ik ben inderdaad op het punt dat ik me afvraag óf ik het nog wel samen wil regelen. Maar er zijn wel kinderen betrokken dus ik wil dan wel echt zeker zijn van een eventuele relatiebreuk. Partner weet dit ook ( dat ik op dat punt ben nu) en zeer recent heeft de boekhouder het ‘ zaken regelen’ ook nog weer ter sprake gebracht. Dat bracht geen enkele activiteit bij partner. En partner heeft uiteraard ook leuke/fijne kanten.

Daarnaast ben ik gestopt met geld steken in het huis, en spaar ik zoveel mogelijk.
Ik snap je redenering niet helemaal. Hij regelt niks, daarom wil je de relatie verbreken. Maar je verbreekt de relatie niet, omdat er niks geregeld is? Voor hem ook niet echt motiverend om het nu wel te gaan regelen, want hij is er dus van op de hoogte dat je weg wilt zodra het geregeld is.
Ik vind het echt shocking dat volwassen mensen hun leven met kinderen zo onverantwoord inrichten.
Vandaag nog een afspraak bij een notaris maken voor een samenlevenscontract en testament.
Als je partner er al jaren 'over nadenkt' dan zou ik dat interpreteren als: ik weet niet of wij voor eeuwig bij elkaar blijven en ik heb niet zo'n zin om je bij uit elkaar gaan te moeten betalen. Die gedachte is kennelijk sterker dan de gedachte dat jij en kind met lege handen staan als hij zou komen te overlijden.

Dus mijn advies is om van nu af aan je spaargeld te bewaren voor de tijd dat jullie uit elkaar gaan. Misschien kun je het op enig moment in een eigen huisje steken of iets dergelijks? Eventueel kun je die verhuren.
-Shifty- schreef:
15-07-2020 08:45
Ik vind dat ze op moet houden in haar eentje het te regelen en vervolgens verongelijkt hem onbetrouwbaarheid te verwijten. Mijn eerste post is juist DAT ze wat moet gaan regelen en niet in haar eentje zich moet zitten afvragen WAT ze moet regelen. Haar prioriteiten moeten liggen bij DAT en niet bij WAT.

Jouw redenatie is echt te vaag voor woorden. Dan was ik toch al lang weggeweest? Ik noem hem nergens onbetrouwbaar? En nogmaals: wat probeer ik er nu dan volgens jou uit te slepen? ( mijn partner kan hier gewoon meelezen trouwens hoor. Ik bewaak computer/telefoon/iPad niet en hij weet gewoon mijn naam hier).

Ik heb na je eerste reactie al aangegeven dat ik de relatie in principe wil behouden. Uiteraard heeft hij genoeg leuke en fijne kanten. Maar ja, ik wil ook graag normaal slapen en niet iedere keer maar hopen dat partner weer heel thuis komt als hij op pad gaat. Of als ik uit me werk kom hopen dat zijn werk van die dag goed gegaan is. Hij doet regelmatig risicovol werk namelijk. En voor onze kinderen heb ik ook graag lang een gezonde vader erbij. Enzovoort. Daarnaast regel ik niets, ik laat me informeren. En ik heb ook al gezegd dat ik na wat ik hier lees die afspraak bij de notaris maar moet maken inderdaad.

Ik heb partner nu ruim 5 jaar alle ruimte gegeven om ‘ na te denken’. Ik ken hem al langer en weet dat hij ( veel) tijd nodig heeft om beslissingen te kunnen nemen. Ik heb hem voorzien van informatie, en dat heeft zijn accountant ook gedaan. Er volgt geen actie. Terwijl partner weet dat ik er wakker van lig enz. Ik wil zo ook niet minder gaan werken bijvoorbeeld (wat partner graag zou willen, en praktisch gezien misschien ook wenselijk) omdat ik dan dus in nood zelf geen hypotheek kan krijgen. (en nee dat is niet alleen bij relatiebreuk maar ook als partner een ongeluk krijgt oid. Er is namelijk nu niets geregeld als alternatief).

En ja, misschien zie ik wel overal beren maar ik heb van dichtbij meegemaakt hoe fout het kan gaan. En met 3 kinderen kun je zoiets niet riskeren ben ik van mening. Ook mijn ouders zijn bijvoorbeeld gescheiden, na meer dan 30 jaar getrouwd, en dit was een groot drama qua afhandeling. En sommige dingen moet je gewoon regelen voor iedereen.

Jij ziet mij blijkbaar als golddigger nou prima. Geloof dat ik meer geld in ons gezin steek dan hij. Door zaken te regelen kan hij aanspraak maken op míjn pensioen bij overlijden en nog een aantal zaken die via míjn werk geregeld zijn. Ook is hij dan mijn erfgenaam, nu niet. Ik vraag in principe alleen een stukje zekerheid op met name woongebied. En dat alles voor de kinderen geregeld is.


Hij heeft de kinderen erkend en gezag aangevraagd. We hebben ook de voogdij geregeld ( iemand aangewezen die daarover kan beslissen voor ons).
Dat geld in het huis is zonde ja. Niet meer doen. Gewoon een afspraak maken met notaris en hem daarheen laten komen. Alles netjes regelen en ook vragen of jouw investeringen bij vertrek verrekend kunnen worden?

Vind je de kostenverdeling wel eerlijk? Dat hij zijn huis betaald is toch geen reden dat jij dan aan andere zaken meer moet betalen?
ZoeyMaar schreef:
15-07-2020 09:02
Ik snap je redenering niet helemaal. Hij regelt niks, daarom wil je de relatie verbreken. Maar je verbreekt de relatie niet, omdat er niks geregeld is? Voor hem ook niet echt motiverend om het nu wel te gaan regelen, want hij is er dus van op de hoogte dat je weg wilt zodra het geregeld is.
Waar staat dat ik de relatie wil verbreken? Partner weet dat ik me aan het oriënteren ben op wat er precies geregeld moet worden ( samen of apart) om mij ook weer normaal te laten slapen oa.

En ja, als iemand blijkbaar geen tijd/moeite in zulke best belangrijke dingen wil steken en geen oog heeft voor de gevolgen voor mij en kind dan geeft dat wel twijfels of ik wel de moeite waard ben. Of híj wel oud wil worden met mij, of dat ik hier ben voor zolang het uitkomt. Misschien wel heel bizar dan maar ja, dat schiet wel eens door mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
OK, ik begrijp nu dat je helemaal niet op het punt staat om bij hem weg te gaan (je eerste bericht was een beetje onduidelijk) maar dat je het gewoon wilt regelen voor het geval dat het fout zou gaan. Dat vind ik logisch. Dat is toch niet zo veel werk dat je daar 5 jaar over nadenkt? Gewoon afspraak bij de notaris maken voor volgende week, afspraken vastleggen en klaar. Waar denkt hij zo lang over na dan?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad zelf aan de slag om de boel te regelen!
Daarnaast zou ik ook een overzicht maken met jullie maandelijkse kosten. Wat draagt hij bij en wat draag jij bij? Is dat eerlijk verdeeld? Andere verdeling voorstellen (eventueel), met een deadline.

Ga op je strepen staan! Als je het niet voor jezelf doet, dan in ieder geval voor je kinderen!
Alle reacties Link kopieren
Yunaaislynn schreef:
15-07-2020 09:49
Waar staat dat ik de relatie wil verbreken? Partner weet dat ik me aan het oriënteren ben op wat er precies geregeld moet worden ( samen of apart) om mij ook weer normaal te laten slapen oa.

En ja, als iemand blijkbaar geen tijd/moeite in zulke best belangrijke dingen wil steken en geen oog heeft voor de gevolgen voor mij en kind dan geeft dat wel twijfels of ik wel de moeite waard ben. Of híj wel oud wil worden met mij, of dat ik hier ben voor zolang het uitkomt. Misschien wel heel bizar dan maar ja, dat schiet wel eens door mijn hoofd.
Ja, uit dit stukje maakte ik op dat je de relatie bijna wil verbreken dat de je partner dat weet, maar het ligt dus wat genuanceerder:

En ik ben inderdaad op het punt dat ik me afvraag óf ik het nog wel samen wil regelen. Maar er zijn wel kinderen betrokken dus ik wil dan wel echt zeker zijn van een eventuele relatiebreuk. Partner weet dit ook
Ja sorry dat dat niet duidelijk was. Maar het is wel mijn intentie om samen oud te worden. Maar dan wel met alles gewoon voor iedereen fijn geregeld. Partner is op de hoogte van mijn angst en twijfel.

Qua verdeling zou ik graag óf thuis zaken verdelen óf minder gaan werken. Nu werk ik 32 uur (maar meestal iets meer), en doe dus vrijwel alles qua huis/kinderen. Een dag minder werken zou dan wel lucht geven. Maar ( misschien ben ik wel een schijtert) dat durf ik dus niet ivm een hypotheek mocht er wel wat gebeuren. Ik ben sinds de oudste al van fulltime naar 4 dagen gegaan.

Qua financiële verdeling is het lastig. Ik woon wel ‘ gratis’ in zijn huis natuurlijk. En dankzij zijn woonsituatie heb ik 2 paarden bij huis ( dat is wel luxe natuurlijk). Die zet hij ook regelmatig binnen/buiten en helpt met uitmesten ( machinaal wel haha). Nu met 3 kinderen is de verhouding misschien wat zoek, maar dat zou ik dan eens inzichtelijk moeten maken.
Yunaaislynn schreef:
15-07-2020 09:49
Waar staat dat ik de relatie wil verbreken? Partner weet dat ik me aan het oriënteren ben op wat er precies geregeld moet worden ( samen of apart) om mij ook weer normaal te laten slapen oa.

En ja, als iemand blijkbaar geen tijd/moeite in zulke best belangrijke dingen wil steken en geen oog heeft voor de gevolgen voor mij en kind dan geeft dat wel twijfels of ik wel de moeite waard ben. Of híj wel oud wil worden met mij, of dat ik hier ben voor zolang het uitkomt. Misschien wel heel bizar dan maar ja, dat schiet wel eens door mijn hoofd.

Dus je zegt hier: Waar staat dat ik de relatie wil verbreken?! Maar misschien wil ik de relatie wel verbreken .. :idee:

En ook hier zeg je weer IK ben ME aan het oriënteren om MIJ te doen slapen. Als jij het regelt, waarom moet hij er dan nog moeite in steken? Die keuken kwam er ook vanzelf, juist doordat hij er niks voor deed. Iets met faciliteren? :idee:
Yunaaislynn schreef:
15-07-2020 10:06
Ja sorry dat dat niet duidelijk was. Maar het is wel mijn intentie om samen oud te worden. Maar dan wel met alles gewoon voor iedereen fijn geregeld. Partner is op de hoogte van mijn angst en twijfel.

Qua verdeling zou ik graag óf thuis zaken verdelen óf minder gaan werken. Nu werk ik 32 uur (maar meestal iets meer), en doe dus vrijwel alles qua huis/kinderen. Een dag minder werken zou dan wel lucht geven. Maar ( misschien ben ik wel een schijtert) dat durf ik dus niet ivm een hypotheek mocht er wel wat gebeuren. Ik ben sinds de oudste al van fulltime naar 4 dagen gegaan.

Qua financiële verdeling is het lastig. Ik woon wel ‘ gratis’ in zijn huis natuurlijk. En dankzij zijn woonsituatie heb ik 2 paarden bij huis ( dat is wel luxe natuurlijk). Die zet hij ook regelmatig binnen/buiten en helpt met uitmesten ( machinaal wel haha). Nu met 3 kinderen is de verhouding misschien wat zoek, maar dat zou ik dan eens inzichtelijk moeten maken.
hij eet gratis mee en heeft een gratis hulp in de huishouding. Bovendien steek jij ook nog spaargeld in zijn huis. je bent echt niet handig bezig en hij misbruikt de situatie/jou
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt eerlijk gezegd een beetje gestrest, dus heel goed dat je een topic hebt geopend om alles op een rijtje te zetten. Dan wordt ook duidelijk wat je van je partner verwacht en kun je dat ook aan hem communiceren. Hij weet van je angst en twijfel, maar begrijpt misschien nog niet goed wat daar precies achter zit en hoe hij je kan helpen.

Het gaat namelijk niet alleen om de afspraken bij de notaris, er zitten je ook andere dingen dwars, zoals het aantal uren dat je werkt en de taakverdeling thuis. Nu lopen die zorgen allemaal door elkaar heen, ook voor hem. Ik zou het punt voor punt gaan regelen. Eerst even die afspraken over huis/geld/woonruimte/schulden op papier en daarna ook een goed gesprek over de taakverdeling.
S-Meds schreef:
15-07-2020 10:17
hij eet gratis mee en heeft een gratis hulp in de huishouding. Bovendien steek jij ook nog spaargeld in zijn huis. je bent echt niet handig bezig en hij misbruikt de situatie/jou

Misbruik suggereert wel een bepaalde gedwongenheid en slechte intentie. Volgens mij faciliteert zij hem en leunt hij achterover.
Shifty ik weet niet waarom je zo reageert maar ja zeker heb ik zelf een rol hierin. En ja ik heb jaren zijn afwachtende (?) houding gefaciliteerd. En ja, dat is dus niet handig inderdaad. Dat zeg ik nu al meerdere keren hoor. En ik heb ook al aangegeven dat ik een afspraak moet maken bij de notaris wat hier gezegd is.

En ja, als iemand jaren niets wil regelen en hij wil dat nu een soort ‘ gedwongen’ nog steeds niet dan lijkt mij dat voldoende reden voor twijfel over je relatie. Want waarom zou je dat niet willen regelen? Zeker niet voor je jonge kinderen. Of vind jij dat een gelijkwaardige relatie alleen op andere gebieden zou horen en niet op het punt van veiligheid/toekomst/financiële zekerheid/zaken regelen?
En ook dat heb ik nu al meerdere keren geschreven.
-Shifty- schreef:
15-07-2020 10:20
Misbruik suggereert wel een bepaalde gedwongenheid en slechte intentie. Volgens mij faciliteert zij hem en leunt hij achterover.
Hij maakt er wel gebruik van ja.

Shifty: misschien kun je mijn vragen ook beantwoorden ipv alleen maar tegen mij roepen?

Wat probeer ik er volgens jou uit te slepen bijvoorbeeld?
-jolijn- schreef:
15-07-2020 09:26
Als je partner er al jaren 'over nadenkt' dan zou ik dat interpreteren als: ik weet niet of wij voor eeuwig bij elkaar blijven en ik heb niet zo'n zin om je bij uit elkaar gaan te moeten betalen. Die gedachte is kennelijk sterker dan de gedachte dat jij en kind met lege handen staan als hij zou komen te overlijden.
Eens. Jeetje zeg, je wil het toch ook voor je partner en kinderen goed geregeld hebben? Hij wil het vooral voor zichzelf goed geregeld hebben. Oftewel: zo min mogelijk vastleggen.
Yunaaislynn schreef:
15-07-2020 09:45
En ja, misschien zie ik wel overal beren maar ik heb van dichtbij meegemaakt hoe fout het kan gaan.

Je ziet juist te weinig beren.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
15-07-2020 08:45
Ik vind dat ze op moet houden in haar eentje het te regelen en vervolgens verongelijkt hem onbetrouwbaarheid te verwijten. Mijn eerste post is juist DAT ze wat moet gaan regelen en niet in haar eentje zich moet zitten afvragen WAT ze moet regelen. Haar prioriteiten moeten liggen bij DAT en niet bij WAT.
Ah, dank je voor de uitleg. Ikbegreep niet helemaal wat je wilde zeggen. Ja, dat ben ik wel met je eens.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Ik zie serieuze red flags. Spreek hem erover aan en zeg dat je dan een afspraak gaat maken bij de notaris ver vooruit zodat hij zeker mee kan. Ik gok zomaar dat hij gaat tegenstribbelen.
Je woont niet gratis in zijn huis want je betaald allemaal gezamenlijke dingen en hij zijn huis. Alle kosten door 2 en de hypotheek alleen voor hem. Nieuwe verf wel meebetalen, dakkapel niet. Als hij dat samen wil doen is dat fijner, dan ga je samen op de hypotheek.

Als mijn man niets voor later wil regelen zou ik ook gaan twijfelen aan zijn intenties....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven