Samenwonen in zijn huis

12-06-2019 04:10 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en wilde even mijn verhaal kwijt. Ik geloof dat ik een ongebruikelijk probleem heb, en ik zou er graag even mijn hart over willen luchten. Advies is welkom, maar ik wil vooral even mijn verhaal kwijt. Ik weet namelijk niet of er wel een oplossing voor is. :)

Sinds ongeveer 2 jaar heb ik een vriend, na lang vrijgezel te zijn geweest. Hij is erg lief en ik hou veel van hem. Nu heeft hij, net in de tijd dat wij elkaar leerden kennen, een woning gekocht in een nieuwbouwproject. Het huis moest dus nog nog gebouwd worden. Hij heeft vanaf het begin aangegeven dat hij daar met mij zou willen samenwonen en hoewel ik daar wel even over heb moeten nadenken, wil ik ook erg graag met hem samenwonen. Sowieso wil ik graag samenwonen en een gezinnetje stichten, de hele huisje-boompje-beestje riedel.

Alleen...…..niet in dat huis! Vanaf het eerste moment dat ik de bouwtekeningen zag en nog voordat de eerste steen gelegd was vond ik het spuuglelijk, ik voel me niet thuis in de buurt of het soort woning en het voldoet in geen enkel opzicht aan mijn woonwensen. Het heeft veel nadelen en onpraktische dingen waarvan ik weet dat ik me eraan ga storen en ik zie dat dus echt niet zitten. Mijn vriend daarentegen is zo lief dat hij, ondanks dat alles op zijn naam staat, hij het vanaf het begin ‘ons’ huis heeft genoemd. Maar het voelt niet als ‘ons’ huis, want ik heb het niet uitgekozen en ik heb er niks mee. En dan tegelijkertijd voel ik mezelf vreselijk ondankbaar en zeikerig: hoeveel vrouwen willen samenwonen en hun vriend niet? Maar ik word echt ongelukkig als ik eraan denk dat ik daar moet gaan wonen.

Als ik dan af en toe vragen stelde over het hoe/waarom van deze woning, bleek dat hij over een aantal dingen simpelweg niet had nagedacht toen hij het kocht (ligging van de tuin bv). En het is niet dat het een goedkope woning is of zo. Ik weet dat je voor datzelfde bedrag misschien een iets ouder huis had gehad, maar met veel meer ruimte zowel in het huis als in de tuin. Zo frustrerend vind ik dat. Ik heb echt geprobeerd er positieve dingen in te zien en uit te halen, maar ik word er gewoon echt niet vrolijk van. En omdat het groot en nieuw is, zitten we er zeker de komende 5 jaar aan vast en waarschijnlijk wel langer.

En nu worstel ik ermee (al anderhalf jaar) dat ik dit allemaal niet tegen mijn vriend wil zeggen. Het is wel zijn project, hij zegt vaak dat hij er zin in heeft en ik weet dat ik zijn enthousiasme definitief verpest en misschien wel onze relatie beschadig als ik dit tegen hem vertel. Bovendien helpt dat toch niet, want voldongen feit en zo. Maar ik kan ook niet goed doen alsof ik het wel leuk vind, dan lijkt het achteraf alsof ik al die tijd gelogen heb. Ik doe mijn best: ik ga braaf mee naar de kijkdagen, doe mee klusjes en zoek vloeren mee uit. Voor een huis waar ik niet wil wonen.

Ik weet echt niet wat ik ermee aan moet: ik heb een hekel aan ons toekomstige huis en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen het tegen mijn vriend te zeggen. Iemand een goed advies hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend had een waanzinnig mooi, nieuw huis en is bij mij in m'n oude rotzooi ingetrokken. Vond hij in eerste instantie ook niet erg leuk, een huis zonder isolatie en alleen een kachel in de woonkamer :$
We zijn samen een jaar aan het verbouwen gegaan, en inmiddels wil hij hier graag blijven (zelfs als het uit gaat wil hij niet weg zegt hij :clown: )

We hebben er wel heel veel over gepraat, de verbouwing is vooral zijn project geworden, beide consessies gedaan en ruzie gemaakt en blij geweest met resultaten. En op die manier hebben we er sámen wat moois van gemaakt.
Als hij toen niks gezegd had, woonden we gewoon nog in de oude meuk :$

To the point: Als je niks zegt, kan je vriend er ook geen rekening mee houden. Zorg dat je er zelf ook jouw huis van maakt.
En verkopen kan altijd nog..
Je zegt dat het heel veel nadelen en onhandigheden heeft, heb je daar nog meer voorbeelden van behalve de ligging van de tuin?

Ik vraag me af of je niet wat doorslaat in je negatieve denken (en waarom dan). En er nog minstens 5 jaar aan vastzitten lijkt me ook niet zo'n reële gedachte in deze woningmarkt. Waarom denk je dat?
Alle reacties Link kopieren
Les #1 in een relatie; wees eerlijk en krop dingen niet op.

Je mag toch zeggen dat het niet je droomhuis is. Bespreek je opties. Er bestaat een hele grote kans dat hij de komende jaren het huis niet mag verkopen, of daarvoor een dure boete moet betalen.

Wat is dan belangrijker voor jou? De hoop stenen of je relatie?

Jouw huidige woning is veel beter dan zijn nieuwe woning? Blijf dan lekker latten tot dat jullie samen een huis kunnen gaan kopen. Dat kan echter nog heel wat jaartjes duren.

Maak het uit en zoek een vriend met een beter huis.

Koop je eigen huis, dan ben je niet afhankelijk van een partner

Leer tevreden te zijn met wat je hebt.

Reken je vriend niet af op keuzes die hij gemaakt heeft voordat hij jou heeft leren kennen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik begrijp best dat je graag zelf je huis uitzoekt maar spuuglelijk, veel nadelen en het voldoet op geen enkele manier aan mijn wooneisen?
Het is maar een huis he, waar je toevallig wel samen met je geliefde in gaat wonen. Weet je hoeveel stellen een moord zouden doen voor een nieuwbouwhuis?

Een beetje relativeren zou je geen kwaad doen denk ik. Van de andere kant moet je het natuurlijk wel met je vriend bespreken. En dan samen kijken wat de oplossing is. Het huis meer naar jouw smaak maken of eventueel verkopen en samen op zoek gaan naar iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Geef het een kans, maak het een beetje eigen en kijk daarna verder.
In tegenstelling tot eerdere reacties, vind ik de plek waar ik woon wel degelijk behoorlijk bepalend voor mijn geluk. Dus ik begrijp best waarom je hiervan baalt. Maar je loopt ook wel een beetje op de zaken vooruit. Het huis is nog niet eens af, je woont er nog niet, dus het kan echt best meevallen. En zo niet, dan is een paar jaar ook wel te overzien toch? Dan is het even doorbijten en daarna iets kopen wat jullie beide bevalt.

Maar ik begrijp niet waarom je hier niet over wilt / kunt praten met je partner. Je hoeft het huis niet helemaal af te branden, maar je kunt toch prima op een fatsoenlijke manier aangeven dat het jouw smaak niet is, dat je er zelf niet voor had gekozen, maar dat je je best gaat doen eraan te wennen. Maar dat jullie samen verder moeten kijken als dat op den duur niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het kan groeien, spreek af dat je over drie jaar gaat bekijken wat voor andere mogelijkheden er zijn.

Maar in die periode ga je misschien dingen waarderen aan het huis die je nu nog niet ziet...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
het voldoet in geen enkel opzicht aan mijn woonwensen

Je slaat door. Wees eerlijk en geef toe dat je gewoon niets aan dit huis fijn WIL vinden. Het bestaat namelijk gewoon niet dat een huis in geen enkel opzicht aan je woonwensen voldoet, zeker niet als je het nota bene ook nog zelf inricht.
Alle reacties Link kopieren
Praat erover met je vriend. En als je echt zoveel van hem houdt ging je ook met liefde op een flatje zitten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Jouw eigen huis voldoet dus wel aan al jouw eisen want anders had je er niet gewoond. :idee:

Blijf lekker latten, en als zijn huis er echt staat, breng je zo nu en dan tijd bij hem door. Zie je dan wel of je er echt zo ongelukkig bent.
Bladiebladiebla2016 schreef:
12-06-2019 06:13
Laat je je geluk niet iets te veel van stenen afhangen? Het is maar een huis. Je zit droog en schoon. Niemand heeft gelijk zijn droomhuis gevonden. Vijf jaar is zo voorbij. Dan kan je het waarschijnlijk met winst verkopen. En probeer eerst eens of het samenwonen goed gaat.
Eens.
Probeer het eens positief te bekijken. Je vriend kon een huis kopen op enkel zijn inkomen, dus financieel zullen jullie wel goed zitten. Het is een nieuwbouw, dus geen oude kluswoning waarin nog veel moet gebeuren. Goed, het is niet jouw droomwoning, maar je hebt wel een heel comfortabele basis om het samenwonen te laten starten. Velen zouden jouw positie benijden.

En hou in gedachten dat je er niet levenslang aan vast zit, loopt jullie relatie goed dan kunnen jullie over enkele jaren nog steeds op zoek naar jullie droomwoning. Verloopt het slecht dan is hij niet kwijt wat hij vooraf opgebouwd heeft.

Je koopt een huis maar je maakt een thuis.

Dat je dit al anderhalf jaar voor hem verzwijgt baart me meer zorgen dan die woning.
Alle reacties Link kopieren
dat laatste zinnetje van Valdemar

+1(0000)
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Okay hoog kotsgehalte maar:

Home is where the heart is

Je komt thuis bij iemand, bij je vriend. Het is nieuwbouw dus je kan het verder compleet nog naar je smaak inrichten dus omring je met spullen waar je blij van wordt. Ga samen moodboards maken.

Okay, ik klink nu als een xenosreclame...

En praat! Ga met hem praten! Communicatie is het allerbelangrijkste in een relatie.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik denk dat je behoorlijk overdrijft.
Hoe kan een nieuwbouwhuis zó niet aan jouw wensen voldoen? Ik snap dus echt niet hoe een huis zo verschrikkelijk kan zijn dat je er niet over durft te praten met je vriend, je weet wel, die man die dat huis heeft uitgekozen en er zn geld aan uitgeeft en zich er op verheugt.
Weet je zeker dat er niet meer speelt waarom jij zo’n afkeer hebt? Ik zou lekker blijven latten en jouw vriend laten genieten in zijn paleisje, ik denk dat je best wel een domper erop zet als jij gaat zeuren over ligging van de tuin enz enz.
Als je hierover al niet eerlijk durft te zijn, hoe zie je jullie toekomst samen dan? Er komen nog veel meer ingewikkelde beslissingen aan waar jullie over moeten praten en mogelijk niet op 1 lijn zitten. ZEKER als je kinderen wil.

Daar zou ik me vooral zorgen over maken, niet over dat huis.
Alle reacties Link kopieren
Nou TO, laat je nog weten wat je vindt van de vrije unanieme reacties en heb je nog wat toelichting?
Te veel moeite om in je eigen topic te reageren. :wtf:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven