Samenwonen, kostenverdeling?

30-10-2012 23:06 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zitten langzamerhand aan samenwonen te denken. We hebben geen haast, dat is fijn. Maar ik zit met een aantal vragen.

Ik trek bij hem in, het is een huurwoning. Mijn eigen idee was om gewoon alle vaste lasten 50/50 te doen. Ik ben zzp'er en verdien momenteel minder dan hij, maar dat vind ik niet erg: dan heb ik gewoon minder speelgeld. Hij heeft ook duurdere lasten, zoals een auto die hij dagelijks gebruikt en ik niet. Maar: ik heb dan ook doorgaans niet de luxe van een auto voor dagelijks vervoer.

Nu hoor ik van allemaal mensen dat een 'scheve' verdeling ook vaak voorkomt. Dat de minst verdienende partner bijvoorbeeld structureel 1/3 bijdraagt in de vaste lasten. Dat hoeft voor mij niet per se, maar ik heb nog wel een studieschuld af te lossen dus het lijkt me wel fijn. Maar in principe zou dat erop neerkomen dat hij mij geld geeft, want dan gaat hij er dus financieel op achteruit.

Weet iemand wat normaal is? Ben ik een grote masochist als ik met een lager salaris dan hem 50/50 ga doen of is het juist inhalig om slechts 1/3 te betalen bij vaste lasten die je samen hebt?

Met mijn vriend heb ik het er nog niet echt over gehad, hoewel hij aangaf wel bereid te zijn om een groter deel van de lasten te dragen zolang ik nog niet zoveel verdien. Maar het voelt voor mij toch gek. Als ik hem niet had, moest ik het tenslotte ook zelf ophoesten, toch?
We hebben aan het begin een lijstje gemaakt met alle vaste lasten en deze zo'n beetje evenredig verdeeld.

Bv: hypotheek gaat van rekening partner af.

Ik betaal kinderopvang en spaar een groot gedeelte op de gezamelijke spaarrekening (tezamen het totaalbedrag van de hypotheek.)

Ieder de zorgverzekering zelf.

Ieder Monuta zelf.

Ieder een eigen telefoonabbo (mobieltje dus).

Partner betaald de verzekeringen (een groot pakket waar zowel huis, auto, reisverzekering e.d. invallen).

Ik betaal de tv (inc. uitgebreid digitaal pakket), internet en telefoon.

Partner betaalt de wekelijkse boodschappen (groente, fruit, vlees e.d.

Ik betaal de maandelijkse boodschappen (shampoo/gel/frisdrank enz) en de kapper.

Kleding betaald ieder zelf, kleding van kind doen we om en om, al ik wel de duurdere dingen voor mijn rekening neem (jas, schoenen).

Partner betaalt gemeentelijke heffingen, ik spaar elke maand een evenhoog bedrag voor zoon op zijn spaarrekening.

Het werkt eigenlijk heel goed zo, indien er een wijziging komt in één of beide salarissen kijken we even of er al iets anders ingedeeld moet worden, maar tot nu toe nog niet zo geweest.
quote:Sssenta schreef op 31 oktober 2012 @ 10:07:

Het gaat er toch niet om wat wij vinden? Zoals je al kan lezen doet iedereen het weer anders, en zolang dat voor een ieder werkt is dat prima.

Waarom heb je het hier niet gewoon met je vriend over? Het is jullie geld, jullie relatie, niet die van ons.Ik kan me dan ook voorstellen dat TO even inspiratie op komt doen ;)
Ik vind 50/50 helemaal niet zo gek. Ik vind het logisch dat degene die meer verdient ook meer te besteden heeft. Bij hele grote verschillen moet het echter niet zo zijn dat de een op een houtje bijt en de ander een luxe leventje leidt.

Ik vind dat je zeker wel kunt meenemen wat de minst verdienende partij in het huis doet Als dat namelijk meer is dan de meest verdienende, hoeft de minst verdienende ook minder bij te dragen vind ik (omdat je die kosten van dat huishoudelijk werkt 'uitspaart).
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
Wij hebben een excel overzicht gemaakt met onze beide betaalrekeningen en onze gezamenlijke rekening (toen ik nog studeerde betaalde hij bijna alles maar hadden we wel gezamenlijke rekening). Overzicht gemaakt van alle inkomsten en uitgaven op deze 3 rekeningen. Toen de uitgaven opgeteld en naar ratio (ik verdien nu nog niet zo veel) verdeling van de lasten gemaakt, ik denk 40/60.
Oja dat vind ik trouwens wel, dat je ook naderhand de balans weer gelijk kunt trekken. Dat degene die werkt bijvoorbeeld eerst hoofdkostwinner is voor degene die studeert, maar als de student klaar is en meer gaat verdienen, dat die dan weer meer inlegt in de huishoudpot.
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
Wij hebben het zo geregeld dat we allebei evenveel geld over hebben om vrij te besteden.

Dat betekent in ons geval dat ik meer betaal, omdat ik momentel meer verdien.

Wel zo eerlijk, denken wij.
quote:-Nora- schreef op 31 oktober 2012 @ 11:55:

Ik vind dat je zeker wel kunt meenemen wat de minst verdienende partij in het huis doet Als dat namelijk meer is dan de meest verdienende, hoeft de minst verdienende ook minder bij te dragen vind ik (omdat je die kosten van dat huishoudelijk werkt 'uitspaart).

Dus als partner Eén 32 uur per week werkt maar beduidend meer verdiend dan partner Twee die 40 uur per week werkt dan kan partner 1 lekker uitrusten thuis en dan moet partner 2 maar de huishouding gaan doen omdat partner 2 dan in natura kan bijdragen in plaats van in geld.

Lijkt mij een hele onwenselijke en oneerlijke situatie.

Het lijkt mij een hele ongewenste en oneerlijke situatie.
quote:Kier_V schreef op 31 oktober 2012 @ 21:36:

Wij hebben het zo geregeld dat we allebei evenveel geld over hebben om vrij te besteden.

Dat betekent in ons geval dat ik meer betaal, omdat ik momentel meer verdien.

Wel zo eerlijk, denken wij.Dat vind ik de meest eerlijke situatie als je gescheiden rekeningen hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven