Samenwonen, kostenverdeling?

30-10-2012 23:06 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zitten langzamerhand aan samenwonen te denken. We hebben geen haast, dat is fijn. Maar ik zit met een aantal vragen.

Ik trek bij hem in, het is een huurwoning. Mijn eigen idee was om gewoon alle vaste lasten 50/50 te doen. Ik ben zzp'er en verdien momenteel minder dan hij, maar dat vind ik niet erg: dan heb ik gewoon minder speelgeld. Hij heeft ook duurdere lasten, zoals een auto die hij dagelijks gebruikt en ik niet. Maar: ik heb dan ook doorgaans niet de luxe van een auto voor dagelijks vervoer.

Nu hoor ik van allemaal mensen dat een 'scheve' verdeling ook vaak voorkomt. Dat de minst verdienende partner bijvoorbeeld structureel 1/3 bijdraagt in de vaste lasten. Dat hoeft voor mij niet per se, maar ik heb nog wel een studieschuld af te lossen dus het lijkt me wel fijn. Maar in principe zou dat erop neerkomen dat hij mij geld geeft, want dan gaat hij er dus financieel op achteruit.

Weet iemand wat normaal is? Ben ik een grote masochist als ik met een lager salaris dan hem 50/50 ga doen of is het juist inhalig om slechts 1/3 te betalen bij vaste lasten die je samen hebt?

Met mijn vriend heb ik het er nog niet echt over gehad, hoewel hij aangaf wel bereid te zijn om een groter deel van de lasten te dragen zolang ik nog niet zoveel verdien. Maar het voelt voor mij toch gek. Als ik hem niet had, moest ik het tenslotte ook zelf ophoesten, toch?
We hebben aan het begin een lijstje gemaakt met alle vaste lasten en deze zo'n beetje evenredig verdeeld.

Bv: hypotheek gaat van rekening partner af.

Ik betaal kinderopvang en spaar een groot gedeelte op de gezamelijke spaarrekening (tezamen het totaalbedrag van de hypotheek.)

Ieder de zorgverzekering zelf.

Ieder Monuta zelf.

Ieder een eigen telefoonabbo (mobieltje dus).

Partner betaald de verzekeringen (een groot pakket waar zowel huis, auto, reisverzekering e.d. invallen).