Samenwonen of uit elkaar

30-06-2008 17:09 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dilemma en er zitten zoveel kanten, haken en ogen aan dat ik er zelf een beetje gek van word.

Mijn vriend en ik hebben nu sinds 3 jaar een relatie. We wonen in verschillende woonplaatsen die ongeveer een uur rijden uit elkaar liggen. Beiden hebben we werk, vrienden, hobby's en familie in onze eigen woonplaats, dus eigenlijk was het vanaf het begin duidelijk dat we, als we ooit wilden samenwonen, voor een van de twee plaatsen moesten kiezen (en een van ons tweeen dus alles moest opgeven).

Nu na een aantal jaar zijn we het heen en weer reizen, twee huizen, twee "levens" hebben, zat. We verlangen naar rust en huiselijkheid, willen graag bij elkaar zijn en samen iets opbouwen. Qua woonplaats slaat de balans toch door naar zijn stad. We hebben daar inmiddels een gezamenlijke vriendenkring opgebouwd, het wonen is daar goedkoper en hij is meer gehecht aan zijn woonplaats dan ik aan de mijne.

Even terzijde: samen opnieuw beginnen in een andere plaats willen we niet omdat we dan beiden alles moeten opgeven en dat vinden we eigenlijk nog een groter offer.

In zijn huis samenwonen lukt niet, want hij woont in een huurhuis met een huisgenoot en die kan hij er natuurlijk niet uit schoppen. We moeten dus een ander huis zoeken. Een koophuis heeft de voorkeur want ik heb nu ook een koophuis en van koop naar huur is voor mij financieel niet aantrekkelijk. We hebben een aantal koophuizen bezichtigd en denken ons droomhuis gevonden te hebben. Volgende week gaan we voor de tweede keer kijken en misschien een bod uitbrengen. Maar nu het allemaal zo dichtbij komt, begin ik twijfels te krijgen.

Het voelt voor mij echt als een enorme stap om zijn kant op te komen en ik heb voor mijn gevoel veel te verliezen, zowel financieel als emotioneel. Ik moet mijn huis gaan verkopen en een andere baan gaan zoeken. Mijn baan vind ik niet zo erg om op te geven, mijn huis echter wel. Ik heb het een aantal jaar geleden alleen gekocht (was toen nog erg jong), ik ben er trots op en het is door de jaren heen echt mijn plekje geworden. Ik ben iemand die best bang is voor verandering en niet snel dingen opgeeft. Ik heb heel sterk de neiging om mijn eigen "terrein" te verdedigen. Dat komt mede door bagage uit mijn vorige relatie, waarin ik best vaak over mijn eigen grenzen ben gegaan. Dus ik ga niet over een nacht ijs en wil zeker weten dat ik er voldoende voor "terugkrijg".

Maar het werkelijke probleem is dat mijn vriend psychisch nogal met zichzelf in de knoop zit. Laag zelfbeeld, depressieve buien, prikkelbaar, weinig zelfvertrouwen, ziet soms geen toekomst. Hij heeft het niet naar zijn zin op zijn werk, werkt ook onder zijn niveau, maar het ontbreekt hem aan energie om een andere baan te zoeken. Verder slaapt hij slecht tot niet, dus dat van het lage energiepeil is eigenlijk heel logisch.

Deze problemen spelen al zolang we een relatie hebben, op het eerste half jaar na. Soms erger, soms minder erg. De laatste tijd weer wat erger. Het heeft natuurlijk heel veel invloed op onze relatie, vooral zijn prikkelbaarheid. Zijn frustratietolerantie is gedaald naar nul en iedereen die in zijn ogen iets verkeerd doet, moet het ontgelden, vooral tegenover mij dan. Ik hoor regelmatig tirades aan over het werk, over vrienden, het verkeer, over alles eigenlijk. Hij reageert frustraties ook vaak op mij af. Ik bijt dan van me af en dat leidt weer tot nare ruzies. Achteraf baalt hij daar erg van en biedt zijn excuses aan mij aan. Dan zegt hij: "Ik wil helemaal niet zo'n soort persoon zijn die overal over klaagt en scheldt, ik was juist vroeger altijd zo zorgeloos en relaxed." Maar het kan de sfeer vaak behoorlijk verpesten. En dat terwijl we het van de weekends moeten hebben omdat we vanwege werk, de afstand etc. elkaar doordeweeks niet kunnen zien.

Ook heeft hij zelden energie om leuke dingen te doen, heeft moeite met beslissingen nemen, zelfs de kleinste, zoals kiezen wat we gaan eten of welke film we gaan kijken. Alle initiatieven moeten van mij komen en dat is heel vermoeiend. Terwijl hij vroeger een heel ondernemend persoon was.

Hij wil er zelf graag uitkomen en onderneemt ook van alles om dit voor elkaar te krijgen (therapie, sporten e.d.) maar ik merk zo weinig vooruitgang en de kracht om echt door te pakken ontbreekt vaak. Bij vlagen maakt het me echt moedeloos . Soms (in de slechtere tijden) vraag ik me af of ik wel zo'n relatie wil. Het is zo slopend om met iemand samen te zijn die niet gelukkig is en het voelt zo machteloos om er niets aan te kunnen doen. Nu gaat hij wel weer met een nieuwe therapie beginnen waar ik op zich wel vertrouwen in heb. Maar ja, dat biedt natuurlijk geen garantie dat het ooit beter gaat en zeker niet op korte termijn.

Maar verder hebben we het heel fijn samen. We houden superveel van elkaar, kunnen heel goed praten, hebben een fijne gezamenlijke vriendenkring, veel dezelfde ideeen. We waarderen, respecteren en vertrouwen elkaar en ik voel me veilig bij hem. Hij is echt heel erg lief, begripvol, attent, vaak spontane cadeautjes of kaartjes, hij denkt mee als ik problemen heb met iets, laat me elke dag weten hoe veel hij om me geeft, plant leuke dingen voor ons samen, de seks is super. Als hij die problemen niet zou hebben zouden we elkaar zo gelukkig maken.

Maar goed, door dit alles twijfel ik of samen een huis kopen een goed idee is. Soms ben ik bang dat er een punt komt dat ik het niet meer trek, of dat het nooit beter gaat met hem. Aan de andere kant willen we zo graag samen zijn en zijn we echt toe aan een volgende stap. Ook zou het gewoon fijn zijn, ook voor hem, om stabiliteit te hebben en ik wil graag voor hem zorgen (en hij voor mij). We hebben mogelijkheden onderzocht om te huren maar ook dan moet ik mijn huis verkopen en zijn de financiele risico's voor mij niet minder groot. Daarbij komt dat particulier huren zo duur is dat je van dat geld net zo goed kunt kopen.

Wachten met samenwonen kan natuurlijk wel, maar we zijn het reizen, het alleen zijn en het ver uit elkaar wonen zo ontzettend zat. Ik heb ook het gevoel dat het "chaotische" van het niet-samenwonen bijdraagt aan zijn problemen.

Ik weet dat enige twijfels voor het samenwonen normaal zijn, maar dit verscheurt me echt. Het voelt alsof ik voor alles of niets moet gaan. Of een einde maken aan de relatie (wat ik helemaal niet wil) of samenwonen. Mijn gevoel slingert ook heen en weer tussen twee uitersten. Als we ruzie hebben denk ik: ik ben het helemaal zat, ik maak er een einde aan. En als we het dan uitgepraat hebben en we fantaseren over hoe het zou zijn om samen te wonen, dan wil ik het liefst NU verhuizen. Nou ja goed, een lang en misschien warrig verhaal maar misschien is er iemand die tips of een andere invalshoek voor me heeft.
Er staat zoveel in je post dat ik geen allesomvattend advies kan geven. Het enige dat ik kan zeggen is: ondanks zijn problemen lijk je echt van hem te houden, en op een uur rijden afstand van je vrienden gaan wonen is bij lange na niet alles opgeven.

Een uur is heel dichtbij. Een uur is zo dichtbij dat je 's avonds nog even op en neer kunt. Een uur is zo dichtbij dat jouw vrienden ook makkelijk langs kunnen komen. Een uur is praktisch naast de deur.

Toch, als je dat te ver vindt: waarom dan toch niet in jouw woonplaats gaan samenwonen? Het klinkt misschien hard, maar hij is in zijn eigen woonplaats ook ongelukkig. Beter hij alleen ongelukkig dan jullie allebei. Economisch gezien zou dat de efficientste oplossing zijn.
ik zou eerst gaan samenwonen, zonder je huis te verkopen,

om te kijken hoe dat gaat!

Dus, of iets huren, of in jouw huis wonen, of iets regelen met de huisgenoot?

Je kunt jouw huis toch onderverhuren? Ik zou het niet meteen verkopen, omdat je zegt dat je twijfelt. Luister naar je gevoel....
Zo, das nog 's een OP, maar je zit dan ook wel in een lastige situatie. Een hele herkenbare situatie, dat wel. Ik was 6 jaar bij m'n vriend toen we het heen en weer reizen zo zat waren, maar ook de knoop niet durfden door te hakken om te gaan samenwonen. We liepen vast. We zijn uitelkaar gegaan, omdat het niet opschoot. Ik redde het wel zonder hem, hij zonder mij, maar we misten iets. Elkaar eigenlijk. Na 10 maanden zijn we toen weer bijelkaar gekomen, maar ik woonde nog steeds 100 km verderop. Hij had zijn hele leven in zijn stad, ik het mijne in naja de mijne . Dus toen de knoop doorgehakt: we zijn samen gaan wonen in wéér een andere stad, maar wel in de buurt van ons werk. Das nu 5 maanden geleden en hij heeft nog steeds heimwee naar zijn stad en ik ben ook nog niet helemaal thuis, maar los daarvan gaat het goed. Toch ben ik blij dat we het proberen en kijken waar we uitkomen.

Het probleem met zo'n beslissing is: wat heb je op het spel staan en wat ben je bereid te verliezen? Dat moet je eerst helder voor jezelf krijgen. Ik heb het allebei gekozen (eerst uitmaken, toen tóch samenwonen) en ben er nog niet uit. Hij ook niet. De psychische klachten van jouw vriend maken het niet makkelijker. Kies in elk geval voor jezelf, kies niets om hem te redden. Is er nog een andere stad waar jullie samen een nieuw leven kunnen beginnen zodat je allebei in hetzelfde schuitje zit en niet hij in zijn vertrouwde omgeving? Offer niet meer op dan je kan verliezen en neem de tijd voor je keuze, echt, dit zijn grote dingen.

Heel veel succes en wijsheid gewenst en als je het weloverwogen kiest, kan je niet verkeerd kiezen. Het is in het ergste geval een (harde) les erbij. Maar zonder keuzes sta je stil...
Onderdezon, bedankt voor je snelle antwoord Je hebt gelijk dat het veelomvattend is. Zo voel ik het ook en daarom kom ik er ook niet uit.

Het is trouwens niet zo dat ik denk in mijn nieuwe woonplaats ongelukkig te worden, ik denk dat ik me er best thuis zou kunnen voelen. Het is meer dat ik bang ben dat het op een bepaald punt misgaat tussen ons en dat ik dan op straat sta en weer helemaal opnieuw moet beginnen met opbouwen wat ik nu wel heb (huis, werk etc.). Zeker met een koophuis.

Je hebt gelijk dat samenwonen in mijn stad ook wel een optie is, maar ik wil hem niet uit zijn woonplaats wegrukken. We hebben een vriendenstel dat dichtbij woont en bij wie hij altijd terecht kan en ook zijn familie woont dichtbij en zijn een steun. Ik geloof niet dat hij werkelijk zou kunnen aarden in mijn woonplaats, en ik wel in de zijne, dat is het verschil.
Eens met Onderdezon. Een uur is natuurlijk niet echt naast de deur, maar toch ook niet zo heel ver weg. Toen ik begon te lezen dacht ik dat je 'cold feet' had gekregen. Maar er is duidelijk veel meer aan de hand. Als ik jou was zou ik nog echt niet samen wat kopen. Jullie hebben nog veel dingen om samen aan te werken in jullie relatie en een huis kopen bemoeilijkt dit allemaal wel heel erg. Denk er alsjeblieft heel erg goed over na! Straks zit je een in een vreemde stad met een depressieve vriend en kun je niet meer terug naar je eigen veilige stekkie. Dat is toch niet wat je wilt?!
Sydney24, ik vond vooral je laatste zin heel treffend: zonder keuzes sta je stil. Want zo voelt het nu, als stilstan. We wachten voor mijn gevoel al zo lang. Ik wil graag samen iets opbouwen en niet langer "tijd verspillen". LAT-ten was leuk voor de afgelopen jaren en het is goed bevallen maar we zijn het nu gewoon zat om alleen te wonen, het voelt niet meer als vrijheid maar als een beperking. Ik ben verder niet eenzaam ofzo, als ik wil zijn al mijn avonden gevuld, maar ik wil gewoon een plekje met z'n tweetjes en "lekker samen op de bank".

Maar de twijfel blijft dus, hoe veel ik ook afweeg en nadenk.

babado : een andere optie die we hebben overwogen is dat ik mijn huis verhuur en bij hem en zijn huisgenoot intrek om te "proefsamenwonen" maar ik weet dat het dan niet écht als ons huis voelt, bovendien wil ik niet in een soort veredeld studentenhuis wonen. De huisgenoot is een heel lieve jongen, maar ik ben erg gesteld op mijn privacy. Ik denk dat het dan geen echte afspiegeling zou zijn van samenwonen.
absoluut niet gaan samenwonen.. lees mijn topics maar eens na.. achteraf had ik het heel anders gedaan.

Dus niet gaan samenwonen, stap af van het idee dat jij hem kan redden met zijn problemen. Dat kun je namelijk niet. Hij moet zijn problemen zelf op zien te lossen. Natuurlijk kun je hem daarbij helpen maar hij moet het zelf doen.

Misschien is een tussenoplossing een idee?

Dat je elke week 4 dagen met elkaar doorbrengt? bv van donderdag tot maandag bij hem en de week erop andersom. Als je dat een paar maanden doet en hij gaat aan zichzelf werken dan kun je mischien wat beter kiezen.

ps het klinkt alsof alleen jij offers wil brengen voor het samenwonen .. lijkt me niet in balans.
@ Kitty, is het dan geen idee om voorlopig even in jouw huis te gaan samenwonen voor een paar maanden.

Ik zou het ook niet durven denk ik, er zitten best heel veel haken en ogen aan de situatie.

Het lijkt me vreselijk als het zo klapt (wat ik natuurlijk niet hoop) en je zit in een stad zonder huis en zonder je vrienden.

Denk goed na en neem geen overhaaste beslissingen meis!

Succes
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
aanvulling: mischien wel al een idee dat hij een ander huis voor zichzelf zoekt zonder huisgenoot?? dat hij ook zijn eigen plekje krijgt?
Wat zijn de mogelijkheden om een huurhuis te gaan zoeken en daar samen te gaan wonen?

Want met de twijfels die je hebt zou ik inderdaad nog niet alles achter je verbranden....
@ kitty elastic: bedankt voor je tip over de tussenoplossing. Hadden we al over nagedacht, maar valt eigenlijk af, omdat we dus allebei ook in onze woonplaats werken en dat is toevallig op een heel druk traject qua files, dus in de spits heen en weer reizen kost 2 uur ipv 1. Dus 4 uur reistijd op een werkdag Verder hebben we ook geen geld om 2 huizen aan te houden EN de reiskosten te betalen om meerdere malen per week op en neer te gaan. Vooral hij heeft een vrij laag inkomen.

Voor zichzelf een ander (eigen) plekje zoeken is geen optie, hij woont nog niet zo heel lang in zijn huis en hij woont daar perfect, lage huur, hij heeft er aardig wat geld ingestoken om het aan te kleden etc. Hij woont via de woningbouw dus heeft jarenlang ingeschreven gestaan om aan deze woning te komen. Dat geef je niet zomaar op.

Wat betreft de balans en het offers brengen. We hebben serieus overwogen om dus in mijn plaats te wonen maar hij zou daar niet kunnen aarden, dat weet ik na drie jaar vrij zeker. Terwijl ik zijn woonplaats wel leuk vind. Bovendien zou hij ook veel moeten opgeven om met mij een huis te kopen; hij heeft niet echt veel spaargeld en ik wel, dus mochten we kopen en het gaat binnen korte tijd mis, dan blijft hij met een flinke restschuld zitten die hij gezien zijn inkomen niet erg snel zou kunnen afbetalen. Ik zou schuldeloos verder kunnen gaan in zo'n geval (uiteraard zouden we eea dan regelen met samenlevingscontract enzo). Daar is hij zich van bewust en toch kiest hij daarvoor. Dat vind ik nogal een offer. Tis dus niet zo dat alleen ik risico's loop.
Hallo,

wat een herkenbare situatie! Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem; sta op het punt hier alles op te geven, en ruim 50-60 km verderop bij mijn vriend in te trekken (bij mij zal er dan ook een dochter van 14 jaar mee moeten...maakt het nog eens extra lastig). Ik durf het niet aan, ook omdat ik hier alles op moet geven. Maar als ik erover nadenk, wat is dan alles? Mijn baan? Ik vind wel weer nieuw werk. Mijn huis hou ik nog een tijdje aan, dus dat is het ook niet. Een andere school voor mijn dochter? Lastig, maar zij redt zich (waarschijnlijk) wel...

Misschien vooral de angst, dat het misgaat, en ik weer terug moet naar mijn eigen woonplaats; ik weet het niet. Het balletje ligt bij mij; hij wil me bij zich hebben, maar me niet te veel pushen...Zei hij maar, dat hij me naar zich toe wilde halen, dat we ervoor gaan, misschien maakt dat de stap juist wel iets makkelijker. Nu lijkt het puur mijn beslissing te (moeten) zijn...

Sterkte, en tot horens,

Monique
Ik denk niet dat je voor "alles of niets" moet gaan, zoals je schrijft. Ik denk dat je heel redelijke twijfels hebt en daar een oplossing voor moet zoeken.

Je hebt al alleen een huis gekocht, zeg je, en het wonen in zijn stad is goedkoper. Kun je daar weer alleen een huis kopen? Of in elk geval een huis dat alleen op jouw inkomen te betalen is? Dan is het financiele risico te overzien. Toen mijn vriend en ik een huis kochten, hebben we uitgerekend of elk van ons het ook alleen zou kunnen betalen, mochten we onverhoopt uit elkaar gaan - en wij waren al meer dan 15 jaar samen...

Huren is voor jou financieel niet aantrekkelijk, schrijf je. Heb je al uitgerekend hoeveel het je precies zou schelen? Want je kunt natuurlijk best kiezen voor de financieel minder aantrekkelijke optie, als dat je emotionele rust geeft. Het is best een grote stap om te verhuizen naar een andere plaats, te gaan samenwonen en te kopen, waarom zou je die stap in 1 keer moeten nemen?

Zoek in elk geval een huis waarin ruimte is voor een eigen kamer! Dat is een manier waarop je je eigen plekje kunt houden als je gaat samenwonen, en zo te lezen is dat heel belangrijk voor jou. Voor hem trouwens ook, als hij psychisch zo in de knoop zit.

Overigens kan een nieuw huis, of dat nou koop of huur is, jouw vriend wel een zetje in de goede richting geven. Hoewel verhuizen veel stress geeft (is onderzocht, een van de vier stressvolste dingen in een mensenleven geloof ik), kan het ook een positieve keuze zijn voor zichzelf. Als hij er zelf echt achter staat, natuurlijk.
Ik heb qua afstandsrelatie en eigen leven in je eigen stad in diezelfde situatie gezeten.

Ik ben toen wel verhuisd naar zijn stad, waar we samen een huis hebben gehuurd. Mijn baan hield ik aan, en dat was inderdaad 4 uur reizen per dag! Maar ik ben dat 1,5 jaar blijven doen omdat ik niet alles in een keer wilde opgeven.

Wel vond ik dat er iets tegenover moest staan, en dat heb ik ook met zoveel woorden gezegd. Ik heb daarna een zwaardere stem gehad in de grote dingen van ons samen, zoals wonen, werken en geld, omdat ik zo'n grote concessie had gedaan. Ik wilde namelijk helemaal niet in zijn stad wonen, maar hij kon niet makkelijk elders werken.

Ik weet alleen niet of ik er zin in zou hebben als hij zo slecht in zń vel zit. Weet waar je aan begint, dat lijkt me nog de grootste hobbel. Ik zou vanwege díe reden mijn huis voorlopig nog niet opgeven. Als je niet makkelijk meer wegkunt, ga je je grenzen steeds verder verleggen.
Waarom gaan jullie niet samenwonen in zijn huis? Ik begrijp dat er een huisgenoot woont, maar die zou ik (ik ga er even vanuit dat je vriend de hoofdbewoner is) vragen naar een andere plek te gaan uitkijken. Dan woon je toch samen, heb je geen financiele verstrengeling zoals je met een koophuis wel hebt, en als het onverhoopt uitgaat heb jij de mogelijkheid om zelf weer een woning te kopen en houdt hij zijn huurwoning.
Hi KittyKaren,

Bij jouw verhaal kreeg ik een flashback! Ook ik heb zo'n 12 jaar geleden alles "opgegeven" om 100 km verderop bij mijn vriend in te trekken in zijn koophuis. M'n eigen huis, een baan waar ik al bijna 10 jaar met heel veel plezier werkte, ouders en rest van de familie en mijn vrienden vaarwel gezegd. Je wil niet weten hoe moeilijk ik het vond. Heb werkelijk huilend de plinten zitten schilderen in zijn huis, zo "bang" was ook ik om alles op te geven na al 2x een verbroken relatie te hebben gehad!

Hij zei: als je het te snel vindt gaan of als je nog niet wilt, dan wachten we gewoon nog totdat je er wel aan toe bent! Maar deze keuze zou altijd moeilijk zijn, of ik hem toen maakte of jaren later........Het is gewoon een sprong in het diepe, want garanties heb je nooit in het leven en dus ook niet in een relatie. Niemand kan je zeggen of jullie voor eeuwig bij elkaar blijven! Onze relatie is helaas zo'n 6 jaar geleden over gegaan en ik ben toch in zijn woonplaats blijven wonen. Waarom? Overal bouw je een eigen leven op en maak je "vrienden" en ook kom ik nog vaak in mijn geboorteplaats, want 100 km is inderdaad niet het einde van de wereld om op en neer te rijden!

Wel wil ik je 1 advies meegeven, waarvan ik echt heb geleerd. Wij hadden een samenlevingscontract afgesloten en werkelijk alles goed beschreven, mocht onze relatie tot een breuk komen. Helaas was ik 1 ding vergeten en dat was om mezelf in zijn gemeente in te schrijven voor een woning op het moment dat ik daar ging wonen! Toen onze relatie overging hebben wij noodgedwongen nog bijna 1 jaar onder 1 dak moeten leven, wat ons beiden veel verdriet gaf met tijden.....

Nu heb ik een hele leuke woning gekocht (5 jaar geleden) en ben ik ook hier erg gelukkig. Mijn vader zei altijd "overal bakken ze brood" en hij heeft gelijk.....je moet er ZELF iets van maken!

IK wens je heel veel succes en sterkte met het maken van een keuze!

gr. Lois
quote:KittyKaren schreef op 30 juni 2008 @ 17:44:

babado : een andere optie die we hebben overwogen is dat ik mijn huis verhuur en bij hem en zijn huisgenoot intrek om te "proefsamenwonen" maar ik weet dat het dan niet écht als ons huis voelt, bovendien wil ik niet in een soort veredeld studentenhuis wonen. De huisgenoot is een heel lieve jongen, maar ik ben erg gesteld op mijn privacy. Ik denk dat het dan geen echte afspiegeling zou zijn van samenwonen.

Kittykaren,

Ik snap goed dat je een plek voor jullie 2-en wilt. Ik bedoelde eigenlijk: kan die huisgenoot geen eigen plek gaan zoeken? Het huis staat op naam van je vriend zeg je, dan kan hij toch het huurcontract met deze huurder opzeggen?
Ja babado, daar raak je een teer punt. Dit lijkt mij ook een goeie optie namelijk, maar mijn vriend wil die huisgenoot absoluut niet de deur wijzen. Het is namelijk een heel goeie vriend van hem en hij is erg loyaal naar die jongen toe. Die jongen heeft ook nogal wat geld in het opknappen van het huis gestoken en zit in de opstartfase van een eigen zaak dus heeft het niet echt breed. Wat mij betreft zou er best iets te regelen zijn met een "oprotpremie" o.i.d. die ik ook best uit eigen zak zou willen betalen, maar ik vrees dat dat er vanuit mijn vriend niet in zit. Daarvoor is hij te loyaal aan zijn vriend.

Lois, jij ook bedankt voor je verhaal en voor je wijsheid. Jullie geven me veel stof tot nadenken zo met z'n allen...
quote:korenwolf schreef op 30 juni 2008 @ 18:05:

Ik denk niet dat je voor "alles of niets" moet gaan, zoals je schrijft. Ik denk dat je heel redelijke twijfels hebt en daar een oplossing voor moet zoeken.

Je hebt al alleen een huis gekocht, zeg je, en het wonen in zijn stad is goedkoper. Kun je daar weer alleen een huis kopen? Of in elk geval een huis dat alleen op jouw inkomen te betalen is? Dan is het financiele risico te overzien. Toen mijn vriend en ik een huis kochten, hebben we uitgerekend of elk van ons het ook alleen zou kunnen betalen, mochten we onverhoopt uit elkaar gaan - en wij waren al meer dan 15 jaar samen....

Als de nood aan de man is, ja, dan zou ik waarschijnlijk wel iets alleen terug kunnen kopen. Dat idee geeft me wel wat rust. Maar financieel zou ik er dan wel een stuk slechter van worden. Maar ik zou mezelf iig kunnen redden.

quote:Huren is voor jou financieel niet aantrekkelijk, schrijf je. Heb je al uitgerekend hoeveel het je precies zou schelen? Want je kunt natuurlijk best kiezen voor de financieel minder aantrekkelijke optie, als dat je emotionele rust geeft. Het is best een grote stap om te verhuizen naar een andere plaats, te gaan samenwonen en te kopen, waarom zou je die stap in 1 keer moeten nemen?

Heb je helemaal gelijk in. Ik heb altijd gezegd dat ik niet wil huren maar na erover te hebben nagedacht kwam ik tot de conclusie dat we het best tijdelijk kunnen doen, al is het idd alleen maar voor de rust. Probleem is alleen dat er haken en ogen aan zitten. Duur, dat ten eerste. Ten tweede moet mijn vriend dan zijn huidige, zeer goedkope huurwoning opgeven en is hij al zijn ingeschreven jaren kwijt. Plus het feit dat je er toch weer in moet investeren en ik weet niet of ik me ergens thuis zou kunnen voelen als ik wist dat het voor tijdelijk was. Maar goed, waar een wil is, is een weg. Ik denk dat ik het maar eens voor ga stellen aan mijn vriend.

quote:Zoek in elk geval een huis waarin ruimte is voor een eigen kamer! Dat is een manier waarop je je eigen plekje kunt houden als je gaat samenwonen, en zo te lezen is dat heel belangrijk voor jou. Voor hem trouwens ook, als hij psychisch zo in de knoop zit.

Eens. Dit waren we sowieso idd van plan en is een belangrijke voorwaarde. Mn vriend heeft in zijn huidige huis ook een kamertje voor mij ingericht en dat is een fijn idee (ook al zit ik er nooit ;) )

quote:Overigens kan een nieuw huis, of dat nou koop of huur is, jouw vriend wel een zetje in de goede richting geven. Hoewel verhuizen veel stress geeft (is onderzocht, een van de vier stressvolste dingen in een mensenleven geloof ik), kan het ook een positieve keuze zijn voor zichzelf. Als hij er zelf echt achter staat, natuurlijk.Dat denk en hoop ik dus ook. Over het zelf achter staan, daar twijfel ik niet aan. Hij heeft een tijd lang gezegd dat hij echt nog niet toe was aan samenwonen en dat hij nog een tijd op zichzelf wilde wonen. Dat heeft zo'n twee jaar geduurd. Is niet een type dat zich gemakkelijk bindt, erg gehecht aan zijn vrijheid. Laatste tijd is dat dus veranderd en wil hij heel graag samen iets opbouwen. Dat is wel heel veel waard voor mij
Je vriend wil zijn huisgenoot er niet uitzetten schrijf je.

Misschien wil die huisgenoot best wel graag een plekje voor zich zelf ipv bij een vriend in wonen. Zou hij het geen probleem vinden om wat verder van zijn werk te wonen in ruil voor een eigen plekje.

Misschien is het dus een optie dat die huisgenoot tijdelijk in jouw huis gaat en dat jij dan bij je vriend intrekt. Wordt het samenwonen niets dan kan die huisgenoot weer terug naar je vriend en jij weer naar je eigen huis.
Das best een goeie tip, sugarmiss! Helaas werkt de huisgenoot nog een half uur rijden de andere kant op. Betekent voor hem 1,5u reistijd (files buiten beschouwing gelaten). Geen optie voor iemand met een eigen zaak.

Jeetje, ik voel me nu net alsof ik al jullie ideeen afbrand, maar zo is het echt niet. De meeste heb ik zelf ook al overwogen maar ben tot de conclusie gekomen dat het niet haalbaar was.

Ik sprak er net over met een vriendin aan de telefoon en die vindt mij te flexibel. Ze zei dat het lijkt alsof alleen ik concessies doe en dat hij mij ook wel tegemoet mag komen.. Omdat hij dus zo hecht aan zijn woonplaats en volgens haar verwacht hij van mij dat ik naar hem toe kom en geef ik te makkelijk toe.

In het verleden hebben we er ook wel een soort machtsstrijd over gehad; zijn of mijn woonplaats. Maar toen waren we nog niet aan samenwonen toe. Nu ik wel heel erg die behoefte voel, vind ik het ook niet erg meer om naar zijn stad te verhuizen. Wel om afscheid te nemen van mijn eigen verworven plekje en financiele onafhankelijkheid.

Ik weet nu ook niet meer wat ik van hem redelijkerwijs kan verwachten qua concessies. Ik denk gewoon dat als hij met mij in een andere plaats gaat wonen, dat hij er niet gelukkig op wordt. En daar heb ik hem mee maar ook mezelf.
als jullie gaan samenwonen, moet jouw vriend dan zijn woning opzeggen?
Nee hij zou die woning in theorie aan kunnen houden. Maar in het geval dat wij particulier zouden huren wordt dat echt te duur vrees ik. In het geval dat wij gaan kopen, ook. Tenzij hij het weer onder gaat verhuren maar dat is illegaal en denk niet dat hij daar trek in heeft.

In het geval dat hij bij mij intrekt, zou het financieel wel kunnen, alleen is dat geen optie ivm de eerder genoemde reistijden en -kosten. Of hij moet bij mij in de buurt een al dan niet tijdelijke baan gaan zoeken maar dat zie ik niet gebeuren. Bovendien heeft hij nu een vast contract en als hij een andere baan aanneemt, wordt dat weer moeilijk in het geval we in de toekomst een hypotheek willen afsluiten.
Karen ik zou toch over/met die huisgenot gaan praten. Als jullie gaan samenwonen ergens anders dan is hij toch sowieso zijn woonruimte kwijt? Tenzij hij de woning helemaal overneemt? Of is je vriend zo loyaal dat hij hoe dan ook een deel van de huur blijft betalen om die vriend te sparen?

Als jullie gaan samenwonen moeten er volgens mij ook voor die huisgenoot veel dingen veranderen, dus lijkt mij dat jullie het beste met zijn drieen kunnen gaan praten. Wellicht komt die huisgenoot nog met heel andere ideen waaran jullie niet gedacht hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven