Samenwonen...tips??

07-07-2010 15:11 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
He meiden,

Over enkele weken ga ik officieel samenwonen met mijn vriend. Hij zal bij mij intrekken maar heb echter een klein appartementje van 40m2. Totdat hij een baan gevonden heeft (net afgestudeerd) blijven we hier wonen en daarna willen we samen iets gaan kopen.

Ik vind het echter allemaal best spannend!! We zijn nu ook al behoorlijk veel bij elkaar (hele weekend van vrijdagavond t/m maandagochtend en vaak nog een avond doordeweeks) maar het wordt straks toch "echt". Ik vind het helemaal super en kijk er enorm naar uit omdat ik nu ook alleen woon. Vind het dus wel erg gezellig!! Voor mijn vriend zal het harder wennen zijn. Hij woont nu samen met 2 vrienden; koken regelmatig samen, samen voetbal en films kijken, uitgebreid ouwehoeren etc. Hij wil erg graag met mij samenwonen maar vind het ook allemaal wel een beetje eng volgens mij.

Hebben jullie tips om dit zo goed mogelijk te laten verlopen? Ik wil uiteraard hem proberen zoveel mogelijk vrij te laten, z'n eigen gang te laten gaan zodat ie kan wennen etc.

Volgens mij is dit een natuurlijk proces Hoe is dit bij jullie gegaan en herkennen jullie dit?

Thanx!!
Gewoon lekker van genieten! Komt vast wel goed, maar wel zorgen dat jullie alletwee jullie eigen ding blijven doen.
Je eigen ding blijven doen en een rekening afsluiten waarop jullie iedere maand wat geld op storten voor boodschappen e.d. Erg handig!
Dit boekje kreeg ik van mijn moeder toen ik met mijn vriend ging samenwonen. Hilarisch, ouderwets maar soms zo gek nog niet :-)

Voor de rest...gewoon genieten van het samenzijn.
En overal wasmanden neerzetten!

Dat boekje is briljant!
.
anoniem_85056 wijzigde dit bericht op 18-08-2010 15:17
Reden: .
% gewijzigd
Samenwonen met je lief is vooral erg leuk. Mensen zeggen vast dingen zoals> bereidt je maar voor... of dat zal wel wennen zijn. Ik vond dat allemaal onzin. Het is gewoon heel erg fijn om iedere dag wakker te worden met je lief naast je en iedere avond samen te gaan slapen. Misschien zijn er nog wel dingetjes van hem waar je aan moet denken. Maar zelf heb ik geen seconde spijt gehad. Samenwonen is leuk!

Tip> maak goede afspraken over het huishouden en de financieen. Scheelt een hoop irritatie.
Leuk! Ik woon sinds een paar maanden samen en vind het heel leuk. Meestal dan. Over het huishouden hebben we van te voren niet heel duidelijk afspraken gemaakt, behalve dan dat we vinden dat dat ongeveer gelijk verdeeld moet zijn. Of nouja, daar gingen we vanuit geloof ik. En als we het gevoel hebben dat dat scheefloopt hebben we het daar over. Niet altijd op een neutrale, vriendelijke toon hoor, maar meestal wel.

Maar als hij bij jou intrekt, dan heb jij waarschijnlijk al een heel goed overzicht van de vaste lasten (gwl, huur, internet, kabel etc). Mijn vriend had dat overzicht niet en daardoor het gevoel dat hij geen controle had over z'n geld. Dus da's misschien wel een tip: zorg dat je dat allebei weet, samen regelt en bedenkt enzo.
Oh, en niks wassen dat niet in de wasmand zit. en als hij nooit wast misschien eens een week alleen je eigen spullen wassen.

Maar ja, je kunt het ook gewoon zeggen natuurlijk ;)
Hoi Dreamzzz!

Wat leuk dat jullie gaan samenwonen, vorig jaar rond deze tijd zaten mijn vriend en ik in het zelfde schuitje, ook net afgestudeerd, op zoek naar een baan en pas gaan samenwonen in mijn mini appartement!

Mijn vriend woonde daarvoor ook nog met een aantal vrienden, en ik woonde al een tijdje in mijn eentje. Het was voor ons allebei wel wennen, ik vooral omdat ik "mijn" huis opeens moest delen en alles dus niet precies zo ging als ik in mijn hoofd had en mijn vriend moest vooral wennen aan het feit dat je als je met je partner samenwoont je meer rekening met elkaar moet houden dan wanneer je met vrienden woont.

Voorbeelden: Ik kon me in het begin best ergeren als mijn vriend iets niet op (de in mijn ogen) juiste manier deed: Lees ik deed al jaren de was op manier a (qua verzamelen en sorteren en welke kleuren bij welke en op welke temperatuur etc), en mijn vriend gooide klakkeloos alles in de was zonder de kleuren te sorteren en waste bij voorkeur alles op 60 graden. Resultaat: Mijn witte kleren waren grijsblauw en twee maten kleiner aangezien hij ze samen met zijn nieuwe sokken en boxers in de was had gegooid.

Oplossing: We wassen nu allebei onze eigen kleding. Als ik allemaal witte was gesorteerd heb en ik zie een paar witte ondershirts liggen neem ik die gerust mee, en andersom ook, maar voor de rest zijn we daar zelf verantwoordelijk voor, scheelt mij een hoop ergernissen en een hoop geld aangezien ik nu niet om de haverklap gekrompen of verkleurde kleding hoef te vervangen.

De rest van het huishouden hebben we redelijk verdeeld. We hebben allebei bekeken wat we echt heel erg vonden om te doen qua huishouden, ik haat afwassen, dus dat doet mijn vriend, en hij vind boodschappen doen een ramp dus dat doe ik in de regel. Daarnaast ruimen we onze eigen troep op, als mijn vriendinnen langs komen maak ik daarna het huis weer aan kant en als zijn vrienden langs zijn geweest doet hij dat.

Bij ons gaat het echt super goed nu, natuurlijk hebben we wel eens een meningsverschil maar dat heeft bijna elk stel wel eens denk ik!

De gouden regel is volgens mij: blijven praten! Het is niet erg dat jullie zullen moeten wennen, maar met verwijten achteraf schiet je helemaal niets op!

Veel geluk!
Grappig trouwens om te zien dat ik niet de enige ben met een vriend met een onderontwikkeld wasorgaan !
Sluit een samenlevingscontract af en regel jullie testamenten. Je weet namelijk nu al dat er eens een einde zal komen aan het samenwonen. Zorg dus dat je zaken goed geregeld zijn.
Leuk voor jullie De beste tip is om er van te genieten!!

Er zullen irritaties komen, over het huishouden, zijn slingerende sokken, jouw toiletspullen die overal lijken te staan etc ( ;) ), de truc is om dat te relativeren tot wat het zijn: kleinigheidjes, die niet belangrijk genoeg zijn om uit te groeien tot grote dingen. En de eerder genoemde tips zijn ook allemaal het volgen waard inderdaad.
quote:wuiles schreef op 07 juli 2010 @ 16:05:

Sluit een samenlevingscontract af en regel jullie testamenten. Je weet namelijk nu al dat er eens een einde zal komen aan het samenwonen. Zorg dus dat je zaken goed geregeld zijn.Wat dacht je, ik zet even een domper op de feestvreugde
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dank voor jullie berichtjes! Ik heb er wel wat tips uitgehaald.

@QQelleQ: hoe vond jouw vriend het om ineens met z'n vriendin samen te wonen ipv vrienden?? Ik ben af en toe best bang dat hij het uiteindelijk leuker vind om met vrienden te wonen dan met mij hahaaha Dat hij het gaat missen zeg maar.

En inderdaad handig om ook af te spreken dat ieder z'n zooi opruimt als er mensen over de vloer zijn geweest.

Ik ben af en toe ook best moeilijk omdat ik houd van een opgeruimd en schoon huis (moet ook wel met maar 40m2) en dus behoorlijk perfectionistisch ben. Wil proberen daar wat makkelijker in te worden want weet dat dit voor mijn vriend een ergernis is (nu als soms haha).
quote:wuiles schreef op 07 juli 2010 @ 16:05:

Sluit een samenlevingscontract af en regel jullie testamenten. Je weet namelijk nu al dat er eens een einde zal komen aan het samenwonen. Zorg dus dat je zaken goed geregeld zijn.

Vind jij echt dat dit nu al moet? Ik ben er een beetje vanuit gegaan dat het een huurappartement is. Dus dan zou het toch genoeg moeten zijn om het huurcontract ook op zijn naam te zetten en de inboedelverzekering op twee personen te zetten? Of ben ik nu heel naïef?

Wij huren wel, zijn samen hoofdhuurder, en hebben nauwelijks gezamenlijke bezittingen. Wat is dan volgens jou de meerwaarde van een testament + samenlevingscontract? (Sorry dat ik inbreek, to)
Ik heb een koopappartement nu. Idee is dat hij straks een deel gaat bijdragen in de kosten van g/w/e, tv/internet abonnement etc en gezamenlijk de boodschappen betalen.

Zolang we samen nog geen koophuis hebben, wacht ik nog even met die testamenten en het samenlevingscontract. Dat komt over een tijdje wel.

Misschien is ie dan al lang hard weg gerend bij me
quote:Dreamzzz schreef op 07 juli 2010 @ 16:12:

Ik ben af en toe ook best moeilijk omdat ik houd van een opgeruimd en schoon huis (moet ook wel met maar 40m2) en dus behoorlijk perfectionistisch ben. Wil proberen daar wat makkelijker in te worden want weet dat dit voor mijn vriend een ergernis is (nu als soms haha).Wat ik mezelf hierbij vaak afvraag is: 'vind ik het belangrijker dat hij het doet omdat het zijn zooi is, of dat het is opgeruimd omdat het me irriteert?' Bij A. laat ik het liggen / parkeer ik het ergens waar het mij niet in de weg staat, bij B. fix ik het zelf. En dat zie ik dan niet als een gunst naar hem, maar naar mezelf. Ik vind het immers belangrijk.
Hihi, Nouschi!

Er zullen vast irritaties zijn over het huishouden. Ik woon intussen een half jaar samen en we zijn er ook nog niet aan uit! Ik kan je wel gaan vertellen iets voor elkaar over te hebben, maar elkaars verwachtingen kom je niet altijd even snel tegemoet. Maar goed, je krijgt er leuke dingen voor terug: samen slapen, samen ontbijten in het weekend, lekker bankhangen... Ik vind het wél wennen, je moet namelijk wat inleveren. Maar goed, ik heb nog niet op mijn eigen gewoond.
In dat geval zou ik dat toch wel regelen hoor! Als jij nou per ongeluk overlijdt ofzo, wil je dan dat je ouders je appartement krijgen, of hij? Daar moet je minstens over nadenken.

Je zou ook voor een constructie kunnen kiezen dat hij wel meebetaalt en meedeelt in meerwaarde bv.
Ja precies! Ik wil straks dat hij zeker ook een deel gaat doen in het huishouden (dat wil hij ook). Hij is alleen zo ontzettend onhandig, heeft echt twee linkerhanden en totaal geen huishoudelijk gevoel Hetgeen wat hij doet, is dus vaak niet volgens mijn standaard. hahahahaa.....

Maar ik heb bedacht dat ik hem aantal dingen ga uitleggen; bijvoorbeeld hoe ik de badkamer normaal schoonmaak (wat allemaal te doen en hoe??). Hij heeft namelijk nu zelf geen routine daarin dus kan hij die van mij mooi overnemen
En ja, misschien niet leuk, maar inderdaad wat Wuiles zegt!

Wij hebben een samenlevingscontract, en hebben ook (vooral voor onszelf) wat financiële dingen op papier gezet.

Daarbij hebben we ook een gezamenlijke spaar- en betaalrekening genomen.

Op de betaalrekening storten we beide maandelijks een flink bedrag, hiervan betalen we de huur, g/w/l/, internet, de kosten van de auto, inboedelverzekering, de dagelijkse boodschappen en dagelijkse verzorging (wel shampoo e.d., geen make up), schoonmaakspullen/dingen voor het huis, verzorging voor de kat, de krant, cadeautjes voor gezamenlijke vrienden en gezamenlijke uitjes.

Zelf betalen we dan nog: Zorgverzekering, telefoonrekening, hobby's en luxe uitgaven (Make up, kleding, etc.)

Op onze spaarrekening storten we ook maandelijks een bedrag, als er aan het eind van de maand nog geld op de betaalrekening staat maken we dat over naar de spaar, de nieuwe maand beginnen we dan weer met een vast bedrag.
quote:Nachttrein schreef op 07 juli 2010 @ 16:13:

[...]

Vind jij echt dat dit nu al moet? Ik ben er een beetje vanuit gegaan dat het een huurappartement is. Dus dan zou het toch genoeg moeten zijn om het huurcontract ook op zijn naam te zetten en de inboedelverzekering op twee personen te zetten? Of ben ik nu heel naïef?

Wij huren wel, zijn samen hoofdhuurder, en hebben nauwelijks gezamenlijke bezittingen. Wat is dan volgens jou de meerwaarde van een testament + samenlevingscontract? (Sorry dat ik inbreek, to)

Ja ik vind dat iedereen die samenwoont zijn zaken goed moet regelen. Er zijn namelijk maar twee opties: iemand gaat dood of je gaat uit elkaar. Geen relatie heeft het eeuwige leven.

De toegevoegde waarde zit 'em in het duidelijk vastleggen wat gezamenlijk bezit is en wat niet. Of leek het jou een goed idee als je straks gedoe krijgt van wie jouw auto nu eigenlijk is? Of zijn gitaren? Mocht je partner nu overlijden dan erf je dus niets en zal zelfs de helft van het gezamenlijk bezit naar de (andere) erfgenamen gaan. Dat soort gedoe kun je grotendeels voorkomen door nu, in goed overleg, te zorgen dat de zaken goed geregeld zijn. Over zaken als pensioen hebben we het nog maar even niet. Oja, vergis je niet in de waarde van gezamenlijke spullen. Als je uit elkaar zou gaan en je zou een ander huis voor de helft opnieuw moeten inrichten dan kost dat vaak veel geld. Laat staan als je alles nieuw zou moeten aanschaffen.
Wat leuk! Ik woon nu bijna 3 jaar samen en het bevalt goed! De taak verdeling is ongeveer 50/50, maar de ene keer maakt hij meer schoon, de andere keer ik. Ligt helemaal aan hoe de week loopt. Daarnaast hebben wij een paar vaste klussen;

Ik doe de was (omdat hij niet kan wassen en ik zuinig op mijn kleding ben), doordeweeks de boodschappen (hij heeft geen fantasie, als het aan hem ligt eten we elke week hezelfde) en kook (idem). Hij doet altijd de keuken, douche en zet de vuilnis buiten. Al het andere wordt door degene gedaan die wat meer tijd heeft of het zat is, het is vaak het geval dat we het in het weekend er samen in een uurtje door het huis rossen. Hier geen scheve ogen of ruzies.

Oh, en het 'op jouw manier willen doen' los laten. Ik kan er bijvoorbeeld slecht tegen als hij de handdoeken vouwt, omdat ze precies passen als het op een bepaalde manier gedaan wordt. Dus als hij het eens doet dan haal ik of mijn schouders op of vouw ik ze zelf even snel opnieuw in een onbewaakt moment. Heel veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven